Digitale avspillere God nok Dac i Marantz 8801 prosessor?

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
I pro-audio har Yamaha en nøytral lyd f.eks. i forhold til andre merker som f.eks. Midas.
Hehe, dette merket har jeg ikke hørt om. Mener du Marantz, Midas? ;)
Nei. ;) Midas er faktisk et svært så anerkjent engelsk miksepultmerke, MIDAS. Forøvrig bare tilfeldigheter mellom miksepultmerket Midas og mitt nick...

Martantz (altså Denon) har såvidt meg bekjent ikke noen produkter inn i pro-audio markedet.
 

Hunsbedt

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.05.2013
Innlegg
629
Antall liker
2.718
Sted
Kvinesdal
Torget vurderinger
1
I pro-audio har Yamaha en nøytral lyd f.eks. i forhold til andre merker som f.eks. Midas.
Hehe, dette merket har jeg ikke hørt om. Mener du Marantz, Midas? ;)
Nei. ;) Midas er faktisk et svært så anerkjent engelsk miksepultmerke, MIDAS. Forøvrig bare tilfeldigheter mellom miksepultmerket Midas og mitt nick...

Martantz (altså Denon) har såvidt meg bekjent ikke noen produkter inn i pro-audio markedet.
Såpass, ja. Pro-verdenen er jo stadig full av overraskelser! :)
Man lærer så lenge man lever...
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
HTPC løsningen er helt klart pr dags dato best hvis man bruker HTPCen til alt uten eksterne enheter. Så snart man skal koble til annet, så blir det langt mer utfordrende. Da hadde jeg heller valgt en virkelig god prosessor med lav forvrengning. Har litt troen på at Emotiva XMC-1 er den som kommer nærmest til en betalbar pris.
https://emotiva.com/products/pres-and-pros/xmc-1

Yamaha prosessor har jeg aldri prøvd, men receiverne deres har jeg alltid opplevd som relativ farget med noe avrulling i toppen og økt nivå i mellombassen. Noe også LTS sine blindtester og målinger bekrefter. Onkyo og Pioneer er de som har fremstått som mest transparente i deres receiver tester.
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Det er kjempespennende å høre at det er interesse for en modd av en prepro for å få heldigital tapping av lyden. Det hjelper veldig på egenmotivasjonen til å faktisk å komme i gang med et slikt prosjekt. Jeg ser for meg at jeg oppretter en egen "byggetråd", for det hadde vært nyttig å kunne drøfte løsningen og å få brukerinput.

Før jeg selger skinnet og gir meg selv for stor fallhøyde, så er det et par ting man må være klar over: Jeg vet ikke helt når jeg kan starte på prosjektet. Jeg har tenkt å modde min Yamaha RX-A1020, men denne er i daglig bruk. Jeg invisterer snart i en CX-A5100 prepro som koster litt, og derfor må jeg inntil videre fortsette å bruke 1020 som amp til frontene. Slik at jeg får ikke frigjort receiveren til modding helt med det første.

Og ikke minst, prosjektet er mer omfattende enn det kan virke som: Man må inn med egenkonstruert elektronikk for å omforme I2S (som er internformatet på digital lyd) til AES/EBU, og man må reverse-engineere noen styringssignaler for mute og MV. Det er absolutt en mulighet for at en oppdager at prosjektet er langt vanskeligere og at det må skrinlegges.

Et slikt prosjekt kan aldri selges som et produkt. Lydformatene man tapper er kryptert og er dekket av åndsverk, og det gjør at man kan aldri og vil aldri få lov til markedsføre et ferdig moddet produkt. I Norge har vi et vern mot å kunne gjøre hva man vil på ting man selv eier, så lenge man ikke bryter opphavsregler ved distribusjon osv. (F.eks. det er lov å kopiere DVD/BD til eget bruk.) Derfor tror jeg (og her må det en advokat til) at det er lov å modde utstyret, men det er ikke lov å selge det som et frittstående produkt. Dette er en hårfin balansegang.
 

Hunsbedt

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.05.2013
Innlegg
629
Antall liker
2.718
Sted
Kvinesdal
Torget vurderinger
1
Veldig interessant dette, og spennende at tråden min har tatt denne retningen. Selv om mye av dette går langt over hodet på meg, så kan resultatet bli noe som mange av oss kunne ha hatt bruk for. Ihverfall for oss som kunne tenke oss å kjøre heldigitalt fra prosessor. Du bør virkelig få en tråd opp å gå på dette, Svein, slik at vi kan følge med på planene for avansert modifisering fremover!
 
Topp Bunn