Diverse God lyd! - hva er galt med min generasjons hørsel?

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0
A

ANM

Gjest
Bare si at jeg har DPs diskografi både på vinyl CD og hører det på Tidal. Alt sammen låter knall her. Metallicas 3 album mellom Ride the Lightning og Load låter fantastisk på vinyl...
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Mht Metallica så har jeg alltid påstått at det ikke er dårlig håndverk av teknikerne, men et bevisst og ønsket valg av bandet selv. Godt å få vite at de også tar på seg ansvaret for makkverket. Joda, det var ment som kunstnerisk effekt, men symbaler som låter som knust glass er ikke noe jeg ønsker å høre på. Men jeg kjenner til musikere og produsenter som bruker hot kompresjon kunstnerisk på en vellykket måte. Min venn "Sir Maximus", tidligere kjent fra progbandet Circus Maximus, jobber mye med hot kompresjon som virkemiddel. Han er også kjent for å ha remikset den britiske progartisten Frosts hit fra for noen få år siden.

Så jeg mener ikke at hot mastring nødvendigvis er galt, men det er galt når det påprakkes produksjoner som allerede har fått sin sound med sin opprinnelige produsent og mastringstekniker. Musikk som opprinnelig har blitt presentert med en crestfaktor på over 20 db skal ikke pakkes ned i en komprimert pakke der maks crestfaktor er 14 db. Og selv det er bra i forhold til enkelte andre som har havnet godt under 10 db i crestfaktor.

Mastring er ikke bedre i dag enn før, langt ifra. Ta en kikk på videoer på YouTube som denne til Katz.


Hvis du sliter med eldre mastre bør du heller ta en titt på anlegget ditt, for det må være noe galt med enten sammensetning eller rom for at en master av 2016 skal låte bedre enn en 30 år gammel. Med unntak av at det var endel feilproduserte CD-er på den tiden. Et godt og balansert anlegg skal ikke låte dårligere med en eldre master enn en av dagens. På den andre siden kan det hende at du personlig foretrekker en hot mastring, men det er ikke naturlig lyd. Det er ingenting galt med å like den lyden, lyden av guff vil mange kalle det, men det er et skritt bort fra høy troverdighet.

Når det kommer til Houstons How Will I Know antar jeg at du ikke liker lydbildet som Narada Michael Walden skaper, det er den litt spinkle åttitallslyden som regjerte der i gården. Mye klang på vokalen og trommer og stram lyd ellers.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: HCS

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Jeg hater det der, at den transparente lydkjeden mastres dårligere enn når det digitale kildematerialet* overføres til vinyl.

Det viser bare at DR ikke nødvendigvis har noe med kompetanse å gjøre, men med markedsføring (kundesegmentering).

*Recording Random Access Memories | Daft Punk | Sound On Sound
Uhyre interessant artikkel om Daft Punk. Jeg blir litt tankefull: Er det noe i det de sier om at analog innspilling høres så mye mer naturlig ut enn digital innspilling? Eller er det musiker-mumbo jumbo, som primært handler om en romantisk lengsel etter en verden som var? Jeg er jo helt enig i at en del eldre innspillinger høres mer organiske og naturlige ut enn nyere innspillinger - også sett bort fra dette med loudness wars. Men jeg vil tippe at det i stor grad er på grunn av innspillingsmetoden, ikke formatet: Når man gjør et live-opptak med musikere i studio, skjer det et eller annet, tror jeg. Det blir mer levende, mindre striglet, mer dynamisk. Kanskje mer skjønnhetsfeil. Plutselig vil kanskje rytmen forandre seg bittelitt, fordi trommeslageren senker eller øker takten marginalt. Alle de tingene som skjer med levende musikk, men som i liten grad skjer når man legger på ett og ett instrument eller software-track i Pro Tools eller Logic, oppå en beat som går og går.

Så jeg vil vel enn så lenge anta at den analoge magien Daft Punk sier at de ville gjenskape, i stor grad dreier seg om slike ting, og ikke om at det ble spilt inn på tape i gamle dager. Det lages jo fortsatt mange magiske "organiske" plater som blir spilt rett inn på digital. På den annen side: Forholdet mellom lydinnsikten og innspillingsteften til Daft Punk og lydinnsikten/innspillingsteften jeg har, er vel antakelig sånn ca 1000:1. Så det kan godt være de har senset noe reelt her.
 
A

ANM

Gjest
Om du hører på låta Giorgio by Moroder, så er dialogen i introen tatt opp med tre forskjellige mikrofoner fra forskjellige tiår for å gi tidsriktig atmosfæren til Giorgios historie.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Baluba : Kanskje du kan forklare hvorfor det ofte er "dårlig" lyd på samme vinylutgave av en CD? Mens på andre utgivelser kan det være mindre forskjell. Hvorfor skal det være mindre oppløst og ullent på vinyl? Hvor i kjeden blir dette bestemt?
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.154
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Flere bra, reflekterende innlegg i denne tråden.

Men, er egentlig situasjonen spesielt annerledes nå enn for 20 - 30 år siden? De fleste i "min" generasjon var i beste fall oppvokst med en slik sak som @Cash viser i sitt innlegg. Alternativt en eller annen avart av separat platespiller/kassettspiller og Tandberg/Philips/Radionett receiver i den rimeligere enden av prisskalaen med noen små "pappesker" av høyttalere - og det var jo egentlig ikke spesielt grom lyd i de fleste slike stueanlegg - sett ut fra et Hi-Fi perspektiv. Men, vi spilte mye musikk - og gledet oss over det vi hadde.

Det var nok like langt mellom de som vokste opp i et hjem der lydavspillingsremediene var av "Hi-Fi" kvalitet den gang, som det er nå. Andelen av de som i ungdommen tok seg råd til å kjøpe noe litt mer ordentlig er kanskje lavere i dag - samtidig som lytting i dag ofte foregår på andre arenaer og i andre settinger, som genererer annet ønske/behov for avspillingsutstyr.

Det faktiske forhold er vel at tilgang (og utvalg) til god lyd pr. krone er langt lavere i dag enn før. Både mht kildemateriale og avspillingsutstyr. En eller annen form for nedlastet, komprimert fil i dag har bedre "lyd" enn hva tilfellet var for de fleste hjemmeinnspilte kassetter i "gamle dager" - som et eksempel.

Uten å generalisere, så ligger nok mye av svaret i endringer i samfunnet generelt, der konsumering nå foregår på en helt annen måte. Begrepet "fast-food" gjelder i overført betydning også for musikkavspilling/lytting. I dag foregår mye musikkavspilling on the fly - i kombinasjoner med andre aktiviteter, fremfor avsatt tid til lytting.

Kjapt, enkelt - og billig vs kvalitet er også et moment.
Av en eller annen hel uforståelig årsak er Grandiosa det desidert mest konsumerte måltid her til lands. Ja, det er enkelt, rakst - og billig. Men, som begrep måltid innehar det omtrent like høy kvalitet som dårligste tilgjengelige komprimerte lydfiler gjennom en bærbar enhet med de originalt medfølgende ørepropper, passivt avspilt mens man bedriver noe annet.
Mao - kvalitet trumfes i dag generelt av andre verdielementer.

Samtidig har det de senere år blitt en andel som kjøper og spiller vinyl. Men hvorvidt brorparten av disse gjør det med bakgrunn i fokus på lydkvalitet og andre lyttevaner eller ikke er jeg usikker på.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0
Baluba : Kanskje du kan forklare hvorfor det ofte er "dårlig" lyd på samme vinylutgave av en CD? Mens på andre utgivelser kan det være mindre forskjell. Hvorfor skal det være mindre oppløst og ullent på vinyl? Hvor i kjeden blir dette bestemt?
Jeg lystrer normalt ikke navnet "baluba", men la meg vise til hva jeg skrev ovenfor, som også er et svar på ditt spørsmål:

KUNDESEGMENTERING!

:)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Baluba : Kanskje du kan forklare hvorfor det ofte er "dårlig" lyd på samme vinylutgave av en CD? Mens på andre utgivelser kan det være mindre forskjell. Hvorfor skal det være mindre oppløst og ullent på vinyl? Hvor i kjeden blir dette bestemt?
Mastring for vinyl er annerledes enn mastring for CD. Siden vinyl teoretisk på de aller fleste grammofoner har dårligere dynamikk enn CD så legges det ikke bånd på dynamikken i samme grad. De utnytter mediet mer, rett og slett. Også fordi de vet at vinylkjøpere er mer kresne enn CD-kunder. Derfor er det i utgangspunktet bedre lyd på en vinylmaster.

Men så skal jo en lakkmaster graveres. Jeg tipper at det er her det syndes i endel tilfeller, men jeg kjenner ikke til at det er spesielt mange dårlige vinylutgivelser i forhold til samme generasjon CD-utgivelse. Det er vanskeligere å få til vinyl for brukerne også, her skal det jo spores perfekt. Du overfører jo ikke et bit perfect signal digitalt. Det er nemlig ingen grunn til at vinyl skal være mer ullent og diffust enn CD, spesielt ikke med de siste generasjoners pickuper. Nå leverer jo en high end vinylrigg til 100+k høyere dynamikk enn en gammeldags CD-spiller.

Ut fra det har jeg ingen god forklaring på hvorfor du opplever det fenomenet. Er du sikker på at din vinylrigg er riktig satt opp? Jeg mente da jeg selv var i bransjen at du måtte opp i 20k for å sette sammen en vinylrigg som låter bedre enn de fleste digitalrigger. Om det fortsatt er slik tror jeg ikke, men det er jo mulig.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0
Mht Metallica så har jeg alltid påstått at det ikke er dårlig håndverk av teknikerne, men et bevisst og ønsket valg av bandet selv. Godt å få vite at de også tar på seg ansvaret for makkverket. Joda, det var ment som kunstnerisk effekt, men symbaler som låter som knust glass er ikke noe jeg ønsker å høre på. Men jeg kjenner til musikere og produsenter som bruker hot kompresjon kunstnerisk på en vellykket måte. Min venn "Sir Maximus", tidligere kjent fra progbandet Circus Maximus, jobber mye med hot kompresjon som virkemiddel. Han er også kjent for å ha remikset den britiske progartisten Frosts hit fra for noen få år siden.

Så jeg mener ikke at hot mastring nødvendigvis er galt, men det er galt når det påprakkes produksjoner som allerede har fått sin sound med sin opprinnelige produsent og mastringstekniker. Musikk som opprinnelig har blitt presentert med en crestfaktor på over 20 db skal ikke pakkes ned i en komprimert pakke der maks crestfaktor er 14 db. Og selv det er bra i forhold til enkelte andre som har havnet godt under 10 db i crestfaktor.

Mastring er ikke bedre i dag enn før, langt ifra. Ta en kikk på videoer på YouTube som denne til Katz.


Hvis du sliter med eldre mastre bør du heller ta en titt på anlegget ditt, for det må være noe galt med enten sammensetning eller rom for at en master av 2016 skal låte bedre enn en 30 år gammel. Med unntak av at det var endel feilproduserte CD-er på den tiden. Et godt og balansert anlegg skal ikke låte dårligere med en eldre master enn en av dagens. På den andre siden kan det hende at du personlig foretrekker en hot mastring, men det er ikke naturlig lyd. Det er ingenting galt med å like den lyden, lyden av guff vil mange kalle det, men det er et skritt bort fra høy troverdighet.

Når det kommer til Houstons How Will I Know antar jeg at du ikke liker lydbildet som Narada Michael Walden skaper, det er den litt spinkle åttitallslyden som regjerte der i gården. Mye klang på vokalen og trommer og stram lyd ellers.
baluba, min lydkjede er identisk med den ovennevnte Katz' lydkjede. Han har 8260a, mens jeg har 8351a. De to er så å si identiske i konstruksjon, teknologi, "signatur" osv. ifølge dem som har begge. Når jeg hører "telefonboks", så er det telefonboks; det er mastringen av "How will I know" som gir meg ubehag, ikke lydkjeden.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Bare si at jeg har DPs diskografi både på vinyl CD og hører det på Tidal. Alt sammen låter knall her. Metallicas 3 album mellom Ride the Lightning og Load låter fantastisk på vinyl...
Det var sånn jeg skjønte at jeg hadde driti meg ut når jeg gikk fra vinyl til cd. Master of Puppets på cd låt tynt og pistrete ifht. vinylutgaven jeg hadde når jeg fikk min første cd-spiller en gang tidlig på 90-tallet. Lyden var høyere på cd'en, men det meste av trøkket var borte.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg tror deg. Men isåfall har du litt aversjon mot åttitallslyd. Det har tildels jeg også, men det er da produsert millioner av plater på åttitallet som ikke har den sounden. Åttitallet var vokal og trommer med såpass mye klang at det ble larger than life og dermed mistet litt dynamikk og spark, mens resten ble mikset noe slankt og stramt. Det er ikke en naturlig lyd som preget åttitallets moderne produksjoner, men akkurat som jeg var en konservativ lydtekniker rundt årtusenskiftet så fantes det tusenvis av baluba-teknikere på åttitallet, konservative med et ønske å skru naturlig lyd. Du må ikke la den profilerte åttitalls-stilskaperen Walden avgjøre hva som var god og dårlig mastring på åttitallet.

Som sagt, let opp John Hiatts Bring The Family i originalmastring fra 1988 og sammenlign det med dagens master. Da forstår du hva jeg mener. Det er ingen tekniske forskjeller på en CD fra 1988 og en fra 2016 sålenge vi diskuterer redbook. De brukte akkurat samme mikrofoner fra førti og femtitallet i toppstudioene da som nå, mikrofonstripene kom som oftest fra Nieve eller SSL og lignende - ja til og med de gode gamle Trident-mikserne blir mer og mer populære selv i våre dager. De store multitrack-maskinene fra Otari osv er fortsatt bedre enn Pro Tools når de behandles riktig. Rommene var like perfekte som i dag, mitt studio ble designet over ti år før jeg tok over driften av det.

Så siden teknikken ikke har blitt dårligere, det har bare blitt bedre entry level studioutstyr på grunn av utviklingen, er det ingen grunn til at lyden skal være dårligere på 30 og 40 år gamle innspillinger. Det er artist, lydtekniker og produsent som er årsaken til eventuelle forskjeller.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.753
Antall liker
13.243
Nå leverer jo en high end vinylrigg til 100+k høyere dynamikk enn en gammeldags CD-spiller.
Gjør den det? Vinyl er vel teoretisk begrenset til noe slikt som 10-11 bits uansett hvor dyr den måtte være grunnet visse fysiske begrensinger i selve platen. CD-spillere takler vel 16bits alle som en, selv om det som ligger på selve platen ikke benytter seg av stort av dette området.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0
Bare si at jeg har DPs diskografi både på vinyl CD og hører det på Tidal. Alt sammen låter knall her. Metallicas 3 album mellom Ride the Lightning og Load låter fantastisk på vinyl...
Det var sånn jeg skjønte at jeg hadde driti meg ut når jeg gikk fra vinyl til cd. Master of Puppets på cd låt tynt og pistrete ifht. vinylutgaven jeg hadde når jeg fikk min første cd-spiller en gang tidlig på 90-tallet. Lyden var høyere på cd'en, men det meste av trøkket var borte.
Dette er et lite forstått (blant menigmann og journalister) fenomen; nemlig at mastringen avviker fra et distribusjonsmedium (f.eks. CD og vinyl) til det neste, samt mellom filformater (f.eks. DSD og PCM, og kanskje mellom 16/44 og 24/96 etc.).

Så når vinylvennene nikker anerkjennende at "dette er fet lyd", så skyldes "forbedringen" selve mastringen (som oftere og oftere skjer digitalt). LOL ;-)

Dansken kaller dette en konspirasjon; han hevder at plateselskapene motarbeider god lyd. Men det hele er smart kundesegmentering, ikke ukjent fra f.eks. mat- og drikkebransjen.

Når mastringen betyr så mye, stiller det kabel- og boksjaget i et morsomt lys.

PS: GAMMELT INNSPILL FRA JOHN SIAU, BENCHMARK MEDIA

https://hydrogenaud.io/index.php/topic,93998.msg789383.html#msg789383

Jeg synes denne kommentaren er verdt å skrive seg bak øret.
 
Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Plateselskapene har ingen annen funksjon enn å selge det de tror publikum vil ha, men de tar feil og blårussen i A&R er livredde for at deres siste utgivelse skal låte lavere enn den forrige låten på radio. Og der er de blåruss på sitt verste, uten konkret kunnskap men et selvbilde som overgår realismen. Alle radiostasjoner har kompressor på konstant som sørger for at alt som kommer ut på eteren låter like høyt.

Og den samme holdningen har musikerne som har ønsker til hvordan det skal låte, de er også livredd for å låte lavere enn forrige låt. Man skulle tro at musikere kjente til hvordan de gjør det i et radiostudio, men det gjør de altså ikke. Da har timebetalte studioteknikere ingenting å si, det er jo ikke de som bekoster faenskapen så det er ikke de som tar avgjørelsen. Ei heller bryr ikke-teknikere seg lite om hva nerdene bak miksepulten forteller dem uansett. Ignorance is bliss.

Men hvis noen liker hot mastring så går de dårligere tider i møte, for det er klare tendenser til at studioteknikerne og produsentene begynner å få gjennomslag for sine fornuftige meninger. Stadig flere plater forlater det dogmet som har herjet mer og mer siden midten av nittitallet. Jeg hører til blant dem som mener at Vamps God Morgen Søster er mastret for hot for sin genre, den platen er mastret omtrent like hot som jeg har mastret metallplater. Men på sin måte er den et vellykket eksempel på hot mastring, men noen audiofil utgivelse er det ikke. Likevel vet jeg at audiofile blant annet her inne har uttalt at de liker lyden på den, så smaken er vel som baken - selv om det er jeg som har evig rett. :p
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Nå leverer jo en high end vinylrigg til 100+k høyere dynamikk enn en gammeldags CD-spiller.
Gjør den det? Vinyl er vel teoretisk begrenset til noe slikt som 10-11 bits uansett hvor dyr den måtte være grunnet visse fysiske begrensinger i selve platen. CD-spillere takler vel 16bits alle som en, selv om det som ligger på selve platen ikke benytter seg av stort av dette området.
Jeg har ikke undersøkt tallene selv, men har blitt fortalt av folk med skikkelig dyre vinylrigg at det er slik nå. Og det er folk jeg stoler på, i alle fall den ene av dem som har det jeg vil kalle ekte gullører. Hva jeg mener med det kan vi komme tilbake til en annen gang.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0
Plateselskapene har ingen annen funksjon enn å selge det de tror publikum vil ha, men de tar feil og blårussen i A&R er livredde for at deres siste utgivelse skal låte lavere enn den forrige låten på radio. Og der er de blåruss på sitt verste, uten konkret kunnskap men et selvbilde som overgår realismen. Alle radiostasjoner har kompressor på konstant som sørger for at alt som kommer ut på eteren låter like høyt.

Og den samme holdningen har musikerne som har ønsker til hvordan det skal låte, de er også livredd for å låte lavere enn forrige låt. Man skulle tro at musikere kjente til hvordan de gjør det i et radiostudio, men det gjør de altså ikke. Da har timebetalte studioteknikere ingenting å si, det er jo ikke de som bekoster faenskapen så det er ikke de som tar avgjørelsen. Ei heller bryr ikke-teknikere seg lite om hva nerdene bak miksepulten forteller dem uansett. Ignorance is bliss.

Men hvis noen liker hot mastring så går de dårligere tider i møte, for det er klare tendenser til at studioteknikerne og produsentene begynner å få gjennomslag for sine fornuftige meninger. Stadig flere plater forlater det dogmet som har herjet mer og mer siden midten av nittitallet. Jeg hører til blant dem som mener at Vamps God Morgen Søster er mastret for hot for sin genre, den platen er mastret omtrent like hot som jeg har mastret metallplater. Men på sin måte er den et vellykket eksempel på hot mastring, men noen audiofil utgivelse er det ikke. Likevel vet jeg at audiofile blant annet her inne har uttalt at de liker lyden på den, så smaken er vel som baken - selv om det er jeg som har evig rett. :p
baluba,

kan du ikke bli litt mer aktiv på "Tidal-låter med fantastisk lyd"?

Bare en kort setning eller to om hva vi skal høre etter (i kreminnspillingene) :)

:D
 
A

ANM

Gjest
Synes det er flott at man legger litt ekstra hjerte i vinyl. Det er noe ved disse skivene som gjør noe med meg. Man kan krangle om dynamikk og båndbredde til sola blir rød blåser seg opp og dør! Når jeg legger en LP på Nottinghamen er alt tøvet folk mener, glemt.

"Oh it was gorgeousness and gorgeosity made flesh. The trombones crunched redgold under my bed, and behind my gulliver the trumpets three-wise silverflamed, and there by the door the timps rolling through my guts and out again crunched like candy thunder. Oh, it was wonder of wonders. And then, a bird of like rarest spun heavenmetal, or like silvery wine flowing in a spaceship, gravity all nonsense now, came the violin solo above all the other strings, and those strings were like a cage of silk round my bed. Then flute and oboe bored, like worms of like platinum, into the thick thick toffee gold and silver. I was in such bliss, my brothers"
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0
Nå leverer jo en high end vinylrigg til 100+k høyere dynamikk enn en gammeldags CD-spiller.
Gjør den det? Vinyl er vel teoretisk begrenset til noe slikt som 10-11 bits uansett hvor dyr den måtte være grunnet visse fysiske begrensinger i selve platen. CD-spillere takler vel 16bits alle som en, selv om det som ligger på selve platen ikke benytter seg av stort av dette området.
Jeg har ikke undersøkt tallene selv, men har blitt fortalt av folk med skikkelig dyre vinylrigg at det er slik nå. Og det er folk jeg stoler på, i alle fall den ene av dem som har det jeg vil kalle ekte gullører. Hva jeg mener med det kan vi komme tilbake til en annen gang.
baluba/weld77,

her er en teoretisk tilnærming til problemet:

https://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/iandm/part12/page2.html

Tenk at balubas venner spiller plater av ekte diamanter!

Nå fikk kommentaren "this track is a diamond!" en ny mening...LOL !

;-)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Plateselskapene har ingen annen funksjon enn å selge det de tror publikum vil ha, men de tar feil og blårussen i A&R er livredde for at deres siste utgivelse skal låte lavere enn den forrige låten på radio. Og der er de blåruss på sitt verste, uten konkret kunnskap men et selvbilde som overgår realismen. Alle radiostasjoner har kompressor på konstant som sørger for at alt som kommer ut på eteren låter like høyt.

Og den samme holdningen har musikerne som har ønsker til hvordan det skal låte, de er også livredd for å låte lavere enn forrige låt. Man skulle tro at musikere kjente til hvordan de gjør det i et radiostudio, men det gjør de altså ikke. Da har timebetalte studioteknikere ingenting å si, det er jo ikke de som bekoster faenskapen så det er ikke de som tar avgjørelsen. Ei heller bryr ikke-teknikere seg lite om hva nerdene bak miksepulten forteller dem uansett. Ignorance is bliss.

Men hvis noen liker hot mastring så går de dårligere tider i møte, for det er klare tendenser til at studioteknikerne og produsentene begynner å få gjennomslag for sine fornuftige meninger. Stadig flere plater forlater det dogmet som har herjet mer og mer siden midten av nittitallet. Jeg hører til blant dem som mener at Vamps God Morgen Søster er mastret for hot for sin genre, den platen er mastret omtrent like hot som jeg har mastret metallplater. Men på sin måte er den et vellykket eksempel på hot mastring, men noen audiofil utgivelse er det ikke. Likevel vet jeg at audiofile blant annet her inne har uttalt at de liker lyden på den, så smaken er vel som baken - selv om det er jeg som har evig rett. :p
baluba,

kan du ikke bli litt mer aktiv på "Tidal-låter med fantastisk lyd"?

Bare en kort setning eller to om hva vi skal høre etter (i kreminnspillingene) :)

:D
Alt låter bra på mitt anlegg, noe som skyldes godt rom og komponenter satt sammen ut fra erfaring fra hva som vil fungere sammen med resterende utstyr og rom. Derfor er jeg ikke noe særlig aktiv på godlydplatedelen av forumet, det betyr relativt lite for meg. Det som er viktig for meg er at den musikken jeg liker låter godt, ikke at de platene som låter godt kan inneholde musikk jeg liker.

Hva jeg lytter etter er også helt annerledes enn hva mange lytter etter. Jeg setter pris på god dynamikk og holografi, og er jo også av den oppfatning at rommet rundt instrumentene gjengis best av SET med push pull som et rimeligere og fornuftig kompromiss. Jeg har mast i det uendelige om at det å sette pris på rør handler om å finne Waldo, rørmagi har ingenting med klangbalanse å gjøre, det har med en kroppslighet jeg ikke har ord for å beskrive og som derfor er vanskelig å forklare før du eventuelt hører hva jeg mener.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0
Plateselskapene har ingen annen funksjon enn å selge det de tror publikum vil ha, men de tar feil og blårussen i A&R er livredde for at deres siste utgivelse skal låte lavere enn den forrige låten på radio. Og der er de blåruss på sitt verste, uten konkret kunnskap men et selvbilde som overgår realismen. Alle radiostasjoner har kompressor på konstant som sørger for at alt som kommer ut på eteren låter like høyt.

Og den samme holdningen har musikerne som har ønsker til hvordan det skal låte, de er også livredd for å låte lavere enn forrige låt. Man skulle tro at musikere kjente til hvordan de gjør det i et radiostudio, men det gjør de altså ikke. Da har timebetalte studioteknikere ingenting å si, det er jo ikke de som bekoster faenskapen så det er ikke de som tar avgjørelsen. Ei heller bryr ikke-teknikere seg lite om hva nerdene bak miksepulten forteller dem uansett. Ignorance is bliss.

Men hvis noen liker hot mastring så går de dårligere tider i møte, for det er klare tendenser til at studioteknikerne og produsentene begynner å få gjennomslag for sine fornuftige meninger. Stadig flere plater forlater det dogmet som har herjet mer og mer siden midten av nittitallet. Jeg hører til blant dem som mener at Vamps God Morgen Søster er mastret for hot for sin genre, den platen er mastret omtrent like hot som jeg har mastret metallplater. Men på sin måte er den et vellykket eksempel på hot mastring, men noen audiofil utgivelse er det ikke. Likevel vet jeg at audiofile blant annet her inne har uttalt at de liker lyden på den, så smaken er vel som baken - selv om det er jeg som har evig rett. :p
baluba,

kan du ikke bli litt mer aktiv på "Tidal-låter med fantastisk lyd"?

Bare en kort setning eller to om hva vi skal høre etter (i kreminnspillingene) :)

:D
Alt låter bra på mitt anlegg, noe som skyldes godt rom og komponenter satt sammen ut fra erfaring fra hva som vil fungere sammen med resterende utstyr og rom. Derfor er jeg ikke noe særlig aktiv på godlydplatedelen av forumet, det betyr relativt lite for meg. Det som er viktig for meg er at den musikken jeg liker låter godt, ikke at de platene som låter godt kan inneholde musikk jeg liker.

Hva jeg lytter etter er også helt annerledes enn hva mange lytter etter. Jeg setter pris på god dynamikk og holografi, og er jo også av den oppfatning at rommet rundt instrumentene gjengis best av SET med push pull som et rimeligere og fornuftig kompromiss. Jeg har mast i det uendelige om at det å sette pris på rør handler om å finne Waldo, rørmagi har ingenting med klangbalanse å gjøre, det har med en kroppslighet jeg ikke har ord for å beskrive og som derfor er vanskelig å forklare før du eventuelt hører hva jeg mener.
Hmmmm... Du skriver nå at "alt låter bra på mitt anlegg". Litt lengre oppe beklager du deg over stadig dårligere innspillinger de siste 30 årene.

Beklager, kunne ikke unngå å bemerke den inkosistensen ;-)

Jeg synes du uansett burde vurdere å gjøre yngre lyttere oppmerksomme på spesielt gode innspillinger. Selv er jeg ute etter innspillinger i flotte rom/studioer, gjerne med en like god story bak som Daft Punks "Random Access Memories"*.

*Daft Punk er kanskje det bandet som appellerer mest til meg rent "teknisk" (og "intellektuelt" for å bruke et pretensiøst uttrykk), noe SoS-artikkelen gir innblikk i. Snakk om perfeksjonister. Men jeg liker nok de to siste derfra best (rent melodiøst); RAM og Tron.
 
Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.753
Antall liker
13.243
Jeg har ikke undersøkt tallene selv, men har blitt fortalt av folk med skikkelig dyre vinylrigg at det er slik nå. Og det er folk jeg stoler på, i alle fall den ene av dem som har det jeg vil kalle ekte gullører. Hva jeg mener med det kan vi komme tilbake til en annen gang.
Jeg vil anta at en rimelig DVD-spiller med en dertil egnet film kan presentere en dynamikk ingen musikkutgivelde har vært i nærheten av. Ditto om man a/d konverterer output fra RIAA og spiller av på en CD-spiller, burde være en smal sak å gjengi dynamikken.

Greit nok at vinyl ofte er mer dynamisk, men det er neppe på grunn av mediets iboende fordel på den fronten - snarer tvert imot.

For dynamikk trenger man heller ikke gullører, et db-meter holder. Om de da ikke mener noe annnet med "dynamikk" enn hva dynamikk faktisk betyr... Jeg har også hørt audiofile si at rising Sands med plant&krauss låter dynamisk på CD, men den cd-en har absolutt ingen dynamikk. Brickwall så det holder
 
Sist redigert:

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Det er nok ikke noe galt med din generasjons hørsel.Det er "settingen" der det lyttes til musikk som blir galt.Nå til dags skal det skje så mye rundt personen som lytter
at lyd/musikken blir underordnet.Jeg har hørt på dagens generasjons lyttere messe om den gode lyden de opplever fra sine telefoner og ørepropper der de raser av sted
til ett eller annet.Vi som har noen år på baken husker nok spesielt 70 tallet der det blei lyttet til utrolig mye musikk fra gutte-jente rommet.Da lyttet man innenfor 4 vegger og konsentrasjonen/fokuset var noe helt annet.Noen av oss skaffet etter en stund virkelig gode stereo-anlegg og lytting kom på et mer intenst nivå.
Før i verden skjedde det ikke så veldig mye mer enn lyttinga innenfor disse 4 vegger.Da hadde man tid til å finne "godlyden".Nå i dag lyttes det i alle sammenheng og
av oss "gamlinger" blir dette kun oppfattet som bakgrunnsstøy.Det er en vesentlig forskjell på å lytte til bakgrunnsstøy og musikk.De unge i dag må bare finne riktig
"setting" så finner nok de også godlyden.Man må helt enkelt sortere bort noen gjøremål underveis.
Mvh Kenneth
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Jeg synes du uansett burde vurdere å gjøre yngre lyttere oppmerksomme på spesielt gode innspillinger. Selv er jeg ute etter innspillinger i flotte rom/studioer, gjerne med en like god story bak som Daft Punks "Random Access Memories"*.

*Daft Punk er kanskje det bandet som appellerer mest til meg rent "teknisk" (og "intellektuelt" for å bruke et pretensiøst uttrykk), noe SoS-artikkelen gir innblikk i. Snakk om perfeksjonister. Men jeg liker nok de to siste derfra best (rent melodiøst); RAM og Tron.
Det jeg syns er veldig beundringverdig er at et band som akkurat Daft Punk har så veldig fokus på musikalsk- og lydkvalitet. De opererer i en musikksjanger som ikke alltid er like kjent for sin teknisk høye kvalitet. Det å da se at de er bastioner for å holde høyt nivå er spennende syns jeg. Det avkrefter tydelig at kvalitetsfokus er ikke sjangeravhengig.
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.853
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Jeg synes du uansett burde vurdere å gjøre yngre lyttere oppmerksomme på spesielt gode innspillinger. Selv er jeg ute etter innspillinger i flotte rom/studioer, gjerne med en like god story bak som Daft Punks "Random Access Memories"*.

*Daft Punk er kanskje det bandet som appellerer mest til meg rent "teknisk" (og "intellektuelt" for å bruke et pretensiøst uttrykk), noe SoS-artikkelen gir innblikk i. Snakk om perfeksjonister. Men jeg liker nok de to siste derfra best (rent melodiøst); RAM og Tron.
Det jeg syns er veldig beundringverdig er at et band som akkurat Daft Punk har så veldig fokus på musikalsk- og lydkvalitet. De opererer i en musikksjanger som ikke alltid er like kjent for sin teknisk høye kvalitet. Det å da se at de er bastioner for å holde høyt nivå er spennende syns jeg. Det avkrefter tydelig at kvalitetsfokus er ikke sjangeravhengig.
Vel, vinylutgivelsene viser god dynakikk mens cd er det værre med. Siste utgivelsen har DR 8 som er helt gjennomsnittelig.
 

hegermann

Medlem
Ble medlem
19.09.2012
Innlegg
16
Antall liker
11
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Det som er helt sikkert er de aller fleste milleniumsa aldri har hørt et ok klassisk steroanlegg og fullstendig mangler referanser/opplevelser på hvor bra musikk kan reproduseres hjemme på anlegg ala det mange av oss har her på sentralen. De er vokst opp med mødre som har koll på interiøret, og fedre - som i motsetning til på 70/80-tallet - ikke er i nærheten av å bruke en månedslønn eller to på stereoanlegget. Tivoli, Geneva eller Bose anlegget er felles multiplum. Helt i orden for min del, men veldig rart å skulle ta en runde på det her. Prøv Dagbladet.no eller tilsvarende :)
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Bare for å være litt vanskelig, så må jeg si at premisset for denne tråden (i min mening) blir litt merkelig.

Hvem er det egentlig som har bestemt at å sitte alene i mørket og nilytte til mikroskopiske audiofile detaljer på et anlegg som koster enorme summer er "riktig", og at å høre på musikk i bakgrunnen når man støvsuger eller som et middel til å riste på ræva på dansegulvet er "feil"?

Vi som har en over gjennomsnittlig interesse for lydkvalitet har alltid vært og kommer alltid til å være i mindretall. Det er vi som er sære. Og det er helt greit.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0
Det som er helt sikkert er de aller fleste milleniumsa aldri har hørt et ok klassisk steroanlegg og fullstendig mangler referanser/opplevelser på hvor bra musikk kan reproduseres hjemme på anlegg ala det mange av oss har her på sentralen. De er vokst opp med mødre som har koll på interiøret, og fedre - som i motsetning til på 70/80-tallet - ikke er i nærheten av å bruke en månedslønn eller to på stereoanlegget. Tivoli, Geneva eller Bose anlegget er felles multiplum. Helt i orden for min del, men veldig rart å skulle ta en runde på det her. Prøv Dagbladet.no eller tilsvarende :)
Skjønner ikke hvorfor du må henge ut konsumentmerker med et klart fotavtrykk. Både Geneva og Bose gir helt ok lyd. Min egen Geneva XXL (gammel modell på nesten 90 kg) har åpenbare kvaliteter, og mangler. Disse merkene er ikke veldig bra, men tilfredsstillende. La oss si at lydkvaliteten skårer opp mot 70-80 på skalaen fra null til 100.

Det finnes folk her på HFS som lurer på hvordan man kan komme i land med 10k. Da blir det galt å disse lydanlegg til 20-50k.

Selv hørte jeg for ikke lenge siden en liten musikkboks til et par tusen. Veldig nøyaktig lyd (så lenge det ikke går så lavt), men naturligvis ikke hifi. Var "anlegget" i stand til å gi musikkglede. Absolutt!

Slottsvin smaker bedre enn bordvin. Derom er ingen tvil. Men det betyr ikke at alle kan eller bør drikke slottsvin.

Og til sist: Jeg tør vedde på at de bedre utgavene av Bose og Geneva spiller fletta av de gamle hifianleggene (f.eks. Tandberg) hvis det var en blindmatch.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0
Jeg synes du uansett burde vurdere å gjøre yngre lyttere oppmerksomme på spesielt gode innspillinger. Selv er jeg ute etter innspillinger i flotte rom/studioer, gjerne med en like god story bak som Daft Punks "Random Access Memories"*.

*Daft Punk er kanskje det bandet som appellerer mest til meg rent "teknisk" (og "intellektuelt" for å bruke et pretensiøst uttrykk), noe SoS-artikkelen gir innblikk i. Snakk om perfeksjonister. Men jeg liker nok de to siste derfra best (rent melodiøst); RAM og Tron.
Det jeg syns er veldig beundringverdig er at et band som akkurat Daft Punk har så veldig fokus på musikalsk- og lydkvalitet. De opererer i en musikksjanger som ikke alltid er like kjent for sin teknisk høye kvalitet. Det å da se at de er bastioner for å holde høyt nivå er spennende syns jeg. Det avkrefter tydelig at kvalitetsfokus er ikke sjangeravhengig.
Vel, vinylutgivelsene viser god dynakikk mens cd er det værre med. Siste utgivelsen har DR 8 som er helt gjennomsnittelig.
Jeg ser på meg selv som et medlem av målemafiaen, men det å velge musikk UTELUKKENDE ut fra DR på f.eks. Album list - Dynamic Range Database bærer galt av sted. Artisten, albumet og sangen er viktigere enn DR. Det finnes mye fin lyd med lav DR. Jeg nevnte tidligere Lana Del Rey som et eksempel på elendig DR og likevel god lyd. Og jeg har nevnt Whitney Houstons "How will I know" som et eksempel på ok DR og middelmådig lyd (høres ut som om innspillingen er gjort i en "telefonboks", i motsetning til innspillinger gjor i store rom og virkelig tradisjonsrike studioer).

Hvis DR var alt, kunne man bare lagd en liste over utgivelser med høyest DR. Jeg er usikker på om den spillelisten ville henvendt seg til alle.

Når det er sagt, så er jeg ikke kritisk til DR-målinger (jeg titter jo på nettsiden...). Men DR betyr lite i forhold til selve musikken.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Det som er helt sikkert er de aller fleste milleniumsa aldri har hørt et ok klassisk steroanlegg og fullstendig mangler referanser/opplevelser på hvor bra musikk kan reproduseres hjemme på anlegg ala det mange av oss har her på sentralen. De er vokst opp med mødre som har koll på interiøret, og fedre - som i motsetning til på 70/80-tallet - ikke er i nærheten av å bruke en månedslønn eller to på stereoanlegget. Tivoli, Geneva eller Bose anlegget er felles multiplum. Helt i orden for min del, men veldig rart å skulle ta en runde på det her. Prøv Dagbladet.no eller tilsvarende :)
Skjønner ikke hvorfor du må henge ut konsumentmerker med et klart fotavtrykk. Både Geneva og Bose gir helt ok lyd. Min egen Geneva XXL (gammel modell på nesten 90 kg) har åpenbare kvaliteter, og mangler. Disse merkene er ikke veldig bra, men tilfredsstillende. La oss si at lydkvaliteten skårer opp mot 70-80 på skalaen fra null til 100.

Det finnes folk her på HFS som lurer på hvordan man kan komme i land med 10k. Da blir det galt å disse lydanlegg til 20-50k.

Selv hørte jeg for ikke lenge siden en liten musikkboks til et par tusen. Veldig nøyaktig lyd (så lenge det ikke går så lavt), men naturligvis ikke hifi. Var "anlegget" i stand til å gi musikkglede. Absolutt!

Slottsvin smaker bedre enn bordvin. Derom er ingen tvil. Men det betyr ikke at alle kan eller bør drikke slottsvin.

Og til sist: Jeg tør vedde på at de bedre utgavene av Bose og Geneva spiller fletta av de gamle hifianleggene (f.eks. Tandberg) hvis det var en blindmatch.
Dessuten er det sannelig mye annet enn lydkvalitet som er avgjørende for oss audiofile også. Oppdagerglede, tweakeglede, kjøpeglede og - la oss være ærlige - status, kan nok ofte være like viktig. Hvis det bare var lydkvalitet og musikkglede som var avgjørende, ville hifi-industrien og hifi-miljøet sett helt annerledes ut. Jeg synes rett og slett det er ålreit å være litt ydmyk overfor alle dem som bare lytter til musikken og er fornøyd med det.
 
Sist redigert:
U

Utgatt24668

Gjest
- Alt var mye bedre før.. med vinyl osv.

- Men - det er mye positivt i dag også. Musikken er mer tilgjengelig. Vi kan i større grad lytte på musikk på reiser og selv på jobben når det passer. Det er også blitt stuerent.

- En del TV-produksjoner har fantastisk lyd - selv på Netflix - der våre kjære stereoanlegg kommer til sin rett.

- Så har vi Spotify og Tidal som gjør det lettere å finne god musikk man aldri har hørt før. Det gir en helt utrolig lytteglede å finne nye ting hele tiden.

Jeg brukte selv vinyl på 90-tallet - men bruker i dag highres og streaming. Ting er digitalisert her i heimen for å si det slik - og jeg er ganske så happy med det. Ryddig er det også.
 

johnblund

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2015
Innlegg
578
Antall liker
1.859
Sted
Noreg
Det er nok ikke noe galt med din generasjons hørsel.Det er "settingen" der det lyttes til musikk som blir galt.Nå til dags skal det skje så mye rundt personen som lytter
at lyd/musikken blir underordnet.Jeg har hørt på dagens generasjons lyttere messe om den gode lyden de opplever fra sine telefoner og ørepropper der de raser av sted
til ett eller annet.Vi som har noen år på baken husker nok spesielt 70 tallet der det blei lyttet til utrolig mye musikk fra gutte-jente rommet.Da lyttet man innenfor 4 vegger og konsentrasjonen/fokuset var noe helt annet.Noen av oss skaffet etter en stund virkelig gode stereo-anlegg og lytting kom på et mer intenst nivå.
Før i verden skjedde det ikke så veldig mye mer enn lyttinga innenfor disse 4 vegger.Da hadde man tid til å finne "godlyden".Nå i dag lyttes det i alle sammenheng og
av oss "gamlinger" blir dette kun oppfattet som bakgrunnsstøy.Det er en vesentlig forskjell på å lytte til bakgrunnsstøy og musikk.De unge i dag må bare finne riktig
"setting" så finner nok de også godlyden.Man må helt enkelt sortere bort noen gjøremål underveis.
Mvh Kenneth
Helt enig med deg

Min yngste datter på 16 er veldig musikk interessert, og hun hører på musikk hele tiden. Hun bruker i Phone som kilde. Jeg har prøvd å overtale henne til å kjøpe et lite anlegg (på min regning), men dette er hun ikke spesielt lysten på. Som hun sier: jeg kan ta med dockingstasjonen overalt i huset (hun er veldig mye på badet ;)). Stereoanlegg synes hun er litt harry og tar for stor plass.
Hun har også ett veldig godt argument: uansett hva slags anlegg vi skulle kjøpe til meg, blir det ikke så bra som ditt pappa. Jeg vil mye heller fortsette å bruke ditt når jeg har tid til å bare høre på musikk.

Hun er opptatt av god lyd og hører selvfølgelig forskjell på planken hun drar med seg overalt og anlegget mitt (ikke noe galt med hennes ører) men det er viktigere å ha tilgang til musikken der hun er.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Plateselskapene har ingen annen funksjon enn å selge det de tror publikum vil ha, men de tar feil og blårussen i A&R er livredde for at deres siste utgivelse skal låte lavere enn den forrige låten på radio. Og der er de blåruss på sitt verste, uten konkret kunnskap men et selvbilde som overgår realismen. Alle radiostasjoner har kompressor på konstant som sørger for at alt som kommer ut på eteren låter like høyt.

Og den samme holdningen har musikerne som har ønsker til hvordan det skal låte, de er også livredd for å låte lavere enn forrige låt. Man skulle tro at musikere kjente til hvordan de gjør det i et radiostudio, men det gjør de altså ikke. Da har timebetalte studioteknikere ingenting å si, det er jo ikke de som bekoster faenskapen så det er ikke de som tar avgjørelsen. Ei heller bryr ikke-teknikere seg lite om hva nerdene bak miksepulten forteller dem uansett. Ignorance is bliss.

Men hvis noen liker hot mastring så går de dårligere tider i møte, for det er klare tendenser til at studioteknikerne og produsentene begynner å få gjennomslag for sine fornuftige meninger. Stadig flere plater forlater det dogmet som har herjet mer og mer siden midten av nittitallet. Jeg hører til blant dem som mener at Vamps God Morgen Søster er mastret for hot for sin genre, den platen er mastret omtrent like hot som jeg har mastret metallplater. Men på sin måte er den et vellykket eksempel på hot mastring, men noen audiofil utgivelse er det ikke. Likevel vet jeg at audiofile blant annet her inne har uttalt at de liker lyden på den, så smaken er vel som baken - selv om det er jeg som har evig rett. :p
baluba,

kan du ikke bli litt mer aktiv på "Tidal-låter med fantastisk lyd"?

Bare en kort setning eller to om hva vi skal høre etter (i kreminnspillingene) :)

:D
Alt låter bra på mitt anlegg, noe som skyldes godt rom og komponenter satt sammen ut fra erfaring fra hva som vil fungere sammen med resterende utstyr og rom. Derfor er jeg ikke noe særlig aktiv på godlydplatedelen av forumet, det betyr relativt lite for meg. Det som er viktig for meg er at den musikken jeg liker låter godt, ikke at de platene som låter godt kan inneholde musikk jeg liker.

Hva jeg lytter etter er også helt annerledes enn hva mange lytter etter. Jeg setter pris på god dynamikk og holografi, og er jo også av den oppfatning at rommet rundt instrumentene gjengis best av SET med push pull som et rimeligere og fornuftig kompromiss. Jeg har mast i det uendelige om at det å sette pris på rør handler om å finne Waldo, rørmagi har ingenting med klangbalanse å gjøre, det har med en kroppslighet jeg ikke har ord for å beskrive og som derfor er vanskelig å forklare før du eventuelt hører hva jeg mener.
Hmmmm... Du skriver nå at "alt låter bra på mitt anlegg". Litt lengre oppe beklager du deg over stadig dårligere innspillinger de siste 30 årene.

Beklager, kunne ikke unngå å bemerke den inkosistensen ;-)

Jeg synes du uansett burde vurdere å gjøre yngre lyttere oppmerksomme på spesielt gode innspillinger. Selv er jeg ute etter innspillinger i flotte rom/studioer, gjerne med en like god story bak som Daft Punks "Random Access Memories"*.

*Daft Punk er kanskje det bandet som appellerer mest til meg rent "teknisk" (og "intellektuelt" for å bruke et pretensiøst uttrykk), noe SoS-artikkelen gir innblikk i. Snakk om perfeksjonister. Men jeg liker nok de to siste derfra best (rent melodiøst); RAM og Tron.
Du har vel rett i at det er en inkonsistens, men hvis du hadde lest noe av det jeg skriver i tråden om brickwall-kompresjon så er ikke jeg den som irriterer seg så fryktelig mye over fenomenet at jeg ikke kan lytte til slike mastringer. Det er jo de som ikke klarer å høre på moderne mastringer av Dire Straits, noe jeg ikke har et eneste problem med utover at alle platene deres fra og med Making Movies er gruelig kjedelige på grunn av låtlengden. ;)

Men nå går det mot høyttalerbytte, og de nye er kanskje ikke like tilgivende som de som står i krypten nå. Så kanskje det er en mye mer kritisk baluba dere går i møte framover. Da blir det kanskje mer godlydplater å høre hos meg. Du må jo ikke glemme at jeg er gammel som alle hauger (ikke like gammel som Sluket og visse andre), og da er jo også store deler av platesamlingen gammel som alle hauger. Begynte å kjøpe CD i 1985, og har fortsatt alle de eldste sett bort fra en Nick Drake fra nettopp 1985 eller 86 som ved et uhell fulgte min Honda Civic fra samme tid til høgger'n. Det kom noen remastringer av åttitallsplater rundt midten av nittitallet som låt veldig bra, men remastrene som kom mot slutten av nittitallet og utover har generelt vært dårligere enn de opprinnelige.

Jeg bidrar forresten innimellom med tips til plater som har god lyd i de trådene du nevner, så jeg er ikke anti-godlydplater heller. De siste dagene har jeg hatt et heftig kick på Gregory Porter. Tidligere har jeg bare hørt på med et halvt øre, men der går virkelig godlyd opp i en høyere enhet med musikalsk verdi. For dessverre er det ofte slik at godlyden ikke reflekterer underholdningsverdien musikalsk. Et eksempel er han nederlandske bluesartisten som jeg ikke husker navnet på men som mange her inne liker, noe som er like greit fordi han kjeder meg.

Følg med, så dukker det noe opp. Og det er mange andre her inne som er kompetente til å anbefale godlydplater med musikalsk interessant innhold.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Det er nok ikke noe galt med din generasjons hørsel.Det er "settingen" der det lyttes til musikk som blir galt.Nå til dags skal det skje så mye rundt personen som lytter
at lyd/musikken blir underordnet.Jeg har hørt på dagens generasjons lyttere messe om den gode lyden de opplever fra sine telefoner og ørepropper der de raser av sted
til ett eller annet.Vi som har noen år på baken husker nok spesielt 70 tallet der det blei lyttet til utrolig mye musikk fra gutte-jente rommet.Da lyttet man innenfor 4 vegger og konsentrasjonen/fokuset var noe helt annet.Noen av oss skaffet etter en stund virkelig gode stereo-anlegg og lytting kom på et mer intenst nivå.
Før i verden skjedde det ikke så veldig mye mer enn lyttinga innenfor disse 4 vegger.Da hadde man tid til å finne "godlyden".Nå i dag lyttes det i alle sammenheng og
av oss "gamlinger" blir dette kun oppfattet som bakgrunnsstøy.Det er en vesentlig forskjell på å lytte til bakgrunnsstøy og musikk.De unge i dag må bare finne riktig
"setting" så finner nok de også godlyden.Man må helt enkelt sortere bort noen gjøremål underveis.
Mvh Kenneth
Helt enig med deg

Min yngste datter på 16 er veldig musikk interessert, og hun hører på musikk hele tiden. Hun bruker i Phone som kilde. Jeg har prøvd å overtale henne til å kjøpe et lite anlegg (på min regning), men dette er hun ikke spesielt lysten på. Som hun sier: jeg kan ta med dockingstasjonen overalt i huset (hun er veldig mye på badet ;)). Stereoanlegg synes hun er litt harry og tar for stor plass.
Hun har også ett veldig godt argument: uansett hva slags anlegg vi skulle kjøpe til meg, blir det ikke så bra som ditt pappa. Jeg vil mye heller fortsette å bruke ditt når jeg har tid til å bare høre på musikk.

Hun er opptatt av god lyd og hører selvfølgelig forskjell på planken hun drar med seg overalt og anlegget mitt (ikke noe galt med hennes ører) men det er viktigere å ha tilgang til musikken der hun er.
Sett opp små sonos-anlegg overalt i huset (inkludert badet), så er problemet løst! :)
 

johnblund

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2015
Innlegg
578
Antall liker
1.859
Sted
Noreg
Jeg kan ikke si jeg ser på dette som et problem, snarere tvert imot. Jeg har en 16 år gammel datter som hører på Bowie, Pink Floyd, the cure, pixies og nirvana (i tillegg til nyere musikk selvfølgelig). Hun vet hva bra lyd er,men det er tross alt viktigst at hun har stor interesse for selve musikken. Den gode lyden kommer forhåpentligvis av seg selv etter hvert. Det gjorde det for meg. Fløy rundt med walkman i ungdommen, og det var vel ikke super lyd på de.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.917
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
En skal ikke nødvendigvis disse gammel Tandberg.

Tandberg var relativt kostbar i sin tid.

Sølvsuper 12 kosta i '77 småpene 2250kr.
Normalårslønn var da 69920kr.
Snittårslønna i dag ligger på 518000.

Dette tilsvarer at Sølvsuperen skulle ha en kostnad i dag på ca 17000.

Jeg har en gammel Radionette Sudio3D fra midten av 50-tallet. Den har prislappen bakpå. 1700kr kosta den :eek:. Da lå normalårsløn på 11600kr...

Johan-Kr
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
En skal ikke nødvendigvis disse gammel Tandberg.

Tandberg var relativt kostbar i sin tid.

Sølvsuper 12 kosta i '77 småpene 2250kr.
Normalårslønn var da 69920kr.
Snittårslønna i dag ligger på 518000.

Dette tilsvarer at Sølvsuperen skulle ha en kostnad i dag på ca 17000.

Jeg har en gammel Radionette Sudio3D fra midten av 50-tallet. Den har prislappen bakpå. 1700kr kosta den :eek:. Da lå normalårsløn på 11600kr...

Johan-Kr
Gamle dagers prislapp er ingen garanti for at lyden er konkurransedyktig i dag. Min første forsterker - en Sansui AU-555a fra tidlig 1970-tallet - falt helt gjennom for noen år siden da jeg sammenlignet den med moderne forsterkere til rundt - indeksjustert, naturligvis - halv pris. Var ikke i nærheten, engang. Gjennomgående får man mye bedre greier i dag for mye mindre penger, enn i de gode, gamle dager.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.957
Antall liker
11.365
Sted
Ytterst i havgapet...
Tandbergs første farge-tv, CTV-1, kostet over 7000 i -69, - det var vel omtrent et par månedslønner........"billigmerkene" lå noe over 6000.....
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.154
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
En skal ikke nødvendigvis disse gammel Tandberg.

Tandberg var relativt kostbar i sin tid.

Sølvsuper 12 kosta i '77 småpene 2250kr.
Normalårslønn var da 69920kr.
Snittårslønna i dag ligger på 518000.

Dette tilsvarer at Sølvsuperen skulle ha en kostnad i dag på ca 17000.


Johan-Kr
Og det hadde ikke en SS12 vært salgbar for i dag, sett opp mot alternativer i prisklassen.:)
 
Topp Bunn