Mht Metallica så har jeg alltid påstått at det ikke er dårlig håndverk av teknikerne, men et bevisst og ønsket valg av bandet selv. Godt å få vite at de også tar på seg ansvaret for makkverket. Joda, det var ment som kunstnerisk effekt, men symbaler som låter som knust glass er ikke noe jeg ønsker å høre på. Men jeg kjenner til musikere og produsenter som bruker hot kompresjon kunstnerisk på en vellykket måte. Min venn "Sir Maximus", tidligere kjent fra progbandet Circus Maximus, jobber mye med hot kompresjon som virkemiddel. Han er også kjent for å ha remikset den britiske progartisten Frosts hit fra for noen få år siden.
Så jeg mener ikke at hot mastring nødvendigvis er galt, men det er galt når det påprakkes produksjoner som allerede har fått sin sound med sin opprinnelige produsent og mastringstekniker. Musikk som opprinnelig har blitt presentert med en crestfaktor på over 20 db skal ikke pakkes ned i en komprimert pakke der maks crestfaktor er 14 db. Og selv det er bra i forhold til enkelte andre som har havnet godt under 10 db i crestfaktor.
Mastring er ikke bedre i dag enn før, langt ifra. Ta en kikk på videoer på YouTube som denne til Katz.
Hvis du sliter med eldre mastre bør du heller ta en titt på anlegget ditt, for det må være noe galt med enten sammensetning eller rom for at en master av 2016 skal låte bedre enn en 30 år gammel. Med unntak av at det var endel feilproduserte CD-er på den tiden. Et godt og balansert anlegg skal ikke låte dårligere med en eldre master enn en av dagens. På den andre siden kan det hende at du personlig foretrekker en hot mastring, men det er ikke naturlig lyd. Det er ingenting galt med å like den lyden, lyden av guff vil mange kalle det, men det er et skritt bort fra høy troverdighet.
Når det kommer til Houstons How Will I Know antar jeg at du ikke liker lydbildet som Narada Michael Walden skaper, det er den litt spinkle åttitallslyden som regjerte der i gården. Mye klang på vokalen og trommer og stram lyd ellers.