God lyd eller gode målinger?

Hvilket oppsett ville du helst hatt?

  • Et som måler godt men som ikke gir de store musikkopplevelsene

    Stemmer: 0 0.0%
  • Et som gir store musikkopplevelser, men som ikke måler all verden

    Stemmer: 0 0.0%
  • Tåpelig spørsmål, da oppsettet som måler best alltid vil gi de største musikkopplevelsene

    Stemmer: 0 0.0%
  • Det som koster mest, uavhengig av målinger og lydopplevelse

    Stemmer: 0 0.0%
  • Jeg må spørre kona først...

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    0

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tråden/avstemningen synes jeg bærer preg av at den er skrevet av noen som ikke ser poenget med målinger, og svaralternativene er farget i den retning.

Selvsagt er det god lyd som er viktigst, og det er det man gjerne jobber mot ved hjelp av målinger. Måleresultatene er et verktøy, ikke målet. Det skjønner de fleste som ikke er fastfrosset i en eller annen kunstig skyttergrav, tror jeg.
 
M

Mr-T

Gjest
Jeg foretrekker målebånd. ;D


Ærlig talt, tulletråder som denne fortjener i grunn bare fjasete svar også.
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Man ser jo bare testen av darTZell i Fidelity. Stor begeistring i lyttepanelet. Fantastisk lyd sies det av flere. Dårligere målinger en på rimeligere forsterkere. Så det er ikke bare måleresultater som har betydning for lyden, men også byggekvalitet tror jeg ::)
 
M

Mr-T

Gjest
Åja riktig. Jo jeg har sett noe der. Ikke så veldig ille egentlig, har jo sett målinger som er mye værre enn det, f.eks EDGE NL-12. Da snakker vi katastrofe.
 

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.162
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Selv med gullører;- det er noe man kan utvikle ved bevisst å skaffe seg innsikt i hva som bør vektlegges;- kan jeg ikke ignorere objektive måleresultater,- tvertimot;- slike er faktisk et viktig korrektiv;- relevante målinger vil kunne avsløre uheldige løsninger, og dårlig kvalitetskontroll;- slik sett vil f.eks. målingene som Stereophile presenterer være til god hjelp for oss konsumenter. Personlig har jeg alltid reagert negativt på dette rådet om å stole på egne ører;- sett at det i et aktuelt tilfelle skulle være en diskrepans mellom hva Grace-ørene oppfatter, og hva som fremkommer objektivt,- ja, da har jeg et problem, og kanskje fortsatt endel å lære.



Grace
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
^Det står ingenting i trådens innledning om "gullører", som om det skulle være noe negativt.
Det står kun : "God lyd eller gode målinger?" Da er svaret selvsagt: God lyd. Nok en tulletråd, som kun er ute etter å skape støy.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Guit skrev:
Zomby_Woof skrev:
Guit skrev:
Målinger sier ikke mye om hvordan det lyder.
Mener du virkelig dette?
Ja det mener jeg ja. ;) Da er det klangkarakter jeg tenker på også. Det har med komponentvalg/materialvalg og gjøre. Spoler og motstander kan til eksempel lyde forskjellig. Det har jeg erfart. Målingene kan være identiske mvh. Guit
Det er stor forskjell mellom at målinger "sier alt" og at målinger "sier lite". Mellom der finnes blant annet "målinger sier mye", som er min posisjon. At målinger "sier alt" har jeg aldri påstått. Dette gjelder for eksempel hva vi velger å måle, og hvilken kunnskap vi klarer å trekke ut av et sett målinger. Jeg er forresten tilbøyelig til å mene at alt du kan høre kan du også måle. Det er nok ikke måleutstyret som kommer til kort overfor våre ører, men vår subjektive forståelse av objektive data.

Så. Jeg vet ikke om vi er enige eller uenige....
 
Topp Bunn