God kontakt er viktigere enn kabeldesign

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
topline skrev:
Noen av dere som har testet dette her da?

http://www.xtremecables.com/quicksilver.php

Om man ønsker virkelig god kontakt altså.. ;)
Har ikke testet den, men jeg tviler sterkt på at den er "superconductive" som reklamen sier. En superleder som funker ved romtemperatur ville vært en sensasjon og sannsynligvis medført en Nobelpris. At sølvflakene har vært "kryogenisk behandlet" gjør neppe så mye når det hele har blitt lunkent igjen. Jeg er også litt skeptisk til at sølvflak skulle gjøre jobben, siden jeg forestiller meg at partiklene blir for store i forhold til ujevnhetene de skal fylle. Så den tingen der får min bullshitdetektor til å pipe faretruende.

Men det kan jo hende kremen virker likevel, selv om reklamen ser ut som BS for meg. Det er riktig at kontaktflater aldri er 100% i kontakt med hverandre, pga diverse mikroskopiske ujevnheter, så noe som kan fylle ut ujevnhetene med et ledende materiale burde forbedre kontaktflaten. Det burde igjen forbedre ledningsevne, osv. Om det gjør noen hørbar forskjell, vel...

Jeg har brukt Cardas Contact Conditioner til samme jobb. Kjøpt fra PM Audio. Kan dessverre ikke påstå at den gjorde noen natt-og-dag-forskjell ved bruk på høyttalerkablene, men jeg skal gå over alle kontakter i anlegget med den i løpet av våren som en slags vårrengjøring. Time Will Show.

Bluum

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.01.2008
Antall liker
0
Minner veldig om kjølepasta som brukes mellom varmekilde og varmeavleder (eks. CPU i en PC og kjøleribbene).
Det er ofte et par grader forskjell på en CPU som har kjølepasta mellom seg og kjøleren enn en som ikke har, så prinsippet fungerer jo.

Om det vil ha noen betydelig virkning på lyden tviler jeg på egentlig, selv om det nok helt sikkert vil ha en merkbar placeboeffekt :)

Angåedne dette med plugger, spader og løse ledere, så er det logisk at det sjelden blir bedre enn løse ledere.
For med en spade eller plugg mellom kabelen og terminalen, så vil du få enda et kontaktpunkt hvor det er risiko for dårlig kontakt. I teorien kan du med enkelte design få bedre kontakt, men i praksis er det så liten forskjell på dette at du sikkert knapt kan måle det med verdens mest nøyaktige metode.

At plugger er praktisk ved flytting av anlegget er en annen sak, og faktisk noe som JEG bryr meg om.
Det hender tit og ofte at man vil flytte eller bytte forsterkeren eller høyttalerene, og da er det kjapt og enkelt å nappe ut en plug i forhold til å "skru opp terminalen", dra ut kabelen, tre den inn igjen og skru fast igjen. ;)
Problemet jeg har med pluggene er at mine Argon-plugger har en tendens til å løsne opp litt. Ikke så mye at kabelen har mulighet til å dette eller bli dratt ut, men nok til at jeg av og til har etterstrammet låsemekanismen, særlig etter mye "ut og inn".

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
lark skrev:
Har du hørt om noe som kalles halvledereffekt i tvilsomme kontaktpunkter?
Er dette vesentlig i hifi-sammenheng? Du må gjerne opplyse meg. Jeg venter fortsatt på en forklaring. :)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Gammelt tweakeord... Puss puss så får lyden ett pluss..
Joda, hvis vi ser bort ifra dette med hva slags kabler, så er det å faktisk
ha kontaktflater så rene som mulig og i prisitine condition det eneste som da rettferdigjør kjøp
av gode kabler!!!

mvh

L

lark

Gjest
DIY_dude skrev:
lark skrev:
Har du hørt om noe som kalles halvledereffekt i tvilsomme kontaktpunkter?
Er dette vesentlig i hifi-sammenheng? Du må gjerne opplyse meg. Jeg venter fortsatt på en forklaring. :)
Skal prøve å forklare ut fra mine begrensede kunnskaper om fenomenet. Halvleder- eller diodeeffekt kan oppstå i koblinger der det er dårlig kontakt p.g.a. belegg eller oksydering. Det virker slik at ved svake signaler/strømstyrker så ledes signalet kun i den ene retningen. Hvis man tenker seg en ren sinuskurve, så vil f.eks. bare den ene halvdelen av kurven slippe igjennom kontaktpunktet. Jeg vil tro at det er svært så viktig i hifi sammenheng ;)

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
640
topline skrev:
Noen av dere som har testet dette her da?

http://www.xtremecables.com/quicksilver.php

Om man ønsker virkelig god kontakt altså.. ;)
Har brukt et tilsvarende produkt på pinnene på rør med godt hell. Her skal det vel sies at både kontakt og overflate ofte er mer "ru" og mindre presis enn det som er normalt på f.eks. RCA og HT-kontakter, så det er mulig at effekten blir større på pinnene.

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
lark skrev:
Halvleder- eller diodeeffekt kan oppstå i koblinger der det er dårlig kontakt p.g.a. belegg eller oksydering. Det virker slik at ved svake signaler/strømstyrker så ledes signalet kun i den ene retningen. Hvis man tenker seg en ren sinuskurve, så vil f.eks. bare den ene halvdelen av kurven slippe igjennom kontaktpunktet. Jeg vil tro at det er svært så viktig i hifi sammenheng ;)
Ja, det hørtes jo unektelig ganske vesentlig ut. Det ville jo vært interessant å vite hvor fort denne effekten oppstår, og hvor mye kontaktmotstand som skal til for at det blir betydelig for lyden.

Jeg har sikkert noe sølvoksyd på Neutrik-pluggene mine, men jeg kan ikke si at lyden er dårlig akkurat. :p

Topp Bunn