Forsterkere God effektforsterker for diskant

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Jeg får muligens behov for en grei og godlydende effektforsterker for diskantkanal i aktivt oppsett.

Trenger ikke mye effekt, dvs. under 100 watt.

Er det noen som har tips på gode kjøp i den kategori?

Doxa av en eller annen utgave? Eller en av de mindre Rotel?

Tips mottas med takk - kommer deretter til å tråle bruktbørsen :)

Mvh Gisle
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Takker for tips John Harald :)

Den er nok dessverre litt utenfor min prisrange. Hadde håpt på under 10 000 på bruktmarkedet, og gjerne ned mot 6-7 000.
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Jeg bruker ATI AT60 på diskant, en 60 Watter på 15 kilo. Selges hos LSOUND for 5.990,-.
ATI lager som kjent amper for flere av de kjente High End aktørene som bl.a. Theta Digital og Mark Levinson.
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
ATI'n har også nivå regulering for hver kanal på baksiden av chassi, veldig kjekt i et aktivt system :)

ATI_AT60.JPG

ATI_AT60_Back.JPG
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Audiolab lager noen fine effektrinn som er veldig gode.
De får du rimelig brukt.
8000p og 8000m
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Hva med Holton? Har en 20W kl A som spiller rent og silkemykt. Venter på 50W fra samme leverandør.
 

Fredrik.J

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2011
Innlegg
260
Antall liker
134
Torget vurderinger
27
En viktig ting jeg synes blir glemt her er gain på forsterker, siden trådstarter nevner at han skal dele aktivt. Hvilken diskant er det snakk om, og hvordan ser resten av oppsettet ut med tanke på følsomhet og gain på forsterkere?
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
En viktig ting jeg synes blir glemt her er gain på forsterker, siden trådstarter nevner at han skal dele aktivt. Hvilken diskant er det snakk om, og hvordan ser resten av oppsettet ut med tanke på følsomhet og gain på forsterkere?
jeg har ikke landet på endelig system enda, men har diskanter med følsomhet fra rundt 112(?) db til std-diskant ala 88 db, samt mellomtoner i range 115 db til std-Hifi opplegg ala 87 db.

har minidsp 4/10 + en parasound c2. Om ønskelig kan jeg kjøre gain i to omganger ved å koble de sammen.
 
M

MusicBear

Gjest
Hvordan tør du i det hele tatt tenke forskjellige forsterkere, Audiodidakt, i et sånt system hvor tonal klangbalanse er så viktig og nesten umulig med forskjellige forsterkere?

Tenker jeg, uten at det er ment som kritikk til deg. Ille nok med masse forskjellige høyttalerelementer i en konstruksjon, som (bl.a.) ofte byr på helt forskjellige materialer (og annet) som skaper ulik lyd i utgangsspunktet.

Det motsatte - eksempelvis dome diskanter og dome mellomtoner i dyre studiohøyttalere - tror jeg er litt av årsaken til at noe av dette låter så sinnsykt bra (som eksempelvis ATC).
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Hvordan tør du i det hele tatt tenke forskjellige forsterkere, Audiodidakt, i et sånt system hvor tonal klangbalanse er så viktig og nesten umulig med forskjellige forsterkere?

Tenker jeg, uten at det er ment som kritikk til deg. Ille nok med masse forskjellige høyttalerelementer i en konstruksjon, som (bl.a.) ofte byr på helt forskjellige materialer (og annet) som skaper ulik lyd i utgangsspunktet.

Det motsatte - eksempelvis dome diskanter og dome mellomtoner i dyre studiohøyttalere - tror jeg er litt av årsaken til at noe av dette låter så sinnsykt bra (som eksempelvis ATC).
Fyr på MusicBear, topp med tilbakemeldinger som får en til å tenke seg om :)

nå har jeg nok ikke tenkt å blande eksempelvis en 1" kompresjonsdriver i horn med en Scan-speak 6" mellomtone; den blir nok heller parret med et jmlc 200t mellomtonehorn som jeg har. Scan-speaken blir heller testet mot konvensjonelle hifi-diskanter som jeg har liggende etter diverse hamstring på bruktbørsen oppigjennom.

når det er sagt så trodde jeg ikke at effektforsterkeren var en av de enheter som mest var med på å sette klangbalansen i et anlegg (unntak for rørforsterker). Tar jeg feil?
 
M

MusicBear

Gjest
Skal ikke mene du tar feil. Jeg mener imidlertid lyden av forsterkere er så forskjellig at jeg i et seriøst oppsett hadde vært redd for å kludre til noe av det jeg mener er viktigst med en høyttaler - tonal klangbalanse - like viktig som at ting er best mulig hva faser angår.

Uansett; ta det som synsing/positivt ment fra meg - fra en som har hørt mye som er dårlig og lite som er bra - med desto mer nysgjerrighet på hvorfor ting låter bra de få gangene det gjør det :)
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Om dette er et "seriøst" anlegg eller ikke, skal jeg ikke uttale meg om. Jeg har handlet løst og fast etter impulsmetoden over en rekke år, og har nå mulighet til å sette sammen en rekke type høyttalere for å teste hvilken "legning" jeg tilhører; kassolikk, hornianer eller de åpne bebafflede. Jeg tenker at jeg først må finne min retning, og deretter søke den løsningen i et mer konkret løp.

Problemet er at uten effektforsterkeren så blir det lite lyd i diskanten og veldig vanskelig å velge retning, langt mindre bedømme klangbalansen... ;-)

(Jeg kunne selvfølgelig funnet ut av min legning ved å høre på andres oppsett, men det blir for enkel løsning for meg :cool: (ironi, og ikke rent lite stikk mot mine egne idiotiske valg...) Jeg håper det snart kommer en slob til Rogaland, slik at jeg kan få høre dette vidunderet av en konstruksjon. Jeg sitter med følelse at det kommer til å koste meg 50-60 000 i nye deler, samt store tap når jeg deretter selger alt det gamle ruklet jeg har samlet opp ;-))
 
Sist redigert:

yoshi_78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2008
Innlegg
132
Antall liker
120
Torget vurderinger
3
FirstWatt F1(J) låter klokkerent på 112 dB diskanter:) Vil anta andre FW konstruksjoner ikke gjør seg bort heller. Gain varierer mellom de ulike modellene, greit å være klar over. F1J har vel noe sånt som 15.5 dB gain, passer veldig godt sammen med midbasser og basser som har betydelig høyere gain.
 
Topp Bunn