God 5 A 5 V regulator

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.820
Hvor kan jeg købe en sådan ?

Skal være diskret.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.519
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Det var veldig spinkelt spesifisert.
Hva skal den ha inn?
Størrelse?
Karv til regulering, støy etc?

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.820
Hva skal den ha inn?
Størrelse?
Der trækkes op til 4 A ca. er til Squeezebox etc. Bør nok være en serie regulering da det exakte strømtræk ikke kendes. Lav støj bør der være . Trafo til inn er noget jeg finder afhængig af behov. Har en 6 V 8,6 A . Hvis den kan brukes er det fint. Størrelsen betyder ikke noget som man siger . ;)

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.820
Tak skal du have men det er altså en IC kreds. Kanskje jeg kjøper den alligevel . ;)

A

audiosan

Gjest
ja er IC. jeg vet ikke om noen diskrete som er i stand til å takle slike strømmer. de finns sikkert men. iallefall i form av krets skjema.
en annen mulighet er jo flere svakere regulatorer. om det uansett skal brukes flere produkter. en regulator pr produkt.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.519
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Hva skal den ha inn?
Størrelse?
Der trækkes op til 4 A ca. er til Squeezebox etc. Bør nok være en serie regulering da det exakte strømtræk ikke kendes. Lav støj bør der være . Trafo til inn er noget jeg finder afhængig af behov. Har en 6 V 8,6 A . Hvis den kan brukes er det fint. Størrelsen betyder ikke noget som man siger . ;)
Til Squeezebox er det nok ikke så kritisk.
Hvis den virkelig trekker 4A, ville jeg laget en med litt god margin.
Heller en IC spennigsregulator med "boost" serieregulator enn IC power regulator.
Da kan du dimensjonere den slik at den paser ditt behov.
Det finnes dusinvis application notes om temaet.

A

audiosan

Gjest
selve squeezebox'n trekker ikke mere enn 1A:)

Hva skal den ha inn?
Størrelse?
Til Squeezebox er det nok ikke så kritisk.
Hvis den virkelig trekker 4A, ville jeg laget en med litt god margin.
Heller en IC spennigsregulator med "boost" serieregulator enn IC power regulator.
Da kan du dimensjonere den slik at den paser ditt behov.
Det finnes dusinvis application notes om temaet.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.820
Jo jeg er opmærksom på at Squeezeboxen alene bare trækker 1 A . En kammerat havde et projekt hvor der skulle trækkes op til 4

A.Z100A shunt Voltage Regulator

Så er det denne med Rc led efter eventuelt . Dyrt men dejligt.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.519
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Prisen spiller sikkert ingen rolle, men shunt regulator til dette?
I beste (eller værste) fall sitter det en enkel serieregulator internt i boksen.
Det blir ikke noe bedre enn det svakeste leddet.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.820
Prisen spiller sikkert ingen rolle, men shunt regulator til dette?
I beste (eller værste) fall sitter det en enkel serieregulator internt i boksen.
Det blir ikke noe bedre enn det svakeste leddet.
Har du vel ret i. Jeg kan fortælle at en Teddy Pardo forsyning med 4700 uf på utgangen, samt ændrede afdkoblinger oppe i Touch bringer den op på niveau med selv meget dyre drev. Desværre kan Teddy ikke trække 4 A.

A

audiosan

Gjest
han er suveren å bestille fra:) sender raskt ut. og relativt kort levering. og ikke minst, gratis frakt:)

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.820
han er suveren å bestille fra:) sender raskt ut. og relativt kort levering. og ikke minst, gratis frakt:)
Gratis fragt men jeg valgte at betale 3 dollar. Kanskje det går endnu hurtigere så.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.820
Hmm det går ikke med en 6 V trafo på 8,4 A. Selv uten belastning efter LM 338 er input spenningen til denne 6,9 V. Dropout for LM 338 er 3 V så jeg har et problem. Tænker at serie koble trafo viklingerne så jeg får 12 V 4,2 A . Er de 4,2 A nok når LM 338 belastes med 4 A ?

O

Oblivion

Gjest
Hmm det går ikke med en 6 V trafo på 8,4 A. Selv uten belastning efter LM 338 er input spenningen til denne 6,9 V. Dropout for LM 338 er 3 V så jeg har et problem. Tænker at serie koble trafo viklingerne så jeg får 12 V 4,2 A . Er de 4,2 A nok når LM 338 belastes med 4 A ?
En 6 volt (AC) trafo bør gi ca. 8.5 volt DC...
Med lav belastning kanskje nærmere 9 Volt.

Som nevn under så må en regne med spenningsfall over likeretter diodene.
Med for eksempel MUR860 dioder blir spenningsfallet relativt lite, men med de SiC diodene jeg bruker blir spenningsfallet og også effekttap i diodene over det doble til sammenligning.

Sist redigert:

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
159
Diodedrop over likerettern og vips så er du nede på sekstallet.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.820
Diodebroen giver vel bare et tab på 0,7 V ? Har brugt den trafo til glød af rør hvor jeg måtte koble den om til 12 V for at få spænding nok til regulatoren. Jeg sætter en 1,5 ohm Mundorf 20 W modstand på som belastning for at simulere. Skulle vel egentlig ned på 1.25 ohm ?.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.820
Får max 4 v ut med trafo koblet som 6 V og 1,5 ohm som belastning for LM 338 .

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.820
Og 12 V trafo er alkt for meget. Kølepladen bliver alt for varm. Prøvede så med 1.65 ohm i serie med trafoen. Spændingen er lidt i underkanten så. Prøver med 3 paralelle 3,3 ohm Mills. Tror det vil få det til at falde på plads. Ideelt skulle jeg bruge 8 V trafo som ikke findes.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.519
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Diodebroen giver vel bare et tab på 0,7 V ? Har brugt den trafo til glød af rør hvor jeg måtte koble den om til 12 V for at få spænding nok til regulatoren. Jeg sætter en 1,5 ohm Mundorf 20 W modstand på som belastning for at simulere. Skulle vel egentlig ned på 1.25 ohm ?.
Hver enkelt diode dropper ca 0.7V.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.820
Shit med 9 V trafo bliver kølepladen 76 grader . Er det ikke alt for meget ? DE har designet det dårligt må jeg sige. Kølepladen måtte gerne være lidt større.

A

audiosan

Gjest
hmmm. en mulighet er jo da å fordele strømtrekket over flere regulatorer.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.820
Jeg sætter 0,47 ohm 50 W i serie mellem trafo og dioder. Det giver et spændings fald på 1,7 vac så det bliver tålelige forhold hvad angår varmen på regulator og køleplade.

Forøvrigt et trix rørfolk nogle gange bruger .

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.820
Virker perfekt med 0,43 ohm før diodebroen. 0,47 ohm og 4,7 ohm over denne for at kompensere for spændingsfald når folk laver mat.Tak for all deltagelse.

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Antall liker
77
Brug en støjspole mellem ensretterbro og første kondensator ala chokekobling.
Spolen kan tåle varmen og skåner både nettrafo,bro,kondensator og reducerer switchingstøj gevaldigt!

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.519
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Det du gjør er å "brenne" noen volt her og der. Det går opp i varme uansett. Jeg ville foretrukket å la regulatoren ta seg av dette, men er arealet til kjøleplaten for lite blir det kanskje noe varmt.
En spole / choke blir sikkert ikke varm. Det blir nesten bare AC spenning liggende over den. DC motstanden er sikkert lav hvis den er tilpasset strømmen du trekker.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.820
Jeg ville også gerne have brugt en spole men pladsen tillod det ikke. Kølepladen var integreret i printet og jeg var ikke indstillet på at skifte denne. Der er basis for at lægge den overskydende spænding i en Music Rail på et senere tidspunkt.

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Antall liker
77
En støjspole fylder max 40mm i diameter og ca 15mm på den flade side ..mine er på 0,4 ohm men findes i alle mulige udgaver

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.820
Havde ikke nogen og ejeren stiller ikke så store krav. Der bliver også trukket rigtigt meget strøm.

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Antall liker
77
Trækker 4A pr side i mine....at en ejer ikke stiller store krav er da ingen undskyldning for at springe over hvor gærdet er lavest!
Handler om faglig stolthed!
Anyways gavner det hele kredsløbet`= bedre lyd og det er vel hvad hele manøvren går ud på?

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.820
Trækker 4A pr side i mine....at en ejer ikke stiller store krav er da ingen undskyldning for at springe over hvor gærdet er lavest!
Handler om faglig stolthed!
Anyways gavner det hele kredsløbet`= bedre lyd og det er vel hvad hele manøvren går ud på?
Det var blevet dyrere end han havde regnet med i forvejen. Tror nu Music Rail på et senere tidspunkt giver væsentligt mere . Ca. 45 db loves der.

Topp Bunn