God økonomi å kjøpe pc via hjemme-pc ordning

J

Jurassic

Gjest
Hei

Lurer egentlig på om det lønner seg å kjøpe/leie en maskin gjennom sånn ordning kontra å kjøpe en på f. eks komplett.no?

Den aktuelle maskinen for meg vil koste meg 280 kroner i reduksjon av bruttolønn og 87 kroner i reduksjon av nettolønn.

Så spiser det bare litt av toppskatten eller koster det egentlig skjorta?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Visst er det god økonomi.

G

Gjestemedlem

Gjest
Når man betaler toppskatt er nok slike ordninger gunstige. Men det kommer mye an på hvilken pris du betaler for maskinen også da. Endel av de ferdiglagde pakkene som tilbys i slike ordninger er ofte overpriset og inneholder mye tøv som man ikke trenger.

Men du får finne frem kalkulatoren og sammenligne.

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Kan du ikke heller bare kjøpe hjemme-pc gjennom komplett.no ?

J

Jurassic

Gjest
AlexanderK skrev:
Kan du ikke heller bare kjøpe hjemme-pc gjennom komplett.no ?
Er ansatt i et stort firma som ikke er så fleksible så jeg står ikke fritt til å velge hvor jeg skal kjøpe pc.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
Lønner seg neppe om du har råd til å cashe ut en maskin på egen hånd.
Antar det er en leasingavtale som strekker seg over 3 år. I utgangspunktet skal man også betale en sum etter 3 år for å kjøpe ut maskinen, dette er sjelden utført i praksis da leasingfirmaet ikke har bruk for 3 år gamle pc-er på lager.

Men som sagt, kalkulator er jo en grei sak.

J

Jurassic

Gjest
Hvordan setter jeg opp regnestykket på kalkulatoren?

Mener Complit som jeg evt kjøper fra skal ha 1000 kroner for å la deg beholde den gamle maskinen.

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Dette er en ordning som koster litt mer enn en tror.Det nevnes toppskatt,men husk at du mister feriepenger og pensjonspoeng.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
Det finnes sikkert utallige parametre man kan ta med i regnestykket, men for å gjøre det litt enkelt så kan vi jo si at de 87 kronene netto utgjør skatten på bruttodelen, da betaler du 280 kr mnd av nettolønnen din.
Det trekkes da 12 (mnd) x 3 (år) x 280 kr = 10080; + evt 1000 i utkjøp gir da ca 11.000 kr.

Så kan man alltids finregne på skatteprosent, pensjonspoeng og ikke minst om du hadde betalt ned 11.000 på et lån i stedet for et engangsutlegg på en pc.....osv.......

11.000 kontra tilsvarende maskin hos komplett, mpx el. Hva blir da differansen? Er differansen veldig liten blir det vel mest en smaksak.

G

Gjestemedlem

Gjest
Ligger en enkel kalkulator på Dinside:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=3937

Når du ser hva den reelt koster deg kan du ta denne summen og se hva slags PC du kan sette sammen selv på Komplett, Amentio, Multicom e.l. og se om du får mer PC her for samme summen når du selv setter den sammen.

S

Stover

Gjest
I tillegg, om du jobber mye overtid faller overtids timesatsen.
Bruttolønnsordning var ikke særlig gunstig for meg, dengang.

En låneavtale fra arbeidsgiver er mye mer gunstig.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Stover skrev:
I tillegg, om du jobber mye overtid faller overtids timesatsen.
Bruttolønnsordning var ikke særlig gunstig for meg, dengang.

En låneavtale fra arbeidsgiver er mye mer gunstig.
Faller overtids timesatsen?
Høres merkelig ut...

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Man bør også ta hensyn til det faktum at det er bedriften som formelt står for innkjøpet av disse maskinene, og Kjøpslovens bestemmelser vil være gjeldende. Forbrukerkjøpslovens omfattende rettigheter faller dermed bort. Det vil f.eks. være kun 2 års reklamasjonsrett, og garantirettigheter kan være begrenset, og det er så vidt jeg vet strammere krav til grunnlag for reklamasjon etter Kjøpsloven.

J

Jurassic

Gjest
Maskinen blir jo leaset så man har jo service ut hele avtaletida sånn som jeg har forstått det.

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Med en god garanti og gjerne forsikring i tillegg er man godt sikret de tre årene ordningen varer. Men deretter ingenting.

Jeg ville personlig ikke kjøpt pc på en sånn ordning. Samme/tilsvarende pc vil ofte koste betydelig mindre om man kjøper den selv. De som først og fremst tjener på dette er pc-selgerne og arbeidsgiveren.

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Man må jo bare passe på å ikke kjøpe de dårlige tilbudene arbeidsgiver kommer med. Bestill heller selv i de billige butikkene - Komplett, MPX osv og gjør en hjemme-PC-ordning der istedenfor.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.878
Jeg benyttet meg av et tilbud på hjemme-PC fra arbeidsgiver for noen år siden. Det ble en dyr affære. I tillegg så var garanti og servicebetingelsene elendige. Skjermen tok tidlig kvelden og maskinen var til reparasjon i tre måneder uten å ha mulighet til å få hevet kjøpet.
Firmaet som leverte PCen er nevnt lenger oppe i tråden.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Jeg hoppet på et slikt tilbud ca 99/00. Tok med alt mulig vissvass i pakken som endte på en verdi av ca 26 000 om jeg ikke husker helt feil. Betalte 6-700 i måneden i ca år, så fant jeg ut at jeg ville prøve noe annet og sa opp for å drive selvstendig. Da sto det igjen over 18 000 å cashe ut. :p Heldigvis for meg hadde jeg et godt forhold til sjefen og han gikk med på å overta herligheten (som allerede var avleggs). Puh.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.776
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg har benyttet meg av hjemme-pc-ordning to ganger - begge gangene mens jeg jobbet i et A-presse-selskap.

Den første gangen hadde A-pressen en sentralt forhandlet ordning. En HP stasjonær maskin uten noe særlig programvare med. Pakken hadde en avertert totalpris på 18000. Det lakka og lei før vi fikk de maskinene, og maskina virka jo grei (PII/266HMz). En uke etter at jeg hadde fått maskina, trengte vi en ny maskin til noe på jobben, og jeg tenkte at denne maskina var jo grei til formålet, så jeg ringte vår lokale pusher, og spurte om han kunne skaffe en sånn maskin. Etter noen timer ringte karen tilbake og kunne fortelle at maskiner med den prosessoren var gått ut av produksjon for en stund siden. Mao åger og svindel. Jeg lurer på om det var noen som kjente noen som ordna den der avtalen...

Den andre gangen gjorde vi det litt andeledes. Da gikk bedriften selv til en Mac-pusher som var tilknytta Officeline og fikk tilbud. Da kunne vi mikse ihop fra Officeline sin katalog selv og få en pris på det vi ville ha. De fleste var veldig godt fornøyde med den avtalen. Utstyret var ihvertfall rett priset i forhold til det en kunne skaffe av priser selv.

Kort fortalt - En slik ordning er verdt det der du har en mindre forhandler som backer opp bedriften direkte. Er det en stor ordning som dekker et stort konsern, så synes jeg at value for money på den enkelte pc ikke alltid blir bra. Sjekk opp prisen de stipulerer som utgangspunkt for den PCen de tilbyr, og sjekk opp mot det som komplett skal ha for en tilsvarende.

Som sagt før - vær obs på at du mister pensjonspoeng og feriepenger på den summen du betaler.

Johan-Kr

Topp Bunn