Jeg har benyttet meg av hjemme-pc-ordning to ganger - begge gangene mens jeg jobbet i et A-presse-selskap.
Den første gangen hadde A-pressen en sentralt forhandlet ordning. En HP stasjonær maskin uten noe særlig programvare med. Pakken hadde en avertert totalpris på 18000. Det lakka og lei før vi fikk de maskinene, og maskina virka jo grei (PII/266HMz). En uke etter at jeg hadde fått maskina, trengte vi en ny maskin til noe på jobben, og jeg tenkte at denne maskina var jo grei til formålet, så jeg ringte vår lokale pusher, og spurte om han kunne skaffe en sånn maskin. Etter noen timer ringte karen tilbake og kunne fortelle at maskiner med den prosessoren var gått ut av produksjon for en stund siden. Mao åger og svindel. Jeg lurer på om det var noen som kjente noen som ordna den der avtalen...
Den andre gangen gjorde vi det litt andeledes. Da gikk bedriften selv til en Mac-pusher som var tilknytta Officeline og fikk tilbud. Da kunne vi mikse ihop fra Officeline sin katalog selv og få en pris på det vi ville ha. De fleste var veldig godt fornøyde med den avtalen. Utstyret var ihvertfall rett priset i forhold til det en kunne skaffe av priser selv.
Kort fortalt - En slik ordning er verdt det der du har en mindre forhandler som backer opp bedriften direkte. Er det en stor ordning som dekker et stort konsern, så synes jeg at value for money på den enkelte pc ikke alltid blir bra. Sjekk opp prisen de stipulerer som utgangspunkt for den PCen de tilbyr, og sjekk opp mot det som komplett skal ha for en tilsvarende.
Som sagt før - vær obs på at du mister pensjonspoeng og feriepenger på den summen du betaler.
Johan-Kr