Glansen tilbake?

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
På platemessa i Trondheim, på lørdag, kom jeg over en plate jeg har ønsket meg en stund (Pink Floyd - The Division Bell). Platen var helt uten riper, men jeg så at vinylen var ganske skjoldete. Tenkte at dette kunne fikses med et par runder på platevaskeren. Der tok jeg imidlertid feil. Vasken hjalp lite. Det jeg trodde kunne være rester etter gammelt vaskemiddel e.l. virker å sitte i vinylen. Når jeg spiller platen er det betydelig med støy. Ingen knepping eller knitring, men en ru fresende susing som ødelegger de stille partiene.

Mine spørsmål er da:
Kan dette komme av at vinylen er uttørket, og medfører økt friksjon?
Finnes det i så fall noe vidundermiddel som gir glansen tilbake til vinylplater, og som samtidig virker som "glider" for nåla?

Birdman

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Forstår det slik at du har vasket den etter alle kunstens regler i vakuummaskin?
Du kan jo prøve å polere den opp med GruvGlide. Det kan gjøre susen med slike plater som åpenbart er utsatt for stygge nåler, teite rensevæsker eller andre traumer.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Leste i HiFiNews for noen nummer siden om noe som kan være en mulig forklaring. Hvis det er den minste restfuktighet fra trykksverte i labelen, så vil vannet koke slik at dampen presser seg ut mellom vinylen og stamperen. Jeg vil anta at det gir symptomene du beskriver. Jeg har mange skiver som ser skjoldete ut, men det trenger ikke nødvendigvis å ha noe å si for lyden.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Takk for svar, Vidar! Jeg, har vasket platen gjentatte ganger med min Sota platevasker. Skjoldene sitter like fullt i vinylen.

Hvem fører dette glidemiddelet?

Mvh. B

Edit: En kjapp googling ga meg plenty med steder å bestille dette middelet fra. Kanskje verdt et forsøk.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Zomby_Woof skrev:
Leste i HiFiNews for noen nummer siden om noe som kan være en mulig forklaring. Hvis det er den minste restfuktighet fra trykksverte i labelen, så vil vannet koke slik at dampen presser seg ut mellom vinylen og stamperen. Jeg vil anta at det gir symptomene du beskriver. Jeg har mange skiver som ser skjoldete ut, men det trenger ikke nødvendigvis å ha noe å si for lyden.
Interessant teori. Vet selvfølgelig ikke om skjoldene og støyen har noen direkte sammenheng, men det er nærliggende å anta det. Skjoldene hadde jeg forresten gitt blanke i (... gitt blanke i, he he.., tog du'an? Host kremt.... jmfr. "Geir" ;D) hvis lyden var skjoldfri.

Mvh. B

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Birdman skrev:
Takk for svar, Vidar! Jeg, har vasket platen gjentatte ganger med min Sota platevasker. Skjoldene sitter like fullt i vinylen.

Hvem fører dette glidemiddelet?

Mvh. B
Det er egentlig mer av et polermiddel, ala en god bilvoks. Man polerer opp til en glans og en glatt overflate. Har brukt det mye, og selv om det kanskje ikke er verdt innsatsen på plater som er gode fra før så har det noe for seg på de med røff overflate. Det høres jo ut som en ru overflate, eller hva?

Vil ikke gå god for noe resultat, og du er velkommen til å prøve mitt sett om det er praktisk mulig, om ikke så selges det iallefall via Elusive vet jeg. Sikkert flere steder også.

http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=AGRUVGLIDE

Vedlegg

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Ja, det høres ut som en ru overflate. Takker for tilbudet om lån, men tenker det uansett kan være greit å ha dette utstyret på lager. Absolutt et spennende produkt.

Mvh. B

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Har lest noen rewievs. Én sier at det blir en anelse bedre lyd, med bedring i detaljer og dynamikk. Ankepunktet hans var imidlertid at også støyen ble mer framhevet. Mulig dette gjelder knatring og knepping og ikke nevnte ruhet!?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har aldri hørt noen antydning til mer støy, hverken friksjonsstøy eller knepp. Langt derifra, og heller det motsatte. Tipper han brukte den feil, eller bare rett og slett er en dust :)

L

Lars.N

Gjest
Kan ikke være vinylen da som ikke er godt nok blandet ut før pressing de skjolder du ser på LP platen ?

Mvh

Laban ( bare en Laban tanke ) siden de ikke gikk bort ved rens av LP plate.

;D

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
For alt det jeg vet kan det være tilsatt brekkmiddel i vinylen ::). Håper uansett at Gruvgliden kan hjelpe noe. ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Birdman skrev:
For alt det jeg vet kan det bare tilsatt brekkmiddel i vinylen ::). Håper uansett at Gruvgliden kan hjelpe noe. ;)
Den kan men husk at det ikke er noe vidundermiddel, og resultatet er ikke garantert herfra iallefall. Du bør polere med det, og ikke gjøre som bruksanvisningen sier dersom du skal ha håp om bedring.

Men du kan iallefall trøste deg med at dersom ikke polering hjelper så er det bare å lete opp en ny plate, for da vil ingenting hjelpe tror jeg.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Vidar P skrev:
Birdman skrev:
For alt det jeg vet kan det bare tilsatt brekkmiddel i vinylen ::). Håper uansett at Gruvgliden kan hjelpe noe. ;)
Den kan men husk at det ikke er noe vidundermiddel, og resultatet er ikke garantert herfra iallefall. Du bør polere med det, og ikke gjøre som bruksanvisningen sier dersom du skal ha håp om bedring.

Men du kan iallefall trøste deg med at dersom ikke polering hjelper så er det bare å lete opp en ny plate, for da vil ingenting hjelpe tror jeg.
Skal ikke møte opp på dørstokken din med balltre og blåselampe dersom det ikke funker ;). Verdt et forsøk er det, syns jeg. Har allerede begynt å sjekke e-bay for erstatningsplate.

L

Lars.N

Gjest
Birdman skrev:
Vidar P skrev:
Birdman skrev:

Skal ikke møte opp på dørstokken din med balltre og blåselampe dersom det ikke funker ;). Verdt et forsøk er det, syns jeg. Har allerede begynt å sjekke e-bay for erstatningsplate.
Håper du finner en har ønsket med den lenge selv ( knall bra skive cd'n jeg har er utslitt)

Mvh

Laban ( Lykke til med søket etter skiva )

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
laban skrev:
Håper du finner en har ønsket med den lenge selv ( knall bra skive cd'n jeg har er utslitt)

Mvh

Laban ( Lykke til med søket etter skiva )
Takk for det. Er strengt tatt ikke noe problem å få tak i, men prisene er litt drøye, spesielt med tanke på at jeg nettopp ga 500,- for den jeg sliter med nå. Har heller ingen garanti for at problemet ikke gjelder en større del av produksjonen av denne plata.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
kjipe greier Birdman.
Skjolder kan vel tyde på uheldig omgang med væske av noe slag. Har erfart fra tidligere diskusjoner i andre samlerfora, tips om selgere som shiner opp skivene sine for å tjene inn en visuell grad eller to. Kan det være at skiva er "vasket" ned? En kompis opplevde det med en $200-singel.

Hint om hvem fra du kjøpte skiva?

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Kan godt være at plata er vasket i hjel. Det virker i tilfelle litt pussig da cover og innstikk er helt strøkent, altså ikke herjet med.
Selgeren sto sammen med Helge Foss, men jeg har ingen grunn til å antyde at han har skyld i "skaden". Selgeren sa imidlertid at han hadde spilt plata samme morgen, og at den spilte veldig bra :-\.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Da har jeg bestilt en pakke fra Elusivedisc. En annen aktør var billigere på varen, men skulle ha 112 dollar for frakt ;D.

Er veldig spent, men skal prøve å ikke håpe på for mye. Kommer tilbake med tilbakemelding når jeg har testet greiene.

Mvh. B

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Da har sakene kommet i hus og er allerede utprøvd.

Min konklusjon er at dette ikke er noe vidundermiddel, men snarere en liten "treat" til platene. Mener å høre en liten generell forbedring i lydbildet, men støyen blir ikke markant svekket (...men litt).

Diamanten ser ut til å kunne pløye med seg litt av stoffet på første reis over plata, etter behandling, men det har sikkert å gjøre med at brukeren var litt raus med stoffet i starten.

Kan heller ikke si at stoffet ga glansen tilbake til matt vinyl, men det ble i hvert fall ikke verre.

Mvh. B

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Syns du skal huke tak i selger på neste messe. Mulig den hørtes ok ut på hans porta potti portable, men hallo?
Du har ihvertfall ikke noen vinylrigg som gjør skamme på skiva.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.725
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Birdman skrev:
Da har sakene kommet i hus og er allerede utprøvd.

Min konklusjon er at dette ikke er noe vidundermiddel, men snarere en liten "treat" til platene. Mener å høre en liten generell forbedring i lydbildet, men støyen blir ikke markant svekket (...men litt).

Diamanten ser ut til å kunne pløye med seg litt av stoffet på første reis over plata, etter behandling, men det har sikkert å gjøre med at brukeren var litt raus med stoffet i starten.

Kan heller ikke si at stoffet ga glansen tilbake til matt vinyl, men det ble i hvert fall ikke verre.

Mvh. B
Hei Birdman!
Du har ikke vurdert å få den vasket/renset i en ultralydsvasker? Det ville jeg i alle fall prøvd. ;)

mvh
Lars

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
ErosLoveking skrev:
Syns du skal huke tak i selger på neste messe. Mulig den hørtes ok ut på hans porta potti portable, men hallo?
Du har ihvertfall ikke noen vinylrigg som gjør skamme på skiva.
Får se om jeg gidder å gjøre noe større nummer ut av det. Skal jo uansett ha den i samlingen, men helst også kunne ha glede av å spille den.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
sclalars skrev:
Hei Birdman!
Du har ikke vurdert å få den vasket/renset i en ultralydsvasker? Det ville jeg i alle fall prøvd. ;)
Jo, det har jeg vurdert, men uten ultralydvasker blir det bare med vurderingen. Tviler uansett på at det hadde gjort noen forskjell, da vinylen virker å være skadet. Har tenkt litt på om den kan være varmeskadet!?

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Har aldri hørt noen antydning til mer støy, hverken friksjonsstøy eller knepp. Langt derifra, og heller det motsatte. Tipper han brukte den feil, eller bare rett og slett er en dust :)
;D ;D

sikkert flott middel dette.....har flere nye plater som er sjoldete i n\vinylen og , kanskje det hjelper , skal ta med en nestegang det blir elusive-bestilling.

Mvh Espen

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er i mitt syn ikke noe vidundermiddel, men fungerer greit til å "polere" litt røffe plater. Hvis man ser for seg å ha tid og ork til å behandle hele platesamlingen så har man enten for mye tid eller for lite plater. Nytten er ikke all verden annet enn for plater med litt "røff" overflate. Det gir en anelse ekstra smooth overflatefølelse, men ikke noen stor oppgradering av lydkvaliteten for de fleste plater imo.

Valvester

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2002
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Birdman skrev:
På platemessa i Trondheim, på lørdag, kom jeg over en plate jeg har ønsket meg en stund (Pink Floyd - The Division Bell). Platen var helt uten riper, men jeg så at vinylen var ganske skjoldete. Tenkte at dette kunne fikses med et par runder på platevaskeren. Der tok jeg imidlertid feil. Vasken hjalp lite. Det jeg trodde kunne være rester etter gammelt vaskemiddel e.l. virker å sitte i vinylen. Når jeg spiller platen er det betydelig med støy. Ingen knepping eller knitring, men en ru fresende susing som ødelegger de stille partiene.

Mine spørsmål er da:
Kan dette komme av at vinylen er uttørket, og medfører økt friksjon?
Finnes det i så fall noe vidundermiddel som gir glansen tilbake til vinylplater, og som samtidig virker som "glider" for nåla?

Birdman
Er dette blå vinyl?

Usikker på om det finnes mange ulike versjoner ute og går.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.886
Sted
Hus
Finnes i blå og rød vinyl fra Us, og i sort fra Uk i enkeltalbumsutførelse, og i sort fra Korea i dobbeltalbumsutførelse. Kan hende at det er brukt andre midler på denne enn rensevæske eller zalovann, og dette er det lite å gjøre med tror jeg. Sannsynlig en reaksjon mellom vinylen og det det den er renset med. :)

Topp Bunn