GLADMELDING

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.542
Antall liker
7.863
Torget vurderinger
0
Uenig BB.

Dette er bare dobbelt trist.

For det første er det trist fordi han har deltatt i uhyrligheter som gjorde en dødsdom "nødvendig"!

For det andre er det min oppriktige mening at dødsstraff er FEIL !! Staten har ikke mer rett til å ta liv enn andre.

For å filosofere litt over dette mener jeg at det å ta livet av noen er en så "personlig" handling at noe så "upersonlig" som en stat burde hatt forbud mot slikt. Dette sagt av en som ikke ser bort fra at jeg under gitt forutsetninger kunne tatt livet av noen, men da i en personlig setting. Et forhold mellom meg og den jeg evt kverker!

Som Honken og Eros ser kan jeg faktisk ha et alvorlig forhold til tema. Selv om dere ikke tror det. :'(



Edit: Typo
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Kjemiske Ali er et godt eksempel på at dødsstraff faktisk kan være helt riktig.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.542
Antall liker
7.863
Torget vurderinger
0
Dypt uenig på prinsippielt grunnlag.
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Ali Hassan al-Majid burde heller vært satt inn i glassbur på et museum for å minne oss på en tid som var og som vi ikke vil tilbake til.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.589
Antall liker
27.761
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
frans skrev:
Ali Hassan al-Majid burde heller vært satt inn i glassbur på et museum for å minne oss på en tid som var og som vi ikke vil tilbake til.
De kan jo stoppe ham ut.

mvh
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Spiralis skrev:
Uenig BB.

Dette er bare dobbelt trist.

For det første er det trist fordi han har deltatt i uhyrligheter som gjorde en dødsdom "nødvendig"!

For det andre er det min oppriktige mening at dødsstraff er FEIL !! Staten har ikke mer rett til å ta liv enn andre.

For å filosofere litt over dette mener jeg at det å ta livet av noen er en så "personlig" handling at noe så "upersonlig" som en stat burde hatt forbud mot slikt. Dette sagt av en som ikke ser bort fra at jeg under gitt forutsetninger kunne tatt livet av noen, men da i en personlig setting. Et forholød mellom meg og den jeg evt kverker!

Som Honken og Eros ser kan jeg faktisk ha et alvorlig forhold til tema. Selv om dere ikke tror det. :'(
Helt enig! Dødsstraff er aldri riktig. Det bør gå en varsel lampe hver gang noen drar kortet om det er nødvendig for å matche uhyrligheten eller virke prevantivt. Dødstraff er og blir primitivt og har ingen ting i en sivilisert verden å gjøre.

Mvh
Sniff
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
913
Antall liker
286
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Refererer trådtittel til at ny krangletråd er lansert på HFS?

Vil ikke hive meg på bølgen med å diskutere noe som vi aldri kan enes om, vil bare tilføre at alt er relativt. Lett å være etisk og moralistisk når man diskuterer noe som har skjedd langt borte. Hadde han vært naboen din, drept halve slekta din og voldtatt andre halvdel foran øynene dine, hvordan hadde dere da stilt dere til straffeutmåling?


Ha en god dag, og bruk tiden til hifi i stedet for krangling. Jeg skal sette på musikk nå...
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Peter skrev:
Refererer trådtittel til at ny krangletråd er lansert på HFS?

Vil ikke hive meg på bølgen med å diskutere noe som vi aldri kan enes om, vil bare tilføre at alt er relativt. Lett å være etisk og moralistisk når man diskuterer noe som har skjedd langt borte. Hadde han vært naboen din, drept halve slekta din og voldtatt andre halvdel foran øynene dine, hvordan hadde dere da stilt dere til straffeutmåling?


Ha en god dag, og bruk tiden til hifi i stedet for krangling. Jeg skal sette på musikk nå...
Interessant diskursteknikk det der (må innrømme at jeg har benyttet den et par ganger selv når Gjestemedlem har blitt for salt). Kos deg med musikken. Heldigvis er det slik i Norge at jeg ikke hadde kunnet påvirke straffeutmålingen dersom jeg opplevde det du beskriver. Om jeg tok saken i egen hånd hadde jeg selv kommet for retten og tiltalen hadde stått til forbrytelsen jeg hadde begått. Hadde sikkert fått litt rabatt, men likevel. Står man midt oppe i det og det er snakk om naken kamp, nødverge etc. er det en helt annen skål igjen.
Forholdet mellom forbrytelse og straff kan ikke være et affektbarometer i en sivilisasjon. Da går rettsstaten i oppløsning. Etter mitt skjønn kan man ikke både være for og i mot dødsstraff. Enten mener man at dødsstraff kan forsvares etisk, eller så mener man at det er galt. Jeg mener det er galt. Har flere ganger FØLT at dødsstraff ville vært på sin plass, men mener det ikke.
Mvh
Sniff
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
385
Sniff skrev:
Peter skrev:
Refererer trådtittel til at ny krangletråd er lansert på HFS?

Vil ikke hive meg på bølgen med å diskutere noe som vi aldri kan enes om, vil bare tilføre at alt er relativt. Lett å være etisk og moralistisk når man diskuterer noe som har skjedd langt borte. Hadde han vært naboen din, drept halve slekta din og voldtatt andre halvdel foran øynene dine, hvordan hadde dere da stilt dere til straffeutmåling?


Ha en god dag, og bruk tiden til hifi i stedet for krangling. Jeg skal sette på musikk nå...
Interessant diskursteknikk det der (må innrømme at jeg har benyttet den et par ganger selv når Gjestemedlem har blitt for salt). Kos deg med musikken. Heldigvis er det slik i Norge at jeg ikke hadde kunnet påvirke straffeutmålingen dersom jeg opplevde det du beskriver. Om jeg tok saken i egen hånd hadde jeg selv kommet for retten og tiltalen hadde stått til forbrytelsen jeg hadde begått. Hadde sikkert fått litt rabatt, men likevel. Står man midt oppe i det og det er snakk om naken kamp, nødverge etc. er det en helt annen skål igjen.
Forholdet mellom forbrytelse og straff kan ikke være et affektbarometer i en sivilisasjon. Da går rettsstaten i oppløsning. Etter mitt skjønn kan man ikke både være for og i mot dødsstraff. Enten mener man at dødsstraff kan forsvares etisk, eller så mener man at det er galt. Jeg mener det er galt. Har flere ganger FØLT at dødsstraff ville vært på sin plass, men mener det ikke.
Mvh
Sniff
Sett i relasjon til hvordan "vi gode Nordmenn" håndterte verden i det såkalte "landssvikeroppgjøret" (smak på det ordet!!), er det ikke til å undres over at dødsstraffen fortsatt eksisterer i enkelte skakkjørte kulturer.
Først nå, 65 år etter, begynner vi å tørre og løfte på teppene som skjuler virkeligheten i Norge etter selve KRIGEN.
Faktum er at vi var primitive som selve Faen, og det er godt det begynner å komme for en dag.
Jeg er definitivt i mot dødsstraff, uansett forbrytelse.

Honkey
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.011
Antall liker
6.246
Kjemiske Ali - ansvarlig for mord på over hundre tusen sivile, for ødeleggelse av mer enn to tusen landsbyer og for angrepet på Kuwait. Brukte systematisk stridsgasser i angrepene.

Jeg er også imot dødsstraff, men i dette tilfellet... vel...

Jeg forstår dem.
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
385
BT skrev:
Kjemiske Ali - ansvarlig for mord på over hundre tusen sivile, for ødeleggelse av mer enn to tusen landsbyer og for angrepet på Kuwait. Brukte systematisk stridsgasser i angrepene.

Jeg er også imot dødsstraff, men i dette tilfellet... vel...

Jeg forstår dem.
Man kan godt intellektuelt forstå et fenomen uten å være enig i hvordan det håndteres. Selvsagt er det lett å forstå. Men det er uansett ingen grunn til å akseptere dødsstraff.

Honkey
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Honkey-Chateau skrev:
Sniff skrev:
Peter skrev:
Refererer trådtittel til at ny krangletråd er lansert på HFS?

Vil ikke hive meg på bølgen med å diskutere noe som vi aldri kan enes om, vil bare tilføre at alt er relativt. Lett å være etisk og moralistisk når man diskuterer noe som har skjedd langt borte. Hadde han vært naboen din, drept halve slekta din og voldtatt andre halvdel foran øynene dine, hvordan hadde dere da stilt dere til straffeutmåling?


Ha en god dag, og bruk tiden til hifi i stedet for krangling. Jeg skal sette på musikk nå...
Interessant diskursteknikk det der (må innrømme at jeg har benyttet den et par ganger selv når Gjestemedlem har blitt for salt). Kos deg med musikken. Heldigvis er det slik i Norge at jeg ikke hadde kunnet påvirke straffeutmålingen dersom jeg opplevde det du beskriver. Om jeg tok saken i egen hånd hadde jeg selv kommet for retten og tiltalen hadde stått til forbrytelsen jeg hadde begått. Hadde sikkert fått litt rabatt, men likevel. Står man midt oppe i det og det er snakk om naken kamp, nødverge etc. er det en helt annen skål igjen.
Forholdet mellom forbrytelse og straff kan ikke være et affektbarometer i en sivilisasjon. Da går rettsstaten i oppløsning. Etter mitt skjønn kan man ikke både være for og i mot dødsstraff. Enten mener man at dødsstraff kan forsvares etisk, eller så mener man at det er galt. Jeg mener det er galt. Har flere ganger FØLT at dødsstraff ville vært på sin plass, men mener det ikke.
Mvh
Sniff
Sett i relasjon til hvordan "vi gode Nordmenn" håndterte verden i det såkalte "landssvikeroppgjøret" (smak på det ordet!!), er det ikke til å undres over at dødsstraffen fortsatt eksisterer i enkelte skakkjørte kulturer.
Først nå, 65 år etter, begynner vi å tørre og løfte på teppene som skjuler virkeligheten i Norge etter selve KRIGEN.
Faktum er at vi var primitive som selve Faen, og det er godt det begynner å komme for en dag.
Jeg er definitivt i mot dødsstraff, uansett forbrytelse.

Honkey
Jeg skrev, men slettet før publisering, i mitt forrige innlegg: ”Jeg håper og tror at Quisling ikke ville blitt skutt dersom vi skulle gjennom det samme igjen”. – Vi var svært primitive under krigen og i ”landssvikoppgjøret”. Krig gjør primitiv. Krig er å systematisk og spekulativt plassere enkeltmennesker i situasjoner hvor muligheten til å agere som moralske, anstendige mennesker blir frarøvet dem. Sentrale rettigheter og plikter individet bærer med seg i samfunnet ellers blir borte fordi man kler seg i uniform og får utdelt et gevær/et jagerfly/en granatkaster. Det er helt sprøtt hvor lett vi godtar dette spillet, fortsatt. Kanskje er militærmakten i alle de avskygninger som finnes rundt på kloden er indikatoren på at sivilisering, modernisering og utvikling har en grense, en murvegg av rå makt.
Selvrettferdiggjøringen seierherren gjerne begår i etterkant for å kunne leve med sin egen primitivitet er gjerne fordummende, fortrengende og totalitær.
Mvh
Sniff
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.011
Antall liker
6.246
Honkey-Chateau skrev:
BT skrev:
Kjemiske Ali - ansvarlig for mord på over hundre tusen sivile, for ødeleggelse av mer enn to tusen landsbyer og for angrepet på Kuwait. Brukte systematisk stridsgasser i angrepene.

Jeg er også imot dødsstraff, men i dette tilfellet... vel...

Jeg forstår dem.
Man kan godt intellektuelt forstå et fenomen uten å være enig i hvordan det håndteres. Selvsagt er det lett å forstå. Men det er uansett ingen grunn til å akseptere dødsstraff.

Honkey
Jeg er jo så forståelsesfull, vet du...
 
S

Slubbert

Gjest
Peter skrev:
Hadde han vært naboen din, drept halve slekta din og voldtatt andre halvdel foran øynene dine, hvordan hadde dere da stilt dere til straffeutmåling?
Det er jo på grunn av slike forhold at straffeutmåling i en moderne rettsstat aldri vil og aldri bør overlates til en lynsjemobb av hevnlystne pårørende, men skal gjøres av et uhildet, pragmatisk og humant rettsapparat.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.542
Antall liker
7.863
Torget vurderinger
0
Peter skrev:
Hadde han vært naboen din, drept halve slekta din og voldtatt andre halvdel foran øynene dine, hvordan hadde dere da stilt dere til straffeutmåling?
Som jeg skrev i mitt tidligere innlegg kunne jeg nok sikkert kværka typen som privat personlig hevn. Det har jeg faktisk forståelse for, da blir det en veldig personlig greie mellom ham og meg.

Men når "Staten" gjør det er situasjonen en noe annen. Da skal man være mer "avkjølt" og saklig i sin lovanvendelse. Staten "har ikke lov" til å dømme i "blodtåke", det kan et individ gjøre, men ikke Staten!
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.011
Antall liker
6.246
Peter skrev:
Hadde han vært naboen din, drept halve slekta din og voldtatt andre halvdel foran øynene dine, hvordan hadde dere da stilt dere til straffeutmåling?
Jeg ville begrenset meg til å bytte ut testiklene hans med havsalt.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Hva med å gasse fyren bittelitt hver dag, til han sa unnskyld ???. Neida, de måtte la ham slippe billig unna.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Slubbert skrev:
Peter skrev:
Hadde han vært naboen din, drept halve slekta din og voldtatt andre halvdel foran øynene dine, hvordan hadde dere da stilt dere til straffeutmåling?
Det er jo på grunn av slike forhold at straffeutmåling i en moderne rettsstat aldri vil og aldri bør overlates til en lynsjemobb av hevnlystne pårørende, men skal gjøres av et uhildet, pragmatisk og humant rettsapparat.
+1. Det ringte forøvrig en klokke i mitt indre da BB gav en av sine tråder tittelen GLADMELDING med store bokstaver. På en eller annen måte visste jeg at meldingen neppe kom til å være universelt glad for å si det slik. ::)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Skal man først ha dødsstraff i Irak så er det vel vanskelig å se for seg en bedre egnet kandidat. Henrettelsen fungerer vel også som et virkemiddel for å lette noe på det anspente forholdet mellom folkegrupper i landet. Det er langt verre ting å bekymre seg for i Irak enn dette, så man begynner litt i feil endre hvis det er denne saken som opprører en mest angående forholdene i landet etter overfallet og invasjonen.
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.475
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Noen har forstått at rekrutteringen i/til Taliban er på nedadgående, populariteten synker.
Men det er jo enorme fortjenester som følger med salg og bruk av våpen.
Heldigvis har noen smarte mennesker kommet på hva som kan gjøres, man sponser Taliban med noen milliarder dollar og krysser fingrene for at det setter fart i befolkningen...
Hurra!
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.011
Antall liker
6.246
lomt skrev:
Noen har forstått at rekrutteringen i/til Taliban er på nedadgående, populariteten synker.
Men det er jo enorme fortjenester som følger med salg og bruk av våpen.
Heldigvis har noen smarte mennesker kommet på hva som kan gjøres, man sponser Taliban med noen milliarder dollar og krysser fingrene for at det setter fart i befolkningen...
Hurra!
Men de må jo blir vennligsinnede før de får utlevert milliardene sine.
 
Topp Bunn