Gjennomfarget MDF

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
Heisann,

"Noen" har laget en høyttalerkasse for oss i gjennomfarget MDF. Spraylakkert med klarlakk. Sp.målet mitt er om det finnes et enkelt middel å sparkle platene med, men som er gjennomsiktig?

Vedlagte bilde viser nokså tydelig "endeveden" på platene. Sånn vil ikke jeg ha det :-\

Vidar
 

Vedlegg

spikefish

Medlem
Ble medlem
07.04.2011
Innlegg
25
Antall liker
0
Har aldri hørt om transperant sparkel, men du kan kanskje prøve med fargett voks? motek (tror jeg) selger voks med ncs fargekoder tipper de svarte platene er ncs 9000 n puss ned fasen legg i voks og laker så på ny tror det kan gi ønsket resultat.

Egentligt tror jeg det holder å pusse fasen bedre (eksentersliper med minst 320 papir) mette den med vannbasert klarlakk pusse påny for så å påføre toppstrøket.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Det enkleste er nok å legge noen ekstra lag klarlakk og evetuellt slipe mellom strøkene.
 
J

J.J

Gjest
el_mariachi skrev:
Det enkleste er nok å legge noen ekstra lag klarlakk og evetuellt slipe mellom strøkene.
Jepp - det må pore fylles... - lag på lag og sliping mellom hvert lag..... Tar tid - blir bra ;D
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Nå går det faktisk an å brekke sparkel i valgfri farge. Tror det er veien å gå.
 
J

J.J

Gjest
Griffenfeldt skrev:
Leste du noe med høy underholdningsverdi for deg?
Nei .. underholdene var det ikke ;) Men det kan vi sikkert klare et annet sted- enn må jo ha deg gøy og !!!

Sparkler enn med farge så må en være klar over at en ikke får rett nyanse mot det som er der ifra før av.

Jeg har "litt" erfaring med med MDF og lakk ;) ;D

En kan "bare" fylle porene og sikle bort overskytende, MEN da skal enn ha endel erfaring og være stødig på hånden.
Ikke og anbefale for nybegynnere....
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Jeg hadde ikke kommet med forslaget om jeg ikke hadde hatt erfaring med mdf og sparkel. Siden du skriver at du har "litt" erfaring, kan jeg godt skyte inn at jeg er utdannet maler og byggtapetserer.
Å brekke en sparkelmasse sort/mørk grå er faktisk lett for en som jobber i en malerforetning.
Mest sannsynlig er ikke baffelen slipt med fint nok papir og hadde konstruktøren tenkt seg om, hadde han spart opp litt pussestøv og blandet det i trelim og dratt av det overskytende.
Du kan evt få tak i litt av kappet til baffelen og gjøre det selv.
 
J

J.J

Gjest
Griffenfeldt skrev:
Jeg hadde ikke kommet med forslaget om jeg ikke hadde hatt erfaring med mdf og sparkel. Siden du skriver at du har "litt" erfaring, kan jeg godt skyte inn at jeg er utdannet maler og byggtapetserer.
Å brekke en sparkelmasse sort/mørk grå er faktisk lett for en som jobber i en malerforetning.
Mest sannsynlig er ikke baffelen slipt med fint nok papir og hadde konstruktøren tenkt seg om, hadde han spart opp litt pussestøv og blandet det i trelim og dratt av det overskytende.
Du kan evt få tak i litt av kappet til baffelen og gjøre det selv.
Godt ;D At det er flere som har erfaring !! Tviler på at jeg har så mye erfaring som deg, men jeg har vært møbellakkerer i ca 10 år.

Derfor så sier jeg at det ikke er lett og få til helt samme nyanse, veldig nært ja - men ikke akkurat.
Derfor jeg sa at det letteste er å bruke klarlakk og fylle med.
At det er dårlig pusset kan jeg være enig i - og uenig i ;D Det avhenger mye av kvaliteten på MDFn - noen ganger så hjelper det nesten ikke noe og "pusse seg ihjel".
Typisk for den fargede MDFn er at den ikke er av den aller beste kvaliteten, men ... hva vet jeg ...
Pussestøv og lim - KAN funke på vanlig MDF, men min erfaring er at det blir glansforskjell.
Hvordan det er på gjennomfarget MDF vet jeg ikke - for jeg har aldri vært med på og gjøre sånt på det.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Vil ikke anbefale å sparkle eller lime med støvblanding, det vil bare forringe resultatet.
Den ser ikke ut til å være dypere enn att det beste resultatet vil oppsnås med klarlakk.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
Flere lag klarlakk vil jeg nok da gå for. Litt av poenget med gjennomfarget MDF er å få fram spettingen i strukturen. Syns det ser litt fint ut med liv i fargen. Farget sparkel vil nok mette fargenyansen, og fjerne spettingen. Det blir nok ikke så pent som med flere lag klarlakk.

Takk for respons alle sammen!

Vidar
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.753
Antall liker
10.548
Torget vurderinger
10
1) er ikke poenget med farget mdf nettopp og slippe en masse etterarbeid? dvs slip skikkelig først!
2) hvor kjøpte du dem Vidar? Jeg har en idee om å lage mine åpne bafler Infinity IRS beta lookalike med svart innmat og trelist rundt.
 
J

J.J

Gjest
hel skrev:
1) er ikke poenget med farget mdf nettopp og slippe en masse etterarbeid? dvs slip skikkelig først!
2) hvor kjøpte du dem Vidar? Jeg har en idee om å lage mine åpne bafler Infinity IRS beta lookalike med svart innmat og trelist rundt.
Les hva jeg skrev om MDF en gang til Hel ;)

Noe av MDF er "løs i veden" , dette kommer som oftest an på hvor mye hard ved som blir brukt i blandingen - mye bok/bøk =
hard MDF
Og jeg mistenker at endel av den kvaliteten som blir brukt på gjennomfarget ikke er av den beste sorten bestandig - for å kunne levere en bra pris .... det er jo strax mer arbeid osv....


Edit: legg på flere lag med lakk bare i endeveden FØR dere skal lakke hele platen/kabinettet.
Slip godt og pass på å fyll i skikkelig, slip igjen og lakk som dere da pleier.
Bør gi et bra resultat ..

Jan Robert
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.753
Antall liker
10.548
Torget vurderinger
10
Ser den Jan ;)
Har selv erfart hvordan vanlig mdf blir ganske grov der man freser avrundede hjørner.

Tipset med å behandle endeveden først virker fornuftig

BTW ubehandlet farget mdf, er det veldig blasst?
 
J

J.J

Gjest
hel skrev:
Ser den Jan ;)
Har selv erfart hvordan vanlig mdf blir ganske grov der man freser avrundede hjørner.

Tipset med å behandle endeveden først virker fornuftig

BTW ubehandlet farget mdf, er det veldig blasst?
Ja - det blir matt - og du skal ikke se bortifra at fargen vil smitte - om en kommer borti den ....
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Hvis jeg har misforstått dette riktig ang resultat...hva med å bruke voks som porefyller? Det er i det minste lett å sikle bort for en som ikke er litt erfaren.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
Da har jeg vært å henta kassa - hos Oslo Fengsel. Ser ut som de har gjort bra jobb med sammenføyningene og finishen. Det eneste er at de kunne vært enda litt glattere i endeveden. Heldigvis slipper man unna med støv og sagflis, og etterbehandling med flere strøk lakk kan jeg jo alltids gjøre. Skal rulle på klar båtlakk, så får vi se hvordan resultatet blir. Syns forresten at 3-farget kasse ser litt stilig ut. Min er rød, gul og sort :)
Bakplata er løs - dvs, en er skrudd fast etter eget ønske for å gjøre det enklere å legge inn akustikkplater og delefilter.

Vidar
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
Griffenfeldt skrev:
Hvis jeg har misforstått dette riktig ang resultat...hva med å bruke voks som porefyller? Det er i det minste lett å sikle bort for en som ikke er litt erfaren.
Vil ikke voks typisk gjøre at lakk preller av?
 
J

J.J

Gjest
Griffenfeldt skrev:
Hvis jeg har misforstått dette riktig ang resultat...hva med å bruke voks som porefyller? Det er i det minste lett å sikle bort for en som ikke er litt erfaren.
Det har jeg ikke erfaring med - så det vil jeg såklart ikke mene noe om.
Men når en først har lakk så er det greit og forholde seg til ... og så vet en at det ikke er to ting som ikke reagerer (men det er jo stort sett et fenomen med 2 komponent)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.753
Antall liker
10.548
Torget vurderinger
10
Vidar, tror du fengselskameratene kan lage bakladet Nagaoka horn også?
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
hel skrev:
Vidar, tror du fengselskameratene kan lage bakladet Nagaoka horn også?
Du får høre med dem. Tror det bli mye ball hvis jeg skal "megle" mellom privatpersoner og fengslet. Du kan jo bare finne på noe sprell, bli innsatt, og ha et digert snekkerverksted å jobbe i. Du får dessuten gooood tid til å ferdigstille kassene ;D

Vidar
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.753
Antall liker
10.548
Torget vurderinger
10
Low-Q skrev:
hel skrev:
Vidar, tror du fengselskameratene kan lage bakladet Nagaoka horn også?
Du får høre med dem. Tror det bli mye ball hvis jeg skal "megle" mellom privatpersoner og fengslet. Du kan jo bare finne på noe sprell, bli innsatt, og ha et digert snekkerverksted å jobbe i. Du får dessuten gooood tid til å ferdigstille kassene ;D

Vidar
Åpen baffel av paller hadde kanskje vært en idee ;D

Hvor henvender jeg meg?
 
Topp Bunn