Diverse "Gjeldsfri hifi" eller "Gjeld & lykke"

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Innlegg
1.624
Antall liker
933
Noe gjeld til Hifi hobby tror jeg kan være akseptabelt.Det er evnen til å betjene gjeld som er viktig.
Men denne hobbyen kan være skummel for manges lommebok og man bør tenke seg godt om.
High end er veldig dyrt, og overpriset etter min mening, men gøy alikevel.
 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.677
Antall liker
1.777
Torget vurderinger
1
Har lite gjeld på hus, og betaler mine hobbyer uten lån. Selv renovering av mitt uthus skjer uten lån, liker det best slik. Men ser ingen problemer med at folk låner til hifi som så mye annet folk låner penger til, så lenge folk har orden på økonomien.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.168
Antall liker
6.857
Torget vurderinger
4
Dilemmaet er vel gjerne at de som "må" finansier med forbrukslån og høy lånekostnad generelt er de som ikke burde, mens de som kan finansiere med langsiktig lån og lav lånekostnad stort sett hadde kunnet klare spare cash hvis de ville. Har man ikke såpass stell på økonomien at man hverken kan spare opp cash eller låne billig er vel det i de aller fleste tilfeller et tegn på at man ikke burde finansiere forbruk med dyre lån. For hifi er forbruk, om enn man kan si man investere i opplevelser.

At det er blitt normalt å lånefinansiere alskens moro betyr bare at penger er (for) billig.....eller at belåningsgraden er (for) høy...eller begge deler.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Dilemmaet er vel gjerne at de som "må" finansier med forbrukslån og høy lånekostnad generelt er de som ikke burde, mens de som kan finansiere med langsiktig lån og lav lånekostnad stort sett hadde kunnet klare spare cash hvis de ville. Har man ikke såpass stell på økonomien at man hverken kan spare opp cash eller låne billig er vel det i de aller fleste tilfeller et tegn på at man ikke burde finansiere forbruk med dyre lån. For hifi er forbruk, om enn man kan si man investere i opplevelser.

At det er blitt normalt å lånefinansiere alskens moro betyr bare at penger er (for) billig.....eller at belåningsgraden er (for) høy...eller begge deler.
Helt enig. Jeg sparer mye heller opp til noe jeg vil ha, enn å kaste meg på lettvinte lån med ågerrente. Da får man tid til å tenke seg ekstra godt om også, om dette er noe man virkelig ønsker seg, og gleden er desto større av å oppnå noe som krever en innsats og litt planlegging.

Ser man Luksusfellen på tv så kan man undres innimellom om vi i noen lag av befolkningen har fått en ny lettvint forbrukskultur som baserer seg på overforbruk via kreditt.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Dessverre er det eksempler, også ifra her inne, hvor huslån har gått med til å finansiere dyr hifi. Og dette ut av nesten ingen ting, en har på en måte forsøkt å kjøpe seg status. Så har det gått noen mnd og de sammen tingene har blitt solgt til en særs dårlig pris. Noe en skal legge seg på minne om en skal kjøpe ny dyr hifi, at det er noe en bør beholde. Lenge! For det å selge etter et år eller to i dagens marked er økonomisk hara-kiri.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.287
Antall liker
11.096
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Med dagens eiendomsmarked i bynære strøk er det normalt å ha et betydelig boliglån, og hvis man er godt etablert er det vanlig med fleksilån som brukes til å finansiere både bil og hobbyer som hifi. Da skylder man kanskje rundt halvparten av eiendomens verdi, og blaanserer trygt uansett hva man bruker pengene til.
Å kjøpe dyr hifi nytt, for så så selge det vhis man ikke er fornøyd, er slett ikke dumt hvis man har råd til det.
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.109
Antall liker
32.550
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Kjøpte mitt første anlegg i 1977, lånte de 16000 kronene av farsan. Etter gymnaset begynte jeg å arbeide på fiskerbåten hans, fikk ikke utbetalt noen lott før etter jul, gitt. Men det var verdt det, stereoen satt jeg med i 25 år. Bare etterkjøpte en cd-spiller da jeg måtte.

Et par biler har jeg underveis kjøpt med cash, gjeld vet jeg ikke hva er lenger. Sikkert dumt.
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
385
Det er ingen prinsippiell forskjell på å kjøpe bil, båt, hytte, motorsykkel og hifi. Hva folk velger å utsette seg for, må da være en privatsak i så henseende.

Honkey
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg låner ikke penger til hifi, men har billån og huslån som ikke er nedbetalt.
sånn sett lever jeg på lån.

lån er ikke farlig så lenge man har kontroll på dem.

lån og kjøp som faen hvis det er ting man anser som nødvendig for trivselen her i livet.

jorda flyr rundt sola omtrent 80 ganger, så dør man.
noen av oss ramler av lenge før det, og man vet aldri når man ramler av.
livet er for kort til å ikke kose seg.
 
N

nb

Gjest
Det er ingen prinsippiell forskjell på å kjøpe bil, båt, hytte, motorsykkel og hifi. Hva folk velger å utsette seg for, må da være en privatsak i så henseende.

Honkey
Jo, det er det. Det er veldig stor forskjell på hvor godt aktivaet holder seg i verdi, noe som igjen sier noe om risikoen for å sitte igjen med restgjeld om man av en eller annen grunn må selge. Lån til rent forbruk (tenk ferier, fyll & morro) er ekstremvarianten av dette, da er det ingen ting av verdi igjen etterpå utover eventuelle gode minner, alternativt en kraftig bakrus på den ene eller andre måten.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.568
Antall liker
3.134
Sted
Oslo
Med dagens eiendomsmarked i bynære strøk er det normalt å ha et betydelig boliglån, og hvis man er godt etablert er det vanlig med fleksilån som brukes til å finansiere både bil og hobbyer som hifi. Da skylder man kanskje rundt halvparten av eiendomens verdi, og blaanserer trygt uansett hva man bruker pengene til.
Jepp, omtrent sånn vi gjør det. Hifi ble innkjøpt som alternativ til ekstraordinær nedbetaling av lånet. Sånn sett kan man si at pengene er lånt, men til boliglånrente og ikke kredittkortrente.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
hvis man skal vente med å kjøpe hifi og andre ting til man er 100% gjeldsfri på bolig, vel... lykke til.

de aller fleste lever på lån, den norske modellen er lagt opp sånn.
helt greit.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
HIFI, biler, kamera, ferie og slike ting foretrekker jeg å betale kontant men folk får bruke lån som de vil.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
:cool:

det skal jeg rappe
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det er ingen prinsippiell forskjell på å kjøpe bil, båt, hytte, motorsykkel og hifi. Hva folk velger å utsette seg for, må da være en privatsak i så henseende.

Honkey
Jo, det er det. Det er veldig stor forskjell på hvor godt aktivaet holder seg i verdi, noe som igjen sier noe om risikoen for å sitte igjen med restgjeld om man av en eller annen grunn må selge. Lån til rent forbruk (tenk ferier, fyll & morro) er ekstremvarianten av dette, da er det ingen ting av verdi igjen etterpå utover eventuelle gode minner, alternativt en kraftig bakrus på den ene eller andre måten.
Du har et godt poeng her. Men - satt litt på spissen, naturligvis - "låner" vi alle på en måte penger til hifi'en vår. Enten vi låner via bank eller kredittkort, eller vi "låner" av andre av hjemmets budsjettposter. I den forstand at penger vi kunne ha brukt til andre formål, brukes til hifi. Hifi i stedet for ferietur for familien. Hifi i stedet for en moderne og sikker bil til familien.

I en fase av livet er de fleste av oss i negativ-formue-posisjon - d.v.s. at vi netto skylder penger. I den fasen kan man godt si at vi låner penger til hifi - om ikke annet er hifi'en delfinasiert av lån. Min første hifi ble finansiert slik - av en kombinasjon av studielån og sommerjobb-penger. For mange av oss - bare vi blir gamle nok - blir det som jeg opplever nå: Barna flytter hjemmefra og står på egne ben, banken sender ikke lenger noen terminvarsler - og cash-flow blir stor nok til å dekke de aller fleste behovene. Behov som ny bil, ny hifi, og det meste av det man har, og ikke har, behov for.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Jeg mistenker at det er særdeles god butikk for sjappene å pushe cresco o.l. - særlig på produkter der marginene er ganske lave i utgangspunktet. Da jeg kjøpte meg TV for en del år siden var selgeren godt under middels interessert i å selge meg en TV men han var ekstremt ivrig på å tilby finansiering av den. Etter fire-fem forsøk gav han opp, selv om han øynet et lite håp da jeg betalte med MasterCard (som jeg bruker ganske ofte, men regningen betales alltid i sin helhet ved forfall)
Det som irriterer meg med Cresco og butikker er at butikker sender ikke faktura på kapitalvarer men det må gå via Cresco samt det at maksbeløpet via Cresco er latterlig lavt selv om man er en kunde med god økonomi.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Skylder du en million, har du et problem. Skylder du 100 millioner, har banken et problem. Moralen er mao å kjøpe dyre nok anlegg, slik at du overlater problemet til banken.
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.871
Antall liker
17.461
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Fokuset så langt i tråden har hovedsaklig gått på penger og renter. Hva med "Hi-Fi oppdragelsen" Er det gammeldags å påstå at dette også skader kunnskapen/kompetansen, eller er det ok å gå rett fra reiseradio til High End???
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Prøvde å bake inn et lån, maskert som "oppussing", ment til hifi-kjøp da jeg byttet kåk. Men banken lot seg ikke overtale.

Livet er for kort for ikke-tilfredstillende musikkgjengivelse, men for langt til å utsette familien for råe kredittrenter.
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Fokuset så langt i tråden har hovedsaklig gått på penger og renter. Hva med "Hi-Fi oppdragelsen" Er det gammeldags å påstå at dette også skader kunnskapen/kompetansen, eller er det ok å gå rett fra reiseradio til High End???
Første spørsmålet i tråden som er verdt å tenke over ..
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Fokuset så langt i tråden har hovedsaklig gått på penger og renter. Hva med "Hi-Fi oppdragelsen" Er det gammeldags å påstå at dette også skader kunnskapen/kompetansen, eller er det ok å gå rett fra reiseradio til High End???
Hvis man har penger til å kjøpe noe skikkelig med en gang ser jeg ingen grunn til å "gå gradene" med utstyr av lavere kvalitet først, bare for å ha gjort det. Det blir jo også mye dyrere i lengden enn å kjøpe det man egentlig har lyst på med en gang. Sorry, men dette syns jeg virker litt bakstrekversk.
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Nå har jeg blitt så gammel at jeg innser at dyr HiFi for meg har dreid seg vel så mye om status og eierglede som god lyd. Jeg har hatt utstyr som jeg anser som ganske dyrt, forsterker til 55000,-, CD-spiller og høyttalere til 35-40000,-, kabler ti 15000,- osv. Har nå nedgradert noe, men opplever at lyden og spillegleden er fullt på høyde med dyrere utstyr. Altså, etter min mening behøver man ikke låne over evne for å få godlyd i stua hvis ikke statusen teller mer enn god lyd. Men dette er jo bare min personlige mening og eierglede er vel en vesentlig del av hobbyen for de fleste.
 
  • Liker
Reaksjoner: VVV

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Fokuset så langt i tråden har hovedsaklig gått på penger og renter. Hva med "Hi-Fi oppdragelsen" Er det gammeldags å påstå at dette også skader kunnskapen/kompetansen, eller er det ok å gå rett fra reiseradio til High End???
Det er mange måter å få sin "hifi-oppdragelse" på. Den måten som har fungert for meg, er at jeg - tilfeldigvis - har hatt hifi-interesserte rundt meg så lenge jeg kan huske. I første rekke en hifi-interessert bror - men jeg har fått mange impulser fra en av mine barndomsvenner og etterhvert også av et par av studiekameratene mine. Såpass impulser at jeg ganske kjapt kom til at "slik lyd vil jeg også ha!" - og med det utgangspunktet fikk jeg gode råd og tips til hvordan jeg skulle ta mine første skritt på hifi-veien. Etterhvert lærte jeg å gå selv - men ingenting slår det å høre god lyd i andre anlegg enn ens eget med egne ører, og å surfe på andres kunnskap og erfaringer.

Etter at jeg oppdaget Hifisentralen, har jeg også brukt mye av det som skrives her som en kilde til min "hifi-oppdragelse. Dumt å gjenta alle nybegynnerfeil når man skal gyve løs på alt det nye som kommer på banen - digital lyd, harddiskbasert lyd, streaming, etc. etc. Greit å ha noen som går foran når man beveger seg i ukjent terreng.
 
Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.588
Antall liker
27.757
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Fokuset så langt i tråden har hovedsaklig gått på penger og renter. Hva med "Hi-Fi oppdragelsen" Er det gammeldags å påstå at dette også skader kunnskapen/kompetansen, eller er det ok å gå rett fra reiseradio til High End???
Tja....
Det spørs vel hva som er viktigst for den enkelte, det: Å foreta en reise eller å komme til et mål.

mvh
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
en reise blir det uansett, selv om man starter "øverst i næringskjeden".
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.010
Antall liker
12.893
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
For nesten ett år siden oppdaget jeg noen høyttalere jeg bare MÅTTE ha der og da, hadde ikke penger, lånte 20.000 på jobben til lav rente.
Nå er de snart ferdig betalt, men i dag koster de samme høyttalerne 25.000,-
Det betyr vel at det var god butikk likevel.
 
U

Utgatt11378

Gjest
Fokuset så langt i tråden har hovedsaklig gått på penger og renter. Hva med "Hi-Fi oppdragelsen" Er det gammeldags å påstå at dette også skader kunnskapen/kompetansen, eller er det ok å gå rett fra reiseradio til High End???
Hvis man har penger til å kjøpe noe skikkelig med en gang ser jeg ingen grunn til å "gå gradene" med utstyr av lavere kvalitet først, bare for å ha gjort det. Det blir jo også mye dyrere i lengden enn å kjøpe det man egentlig har lyst på med en gang. Sorry, men dette syns jeg virker litt bakstrekversk.
Ja, en av sjefshjernene i den "medisinske utviklings avdelingen" i Simens Tyskland hevdet at: "det aller beste anlegget man gjennom livet investerte i, ja, det burde være det aller første...da er ørene på topp, vi vet alle at det som regel bare går en vei med hørselen" :cool:
Vh
S
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hvordan vet en at en er høyt i næringskjeden? Fordi det er dyrt?

Jeg har tro på å prøve ting over tid. Om en skifter litt ser jeg ikke noe galt i det.

Det mest patetiske er middelaldrende menn her inne. Som stort sett har eid en klokkeradio eller noe annet småtteri. Så blir de kjent med en eller annen guru, bruker en god slump penger på hans kreasjoner eller butikk . Og så kan de ALT, også om ditt anlegg.. Finnes noen slike...
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.577
Torget vurderinger
30
Jeg kjøpte Klipsch RF-7 pg SVS PC-13 Ultra på kreditt for omtrent 5 år siden. For meg ble ikke eiergleden i nærheten av det samme som når jeg kjøper for mine egne penger. Det var nok første og siste gang jeg ikke betalte for meg med en gang. Kunne jo heller ikke vite at man skulle bli så heftig angrepet av byttesyken heller.. :p
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.568
Antall liker
3.134
Sted
Oslo
Oppdragelse er vel en viktig bit. Min far var interessert nok til å bygge sine egne høyttalere da jeg var liten, og siden jeg etterhvert elsket å lytte til musikk i mørklagte rom begynte jeg også å merke lydkvaliteten og ønsket meg mitt eget anlegg. Dermed føltes det helt naturlig å bruke opp det meste av pengene mine på et (for meg) dyrt anlegg da jeg skulle flytte på hybel, og faderen bare smilte. :)

Nå bringes stafettpinnen videre, og ungene hører lyd de ikke har råd til selv på en stund. De merker forskjellen. Sammen med dette får de mine erfaringer med idiotiske innkjøp og holdning til å bruke penger på det som faktisk virker.
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.663
Antall liker
32.649
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Hvordan vet en at en er høyt i næringskjeden? Fordi det er dyrt?

Jeg har tro på å prøve ting over tid. Om en skifter litt ser jeg ikke noe galt i det.

Det mest patetiske er middelaldrende menn her inne. Som stort sett har eid en klokkeradio eller noe annet småtteri. Så blir de kjent med en eller annen guru, bruker en god slump penger på hans kreasjoner eller butikk . Og så kan de ALT, også om ditt anlegg.. Finnes noen slike...
Støttes så absolutt, egen erfaring og utveksling med artsfrender over tid, lytting og besøk av og hos andre mennesker og deres anlegg er veien til selvbesvisthet og
kanskje svar på hva vil jeg ha, hva liker jeg og må alt koste skjorta for at du oppnår det du ønsker?
De som du nevner her HCS, rett fra et kompaktanlegg til High End pga av en god selger/innehaver og som etterpå (etter kort tid) er selvutnevne kunnskapsrike
lyd og utstyrs eksperter.....hmmmm:rolleyes::p

gismo
 
N

nb

Gjest
Basert på en del oppførsel og oppfatninger så er ikke verdien av ørten års erfaring det helt store. Med hodet noenlunde korrekt plassert er det grei skuring å hoppe rett til et sted som er mye nærmere konklusjonen. Noen trenger tydeligvis 10-20-30 år for å skjønne hva som er viktig og hva som er langt mindre viktig.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Basert på en del oppførsel og oppfatninger så er ikke verdien av ørten års erfaring det helt store. Med hodet noenlunde korrekt plassert er det grei skuring å hoppe rett til et sted som er mye nærmere konklusjonen. Noen trenger tydeligvis 10-20-30 år for å skjønne hva som er viktig og hva som er langt mindre viktig.

Og noen skjønner det aldri...
 

Tommyna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2010
Innlegg
172
Antall liker
116
Sted
Oslo
Ja, det er jo et poeng det der som flere her skriver om at sålenge man har gjeld på noen av sine andre poster i privatregnskapet og at selvangivelsen gir negativ formue blir jo egentlig alt man kjøper per definisjon kjøpt på lån. Når det er sagt så ser jeg jo også poenget i det som gjelder avskrivning og verditap, slik at hifi, foto, ferieturer o.l ikke akkurat kan sammenlignes med å ha et boliglån som jo de aller fleste av oss har eller har hatt. Selv har jeg aldri vært bitt så hardt av hifi-basillen at jeg har måttet ta opp lån for å kjøpe. Og det synes jeg er greit. Hifi - eller foto som er en annen hobby jeg har finansierer jeg ved å kjøpe når jeg har penger til å gjøre det. Men da definerer jeg ikke det som å ha andre nyttelån som f.eks boliglån samtidig at jeg låner penger til å kjøpe hifi eller fotoutstyr fordi jeg ikke heller bruker pengene til å nedbetale ekstra på boliglånet. Jaja, uansett synes jeg det må være opp til hver enkelt hvordan man gjør dette. Folk er ulike og sålenge man ikke kjører seg på felgen eller fast i luksusfella så bør det vel være likegyldig for den enkelte av oss hvordan andre velger å styre økonomien sin... :)
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Basert på en del oppførsel og oppfatninger så er ikke verdien av ørten års erfaring det helt store. Med hodet noenlunde korrekt plassert er det grei skuring å hoppe rett til et sted som er mye nærmere konklusjonen. Noen trenger tydeligvis 10-20-30 år for å skjønne hva som er viktig og hva som er langt mindre viktig.

Og noen skjønner det aldri...
Puttet på en "like" her. :)
Jeg er vel en av disse som har hatt en ganske bratt lærekurve i godt voksen alder. En positiv bivirkning av oss gamlinger som sitter med hus, båt og bil og for lengst har nedbetalt all gjeld og kjøper dyrt, er at vi bidrar sterkt til å holde liv i butikker og produsenter. For vår egen økonomi er det sløsing og idioti, men dersom ingen kjøper nytt og dyrt, blir det færre "godbiter" igjen på bruktmarkedet.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
For en sann entusiast og kjenner av god musikk/gjengivelse er ikke penger brukt på dyr hifi idioti eller sløsing. Gitt at det som kjøpes har en relevans mellom opplevd kvalitet og pris da, selvsagt. :cool:
 
Topp Bunn