Gjallarhorn Audio

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Var innom OHC i dag og snakket med en representant fra Avantgarde og viste han bildene til Autentic. Han tok bilde av telefonen min med bildet på og ville tydeligvis ha bildene på hjemmesiden til Avantgarde:) Jeg tror du får en epost snart Alan:)
WOW!!! Nå er det vel egentlig Authentic som skal kontaktes kanskje. Han ta svært gode bilder han karen der... Er jo ikke noe ille motiv heller hverken høyttalere eller mann i sweetspot...
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.393
Antall liker
3.577
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Yepp, veldig bra bilder:) Han kunne tatt strøjobber som fotograf;) De finner sikkert ut av det hvis det blir aktuelt.
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.625
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
He, he. Morro.

Nå må ikke du bli fornærmet, Retep, men Authentic har et makan bilde uten deg i sweet spot. Men det ser jo mere stusselig ut med en tom stol da :D
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Virker til å være et utrolig spennende oppsett dette ja.
Hadde vært moro om det hadde vært mulig å fått sneket seg til en demo her en gang :)
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
He, he. Morro.

Nå må ikke du bli fornærmet, Retep, men Authentic har et makan bilde uten deg i sweet spot. Men det ser jo mere stusselig ut med en tom stol da :D
Skal mere til enn det. Finnes ikke hårsår i det hele tatt.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
He, he. Morro.

Nå må ikke du bli fornærmet, Retep, men Authentic har et makan bilde uten deg i sweet spot. Men det ser jo mere stusselig ut med en tom stol da :D
Skal mere til enn det. Finnes ikke hårsår i det hele tatt.
Beste bilde var med retep i SS, alt for en helt annen mening og "feeling" når en tilfører en mottaker for ett slikt oppsett. Det som er verdt å få med er jo at dette er ikke ett arrangert bilde på noen måte, jeg vet ikke engang om retep visste hva jeg drev på med bak der ;D


Yepp, veldig bra bilder Han kunne tatt strøjobber som fotograf
Det har jeg hatt de siste årene ja :)


Kjempefine bilder og et fantastisk oppsett..!
Takk, oppsettet og ikke minst rommet er utrolig imponerende, 3 meter takhøyde gjør også sitt for å bidra til dette.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Var innom OHC i dag og snakket med en representant fra Avantgarde og viste han bildene til Autentic. Han tok bilde av telefonen min med bildet på og ville tydeligvis ha bildene på hjemmesiden til Avantgarde:) Jeg tror du får en epost snart Alan:)
WOW!!! Nå er det vel egentlig Authentic som skal kontaktes kanskje. Han ta svært gode bilder han karen der... Er jo ikke noe ille motiv heller hverken høyttalere eller mann i sweetspot...
:)....... Gøy å høre Vidar, alltid morro med litt kredit i sitt arbeid og hobby. Når motivene er av slik høy klasse er bilder en "enkel" sak :)
 
Sist redigert:

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Det beste hadde vært og fått ett bilde fra midten i rommet og framover men retep var så innihel#$$# .... vanskelig og nektet å flytte seg fra SS ;)

Ser litt av de massive subwoofer hornene her :)


@Vidarje, de bildene der var endel ymse kvaliteter på men noen var kule :)


 
Sist redigert:

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Det beste hadde vært og fått ett bilde fra midten i rommet og framover men retep var så innihel#$$# .... vanskelig og nektet å flytte seg fra SS ;)

Ser litt av de massive subwoofer hornene her :)


@Vidarje, de bildene der var endel ymse kvaliteter på men noen var kule :)


Synes ikke det er noe rart at jeg ikke ville gi ifra meg sweetspot! Overlevde akkurat turen. Hjertet i halsen osv..
Nei dette var en skikkelig flott tur.
 

gooner4ever

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.02.2008
Innlegg
834
Antall liker
830
Sted
Mysen
Torget vurderinger
1
Ja, det var Roald jeg tenkte på (han har vel fornavnet sitt som nick her inne).

Ett par Miracolia hornhøyttalere vil også bli satt opp straks de kommer inn rundt midten av mars.

Sluket, 2xJ og gooner4ever: Dere ønsket vel også en demo av hornoppsettene?
Denne hadde jeg oversett.

Men ja, det kunne absolutt vært stas å fått en demo av The Wall på et så flott surround-oppsett siden det ikke var klart når vi var hos deg sist. Får høre med sluket om tar en tur igjen.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Det beste hadde vært og fått ett bilde fra midten i rommet og framover men retep var så innihel#$$# .... vanskelig og nektet å flytte seg fra SS ;)

Ser litt av de massive subwoofer hornene her :)


@Vidarje, de bildene der var endel ymse kvaliteter på men noen var kule :)



Synes ikke det er noe rart at jeg ikke ville gi ifra meg sweetspot! Overlevde akkurat turen. Hjertet i halsen osv..
Nei dette var en skikkelig flott tur.
Ha ha, hjertet i halsen var vel når tufsen holdt på og kjøre inn i oss.. Noen skjønner ikke fart og vikeplikt skilt desverre. Tror det skilte 2mm før skademeldingskjema måtte fylles ut.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Kan det bli mulighet for demo i påskeuken?
Den må jeg få lov å komme tilbake til deg på via PM. Det hadde vært gjevt med en kopi av demo BD'en til Kringlyd!
Alan Harddisk basert avspilling, har hatt noen gjester her i det siste og flere av de har vært mer interresert i serverløsningen enn i resten. Tormod og alphamale bestilte seg likegodt hele løsningen rett etter at han hadde vært her. Utrolig befriende å ha alt lagret på HD der du navigerer lynraskt igjennom 600-700 filmer i 1:1 rip. Demoer gjør også alt enklere så slipper man å krangle:) med vanskelige avspillere også - Som vi pratet om og om du vil kan du jo ta deg en tur innom meg for en titt på løsningen?

Er forsåvidt en enkel prosess og sette opp men det kan være greit å vite gangen i det da det gjør alt lettere, er dog avhengig av gigabit hastighet med kabel da dette gir den mest stabile løsningen og hastighet.
 
Sist redigert:

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Kan det bli mulighet for demo i påskeuken?
Den må jeg få lov å komme tilbake til deg på via PM. Det hadde vært gjevt med en kopi av demo BD'en til Kringlyd!
Alan Harddisk basert avspilling, har hatt noen gjester her i det siste og flere av de har vært mer interresert i serverløsningen enn i resten. Tormod og alphamale bestilte seg likegodt hele løsningen rett etter at han hadde vært her. Utrolig befriende å ha alt lagret på HD der du navigerer lynraskt igjennom 600-700 filmer i 1:1 rip. Demoer gjør også alt enklere så slipper man å krangle:) med vanskelige avspillere også - Som vi pratet om og om du vil kan du jo ta deg en tur innom meg for en titt på løsningen?

Er forsåvidt en enkel prosess og sette opp men det kan være greit å vite gangen i det da det gjør alt lettere, er dog avhengig av gigabit hastighet med kabel da dette gir den mest stabile løsningen og hastighet.

Eller en light utgave slik som jeg bruker...Utrolig lettvint og kjekk løsning.
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.625
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Kan det bli mulighet for demo i påskeuken?
Den må jeg få lov å komme tilbake til deg på via PM. Det hadde vært gjevt med en kopi av demo BD'en til Kringlyd!
Alan Harddisk basert avspilling, har hatt noen gjester her i det siste og flere av de har vært mer interresert i serverløsningen enn i resten. Tormod og alphamale bestilte seg likegodt hele løsningen rett etter at han hadde vært her. Utrolig befriende å ha alt lagret på HD der du navigerer lynraskt igjennom 600-700 filmer i 1:1 rip. Demoer gjør også alt enklere så slipper man å krangle:) med vanskelige avspillere også - Som vi pratet om og om du vil kan du jo ta deg en tur innom meg for en titt på løsningen?

Er forsåvidt en enkel prosess og sette opp men det kan være greit å vite gangen i det da det gjør alt lettere, er dog avhengig av gigabit hastighet med kabel da dette gir den mest stabile løsningen og hastighet.
Vi har allerede tilgang på slikt da vi importerer og selger produkter fra Innuos. I tillegg til musikkservere, så har de også en filmserver. Dette er et merke som får mye skryt i Europa.

Vi hadde i en periode på noen år en Naim HDX SSD nettverksspiller i bruk som kilde, men denne ble til slutt solgt av flere årsaker. Blant annet tok jeg meg selv i å lete etter ny låt, mens en annen var under avspilling - ikke bra! I tillegg ble lydkvaliteten klart bedre med en optisk spiller som Accuphase DP-720.

Dessuten foretrekker jeg å kunne holde LP, CD og BD/UHD i hånda før bruk. Det gir meg mere glede enn om alt ligger "remote". Jeg har jobbet snart 30 år i oljeindustrien og vært tung bruker av det som finnes av operativsystemer; Unix, Windows, Linux og OS X (Unix). Jeg har jobbet så mye med data at jeg foreløpig ikke har aktivert filbasert avspilling i showrommet (det er dog lagt opp rør og kontakter for Ethernet). I øyeblikket er det rett og slett forbud mot bruk av operativsystemer der inne, he-he. Så for meg er det fysiske formater som teller. :)

Jeg laget i sin tid en demo-DVD og jeg skulle gjerne ha laget en demo-UHD. Men det er vel så langt ikke teknisk mulig å rippe UHD'er.

Jeg har forresten laget meg min egen online filmdatabase med detaljert informasjon om hver film og høyoppløst skann av front cover. Her kan man søke på alt fra sjanger, regissør, manusforfatter, skuespiller, personlig terningkast, video codec, audio codec, aspekt forhold etc. Denne er meget nyttig for å ha full oversikt over samlingen. Det er et par kompiser som abonnerer (gratis) på denne og som bidrar med å skanne nye covre og å fylle ut informasjon om filmen.

Men valg av avspillingsløsning er i høyeste grad et personlig valg. :)
 
Sist redigert:

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.625
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Om vi skulle ha vurdert en serverbasert filmavspillingsløsning for showrommet, så måtte denne innfri følgende krav:

1) Støyfri avspilling og da mener jeg lydløs. Dette vil nok kreve SSD-basert lagring, hvilket fremdeles er relativt kostbart

2) To HDMI-utganger; 1 HDMI-utgang for 4K video og 1 HDMI-utgang for HD audio

I vårt showroom sendes 4K video kortest mulig vei, dvs. direkte til projektor via en dedikert HDMI-utgang på BD/UHD-spilleren. Projektoren befinner seg så langt bak i rommet som optikken tillater for å redusere viftestøy i lytteposisjonen, og BD/UHD-spiller befinner seg derfor også bakerst i rommet for kortest mulig kabel mellom spiller og projektor. HD audio sendes også separat ut fra spiller på en egen HDMI-utgang og til lydprosessor som står sentralt plassert i forhold til høyttalerne slik at analoge signalkabler er like lange.

Innuos sin filmserver har f.eks. kun 1 HDMI-utgang og er derved utelukket i vårt oppsett.
 
Sist redigert:

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.625
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Ja, det var Roald jeg tenkte på (han har vel fornavnet sitt som nick her inne).

Ett par Miracolia hornhøyttalere vil også bli satt opp straks de kommer inn rundt midten av mars.

Sluket, 2xJ og gooner4ever: Dere ønsket vel også en demo av hornoppsettene?
Denne hadde jeg oversett.

Men ja, det kunne absolutt vært stas å fått en demo av The Wall på et så flott surround-oppsett siden det ikke var klart når vi var hos deg sist. Får høre med sluket om tar en tur igjen.

Avantgarde Trio m/Basshorn vil være i demo inntil vår forsendelse fra USA kommer inn rundt den 22. mars. I tillegg til et stort antall isotermiske TubeTraps, så mottar vi da både ett par Sound Lab Ultimate 545 PXF elektrostathøyttalere og ett par Sadurni Acoustics Miracoli hornhøyttalere, og disse vil derfor bli prioritert etter påske. Det vil bli en ny anledning til demo av Trio-oppsettet på et senere tidspunkt.

Surroundoppsettet vil være tilgjengelig for demo på ubestemt tid. :)
 
Sist redigert:

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.680
Antall liker
4.134
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Etter å ha leste de siste postene her inne nå syntes jeg Veldig synd på meg selv.
Skulle være med gutta på fredag, men været i nordsjøen ville det andereldes:( Får ta det ved en senere anledning da.

Når gutter som Retep og authentic svinger tommelen hemningsløst opp i lufta og gnir seg i ørene er det verdt å sperre opp øya for å sjekke ut forholdene;)
Morro du har jobbet i olja Allan. Var du ute på rigg, eller landbase?
Skal få til en tur til deg jeg også etterhvert.
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.625
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Ja, jeg skjønte på gutta at du var på vei hjem fra Nordsjøen og at du ikke rakk å være med.

Jeg jobber fremdeles som kontraktør/konsulent i oljebransjen - selv om jeg nok nå kunne ha "overlevd" på hi-fi delen av firmaet :)

Arbeidet er stort sett landbasert da jeg jobber som reservoaringeniør og er en av dem som bygger tredimensjonale numeriske modeller av olje- og gassfeltene i Nordsjøen etter at de er funnet av geofysikere og geologer.

Signature SUB 2 er et ordentlig beist, ja. Paradigm har vel avsluttet produksjonen av denne, så nå er den nærmest for et samleobjekt å regne ;)

Ellers bruker vel du samme lydprosessor som oss. Så der har vi sikkert en del erfaring vi kan dele.
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.625
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Litt om hornhøyttalere i surround og subwooferløsning

Det som kjennetegner bruken av tilnærmet fullfrekvente hornhøyttalere i full surround er en lydgjengivelse som er uvanlig hurtig og med den dynamikken horn er kjent for. Dette gir økt realisme både i høylytte action scener og i "rolige" grøssere. Avantgarde Solo er aktive høyttalere med en innebygget forsterker på 250 Watt (klasse AB) og de er konstruert som en punktkilde. De er ikke lenger i produksjon p.g.a. manglende etterspørsel i markedet i følge Avantgarde. For mitt vedkommende, så er dette den beste "surroundhøyttaleren" jeg noensinne har hørt.

Når det gjelder subwooferløsning, så ble det foretatt en frekvensmåling for mere enn 30 ulike subwooferplasseringer, typisk langs vegg eller i hjørne. Basert på resultatet fra alle disse målingene, så ble ett av fronthjørnene valgt til plassering av første sub; en Signature SUB 2 med 6 stk 10" woofere og en innebygget klasse D forsterker med 9000 Watt i peak (4500 Watt kontinuerlig).

Det er dog både fordeler og ulemper ved å plassere en sub i et hjørne. Det positive ved en slik plassering er at man får maksimal drahjelp fra rommet. Det negative er at stående bølger stimuleres maksimalt. Resultatet av en slik plassering er derfor ekstra dyp, men ujevn bass.

Frekvenstopper kan jevnes ut ved bruk av EQ, men frekvensbunner må håndteres på en annen måte, nemlig med en ekstra sub. For et rektangulært rom, så indikerer våre måleresultater at 2 sub'er utfyller hverandre maksimalt om den ene sub'en plasseres i et hjørne og den andre sub'en plasseres midt mellom to hjørner i lengste dimensjon.

Vår andre subwoofer, en Signature SUB 1, ble derfor plassert midt mellom de to kortveggene og da inntil en av sideveggene. Dette gav en frekvensrespons i sweet spot som var innenfor +- 4 dB fra litt under 15 Hz og til godt forbi øvre grense til LFE-sporet på 120 Hz. I tillegg bidro det, som man kunne forvente teoretisk, med en økning av lydtrykket på 3 dB i forhold til kun 1 sub.

Vårt showroom har dog et betydelig volum, hele 185 m3. Man trenger derfor et visst membranareal for å sikre nok bass uten at forvrengningen blir hørbar.

Ved å plassere enda en Signature SUB 2 symmetrisk i forhold til den første SUB 2, dvs. i det andre fronthjørnet, så oppnår man en økning i lydtrykket på 6 dB i forhold til kun 1 slik sub (usymmetrisk plassering gir en gevinst på 3 dB). I tillegg plasserte vi enda en Signature SUB 1 midt på den andre sideveggen.

Tilsammen gir dette oss nok membranareal til å gjengi LFE-kanalen ved referansenivå, dvs. med 115 dB i peak og uten nevneverdig forvrengning. Dog er det mange entusiaster der ute med mindre rom som er vant til å avspille LFE-kanalen ved et høyere lydtrykk enn referansenivå, f.eks. 6 dB hot, selvom dette riktignok bryter med standarden. Der er ikke vi pr. i dag da dette vil kreve flere sub'er og en merkbar økning av membranarealet. Vi planlegger derfor å gå over til tårnsub'er i alle fire sublokasjoner en gang i fremtiden.
 
Sist redigert:

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.680
Antall liker
4.134
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Ja, jeg skjønte på gutta at du var på vei hjem fra Nordsjøen og at du ikke rakk å være med.

Jeg jobber fremdeles som kontraktør/konsulent i oljebransjen - selv om jeg nok nå kunne ha "overlevd" på hi-fi delen av firmaet :)

Arbeidet er stort sett landbasert da jeg jobber som reservoaringeniør og er en av dem som bygger tredimensjonale numeriske modeller av olje- og gassfeltene i Nordsjøen etter at de er funnet av geofysikere og geologer.

Signature SUB 2 er et ordentlig beist, ja. Paradigm har vel avsluttet produksjonen av denne, så nå er den nærmest for et samleobjekt å regne ;)

Ellers bruker vel du samme lydprosessor som oss. Så der har vi sikkert en del erfaring vi kan dele.
Spennende!
Selv er jeg kokk der ute, og trives godt med det. Men det har vært harde tider med oppsigelser og lite aktivitet. Nå er jeg inne i varmen igjen i gamlejobben.

Vet ikke om jeg har så mye erfaring å dele rundt prosessoren.
Jeg bruker den kun prosessering og ingangsvelger da jeg har en ADA TEQ (trinnov) som tar seg av alt det andre.
Men jeg husker når jeg fikk classé i hus og at den banket livskiten av yamahaen rett ut av eska:)
Jeg er samler av paradigm subber;)
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.625
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Min far er kokk. Krevende og viktig jobb! Gode måltider hever livskvaliteten dramatisk. Det gjør også god lyd og godt bilde :)

Gutta nevnte at du hadde problemer med å få LFE ut på dine AUX utganger. Kanskje vi kan hjelpe deg der? Vi benytter riktignok kun AUX 1 i vårt oppsett siden sub'ene er plassert symmetrisk i par, dvs. vi bruker en XLR signalsplitter fra Emotiva på SW-utgangen og tilsvarende på AUX 1 utgangen til SSP-800. Men vi har lagt kabling klar for bruk av 2 ekstra sub'er koblet til AUX 2 utgangen. Planen var egentlig å koble til basshorna i andre enden av rommet, men det er så langt ikke testet.

SSP-800 er en svært god lydprosessor, om enn noe ustabil. Den har vært til service minst en gang.

Skal ha deg i tankene når vi bytter til basstårn :)
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.680
Antall liker
4.134
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Det som kjennetegner bruken av tilnærmet fullfrekvente hornhøyttalere i full surround er en lydgjengivelse som er uvanlig hurtig og med den dynamikken horn er kjent for. Dette gir økt realisme både i høylytte action scener og i "rolige" grøssere. Avantgarde Solo er aktive høyttalere med en innebygget forsterker på 250 Watt (klasse AB) og de er konstruert som en punktkilde. De er ikke lenger i produksjon p.g.a. manglende etterspørsel i markedet i følge Avantgarde. For mitt vedkommende, så er dette den beste "surroundhøyttaleren" jeg noensinne har hørt.

Når det gjelder subwooferløsning, så ble det foretatt en frekvensmåling for mere enn 30 ulike subwooferplasseringer, typisk langs vegg eller i hjørne. Basert på resultatet fra alle disse målingene, så ble ett av fronthjørnene valgt til plassering av første sub; en Signature SUB 2 med 6 stk 10" woofere og en innebygget klasse D forsterker med 9000 Watt i peak (4500 Watt kontinuerlig).

Det er dog både fordeler og ulemper ved å plassere en sub i et hjørne. Det positive ved en slik plassering er at man får maksimal drahjelp fra rommet. Det negative er at stående bølger stimuleres maksimalt. Resultatet av en slik plassering er derfor ekstra dyp, men ujevn bass.

Frekvenstopper kan jevnes ut ved bruk av EQ, men frekvensbunner må håndteres på en annen måte, nemlig med en ekstra sub. For et rektangulært rom, så indikerer våre måleresultater at 2 sub'er utfyller hverandre maksimalt om den ene sub'en plasseres i et hjørne og den andre sub'en plasseres midt mellom to hjørner i lengste dimensjon.

Vår andre subwoofer, en Signature SUB 1, ble derfor plassert midt mellom de to kortveggene og da inntil en av sideveggene. Dette gav en frekvensrespons i sweet spot som var innenfor +- 4 dB fra litt under 15 Hz og til godt forbi øvre grense til LFE-sporet på 120 Hz. I tillegg bidro det, som man kunne forvente teoretisk, med en økning av lydtrykket på 3 dB i forhold til kun 1 sub.

Vårt showroom har dog et betydelig volum, hele 185 m3. Man trenger derfor et visst membranareal for å sikre nok bass uten at forvrengningen blir hørbar.

Ved å plassere enda en Signature SUB 2 symmetrisk i forhold til den første SUB 2, dvs. i det andre fronthjørnet, så oppnår man en økning i lydtrykket på 6 dB i forhold til kun 1 slik sub (usymmetrisk plassering gir en gevinst på 3 dB). I tillegg plasserte vi enda en Signature SUB 1 midt på den andre sideveggen.

Tilsammen gir dette oss nok membranareal til å gjengi LFE-kanalen ved referansenivå, dvs. med 105 dB i snitt og 115 dB i peak, uten nevneverdig forvrengning. Dog er det mange entusiaster der ute med mindre rom som er vant til å avspille LFE-kanalen ved et høyere lydtrykk enn referansenivå, f.eks. 6 dB hot, selvom dette riktignok bryter med standarden. Der er ikke vi pr. i dag da dette vil kreve flere sub'er og en merkbar økning av membranarealet. Vi planlegger derfor å gå over til tårnsub'er i alle fire sublokasjoner en gang i fremtiden.
Spennende!
Har dere tweeket kurven med lift i lfe etter plassering og tuning av subbene?
Brukes kun deltaen i oppsettet eller kjører dere ekstern dsp i tillegg som meg?
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.680
Antall liker
4.134
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Min far er kokk. Krevende og viktig jobb! Gode måltider hever livskvaliteten dramatisk. Det gjør også god lyd og godt bilde :)

Gutta nevnte at du hadde problemer med å få LFE ut på dine AUX utganger. Kanskje vi kan hjelpe deg der? Vi benytter riktignok kun AUX 1 i vårt oppsett siden sub'ene er plassert symmetrisk i par, dvs. vi bruker en XLR signalsplitter fra Emotiva på SW-utgangen og tilsvarende på AUX 1 utgangen til SSP-800. Men vi har lagt kabling klar for bruk av 2 ekstra sub'er koblet til AUX 2 utgangen. Planen var egentlig å koble til basshorna i andre enden av rommet, men det er så langt ikke testet.

SSP-800 er en svært god lydprosessor, om enn noe ustabil. Den har vært til service minst en gang.

Skal ha deg i tankene når vi bytter til basstårn :)

I stresset med å få ting opp å gå i stereo falt valget på bruke begge aux som stereo, men har etter besøk av Peter blitt gjort oppmeksom på at det kan være mangel av informasjon i kino. Jeg har frem til nå sett lite film, mest barna. Og det har vært på moderate volumer. Men etter at jeg fikk handlet inn Himedia og nas,en har det faktisk blitt mer.

Men jeg har ikke følt det har vært mangler i lyden. Det trøkker greit! Jeg har heller ikke gjort noe spesiellt god innsats i kinokalibreringen kontra stereo hvor det sitter greit.
Jeg har dog satt den ene subben på sub-out for å teste, men måtte stikke på jobb plutselig:rolleyes:
Jeg må ta meg sammen å få sjekket det ut. Har vært inne i blekka til classé for å lese meg opp. Men setter pris på en håndstrekning om jeg sliter;)
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.625
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Spennende!
Har dere tweeket kurven med lift i lfe etter plassering og tuning av subbene?
Brukes kun deltaen i oppsettet eller kjører dere ekstern dsp i tillegg som meg?
Vi har valgt å følge industristandarden, dvs. at lydnivået er manuelt kalibrert ved hjelp av lydprosessorens egne testtoner ved så flat frekvensrespons som overhode mulig for hver kanal. Kalibrering av lydtrykk er foretatt med støtte av REW (se utstyrsliste her) og er gjort etter manuell innstilling av EQ (som kun er benyttet under 100 Hz) og etter innlegging av f.eks. avstandsdata/forsinkelse i DSP'en.

SSP-800 ("deltaen") har all nødvendig funksjonalitet innebygget for å komme i mål med den manuelle kalibreringen, men eksternt måleutstyr er en nødvendighet for å sikre detaljert kontroll over prosessen. Dette har dessverre ikke Classé tilrettelagt for, så man må da ta i bruk kreative løsninger for å komme i mål, noe som gjør prosessen unødvendig tungvindt.

Som du vet, så har ikke SSP-800 automatisk kalibrering. Jeg antar at dette er grunnen til at du har valgt å alliere deg med en ekstern DSP. :)
 
Sist redigert:

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Dessuten foretrekker jeg å kunne holde LP, CD og BD/UHD i hånda før bruk. Det gir meg mere glede enn om alt ligger "remote". Jeg har jobbet snart 30 år i oljeindustrien og vært tung bruker av det som finnes av operativsystemer; Unix, Windows, Linux og OS X (Unix). Jeg har jobbet så mye med data at jeg foreløpig ikke har aktivert filbasert avspilling i showrommet (det er dog lagt opp rør og kontakter for Ethernet). I øyeblikket er det rett og slett forbud mot bruk av operativsystemer der inne, he-he. Så for meg er det fysiske formater som teller.



Jeg har forresten laget meg min egen online filmdatabase med detaljert informasjon om hver film og høyoppløst skann av front cover. Her kan man søke på alt fra sjanger, regissør, manusforfatter, skuespiller, personlig terningkast, video codec, audio codec, aspekt forhold etc. Denne er meget nyttig for å ha full oversikt over samlingen. Det er et par kompiser som abonnerer (gratis) på denne og som bidrar med å skanne nye covre og å fylle ut informasjon om filmen.

Så valg av avspillingsløsning er i høyeste grad et personlig valg.
Personlige valg er en ting men som forhandler trodde jeg kanskje du var interresert i å se andre løsninger og hva som fins der ute av muligheter.

Jeg laget i sin tid en demo-DVD og jeg skulle gjerne ha laget en demo-UHD. Men det er vel så langt ikke teknisk mulig å rippe UHD'er.
Dette stemmer ikke da det finnes løsninger som gjør 1:1 UHD rip, løsningen er noe krykkete men virker fint om du har utstyret og softwaren som kreves. Dog er du avhengig av filmene er kryptert ut med nøkler og at en har oppdatert disse med softwaren en bruker.
 
Sist redigert:

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.625
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Se innlegg # 59.

Om det finnes en løsning som tilfredsstiller disse to kravene, så kan den være aktuell å ha i demo. :)

En annen utfordring er dog at slike servere ofte forurenser strømkvaliteten på kursen de er koblet til da det i prinsippet er en PC. Man må i så fall foreta tiltak som sikrer at serveren er godt isolert fra resten av komponentene på samme kurs. Men vi har utstyr som kan måle graden av forurensing fra en komponent, så det kan avklares ved testing.

I tillegg må software avspilleren være svært god og fullt på høyde med hardware avspillerne til de aller beste innen optisk avspilling av BD/UHD (som Denon & Oppo).
 
Sist redigert:

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.625
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
authentic,

Kan du kort forklare hva som er forskjellen på den filmserverløsningen du/dere benytter og den til Innuos som vi allerede tilbyr (riktignok uten å kunne ha i demo)?

Du finner Innuos sin produktside her: ZEN+ Mk II
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.625
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Retep,

Vi har gjort en avtale med authentic om bruk av bildene han tok under besøket hos oss. Regner med at du ikke har noe i mot å være på ett av bildene som sirkulerer på vår nettside (hovedside)? Se aktuelt snapshot under :)

hovedside.jpg
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Det går helt greit. Man ser jo ikke hvem jeg er..
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.625
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Da er et nytt lass med isotermiske TubeTraps ankommet vårt lager.

Et innhold tilsvarende halv konteiner var forhåndssolgt.

Kunder som selv ønsker å hente sin ordre hos oss bes ta kontakt snarest for å avtale utlevering. Kunder i Norge som ikke kan hente vil få tilsendt sin ordre med Posten eller TNT dør til dør på mandag. Til kunder i Europa benytter vi TNT Economy Express.

IMG_0441.jpg


IMG_0442.jpg
 
Topp Bunn