Gjøre rommet dødt?

C

Cyber

Gjest
Jeg skal i mitt nye rom fokusere mer på akustikk og gjøre det dødere akustisk, da tenker jeg mindre gjenklang. Jeg har planlagt å kjøpe inn 5 Rockwool-plater som skal kles og henges på vegger.

Har lagt ved et bilde av rommet som er ca riktig. Det er en åpen gjennomgang til kjøkken og vinduer til venstre på bildet. Jeg har tenkt å dempe i de "røde" områdene. 2-3 plater bak lyttepos og 2 bak høyttalerne, har Gallo 3.1 så er usikker på om det hjelper bak dem, men det er vet kanskje gutta her?

Hvor tykke plater? 5 cm nok? Det er gjerne finere og dominerer ikke så voldsomt.

Vedlegg

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.169
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Har du noen planer med vinduene. Disse vil helt sikkert reflektere lyd mot lytteposisjon. Gardiner kan derfor være ønskelig. Hvilket type gulv er det? Ett stort fint teppe foran høyttalerne kan gjøre underverker.

C

Cyber

Gjest
Vinduene ved siden av høyttalerne er over diskant-høyde, men har vurdert ei plate på veggen der. Laminatgulv.

Nå vil jeg ikke ha det "dødt" da, men ikke så mye klang... ;)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.776
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Jeg ville dempet der du har de "antatt" sterkeste refleksjonene og det vil jeg tro er i førsterefleksjonene på sideveggene, førsterefleksjonen i taket, og kanskje på frontvegge - nærmere midten...

Mvh
OMF

C

Cyber

Gjest
EngelholmAudio skrev:
Vänd på rummet och erhåll symmetrin!
Do you speak Norwegian? ;D

Ok, demping av bakvegg ønsker jeg uansett for å minske "klangen" man ofte får når man sitter nær bakvegg. Ei plate i venstre førsterefleksjon vil jeg nok komme til å ha, høyre vegg er en del lengre fra så jeg tror ikke det vil ha noen hensikt.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
cybervision_ skrev:
EngelholmAudio skrev:
Vänd på rummet och erhåll symmetrin!
Do you speak Norwegian? ;D

Ok, demping av bakvegg ønsker jeg uansett for å minske "klangen" man ofte får når man sitter nær bakvegg. Ei plate i venstre førsterefleksjon vil jeg nok komme til å ha, høyre vegg er en del lengre fra så jeg tror ikke det vil ha noen hensikt.
Put the system (including the speakers) on the opposite wall! :)

Todays setup, is offset to the left and thus the reflections from the side walls will differ, thus confusing the hearing mechanism.

C

Cyber

Gjest
Well, won't the reflections just come from the other side should I chose to play in the opposite direction? The opposite direction isn't really preferable due to room layout.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.413
Torget vurderinger
1
Det er avstanden fra sideveggene som er forskjellig, snur du oppsettet 180` så kan du få det symmetrisk i rommet.

Det er et klokt valg og jobbe med akustikken, DSP eller ikke

Mvh Roald

C

Cyber

Gjest
Mangelfull tegning, det er dør i andre retningen også, bare den kan lukkes :)

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Jeg er ingen ekspert, men mitt rom gikk fra katastrofe til godt over middels takket vere Ethan Winer og hans akkustikk video på you tube.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Usymmetrisk er ikke nødvendigvis negativt. Man får riktig nok en sterkere refleksjon fra ene siden, men det kan som oftest løses ved å dempe. Når det gjelder bassen kan det være positivt å sitte med ulik avstand til sideveggene. Sitter man helt symmetrisk er kan man få et bassproblem i 25-300Hz område p.g.a. stående bølger fra sideveggene. Det løser seg da ikke ved å flytte høyttalerne frem eller tilbake, men kan bedres ved å sitte nærmere ene veggen. Men det er bare å prøve seg frem.

Ja, 50mm plater er i tynneste laget. ;)

C

Cyber

Gjest
Hmm, vi får se - den bedre halvdelen syntes 5 cm tykke plater på 0,7 kvm pr stk hørtes vel drøyt ut, men jeg må nok prøve ut litt :)

Topp Bunn