Gitar eller mexicogitar

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Noen som har erfaring med disse Fenderene produsert i Mexico?

Er de av bra kvalitet?
 

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
881
Antall liker
692
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
Nå er vel – som du kanskje vet – Japan (M.I.J.) det "etablerte" som verdialternativ til USA produserte gitarer, men tror at det nå er India som tar seg av de aller billigste Fender produktene, og ikke Mexico.

Mexico får likevel ikke så godt skussmål her:

http://theguitarist.wordpress.com/2007/02/19/the-fender-standard-made-in-mexico-telecaster/

...men tar du med leserkommentarene under selve artikkelen, så er nok virkeligheten mer nyansert.

Rent bortsett fra noe lavere standard på mekanikk osv. (dette kan jo tross alt byttes ut), tror jeg nok at stikkordet er kvalitetskontroll. Risikoen for å ende opp med et mindreverdig produkt vil være større med en rimeligere Mexico modell.

Så spørs det jo også hvor nøye det er da... mye bra musikk som laget på (tross av?) "kjipe" instrumenter.

mvh ee
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.703
Sted
Kongsberg
Hei.

Med et nick som el_mariachi kan du vel strengt talt ikke kjøpe noe annet enn mexicogitar ???

mvh
Gunnar Brekke

P.S. Snakker vi Stratocaster (-kopier) kan jeg ikke skryte nok av min Stagg Stratcopi som til
2 lapper (med forsterker !) fungerer mer enn godt nok til mitt bruk.
Koblet utenom (den elendige) forsterkeren som følger med, men via en W-amp 2 til stereo-
anlegget er dette en kilde for uendelig moro.
Gitaren holder stemmingen og har en klang som er helt utmerket. Dette kan selvfølgelig skyldes
at jeg har vært heldig med mitt eksemplar og at majoriteten av disse gitarene ikke har samme
kvalitet. Eneste ankepunkt jeg hadde på min gitar var litt skarpe ender på metallbåndene mellom
frettene. Dette var greit å utbedre med litt sandpapir...

Her demonstrert ev en med uendelig mye mer peil enn meg:
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.982
Antall liker
11.842
Sted
Hus
Masser av brukte Fendere på Finn.....hvorfor chøppa nytt ???
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.512
Antall liker
4.867
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Mexico Fenderne er absolutt OK, men det er forskjell. Ville gått for en ganske ny og pen USA modell på Finn.
Mexico eller USA, så er det forskjell fra gitar til gitar. Prøv før du kjøper...
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Jeg vet alt om elgitarer.
Mexicostrater og teler er helt ok. Prøv gitaren først. Det er stor forskjell på gitarer, selv om de er av samme fabrikat og modell. Finner du en gitar som snakker samme språk som deg, spiller det ingen rolle hvor den er produsert. Det er ikke så mye av USA fenderen som er produsert i USA heller.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Jeg vil anbefale forumet på gitarnorge.no. Mange med virkelig god peiling på gitar der. :)
 
Topp Bunn