gismo`s musikk-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    39.472
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Litt rusling ned memory lane i dag, sånt å gjøre som pensjonist😎😅🤣

Inn memory of Weiss DAC 202😉

Jeg hadde vel lite separat dac erfaring da denne kom inn. Flere gode cdp med dac inkludert hadde jeg jo hatt (gjennom mine 10-15-år med kun cd) men så kom streaming og da måtte man jo løfte den biten litt med eksterne dac’er😅🤗

Hadde vel en Rega og en Moon før Weiss’n slapp til. Den gjorde litt vei i vellinga hjemme syntes jeg🤣 Ikke på noen brutal måte men med en forfinet fremferd😊

IMG_9882.jpeg
    IMG_9881.jpeg

Nøytral, ufarget, ingen råtass men dynamisk og meget oppløst og fant frem både detaljer og nyanser på en måte gismo itte hadde hørt før😅

IMG_9838.jpeg

IMG_9864.jpeg

Pr i dag har jeg ingen ekstern dac men 2 stk dac’er….. begge sitter integrert i hhv Michi X5 og HiFi Rose RS150b.
    Disse er forskjellige og kan med et tastetrykk enkelt veksles mellom. Bruk anslås til ca 30% Michi og ca 70% Rose.

Skal også minnes litt om cdp’er, i alle fall de jeg mener var oppegående😅, da jeg får ånden over mæ😉🤣

gismo

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    39.472
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Da var «kosekroken» klar, veranda sopt, møbler og bord vasket, 2 putekasser fylt men ingen puter ute ennå da😎 Heller ikke slått opp parasollen 😅🤣
    Våren er i anmars☀😎🙏🏻
    Håper den bare fortsetter!!

Andre enden, spisekroken avventes litt😉

IMG_9883.jpeg

IMG_9884.jpeg

IMG_9885.jpeg

gismo

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    69.587
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Mye mimring her.
    Snart på tide med nye eventyr? 😉😊

Mitt favorittbilde av Gismo. 🥰
    CIMG5143 (2).jpg

Gismo og Nattevakten av Rembrandt på Rijksmuseum, Amsterdam. 🙂 Foto @bluesbreaker

IMG_20210408_092125 (1).jpg

Bare HC (RIP) som har humor der. 😆😎
    Fra Hilversum 1. Foto @_RoDa_
    De gravalvorlige sitter og hører toppmodellen til Wilson Benesch, og det låter bare sånn passelig.
    Kan nok delvis relateres til kollektiv hangover i lyttepanelet. 🙈

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    39.472
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Tilbake og på plass foran alteret…..🍮🎶

EST utgir mye på ACT…..lyd kan de og volumet styrer jeg selv…ingen å ta hensyn tell…. Dette svinger, herlig bass og god smekk innimellom🤣👍🏼
    Det ble litt «monday wonderland»….😉

IMG_9993.jpeg

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    39.472
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Gismo’s lille hifi reise (del1)

Som i et tidligere innlegg før her så gjør jeg et forsøk på litt mere rusling nedover memory lane😊
    Blir ikke yngre og minnet svekkes fort i min alder så fint å ha ting på trykk😅🤣

Min platespiller perioden startet tidlig og sluttet ganske tidlig. Fra ca 1970-1990 (ca 13-33år), da hadde CD-platen gjort skikkelig inntog i Norge og man ville jo fornye seg😅

Min første spiller var en Garrard med en Tandberg sølvsuper 10 og et par Tandberg talere jeg ikke husker navnet på🥹
    Konfirmasjons pengene fikk vinger selv om alt ble kjøpt brukt😉

IMG_9998.jpeg

IMG_0001.jpeg

Husker at i sølvsuperen satt det rør, så var tidlig på det kjøret😎🤣 Dette regjerte på gutterommet mens man ennå bodde hjemme😊

Så flyttet man til Gjøvik på hybel for å starte på ingeniør høyskolen (som det så fint hete den gangen) og der ble det fort at man ble dratt inn i et slags hi-fi-miljø og da røk alt jeg hadde flyttet med meg på bruktmarkedet.

Da kom det først en Lenco 75 og en Lenco integrer amp (2x20w) inn på hybelen.

IMG_9995.jpeg

IMG_9999.jpeg

Så gikk Tandberg talere ut til fordel for en Seas 3-veis selvbygg. Mye nøyaktig jobbing med kasser hjemme hos far og med et brukbart resultat om jeg må si det sjøl👍🏼
    Husker godt jeg sa woow, dette var andre greier🤣

Under den tiden ble L75 byttet med en L78 og det kom også en Tandberg kassettspiller TCD 300 inn. Min far hadde en kjenning som jobbet på Tandberg så av den grunn kunne denne ærverves med studielån/sommerjobb😉

IMG_9997.jpeg

IMG_0002.jpeg

Da ble anlegget sånn ut studietiden, pengene rakk itte lenger😎

Når man etter hvert ble uteksaminert og var en tur innom forsvaret så var man jo heldig å kunne klive rett inn i arbeidslivet, var enklere den gangen enn i dag👍🏼
    Da tjente man jo egne penger og kløen slapp itte taket😅
    Da ble min siste platespiller kjøpt inn, en Tecknics SL 1200 direktedrift….woow følte man seg da!

IMG_9980.jpeg

Og men selvbygget til Seas holdt stand ennå så ble det woow et par ganger til😅

En brukt Accuphase E-202 og en ditto brukt TEAC A-7010 spolebånd spiller fikk også plass. Da røyk både Lenco integret og Tandberg kassettspiller ut☺

IMG_9984.jpeg

IMG_9983.jpeg

IMG_9987.jpeg

Sånn ble det helt til familieliv og småbarn tok mye av livet og plassen🥹 Da gikk alt ut døra og en 10 års periode med strømlinjeformet dansk elektronikk og talere fikk innpass. Den gangen kun radio, kassett og cd greier😉🤣

IMG_9961.jpeg

IMG_9962.jpeg

IMG_9960.jpeg

Og sånn ble det ut det århundre…..en meget fin og god tid🤗 Men paradis varer dessverre ikke evig og som mange andre endte det opp med skilsmisse🥲…..og nytt bosted (dagens).

Og da kom kløen tilbake men det får jeg sette meg ned å memorere litt mere på, håper jeg klarer å huske😎😅🤣

Om dette blir kjedelig er det jo bare å scrolle videre😉
    Men fortsettelse følger en vakker dag😊

gismo

Sist redigert:

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    34.142
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Som i et tidligere innlegg før her så gjør jeg et forsøk på litt mere rusling nedover memory lane😊

Min platespiller perioden startet tidlig og sluttet ganske tidlig. Fra ca 1970-1990 (ca 13-33år), da hadde CD-platen gjort skikkelig inntog i Norge og man ville jo fornye seg😅

Min første spiller var en Garrard med en Tandberg sølvsuper 10 og et par Tandberg talere jeg ikke husker navnet på🥹
    Konfirmasjons pengene fikk vinger selv om alt ble kjøpt brukt😉

Vis vedlegget 1117616

Vis vedlegget 1117617

Husker at i sølvsuperen satt det rør, så var tidlig på det kjøret😎🤣 Dette regjerte på gutterommet mens man ennå bodde hjemme😊

Så flyttet man til Gjøvik på hybel for å starte på ingeniør høyskolen (som det så fint hete den gangen) og der ble det fort at man ble dratt inn i et slags hi-fi-miljø og da røk alt jeg hadde flyttet med meg på bruktmarkedet.

Da kom det først en Lenco 75 og en Lenco integrer amp (2x20w) inn på hybelen.

Vis vedlegget 1117633

Vis vedlegget 1117634

Så gikk Tandberg talere ut til fordel for en Seas 3-veis selvbygg. Mye nøyaktig jobbing med kasser hjemme hos far og med et brukbart resultat om jeg må si det sjøl👍🏼
    Husker godt jeg sa woow, dette var andre greier🤣

Under den tiden ble L75 byttet med en L78 og det kom også en Tandberg kassettspiller TCD 300 inn. Min far hadde en kjenning som jobbet på Tandberg så av den grunn kunne denne ærverves med studielån/sommerjobb😉

Vis vedlegget 1117636

Vis vedlegget 1117637

Da ble anlegget sånn ut studietiden, pengene rakk itte lenger😎

Når man etter hvert ble uteksaminert og var en tur innom forsvaret så var man jo heldig å kunne klive rett inn i arbeidslivet, var enklere den gangen enn i dag👍🏼
    Da tjente man jo egne penger og kløen slapp itte taket😅
    Da ble min siste platespiller kjøpt inn, en Tecknics SL 1200 direktedrift….woow følte man seg da!

Vis vedlegget 1117647

Og men selvbygget til Seas holdt stand ennå så ble det woow et par ganger til😅

En brukt Accuphase E-202 og en ditto brukt TEAC A-7010 spolebånd spiller fikk også plass. Da røyk både Lenco integret og Tandberg kassettspiller ut☺

Vis vedlegget 1117651

Vis vedlegget 1117652

Vis vedlegget 1117653

Sånn ble det helt til familieliv og småbarn tok mye av livet og plassen🥹 Da gikk alt ut døra og en 10 års periode med strømlinje formet dansk elektronikk fikk innpass. Den gangen kun radio, kassett og cd greier😉🤣

Vis vedlegget 1117658

Vis vedlegget 1117659

Vis vedlegget 1117660

Og sånn ble det ut det århundre…..en meget fin og god tid🤗 Men paradis varer dessverre ikke evig og som mange andre endte det opp med skilsmisse🥲…..og nytt bosted (dagens).

Og da kom kløen tilbake men det får jeg sette meg ned å memorere litt mere på, håper jeg klarer å huske😎😅🤣

Om dette blir kjedelig er det jo bare å scrolle videre😉
    Men fortsettelse følger en vakker dag😊

gismo
    Super gjennomgang, så mange morsomme ting, likært! 👏😊

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    39.472
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Takker Lagga, får vel kjøre på videre når man først har startet på reisen….. selv om minne/husk blir en stadig større utfordring😅🤣

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    39.472
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Noen formiddager er det bare deilig å «vugge» sæ gjennom noen blues låter tell et par/tre kaffekopper😊🍮🎶

IMG_0008.jpeg

IMG_0007.jpeg

gismo

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    39.472
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Fridag og fint både ute og inne☀🇳🇴

IMG_0052.jpeg

IMG_0057.jpeg

Midt på dagen kaffe med et par norske tekster.
    Den første er kanskje på vei tell å bli gjenkjennbar etter som åra går….😅🤣
    Blir vel itte lettere å ha med å gjøra…😎
    Men et sted drømmer vi kanskje alle om……Odd er jo en ordkunstner👍🏼

IMG_0054.jpeg

Den andre er jo tanker man ofte streifer innom som en aldrende forelder…..Sigrid har satt så fine ord på det🎶🌹

IMG_0055.jpeg

Ha en fin 1. mai 🌺

gismo

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    39.472
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Deilig med sol og lette bakgrunnstoner☀🎶
    For det må vel være sånn at alle møblerte hjem har et uteanlegg😎😉🎶

Riktig nok kun maritime Pioneer innfelt i taket, men deilig musikk fra kontoret strømmer ut🤗

IMG_0061.jpeg

IMG_0059.jpeg

IMG_0062.jpeg

gismo

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    39.472
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Litt Bjella til formiddags kaffen👍🏼🍮
    Ei god tekst og en litt «på» innspilling, med en veldig tung bassgang, men her skjer mye, nok å følge med på….tross ei forholdsvis rolig låt😉😅🎶

IMG_0069.jpeg

Etter hvert må man vel komme sæ innpå Skogen, fin vær og bålpanne kos / grilling venter🤗🔥☀

Go hælj😊

gismo

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    39.472
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Gismo’s lille hifi reise (del2)

Avsluttet vel del1 ca 1999, da ble daværende bolig solgt og alt B&O gikk på brukt en.
    Litt bohem liv et par/tre år før nå værende bolig ble kjøpt 2001.
    Da kom også hifi interessen gradvis tilbake og man startet litt forsiktig med noe «den gang nytt» fra Kina, gunstige priser og mye gode omtaler fristet😉

Da ble dette Xindak settet kjøpt inn, det var kun cdp som fristet og ampen var forholdsvis kraftig og velspillende.
    Xindak Muse Deluxe 1.0 og XA6950 amp.

IMG_9920.jpeg

IMG_9917.jpeg

Under denne «nye oppstart perioden» hold man seg til hifi som ikke kostet skjorta men som funket noen lunde godt😉
    Høytalere ble derfor 2 forskjellig stativerene fra XTZ 99.25 og 99.26. Bra ifht pris og sub hadde man ikke tenkt på ennå😅

IMG_9939.jpeg

IMG_9958.jpeg

Den gang ble det et dedikert hifi-rom i 2 etg på huset, var itte aktuelt med hifi i stua dessverre😅🤣
    Det var kun ca 15m2 og hadde jo sine utfordringer men holdt ut der helt ca til 2015, da kom jeg ned i stua og opplevde en ny lydverden, rom betyr mye👍🏼🎶

Etter et par/tre år «i hulen» med Xindak så startet kløen igjen og da ble blikket rettet mot Parasound og Marantz cdp.

Parasound P5 pre og A21 effekttrinn samt en Marantz SA-15S1.

IMG_9933.jpeg

IMG_9922.jpeg

IMG_9930.jpeg

Talere under denne perioden ble fokus på gulvstående og nokså stort og tungt😎
    Det ble Usher CP 6311 som kom inn.

IMG_9944.jpeg

Spilte med fyldig stor og fin lyd, mellomtone og bass var meget likanes men litt for mye på i toppen og over tid ble det litt «slitsomt»😉 Marantz cdp likte jeg svært godt. Parasound settet var vel greit nok det også😊

Er ikke sikker på hvor vi er nå, men trolig rundt 2006 en gang, dette fikk også spille en stund før kløen kom tilbake😅🤣
    Innser at denne reisen blir lang og mye mere omfattende enn beregnet😎

Tar en ny pause men fortsettelse følger i (del 3)😊

gismo

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    43.892
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Dette var en god ide gismo :) Moro å se hva folk har hatt oppgjennom tiden .
    Hadde samme cd spiller for mange år siden sammen med dac 5 fra Xindak :) Var godt fornøyd en stund

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn