Gipsfester - monteringsmåte?

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Har handlet enddel gipsfester av den typen som ser ut som en stor skrue med en diameter på rundt 1.5-2cm og som igjen har en normal skrue i midten for veggoppheng på gipsvegg. Tror disse skal takle oppimot 70kg/stk.

Har doble gipsplater på vegg, 2x15mm. Papir malertapet utenpå.

MEN, prøvde å montere en og den går et stykke inn men blir stående å gå rundt når jeg skrur og går ikke helt inn. Løser bare opp gipsen. Dritt...

Må det forbores til disse, type diameter bor som diameter på centersøylen på "stor"skruen?

Skal bruke disse både til oppheng av akustikkplater samt 4 deksel over forsterkere som er installert inne i veggene bak.
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
Er ikke det en stor borspiss på disse? Mener at de er selvborende. Men du må selvsagt huske at det er gips, så du kan ikke trekke så voldsomt hardt til. Synes 70 kilo hørtes mye ut, jeg. Tror jeg ville gått for mollyplugger(paraply) istedet.
 

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Innlegg
222
Antall liker
1
Du må ha en plugg som er laget for tykkelsen av to plater.

Pluggene er beregnet for å ekspandere på innsiden av plata. Med to lag gips fungerer ikke pluggene. Den delen av pluggen som skal ekspandere klemmes mot hullet i den innerste gipsplata. Den får ikke fritt rom rundt seg. Dess mer du skrur, dess mer sviver den bare rundt. :(
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Kikket på disse og de kan være et alternativ.

Andre løsninger for gips?
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
Andre løsninger for gips?

Borrelås, DUOTEC, med soppformede plastnupper som gir kraftig forbinding. Kan åpnes og lukkes både på langs- og tvers. God vær- og UV-bestandighet. Selvklebende bakside.

Kanskje dette kunne være noe for akustikkplatene? Er de tunge?

EDIT: Fanken, så ikke at det går an å åpne dem på tvers! :-[ Men det finnes vel andre varianter også...
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
En kompis viste meg denne. Det er vel omtrent de variantene av gipsfester som finnes?

 
R

Rojoh

Gjest
Det er sikkert "Driva"-pluggen du har kjøpt. Ved enkelt lag med gips bare skrur du den rett inn. Ved dobbelt lag må du forborre med samme diam. som kjernen. Gir greit feste selv om "Molly"-pluggen (=plateanker på skissen du viste) er enda bedre.

Mvh. Johan
 
Topp Bunn