Søkefunksjonen, søkefunksjonen....
Dette har jeg svart på en rekke ganger. Jeg har både GIK 244 og har laget en rekke DIY rockwool akustikkplater. Men til spørsmålet ditt. 244 har betydelig bedre bass absorpsjon enn en 10 cm rockwool med tilsvarende hulrom. Hovedårsaken er nok at de bruker en type membran som øker absorpsjons evnen rundt 100 Hz. I tillegg kan de selvfølgelig hende at mineral ullen som de bruker er har mer optimal tetthet enn hva rockwool aksutikkplater har. Uansett er 244 mye bedre egnet til å dempe bass i direkte sammeligning. Jeg har prøvd begge mot hverandre og det er rått parti.
Ellers bør du være klar over at 244 begynner å reflektere ved mellomtonen nettopp p.g.a. membranen de bruker. Ved 2500 Hz er den kun 50% dempende og enda mindre oppover. En rockwool aksustikkplate kun trukket med stoff vil være 100% dempende hele veien oppover. Hva du ønsker er umulig å si uten skikkelig målinger og kartlegging, men jeg tror en delvis reflekterende plate som 244 vil ofte være fornuftig på bakvegg. Demper man mye helt opp i diskanten på bakvegg kan det ofte bli dødt. Det er i alle fall min erfaring. Bassen er derimot veldig viktig å gjøre noe med på bakvegg.
Håper det gav noen svar.