GET eller Altiboks?

jan_eriks

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
433
Antall liker
116
Har Altiboks men nå pusher Get på. 300 billigere i måneden. Men hva med utstyret og bildekvaliteten? Noen som har prøvd begge?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Har altiboks med fiberlinje, og noen i familien har GET med vanlig kobberlinje. Klarer ikke se noe forskjell på bildekvalitet når jeg er på besøk der, men liker det meste med altiboks bedre. Fjernkontrollen, menyer, programoversikt o.s.v. Men det kan jo like gjerne være en vanesak. Jeg ville ikke byttet frivillig fra altiboks til GET.
 

gooner4ever

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.02.2008
Innlegg
834
Antall liker
830
Sted
Mysen
Torget vurderinger
1
Har altiboks med fiberlinje, og noen i familien har GET med vanlig kobberlinje. Klarer ikke se noe forskjell på bildekvalitet når jeg er på besøk der, men liker det meste med altiboks bedre. Fjernkontrollen, menyer, programoversikt o.s.v. Men det kan jo like gjerne være en vanesak. Jeg ville ikke byttet frivillig fra altiboks til GET.
Ikke jeg heller. Spesielt hvis du har gammel coax inn i huset.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Har bestilt Altibox TV løsning og går fra coax linje som aldri har fungert tilfrestillende - 500/500mbit blir greit å få det.. ;)
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.470
Antall liker
7.391
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Get har best kanalpakker synes jeg, jeg savner det for her jeg bor har vi bare Nextgentel fiber og kanalpakken der sucks big time.......og selv om det er fiber og høye hastigheter så er bildekvaliteten så og si lik........noen ganger dårligere med fiber faktisk.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Har altibox (fiber (500/500) og er godt fornøyd.
For noen dager siden ringte Canal Digital og ville tilby meg MYE BEDRE bilder over parabol....

Spurte om de ville holde paraply over parabol i regn samt ta seg av snørydding, men fikk ikke noe svar på det.
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.010
Antall liker
390
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Har altibox (fiber (500/500) og er godt fornøyd.
For noen dager siden ringte Canal Digital og ville tilby meg MYE BEDRE bilder over parabol....

Spurte om de ville holde paraply over parabol i regn samt ta seg av snørydding, men fikk ikke noe svar på det.
Jeg har parabol fra Canal Digital I dag. Får fiberkabel til våren og det skal bli en sann fornøyelse og rive parabolen ned fra veggen.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.024
Den store tekniske fordelen med fiber er at selve kabelen som legges har tilnærmet uendelig kapasitet i seg selv. Dvs at hatighetheten kan økes til omtrent hvasomhelst basert på utstyret som settes i begge ender av den. Hvordan dette er for coax vet jeg ikke, men antar at det er vanskeligere. I tillegg får man som regel symmetrisk hastighet, men svært stor uthastighet er normalt for spesielt interesserte og ikke noe man trenger i det daglige. Selv har jeg i praksis kun bruk for den når jeg kjører initiell backup mot en skytjeneste, og det er ikke noe man gjør særlig ofte.

Om man har gamere i huset er det viktig med lav ping.
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
746
Antall liker
439
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Kanskje ikke verdens beste sammenligningsgrunnlag, men hadde altibox over fiber før og get over coax nå.

Ang lyd/bilde kvalitet er det ingen merkbare forskjeller.
Men menyer og funksjonaliteten i altibox'en var mye bedre enn det jeg får fra get boxen.

Ang internett er getboxen en tragedie.
Ustabilt på det gjevne. Den interne wifi ruteren er en flaskehals uten sidestykke (1:10).
Men da jeg hadde fiber med altibox, er kanskje ikke sammenligningsgrunnlaget helt topp for akkurat nettverkstilkobling (coax med get).

Jeg ville gått for Altibox om jeg hadde hatt valget.

--
Martin
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Har Altibox hjemme via fiber, og det er Get hjemme hos kjæresten min via kobber. Jeg er ikke i tvil. Altibox har mye enklere menyer på TV boksen i forhold til Get. Har 150 mBit synkron internettlinje uten tull og tøys. Mere ustabilt med nett fra Get boksen hjemme hos henne. :)
 

Lunesp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2013
Innlegg
273
Antall liker
79
Sted
Stord
Har ikke erfaring med Get, men jeg mener altibox endelig forsto hvordan moderne tv-titting foregår når de kom med den nye plattformen for ett par år siden. Det at de gikk over til en hybridløsning der en kan velge mellom å se programmer lineært eller senere uten å måtte styre med opptak osv er rett og slett genialt!. Jeg var en av dem som lastet mye ned før, men etter å fått div strømmetjenester samt altibox sin nye plattform i hus så er det helt slutt på nedlasting for min del. Med 500/500 linje er det ingen problem at tre stykker ser på tv på forskjellige steder i huset samtidig heller. Kanaler velger en fritt med ett poengsystem. En kan til enhver tid velge bort kanaler og legge til nye. Svært flexibelt med andre ord.
 
C

cruiser

Gjest
Uansett hva man velger må man aldri finne på å bruke WiFi funksjonaliteten i boksen man får levert, kjøp av en skikkelig wifirouter er et must.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Uansett hva man velger må man aldri finne på å bruke WiFi funksjonaliteten i boksen man får levert, kjøp av en skikkelig wifirouter er et must.
Hvorfor det? Som jeg skriver over her har vi Altibox, og bruker trådløst nett (men ikke alt samtidig) i hele huset til to pc'er, to telefoner, ett nettbrett, samt til en tv på loftet til NRK, Youtube, o.l. Bruker kablet nett i stua til selve dekoderen. Det funker faktisk helt fint som det er.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Den store tekniske fordelen med fiber er at selve kabelen som legges har tilnærmet uendelig kapasitet i seg selv. Dvs at hatighetheten kan økes til omtrent hvasomhelst basert på utstyret som settes i begge ender av den. Hvordan dette er for coax vet jeg ikke, men antar at det er vanskeligere. I tillegg får man som regel symmetrisk hastighet, men svært stor uthastighet er normalt for spesielt interesserte og ikke noe man trenger i det daglige. Selv har jeg i praksis kun bruk for den når jeg kjører initiell backup mot en skytjeneste, og det er ikke noe man gjør særlig ofte.

Om man har gamere i huset er det viktig med lav ping.
Backup over nett, da er det en sann fornøyelse med ned=opp hastighet over fiber :)
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Kanskje ikke verdens beste sammenligningsgrunnlag, men hadde altibox over fiber før og get over coax nå.

Ang lyd/bilde kvalitet er det ingen merkbare forskjeller.
Men menyer og funksjonaliteten i altibox'en var mye bedre enn det jeg får fra get boxen.

Ang internett er getboxen en tragedie.
Ustabilt på det gjevne. Den interne wifi ruteren er en flaskehals uten sidestykke (1:10).
Men da jeg hadde fiber med altibox, er kanskje ikke sammenligningsgrunnlaget helt topp for akkurat nettverkstilkobling (coax med get).

Jeg ville gått for Altibox om jeg hadde hatt valget.

--
Martin
Her i gata har vi Get på coax, det funger bra, men Get Box II har problemer med den interne modem/router løsningen, fin TV boks men kan være ustabil og vanskelig med hensyn til internett.
Du kan flytte bredbåndet ut på en egen løsning, Get har nå fått en fin løsning som heter Sagemcom, det er et modem og router i en boks og den koster 699,- i etablering. Piper du til kundeservice så er det muligheter for å få beløpet kreditert. (Sagemcom boksen er 100% stabil hos meg og hos kompisen borti gata)
 
C

cruiser

Gjest
Uansett hva man velger må man aldri finne på å bruke WiFi funksjonaliteten i boksen man får levert, kjøp av en skikkelig wifirouter er et must.
Hvorfor det? Som jeg skriver over her har vi Altibox, og bruker trådløst nett (men ikke alt samtidig) i hele huset til to pc'er, to telefoner, ett nettbrett, samt til en tv på loftet til NRK, Youtube, o.l. Bruker kablet nett i stua til selve dekoderen. Det funker faktisk helt fint som det er.
Ok, flott for deg :) Jeg syns de jeg har prøvd er skikkelig crap. Får stort sett veldig dårlig hastighet ved noe avstand fra router. Er en god grunn til at de gode routere enten har en skokk med antenner og god fart helt i randsonen eller er av typen 3 bånds mesh. Bruker man først en lapp i måneden på 500/500 eller høyere er skikkelig nettverksutstyr eller kabling nødvendig for god utnyttelse(all den tid behovet er der)
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.288
Torget vurderinger
2
Masse tull med Get. Har sikkert hatt 5 rutere og besøk av service tekniker 2 ganger. Fortsatt fryser Get boksen pvr jevnlig og må resettes minst en gan i uken.Dessuten satte boks og ruter opp nettverk som krangler og krasjet Sonos og Chrimecast. Tok måneder Og år finne feilen.
Ville skydd Get som pesten
+ Fjernkonyrollen er ræva og tåler ikke avvik på 1 grad før den nekter å motta ordrer
Ogs så svikter opptaksfunksjonen ca 30% av gangene
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.651
Antall liker
1.200
Vi har hatt Altibox fiber til internett siden det kom i gaten - var blant de første områdene i Stavanger som fikk det - og det har vært problemfritt hele tiden. sånn ca. Måtte bytte boks en gang.
Og Get kabel har vi hatt til TV i 20 år, også det mer eller mindre problemfritt. Et par-tre ganger har dekoderen gitt seg, men da har jeg fått byttet til ny umiddelbart uten spørsmål.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Masse tull med Get. Har sikkert hatt 5 rutere og besøk av service tekniker 2 ganger. Fortsatt fryser Get boksen pvr jevnlig og må resettes minst en gan i uken.Dessuten satte boks og ruter opp nettverk som krangler og krasjet Sonos og Chrimecast. Tok måneder Og år finne feilen.
Ville skydd Get som pesten
+ Fjernkonyrollen er ræva og tåler ikke avvik på 1 grad før den nekter å motta ordrer
Ogs så svikter opptaksfunksjonen ca 30% av gangene
Hvis det er Get Box II med innebygget harddisk, modem og router du har, så opplever veldig mange at modemet og/eller router fryser med ujevne mellomrom, og den innebygde routeren har antenner som som sender signalet nedover. Forlang å få et separat modem/router og flytt bredbåndet til den. Det har ingen praktisk betydning for GB II, apper og alle funksjoner fungerer likevel.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.288
Torget vurderinger
2
Nettopp. Fikk meg separat ruter og koblet alt av nettverk bort fra Get boks. Nå virker Sonos og andre nettverk , med boksen er like ustabil
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Nettopp. Fikk meg separat ruter og koblet alt av nettverk bort fra Get boks. Nå virker Sonos og andre nettverk , med boksen er like ustabil
Det er litt merkelig, boksen vi har fungerer greit, tar opp og ser på opptak, sletter etterhvert. Men appene er skumle, går jeg inn på YouTube appen i dekoder så kræsjer boksen hver gang. Og hvis vi går inn i NRK appen så må man ta det rolig og ikke trykke for raskt. Da fungerer den. HBO fungerer også fint hvis man tar det litt rolig.
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
746
Antall liker
439
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Greit å vite at get har en egen bredbåndsløsning som man kan ha i tillegg til getbox 2.

Kablet nett fra getbox 2 virket forsåvidt greit nok.
Monterte en ekstern wifi ruter på dag 2 med get...
Tv og streamer kjører jeg kablet rett fra getboxen.
Saken er at det skal ikke være nødvendig å måtte bale med dette i 2018!

Wifi løsningen i de nye altibox hjemmesentralene som kom for 1 års tid siden var både stabil og rask.
Fjerna ekstern wifi ruter etter at den ble montert i gammel bopel.
Wifiløsningen i de gamle altibox hjemmesentralene var ikke mye å skryte av.

--
Martin
 

todams

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2011
Innlegg
191
Antall liker
142
Sted
Lier
Torget vurderinger
11
Masse tull med Get i årevis, skiftet til Altibox or er kvitt alle problemer.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Det ryktes forøvrig at Get kommer med en ny Android basert dekoder, (Altibox bruker også android) GB II har vært barnet til forrige eier, nå som Telia har kjøpt GET blir det mer fart i å implentere samme dekoder i Norge og Sverige.
 

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
1.446
Antall liker
448
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
Akkurat fått igang Altibox :)


500/500 + Tv. Med et år låst avtale for utbygging av Fiber.



Kan ikke klage, går fra Riks tv... og veldig elendig kobber linje...




Så langt er alt av HD vist med bra bildekvalitet.
Første test med hbo nordic blir snart :)


Lyden varierer. Meste er i 2.0 format Stereo/Dolby Digital.
Så er det Dolby Digital + Pluss 5.1. Som holder tritt med dvd.


Kom forøvrig over en del serier og se på hbo nordic.
 
Sist redigert:

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Har du ikke hørt om parabolbeskytter ? Koster noen hundrelapper ekstra, men funker flott når det snør eller regner.
Bortsett fra ar hvis det snør vannrett inn på parabolen. Etter å ha hatt parabol i 20 år, så har vel signalet vært borte noen minutter 7-8 ganger i løpet av den tiden. Ellers: best bilde med parabol.
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Det er TV selskapene som bestemmer det. NRK, SVT og TV 3 kanalene, samt filmkanalene hos CD og Viasat sender Dolby Digital 2.0 eller 5.1 . TV 2 og TVNorge kanalene sender PCM i Stereo.
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.396
Antall liker
1.867
Torget vurderinger
8
Hatt altibox i 3 år med nettverksproblemer hele tiden, både dekning og hastighet. Fikk lite eller ingen hjelp med det trådløse!
Har nå hatt get i 3 mnd og har et stabilt nettverk med langt høyere hastighet og dekning i hele huset
 
Topp Bunn