Gesels lille hverdagshifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Gesel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.02.2009
    Innlegg
    100
    Antall liker
    163
    Sted
    Stjørdal
    Torget vurderinger
    3
    Heisann! Aleksander på 39 unge år her. Fikk min første Sansui-forsterker av fattern i 1994 samt noen Jamo Professional 200-høyttalere.Det var den spede starten på mitt lille hi-fi-eventyr 😊

    Jeg har vært her i en liten årrekke, med min første konto snakker vi vel fra ca. 2004, denne kontoen er fra 2009. Jeg var tidligere meget aktiv på AV-Forum men da det døde litt av der ble jeg mer og mer på sentralen for å lese. Jeg har ikke vært av de mest aktive skribentene, men jeg har jaggu lest mye innlegg her inne :)

    Jeg har per i dag to anlegg i stua. Det ene er hovedanlegget som brukes av hele familien, dette står ved TVen og preges av router, gamingkonsoller og det som verre er, så kabelrot er dessverre ikke noe jeg har funnet en levelig løsning på ennå. Men racket skal trolig byttes ut snart og da med litt andre løsninger enn det som er pdd. Det andre anlegget står i andre enden av stua og er vel egentlig en litt vell overdimensjonert substitusjon for PC-høyttalerene som sto der før.

    Hovedanlegget består i dag av mye elektronikk fra Plinius. Kilden jeg hovedsaklig bruker er CD101 som forer signaler inn i Kaitaki. Denne igjen jobber med ett stykk SA-Reference. Sistnevnte er det råeste jeg har hatt av krefter, når det blå lyser er på så fylles stuen med både enormt mye krefter og energi, og uansett hva jeg har hatt koblet til denne har det vært vellykket. I tillegg har jeg en Auralic Altair G1 og en Pro-Ject RPM 1 (denne er der mest for å ha muligheten til å høre vinyl. Blir byttet i løpet av året). Kablingen er fra Synergistic Research og Wireworld. Racket er et Solid Tech Radius Duo. Høyttalerene er Kharma S7. Landet på disse etter å hatt nærmere 15 par høyttalere innom de siste fire årene, og endelig har jeg funnet det jeg har lett etter! Beklager rot og styr, skal få tatt litt bedre bilder etterhvert. Og det er en heftig OCD-trigger med TVen/platespilleren plassert slik, men ja, sånn er det når man må dele stua.. Men det er virkelig koselyd fra lytteposisjon.

    324504910_733314951333692_7402882584829363127_n.jpg


    Anlegget her takler det meste av musikk jeg mater de med. Jeg har et ekstremt spenn i hva jeg lytter til, alt fra barokk til vokal jazz, klassisk rock og prog. rock. Men hjertet banker heftigst når vi snakker elektronisk musikk, da spesielt fra 90-tallet. Massive Attack, Air, Morcheeba, Portishead, Goldfrapp, Moloko... Listen er lang!


    Det andre anlegget består av en Cambridge DacMagic Plus, Consonance a100 linear og Sonus Faber Concerto Home. i sort høyglans. Her er det snakk om stort sett klassisk, opera og jazz som får luftet seg, og her sitter jeg nært, sånn ca. en meter fra høyttalerene. Ny musikk oppdages på dette anlegget under jobbsesjoner :)


    Hva kommer jeg til å poste her?

    Jeg er ekstremt glad i å skrive anmeldelser av musikk, både ny og gammel, så dette kommer til å havne her. I tillegg til min ferd videre i hifi-verden, vi er trolig snart på flyttefot og da blir det forhåpentligvis dedikert rom til anlegget for første gang på nært 20 år. Reiser også mye utenlands, og kommer jeg over noe spennende vil dette også dokumenteres her. Stay tuned og goood helg :)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Gesel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.02.2009
    Innlegg
    100
    Antall liker
    163
    Sted
    Stjørdal
    Torget vurderinger
    3
    Bare for å nevne hva som har vært innom stua de siste 2-3 årene kan vi nevne:

    Plinius Tiki
    Plinius Hautonga
    Focal Sopra No3
    Focal Aria 948
    Marten Parker Duo
    Sonus Faber Olympica Nova 5
    Audio Physic Tempo Plus
    REL S5
    Sonus Faber Cremona M (fatter ikke hvorfor jeg selger disse, hatt tre sett og jeg regner med at det blir ett til en gang i tida)
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Veldig oppegående anlegg satt sammen av mye lekre komponenter. Har selv eid Plinius utstyr og angrer på salg.
    Blir spennende å følge med på hva som legges ut her.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du har virkelig et supert anlegg. Eller 2. Og du er ikke den første som angrer på at du solgte Cremona,ene. Følger tråden din. PS jeg har nå Serblin Accordo Essence… om de noen gang blir solgt så er det til fordel Ktema fra samme produsent.
     

    Powerman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    122
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Gratulerer med flott gjennomført anlegg med supre komponenter! - og kudos for at du har investert i litt skikkelige kabler som et slikt anlegg fortjener.
     

    Gesel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.02.2009
    Innlegg
    100
    Antall liker
    163
    Sted
    Stjørdal
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med flott gjennomført anlegg med supre komponenter! - og kudos for at du har investert i litt skikkelige kabler som et slikt anlegg fortjener.
    Det har nok ikke blitt investert voldsomme summer, men i mine øyne god kabling. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke er den som hører stor forskjell på strømkabler, etc, men har kjøpt kabling jeg mener er av god kvalitet og ikke minst gir mye eierglede. Signalkabler (XLR og RCA) skal byttes på sikt slik at alt blir Synergistic Research, gir mer ro i sjela å ha alt fra samme produsent :)

    Jeg så Hiato første gang for trolig 10-12 år siden og falt pladask for designet. Gikk dog for Hautonga da den var mer enn kraftig nok for mine Amphion Argon den gangen. Men gikk fort oppover i gradene, og jeg vurderer faktisk en SA-Reference til, dog det er ikke første stedet mer penger kastes i retning av :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Flott anlegg, og det høres ut som det blir mye kjekt og interessant å følge med på videre 😊
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.335
    Torget vurderinger
    8
    Fint med en ny tråd. Blir spennende å følge.
    Mye eierglede i Plinius 👍
    mvh
     

    Gesel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.02.2009
    Innlegg
    100
    Antall liker
    163
    Sted
    Stjørdal
    Torget vurderinger
    3
    Blei en veldig rolig start i tråden her, vært altfor mye bortreist siste ukene. Men nå har man kommet seg litt i ro.

    Bestilte ny platespiller i dag, så blir gøy å få noe ordentlig i hus, lenge siden jeg har hatt noe av OK kvalitet der. Fortsatt ikke veldig dyre saken, men jeg gleder meg uansett til Transrotor Max kommer på plass i hylla si om noen uker :)
     

    Gesel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.02.2009
    Innlegg
    100
    Antall liker
    163
    Sted
    Stjørdal
    Torget vurderinger
    3
    Ting ble ikke helt som jeg ønsket og som jeg så for meg da jeg startet tråden. Samme dag som sist post ble laget fikk vi beskjed om at huset vi leier skal rives, og vi måtte ut så kjapt det lot seg gjøre. Store endringer på kort tid, men i morgen flytter vi inn i (for oss) et nytt hus. Mye bedre stueløsning, og sånn som det ligger an til nå får far i huset endelig dedikert område til den forvokste ghettoblasteren 🙈 Anlegget står nå nedpakket, og kommer forhåpentligvis opp i løpet av påska. Og rett over påska kommer også platespilleren i hus, så det blir trolig lydmessig en veldig fin vår 😁

    Deler av anlegget står nå i det gamle kjøkkenet og venter på å flyttes i morgen. Gud bedre jeg er spent på akustikken!
     

    Vedlegg

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Lykke til. Skal ikke si annet, enn at en krysser fingre.
    Selv var jeg knapp så heldig med akustik, da jeg flyttet tross stor optimisme, men det er en annen sak.
    Bare man har trua (y) (y)
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    6.678
    Ja, livet kan saktens by på noen overraskelser.
    Masse lykke til med det nye huset og oppsett av anlegget 😊
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.323
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Ting ble ikke helt som jeg ønsket og som jeg så for meg da jeg startet tråden. Samme dag som sist post ble laget fikk vi beskjed om at huset vi leier skal rives, og vi måtte ut så kjapt det lot seg gjøre. Store endringer på kort tid, men i morgen flytter vi inn i (for oss) et nytt hus.
    Lukke til med flytting og alt som høyrer til. Godt at du var så framsynt at du ordna ei innflyttingsgåve til deg sjølv.
     

    Gesel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.02.2009
    Innlegg
    100
    Antall liker
    163
    Sted
    Stjørdal
    Torget vurderinger
    3
    Går sakte her, flytting og motorsykkelvær stjeler hifitid 🙈 Men i kveld har jeg hatt min første skikkelige lyttesession, jobbet litt med plassering og kommet til et punkt der jeg vil jobbe videre fra. Holografi og dynamikk sitter temmelig bra allerede, og dypbassen er virkelig på plass! Er noe i rommet som lager lyd ved de aller dypeste tonene men skal finne ut hva det er. Per nå er jeg fornøy, og de neste ukene skal det jobbes med akustikk OG platespilleren dukker forhåpentligvis opp snart slik at de obskure elektronikaskivene kan finnes frem 😅

    Rommet er langt fra ferdig, men slik ser det ut pdd fra godstolen!
     

    Vedlegg

    Gesel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.02.2009
    Innlegg
    100
    Antall liker
    163
    Sted
    Stjørdal
    Torget vurderinger
    3
    En liten albumanbefaling til dere som liker litt dypere house og techno:

    Norske Trulz og svenske Robin ga ut mesterverket Mechanized World i 2001 (?). Dette ble fort en av mine favoritter. Suggererende rytmer, dyp bassgang og forførende melodilinjer (om man kan kalle det det). Et herlig album. I februar i år kom den remastrede utgaven av albumet med den lyden det fortjener. Originalalbumet var en lang mix på 70 minutter, nå er låtene splittet opp.
    Høydepunkter: Key-2, Starfish Seduction, Mango Juice… Et av albumene jeg ofte går tilbake for å høre på fra ende til annen 😊
     

    Vedlegg

    Gesel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.02.2009
    Innlegg
    100
    Antall liker
    163
    Sted
    Stjørdal
    Torget vurderinger
    3
    Nå skal jeg synde litt her, eller rettere sagt bekjenne mine synder: Jeg glemte en periode at hifi finnes...

    Etter siste post startet motorsykkelsesongen, og i et svakt øyeblikk endte jeg med å kjøpe meg ny sykkel som endte opp med å være litt artigere enn jeg så for meg, og denne stjal all tiden til de andre hobbyene mine (og jeg har en del :p ).

    Men nå derimot, nå er høsten her og sykkelen settes snart bort.

    Litt endringer i anlegget har det uansett blitt. Inn kom en JL Audio E-110 til de dagene jeg vil spille Massive Attack og gunne på litt med volumet, samt har byttet strømkabel til to av komponentene til Synergistic Research. Transrotoren fant veien hjem til oss i starten av mai og har fått en 20-30 spilletimer bare, men det er en start. Er godt rusta til vinteren. Har funnet behovet for en TV i oppsettet så jeg kan se konserter på BD og DVD, så må se om jeg ikke finner meg en kurant en som ikke tømmer banken helt. Bilder kommer når jeg har fått rydda ferdig i kroken min og fått det litt sånn som jeg ønsker det.

    I tillegg har jeg nedskalert anlegg nummer to kraftig da dette stort sett ikke brukes pdd. Her står det nå en liten DAC, en Little Dot rørhodetelefonforsterker og et sett AKG Q701 og Beyerdynamic DT1770pro.

    I går fikk jeg pakke, første vinylene jeg har kjøpt på laaaaange tider. Det er de tre Profound Mysteries-albummene til Röyksopp samt Daft Punks Random Access Memories.

    Skal bli mer aktiv her fremover nå som Kawaen er på tur inn til vinterlagring og høstmørket har blitt mer fremtredende.


    IMG_4245.jpeg IMG_4246.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn