Garrard 301/401/501 venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Virkelig fett med kobbertallerken og, er det alu eller stål(?), men litt usikker på selve plinthet, som kanskje ser litt ut som gnagerbur eller noe lignende med den åpningen i fronten. :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.508
    Antall liker
    102.787
    Torget vurderinger
    23
    Ståltallerken med Micro Cu-180 på toppen. Shindo plinthet veier 42 kg. alene.
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Sånn. Da er bitene på plass her. Anmoder om medlemskap i venneforeningen. Plint i heltre kirsebær fra Russ Collinson, Garrard 301 fra eBay via Ray Clark, Siggwan 12" arm i Cocobolo og messing. I tuppen på armen sitter det en Koetsu RSP. Og nei, armen er ikke innsmurt i Owatrol, men Beeswax:D.
    Speller ente så gæærnt detta se, som vi sier i Østfold.
    P1050495.jpg
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Meget gjennomført spiller! Vurderte selv en arm fra Siggwan - kjører den godt med plinth og 301?

    Nå bruker jeg en ombygd Ortofon-arm, fra Alfred Bokrand. Og den fungerer meget godt etter at jeg fikk det hele kalibrert rett. Måtte være meget presis for å eliminere LF, men straks det var rett satt opp ble det usedvanlig bra her - veldig transparent gjengivelse fra platene. Men jeg er nysgjerrig på den Siggwan-armen.

    Herlig med heltre kirsebær - meget Shindo!
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer med et riktig flott platespillere settup. Den ser veldig fint ut.
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Meget gjennomført spiller! Vurderte selv en arm fra Siggwan - kjører den godt med plinth og 301?

    Nå bruker jeg en ombygd Ortofon-arm, fra Alfred Bokrand. Og den fungerer meget godt etter at jeg fikk det hele kalibrert rett. Måtte være meget presis for å eliminere LF, men straks det var rett satt opp ble det usedvanlig bra her - veldig transparent gjengivelse fra platene. Men jeg er nysgjerrig på den Siggwan-armen.

    Herlig med heltre kirsebær - meget Shindo!
    Joda den fungerer fint den. Nå har jeg ikke så mye å sammenligne med når det gjelder andre armer så det skal jeg ikke si noe om. Følger man den medfølgende manualen, så er det helt greit å montere armen og så justere pickup korrekt. Siden armkabelen går fra pickup til rca-kontaktene så er det litt over 1.2 meter kabel som trenger innspilling. Produsenten anbefaler minst 150 timer før ting løsner. Men allerede etter ca 20 timer så hører jeg at her er det spennende ting på gang.

    Det som fanget min interesse for denne armen var denne testen: Analog Instruments Apparition 12" Tonearm - AudioEnz

    Siggwan er en videreutvikling av denne armen. Jeg må si at jeg er imponert over kvaliteten på arbeidet som er gjort her. Vakkert etter min mening. Det er ventetid, men han leverer til avtalt tid og det er bra. Og så har han en artig adresse:pukekohe, Auckland.

    Gikk litt krøll med noen bilder her, beklager.
     

    Vedlegg

    Sist redigert av en moderator:

    hexachordia

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2005
    Innlegg
    172
    Antall liker
    19
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    5
    Hei. Melder meg inn i Garrard-klubben med en 401 som foreløbig spiller i enkelt plint med Sme 3009. Men drivverket er etter overhaling stillegående og med en svært lovende klang. Jeg lurer på hvor subtilt et Garrard-drivverk kan låte hvis man strekker strikken så langt det går? Med optimal plint, topp arm, feks Graham Phantom, Kuzma 4point osv? Lageroppgradering? Det beste jeg har hørt av vinylrigger har vært Avids toppspiller med Dynavector 507 og Raven Ac med Kuzma 4point med Lyra og Dynavector pickuper. Kan Garrard under optimale omstendigheter spille så bra? Noen med erfaringer?
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    595
    Torget vurderinger
    3
    Ramlet utpå her i sommer og bestilte nytt plinth til min eminente Garrard 401. Så langt har den bodd i et hjemmelaget skiferplinth, men fristelsen for å prøve et plinth fra Vinylista ble for stor. Vidunderet kom her om dagen og nå er Garrarden montert med 2 armer i nytt tre-plinth.

    Dette ble en opptur, både visuelt og lydmessig:)

    IMG_0008.jpg

    IMG_0003.jpg

    IMG_0009.jpg
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    595
    Torget vurderinger
    3
    Ja, Martin Brenner selger noen nydelige plinth, mitt er i pæretre.:)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.508
    Antall liker
    102.787
    Torget vurderinger
    23
    usedvanlig vakkert da, både formgivningen og treverket! Passer perfekt til vintage.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Noen her som vet noe om Jim Campbell og hans plinth til 301?
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    595
    Torget vurderinger
    3
    Takker for positive kommentarer. Jeg er veldig fornøyd med plinthet:)
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    den var fin hexachordia
    tenkte også å bestille denne armen du har til min 301, synes den er veldig fin.
    Men hvordan er lyden ?
    Har før selv brukt delos med Garrard og med fin resultat i en Kuzma arm.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.508
    Antall liker
    102.787
    Torget vurderinger
    23
    Bælbarsk!! 401 er mye coolere enn 301...
     

    hexachordia

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2005
    Innlegg
    172
    Antall liker
    19
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    5
    Vanskelig å beskrive lyden. Det jeg kan si med sikkerhet er at jeg får bedre lyd med dette oppsettet enn med en Wilson Benesch The circle. Jeg synes dette oppsettet med SME M2-12R og lyra Delos og skjelett-plinth gir mere avslappet og samtidig transparent og fyldig lyd i forhold til både digitalriggen (Mytek dsd-dac og pc) og andre vinyl-oppsett jeg har hatt. En anelse snill i toppen er lyden, noe jeg også foretrekker siden jeg spiller masse 60-tallsjazz med middelmådig lydkvalitet. Jeg skal se om det går an å dra enda noen nyanser med lydkvalitet ut av oppsettet med bedre justering. Kjæresten min sa at skjelett-plintet mitt var "bælstygt og ikke noe vanlige folk hadde i stua". hahaha...
     

    hexachordia

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2005
    Innlegg
    172
    Antall liker
    19
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    5
    For øvrig ikke så lett å beskrive lyden til armen, men basert på det faktum at det aldri låter bedre enn svakeste ledd, kan jeg si at den låter nøytralt, med god mellomtone og bra bunndrag. Jeg liker det taktile ved å bruke den, liften, lengden (12 tommer) og utseende. Hvordan den er i forhold til andre armer i samme prisklasse er vanskelig å si. Det er stor forskjell på lyden fra den medfølgende Van den Hul 501-kabelen og den jeg bruker fra http://www.back-promo.co.uk/html/litzconnect.html
    Van den Hul er mye skarpere i lyden. I tillegg må du passe på at armbordet ikke er tykkere enn 2 cm. Ellers får du lite plass til å koble til kabelen som går inn sideveis.
    Det går an å bygge om seff... Ellers er det nok mulig å finne enda bedre headshell enn det medfølgende fra SME. Er ikke Orsonic bra?
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    har selv akkurat mottatt en schick arm og må igang med noen ombygging av arm/motor board
    Har ikke så mye erfaring med forskjellige headshell
    kanskje Ivarlo kan komme med litt input?
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Hei hexachordia!
    Gratulerer så mye.Du har jo jaggu samme plinth som meg:rolleyes:.Ja dette blei virkelig snadder.
    Tipper den spiller meget bra med Delos.Jeg har tenkt just på samme pick-up men jeg tenker å benytte en arm fra Reed.
    Dette blir når jeg får ferdig min 301.
    Ja jeg må si det igjen.LEKKERT.
    Mvh Kenneth
     

    hexachordia

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2005
    Innlegg
    172
    Antall liker
    19
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    5
    Thomas Schick og Reed-armer er snadder selvfølgelig. Jeg vurderer også å prøve Ortofon SPU og EMT TSD-15 senere og da er det greit å ha armer som takler tunge pickuper. Tar gjerne info fra Ivarlo om headshell. Det eneste jeg har prøvd er et headshell i kirksebær a la Yamamoto, men det ga en meget avrullet topp.
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    den har jeg prøvet men bruker den ikke mer, se under spindelen om det kommer marks etter kulen.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    H:
    har det skeletal plinthet noen funksjon med de to separate etasjene?
    mvh
    Leif
     

    hexachordia

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2005
    Innlegg
    172
    Antall liker
    19
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    5
    Hei Leif,

    Ikke så lett å vite hvor mye det har for seg meg skjelett-plinth i to etasjer. I følge konstruktøren har det det. Jeg kan tenke meg at det kan ha betydning på samme måte som forskjellige undelag under platespiller gir litt forskjellig lyd. Det er sorbotanføtter under nederste etasje og demping i metal-søylene mellom etasjene. Uten å være helt sikker, har jeg inntrykk av at lyden ble ganske annerledes enn med et massivt plinth i 5-lags limt kryssfiner. Der var bassen veldig fremtredende mens den rullet litt mer av i toppen før. Låter litt mer transparent med litt lavere støygulv nå.


    H:
    har det skeletal plinthet noen funksjon med de to separate etasjene?
    mvh
    Leif
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    :mad: FB


    Last ned bilder og del med oss istedenfor og linke til noe vi ikke får sett..............
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    ^Fb er ikke bare negativt. Og i den gruppen får man også med seg hva Schick, Audio Grail o.a. mener, dag for dag, om emnet.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.815
    Antall liker
    5.464
    Sted
    Holmestrand
    Utrolig hvilke priser disse spillerne omsettes for, et halvt århundre etter at de ble introdusert. Akkurat nå ligger det en svenskeiet 301 på eBay (Item number: 250765501192) som ser ut som om den har hengt på slep bak bilen. Likevel har noen budt US$ 1135,- for den.
    Den gikk for 2247 dollar!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn