Gardiner på bakvegg?

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
99
Sted
Drammen
Torget vurderinger
55
Veggen min bak høytalerne er en betongvegg med et vindu på høyre side.

Jeg vurderer å dekke hele veggen med gardiner. Er det noen som har erfaring med dette? Er redd for å dempe for mye.

mvh
plinius

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Gardiner demper ikke for mye, de kan eventuelt dempe litt feil.

Hvis du liker det estetiske ved gardiner, ville jeg hengt de opp og brukt noen akustikkplater akkurat i førsterefleksjonspunktene bak gardinene igjen.
Etterklangstiden blir redusert og refleksjonene forstyrrer ikke musikkopplevelsen.
Resultatet blir bedre kontroll på lydbildet, mindre susing fra rommet og høyttalerne slipper lyden mye lettere.

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
99
Sted
Drammen
Torget vurderinger
55
Hei, jeg har prøvd med akkustikkplater bak høytalerne i førstefleksjonspunktet og synes det demper for mye.
Jeg kjører en del demping i rommet, blandt annet taket fremfor høytalerne, og førstrefleksjonspunkt sidevegg.

Når jeg sitter i lytteposisjon virker rommet naturlig. Når jeg går bak høytalerne (der taket ikke er dempet) er det for mye flutterekko. Temkte at gardinene kunne ta dette.

mvh

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Jeg har nesten samme situasjon, mtp høyttalere og vegg bak disse.
Veggen er imidlertid halvparten gipsflate, og resten vindu.
Jeg har med godt resultat brukt relativt tunge gardiner der, som jeg også har trukket frem til førsterefleksjonsområde på tilstøtende vegger.
Mine (elektrostat)høyttalere står ca 95cm fra veggen bak, målt til front av høyttalerne, og denne komboen fungerer som sagt meget bra.

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Tenkte litt feil her og trodde det var en vegg bak deg hvor du satt litt nærme.

Gardinene har helt klart noe for seg i rommet til Scrooge og bidrar til et roligere lydbilde.
Har, som deg, vært borte i systemer hvor demping med akustikkplater ble for mye i front, så gardiner er nok verdt et forsøk.

Topp Bunn