Gardermoen igjen

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.713
Torget vurderinger
4
Like morsomt hver gang, hvis man sitter hjemme vel og merke.
Samme regla om og om igjen uansett årsak.
Folk får ikke informasjon sier de.
Var selv midt oppi det under "streiken" til flygelederne for noen år siden. Og da var det dårlig med info.
Men det er jo lenge siden og Gardermoen bør jo lære noe av disse hendelsene eller?

Jeg spør :
Er det for mye syting blant folk når det gjelder informasjon eller gjøres det en slett jobb på Gardermoen.
Kjør debatt ;D

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Jeg flyr nok mer en gjennomsnittet her til lands. Og først må jeg si att det er ikke ofte jeg er utsatt for store forsinkelser.
Når det skjer så prøver jeg selvfølgeligt å finne ut hvor fort jeg kan komme meg på ett eller annet fly, og etter det finner jeg boka og rigger meg til.
Det virker som folk forventer att det ligger planer klare for akuratt de, og att informasjon er viktige greier uansett.
Tror det har litt med frustrasjonsnivået til den gjennomsnittlige passasjer å gjøre, og att det kanskje hjelper å få vite NOE. Selv blir jeg mer irritert over folk som flyr rundt og spør og maser, en den faktiske forsinkelse.
Så, Sett dere i baren e.l og SLAPP AV. :)

G

Gjestemedlem

Gjest
Sitter på Gardermoen i dag og venter på flyet mitt. Har ikke vært noen forsinkelser i dag hverken fra Bergen eller videre så vidt jeg vet. Så skal man ut å reise i dag ser det helt greit ut. Enn så lenge i allefall. Var litt bekymret i går aften hvorvidt forsinkelsene skulle forplante seg utover dagen i dag. Men som sagt ser det greit ut her.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjestemedlem skrev:
Sitter på Gardermoen i dag og venter på flyet mitt.
Jøss, har du kjøpt deg fly? Gratulerer. Hvilken type ble det?

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
115
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
synes det er ganske ok av og til å få litt god tid på flyplasser. skal til litauen 18-20. feb. blir skikkelig bra regner jeg med ;D sikkert litt barventing på en eller anne flyplass på veien..
jakr

O

OldBoy

Gjest
RJEL skrev:
Jeg spør :
Er det for mye syting blant folk når det gjelder informasjon eller gjøres det en slett jobb på Gardermoen.
Kjør debatt ;D
Jeg spør:

Hva skal man bruke denne informasjonen til?

Stort sett er man stuck, i og med at man har sjekket inn og i alle tilfelle bare har å sitte og vente. Jeg sier som Jaerbu: Sett dere i baren, eller ta frem laptop'en og gjør noe nyttig, eller slapp av med en bok eller dagens avis. Man får tidsnok vite hva som skjer med flyene.

Dessuten: Hvis de nå ikke vet når flyene skal komme og gå, er det like greit å si det, er det ikke? Fremfor å lure oss til å tro at de vet. Slik været var på Gardermoen i går, er det ikke rart at det var stor usikkerhet. Særlig når ett av flyene hadde problemer med å holde seg på rullebanen.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.241
Torget vurderinger
2
Når jeg bruker fly til og fra jobb, noe jeg gjør ofte, vil jeg foretrekke at eventuelle forsinkelser som måtte oppstå, oppstår når jeg skal på jobb. Ikke når jeg skal hjem.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.592
Torget vurderinger
0
rolfozzy skrev:
Når jeg bruker fly til og fra jobb, noe jeg gjør ofte, vil jeg foretrekke at eventuelle forsinkelser som måtte oppstå, oppstår når jeg skal på jobb. Ikke når jeg skal hjem.
Et sunt prinsipp!

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.915
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Gardemoen ja..... Trikset med å slappe av i baren, eller på en kafè med en god bok funker bra om man reiser alene.
Med familen derimot.....

Men det er alltid noe som er verre ;)

Her venter 400.000 på toget :eek:

http://www.vg.no/nyheter/vaer/artikkel.php?artid=510415

DESPERAT: En fortvilet ung kvinne gråter foran to politimenn. Noen har ventet en hel uke på å få reise fra Guangzhou. Foto: Reuters

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
For noen uker siden kom jeg borti to bilulykker i Østfold i løpet av en times tid. Tok på meg refleksvesten og trasket avgårde for å fotografere (Er jo tross alt en del av jobben min, hvis noen lurer.)
På det det første ulykkestedet var det en stygg front mot front som møtte meg. Snakket litt med politiet på stedet, tok de bildene jeg trengte og trakk meg tilbake. Køen hadde bygd seg opp ganske bra, og veldig mange rullet ned vinduet å spurte meg om hvor lang tid det tok, til de kunne kjøre avgårde.

Satte meg så i bilen for å kjøre motorveien oppover til Oslo. Etter en halvtimes tid, passerer jeg en bil som nettopp har havnet på taket i motsatt kjøreretning. På'n igjen, komme seg frem til ulykkestedet og ta de bildene jeg trenger. Denne gangen var jeg så tidlig ute, at jeg hadde bilen helt fremst. Når vraket skulle taues, ble all trafikk stoppet, og ditto kø. Ble sittende å prate med en hyggelig politidame som passet sperringen. Etter en tid begynte endel folk å bli utålmodige, og kom frem og spurte om hvor lang tid det tok.

Det som slo meg, og som jeg også kommenterte til politidamen, var at ikke en jxxxx kjeft på noen av stedene lurte på hvordan det hadde gått med de involverte i ulykkene, kun når de selv kunne komme seg avgårde igjen. Dessverre bare underbygger det min oppfatning av at mange nordmenn er en gjeng med navlebeskuende sytpeisa. :p :p

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Hva tenker du om paparazziene som fotograferte en døende Diana i en tunnel i Paris? For all del, uten sammenligning.

Edit:
Jeg understreker at jeg ikke trekker paralleller mellem nyhetsfotografer og paparazzier.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.592
Torget vurderinger
0
Problemene i luftfarten begynte da flyselskapene senket prisene slik at almuen hadde penger nok til å fly. Før den tid var det bare de vakre og kondisjonerte som fløy. Da hadde også de ansatte i disse luftfartsforetagender den nødvendige respekt og konduite overfor sine passasjerer. Da fikk man gjerne et glass champagne til adspredelse hvis der oppsto forsinkelser og denslags utrivelige hendelser. Det var så få som fløy slik at det aldri var problemer med å finne tilfredstillende hotellsuiter til passasjerene hvis flyet ble kansellert.

Nei det er da faktisk almuen sin feil dette her! Alt for mange plebeiere tror at de er noe og skal ut for å fly! Hadde det ikke vært for alle disse arbeiderklasse menneskene og bøndene, som vil ut og fly, ville heller ikke miljøproblemene, hvor små de nå enn er, vært noe problem å nevne overhodet.

Nei løsningen må være å gjeninføre ruteflyging som et privilegium for velsituerte patrisiere. Og for Oddgeir og meg da selvsagt, vi som driver dette på ekte mannevis, som med blått blikk, lærhjelm og flygerbriller på hodet og iført skinnjakke og dødforakt setter oss opp i våre maskiner, som Pierre Clostermann ( Hei Valentino! ), kaster oss ut i det store åpne luftrommet!

Oddgeir og Kompo tilgir sikkert at jeg børster støvet av dette gamle bildet!? :-\

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Ubetalelig. ;D ;D ;D

Men, når sant skal sies, og det skal det jo.

Sånn er det med den saken.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
oddgeir skrev:
Hva tenker du om paparazziene som fotograferte en døende Diana i en tunnel i Paris? For all del, uten sammenligning.
Var det virkelig så mange som gjorde det??
Den saken er vel kanskje noe av det mest myteomspunne justismord i historien. Vet ikke om du har sett dokumentaren noen har dristet seg til å lage i ettertid. Øyenvitner på stedet kan jo fortelle en helt annen historie.

Forøvrig har jeg lite til overs for denne type kjendisjakt, som ikke har noe med fotojournalistikk å gjøre. Kun penger.

Men mener du også da at det ikke er riktig av meg eller andre kolleger å fotografere ulykker. Skal det ikke dokumenteres og berettes? Dog skal det foregå på en måte som støter omgivelsene minst mulig.

Nok OT nå, poenget mitt med historien var noe helt annet, det tror jeg du også skjønner.

Her er forøvrig en kar som har dratt den litt vel langt:
http://www.tvnorge.no/programportaler/norges_herligste/norges_herligste/Deltakere/Episode_5/4505723

"Hva er det som er favorittulykken? " "Det er jo front mot front" he,he,he........

Smakløst er knapt fornavnet.

Snakk om løs kanon på dekk ::) :p

Edit: Så forøvrig etterpå din edit som ble lagt inn mens jeg skrev innlegget.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Enig i alt du skriver. Jeg fikk bare en flash av minner over netthinnen.
Ja jeg så den dokumentaren. Jeg er ikke sikker på at jeg ble så beroliget av den.
Editen i ettertid kom fordi jeg skjønte at det jeg skrev kunne misforståes.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.592
Torget vurderinger
0
Klart at du gjør en helt legal og faktisk nødvendig jobb. Det må dokumenteres, hvis ikke vil vi få et like abstrakt forhold til dette som alt for mange har til husdyrhold og hamburgere, - de ser ikke sammenhengen.

Men at du makter det er sterkt gjort. Jeg går ut fra at du både ser og har fotografert bilder som du senere finner blir for sterke til publisering. Kunsstykket blir vel å finne balansegangen mellom journalistens krav til nyhetsformidling og det krav til personvern som ofrene og deres familier har. Nå må det også skytes inn at så langt har norske medier vært flinke på dette området.

Når det gjelder publikums egoisme i forhold til "når kommer jeg videre" tror jeg ikke det finnes grenser. For noen år siden kom jeg til en trafikkulykke like utenfor Molde der to biler hadde kollidert. Veien var sperret og trafikken sto stille. Jeg gikk fram til ulykkesstedet, forbi 25-30 biler og det sto sikkert like mange på den andre siden, og der sto det masse folk som bare så på at det satt skadede mennesker inne i bilene. INGEN gjorde noe. Jeg ringte politiet og de sa at de var på vei. Så hentet jeg bilen, kjørte forbi hele køen, trakk ut førstehjelpskofferter og begynte å arbeide med de skadde. Politi brannvesen og flere ambulanser kom ganske snart etter. Det skal sies at de som trengte hjelp ikke så spesiellt pene ut, masse blod og gørr, men derfra til å IKKE gjøre noe som helst? Det var sikkert 20 førstehjelpsputer i de bilene jeg gikk forbi! Når da de skadde var pent lagt på bårer og brannvesenet hadde spylt bort bensin olje og glasskår slik at vi kunne kjøre forbi ulykkes stedet kom en av de som sto bak meg med følgende kommentar: "Du har en frekkhetens nådegave som sniker i køen på den måten"! Han mente det!! På toppen av det hele begynte han å kjøre forbi bilene i køen på vei inn til Molde, både han og jeg skulle nå ei ferje til Vestnes viste det seg. Da han lå bak meg så jeg i speilet at den siste sykebilen kom med blålys og babu. Jeg senker farten og legger meg inn mot fortauet. På grunn av trafikk imot kommer ikke Volvoen forbi og han tuter og blinker med lysene. Motgående trafikk stanser og vår helt hiver seg forbi samtidig som ambulansen prøver å kjøre forbi ham. Det gikk bra men var trangt ei stund! Og for hva? Vi måtte begge ta "neste" ferge! Jeg hadde lyst til å hive typen overbord, men da jeg så og hørte kona hans mente jeg at den største straffen lå i la ham leve! ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Vel, for å kommentere det som denne tråden starter med så skjønner jeg ikke hvorfor det skal være så innmari vanskelig for de ansatte på flyplassen å informere om hva som skjer. Er det bedre at 1000 mennesker skal stille seg i kø eller gå på leting etter en ansatt for å spørre hva som skjer?
Jeg har selv måttet overnatte på en flyplass, og det som irriterte mest var at det var ikke noe informasjon, man måtte stå i uendelige køer for å få snakke med noen for å få vite hva som skjedde, det hadde vært så utrolig mye lettere om de bare kunne gitt ut info etter hvert som de visste noe, og om de ikke visste noe så er jo det og en informasjon de kan videreformidle.
Det verste er å ikke vite hva som skjer, det er også utrolig arrogant overfor passasjerer å behandle de på den måten, og så totalt unødvendig.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.592
Torget vurderinger
0
Kompo,

Du må se på biletten din. Se på det feltet der det står "Class". Der står det sikkert "M". Det betyr at du har kjøpt en rabattbillett og reiser på "M" klasse. M i denne sammenheng er kort for "Monkey Class" dvs, Apeklassen, og servicen er deretter!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg var desverre en av dem som ikke satt hjemme og lo av det hele.

Flyet skulle gå 1740, og det tok av 2050. Men det var da koselig å sitte i et fullstappet fly, med en svær kar på hver min side i noen timer, og luften i flyet holdt omtrendt kroppstemaratur, og den deilige flyeksoslukten sivet inn, og plassen i køen til avising var som en taxikø en lørdagskveld i beste julebordstid.

Tankene streifet naturligvis innom den gamle samferdselsminister Opseth, som rotet bort rapporten om værforholdene på Gardermoen. Men som han meningsfeller pleide å si; han fikk i alle fall ting gjenomført, selv om resultatet ikke alltid ble like bra. Forøvrig var jeg fornøyd med at jeg i hele tatt kom meg hjem, den kvelden.

Topp Bunn