Garasje

eirik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
0
Jeg skal i løpet av våren bygge garasje. Har tenkt meg en dobbelgarasje med et 3 meter dypt rom i bakkant som "verksted" og oppbevaringsrom.

Har tittet rundt på nettet og funnet noe, men "alle" er omtrent like. Er det noen som har noen produsenter å anbefale?

Eirik

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.772
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hmm - trenger du så mange produsenter, da?

Noen paller leca, noen sekker sement, en betongblander, ferdige takprofiler, en stabel med venner og noen kasser pils ;D Dugnad kaldes det ;) Det kan jo bli noen helgefester utav det - en runde på grunnarbeid/fundament, en helg på å støpe vegger osv.

Pass på å begrense litt tilgangen til øl mens byggingen pågår, så en ikke får Picassos garasje ;D Hovedfestinga gjør en når en er ferdig med dagens garasje.

Toppen av frekkhet - melde seg inn in Jehovas vitner og få de med på dugnad. De er flinke på dugnader, de - de setter opp en "Rikets sal" i løpet av en helg...

Johan-Kr

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.324
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
eirik skrev:
Jeg skal i løpet av våren bygge garasje. Har tenkt meg en dobbelgarasje med et 3 meter dypt rom i bakkant som "verksted" og oppbevaringsrom.

Har tittet rundt på nettet og funnet noe, men "alle" er omtrent like. Er det noen som har noen produsenter å anbefale?

Eirik
Problemet er at du må holde deg innenfor 50kvm dersom du skal gjøre det på forenklet melding.
Min er 7 x 7 meter. Da er det god plass til to biler i bredden, men ikke noe arbeidsrom i forlengelsen.
Skal du ha plass til to biler og arbeidsrom vil du overstige 50 kvm.

Et alternativ er å bygge med loft.
Husk at loftet vil være med i beregningen av totalarealet i forhold til å søke på forenklet melding.
Med andre ord kan ikke grunnflate + loft overstige 50 kvm.

Når alt kommer til alt så blir det vanskelig uansett.

Håvard

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.772
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Godt poeng, Håvard.

3 m dypt arbeidsrom i bakkant kan nok bli en utfordring. Det er uansett ikke lurt å beregne for lite bredde - en vet jo hvor god plass en har på parkeringsplassene på et kjøpesenter/parkeringshus.

Garasje hadde vært en drøm å ha med en 22 år gammel bil som til tider trenger litt stell, men det er nok vanskelig gjørbart her jeg bor (4-mannsbolig med liten hage).

Johan-Kr

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.268
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Grimstad-garasjene, hos dem kan du lage hvor dyp, hvor bred, med eller uten carport, dobbel garasje med hems og lager rom i bakant eller på siden og du kan legge på moduler i lengden til det er plass til en leddbuss.... eller to ;)...... kort sagt you name it...... they got it + at de er nærmest uslåelige på pris.

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.268
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Husk at opptil 50 kvm regelen langtfra gjelder i alle kommuner, det er også areal begrensning kontra hovedhus og arealbegrensning prosenthvis av tomten inne i bildet, så snakk med folka på planleggings kontoret i kommunen først så slipper du og få deg en overraskelse i ettertid, mange som har brent seg på dette. Husk også at lagringsloft ofte beregnes som måleverdig flate og da må man ha vanlig byggesøknad uanset total størrelse........ skal ikke værra lett serru :)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Da jeg skulle bygge garasje fant jeg ingen jeg likte så jeg konstruerte og bygde hele garasjen selv. Naboen ble litt bekymret og mente at jeg i alle fall burde kjøpe ferdige takstoler, så jeg ikke risikerte at taket og alt jeg har på loftet skulle ramle ned over meg og bilen når snøen kom. Men der tok han feil. 8)

K

kbwh

Gjest
Hmm, her jeg bor på landet har iallefall arealgrensen for forenklet melding gått opp fra 50 til 65 kvadrat. Sjekk med kommunen din.

Har fått satt opp en Grimstadgarasje for 7 år siden. Var egentlig verd å sette ut hele enterprisen synes jeg, men så er jeg ikke noe glad i å snekre heller da.

Men om du har et hus som ser litt ålreit ut er det ikke kult med standardgarasje ved siden av. Det er ikke stort dyrere å få laget en som passer husets eksteriør.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Min garasje bygde jeg ifjor med forenklet prosess, da den er "49.9"kvm, ca 6x8-9m. Om man ikke finner noen ferdige som passer, hvorfor ikke simpelthen tegne den selv? Det er jo null pes. Jeg laget grunnskisse slik at den designmessig skulle passe med huset, sendte skissene over til min arkitekt, som tok 15k for å ferdigstille alle tegninger og stå som ansvarlig for bygget.
Snekkeren bygde den ut ifra tegningene til arkitekten.

Mvh Vidar P

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.877
Jeg gjorde det samme som deg, Vidar. Bortsett fra at arkitekten og snekkeren var meg selv. Arealet er 49.98 kvadratmeter til kommunefyrens store fornøyelse.
Loftsareal regnes med i de maks. 50 kvadrat, men ikke underetage. Tilbygg på 30 kvadrat kan man søke på med engang garagen/uthuset er ferdig etter samme forenklede regler.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.324
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
Jeg gjorde det samme som deg, Vidar. Bortsett fra at arkitekten og snekkeren var meg selv. Arealet er 49.98 kvadratmeter til kommunefyrens store fornøyelse.
Loftsareal regnes med i de maks. 50 kvadrat, men ikke underetage. Tilbygg på 30 kvadrat kan man søke på med engang garagen/uthuset er ferdig etter samme forenklede regler.
Utnyttelse av loftarealet blir vel ikke regnet med som tilbygg?? ;D
Probelmet mitt er at jeg har 20-25 kvm loft jeg kan utnytte.
Garasjen står bare 1,5 meter fra nabotomten. Dette gjør vel at jeg aldri vil få tillatelse til å legge golv der og bruke det som lager, hobbyrom eller noe sånt.

Håvard

T

Thomas1

Gjest
I de fleste kommunene kan nå bygge opptil 70m2 med forenklet søknad. Du må finne bya på tomten for å se om du ikke overskrider denne. Kikk på kommunens intranett sider og klikk deg inn på rastefilene. Der finner du reguleringsplanene for ditt område. Vanlig bya på gamle reguleringsplaner er 20, mens nyere reguleringsplaner er somregel på 25-30%
Du kan bygge takkonstruksjon som er 190 cm høy og 60 cm bredde i taket på det høyeste. Alt over dette blir regnet som boa og da må du levere inn en 1-trinnsbyggesøknad.

Bya= bebygd areal. Grunnflate + takutstikk med bærebjelker som er forankret i bakken.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.324
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Thomas1 skrev:
I de fleste kommunene kan nå bygge opptil 70m2 med forenklet søknad. Du må finne bya på tomten for å se om du ikke overskrider denne. Kikk på kommunens intranett sider og klikk deg inn på rastefilene. Der finner du reguleringsplanene for ditt område. Vanlig bya på gamle reguleringsplaner er 20, mens nyere reguleringsplaner er somregel på 25-30%
Du kan bygge takkonstruksjon som er 190 cm høy og 60 cm bredde i taket på det høyeste. Alt over dette blir regnet som boa og da må du levere inn en 1-trinnsbyggesøknad.

Bya= bebygd areal. Grunnflate + takutstikk med bærebjelker som er forankret i bakken.
Mener du med dette at jeg kan søke om å få utnytte arealet på loftet ved å levere inn en søknad, selv om garasjen er satt opp med forenklet søknad?

Håvard

T

Thomas1

Gjest
Du trenger ikke søke så lenge høyden på loftet ikke er mer enn 190 cm fordelt på 60 cm i taket. Da er du innenfor kravet til en forenklet søknad.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.324
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Thomas1 skrev:
Du trenger ikke søke så lenge høyden på loftet ikke er mer enn 190 cm fordelt på 60 cm i taket. Da er du innenfor kravet til en forenklet søknad.
Det er jeg ikke desverre.
Ønsker å utnytte høyden som er der.
Kan jeg søke tror du?
Er det noen vits i å søke?

Håvard

Topp Bunn