Gamut

Rob

Medlem
Ble medlem
14.09.2005
Innlegg
22
Antall liker
1
Torget vurderinger
3
Noen som har erfaring med Gamut og spesielt deres D 200 og deres integrerte Di150
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
kjenner godt til d200.
hadde den et par år.
kjøpte den etter all hypen i hi-fi choice, hi-ni news, absolute sound, etc.
den er bra til å å være transistorforsterker.
låter som doxa på speed.
 

Rob

Medlem
Ble medlem
14.09.2005
Innlegg
22
Antall liker
1
Torget vurderinger
3
spennende, har en doxa 140 i dag. Men har ut fra det jeg har lest fått inntrykk av at de er i samme gate.

Kan du beskrive litt nærmere hva som Gamut evt gjør bedre?
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
gamut har en stålbass, litt slank men maktfull og svært konturert.
gamut har også en mer oppløst topp, langt bedre enn doxa 70 sign. den gangen jeg sammenlignet (på et par totem model 1 sign).
i mellomtoneområdet gjør både doxa og gamut mye av det samme: frisk og krystallklar og suveren på mikrodynamikk (ifht mange andre transistorforsterkere, men ikke må samme nivå som de beste rørforsterkerne).
 

Rob

Medlem
Ble medlem
14.09.2005
Innlegg
22
Antall liker
1
Torget vurderinger
3
noen flere som har erfaring med disse?
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Nå er ikke jeg noen ekspert til å uttale meg lydmessig, men jeg kan jo prøve: :-X


Jeg hadde en Hegel H1 først, men ble kanskje litt lei av at mange av cd platene låt dårlig på den. Og en måtte spille ganske høyt for at ihvertfall jeg syntes det var bra lyd. Men da var det bra også, med utrolig dynamikk.
Leste så om GamuT DI 150 og tenkte at denne må jeg prøve. Fikk så denne i hus og satte på musikk i åndeløs spenning, og ble pissesur. Hva var dette for lyd tenkte jeg. Har jeg virkelig betalt så mye for så lite? :eek:
Så jeg gikk opp på pubben og sluknet sorgene i endel halvlitere.
Da jeg kom hjem igjen satte jeg på en plate av Rory Gallagher "Fuel to fire" som ikke hadde vært spillendes på Hegelen. Satte volumet på 5 og tenkte at det blir vel ikke noe bedre nå. Men det ble det! Det ble faktisk sinnsykt mye bedre. Bassen var nå god og gitaren ulte mot meg. ;D
Neste morgen tenkte jeg at det kanskje var et "tweak" pga. for mange halvlitere, så jeg slo på forsterkeren atter en gang. Men jeg ble ikke skuffet, det var faktisk bra lyd.
Kanskje grunnen til at jeg ble så skuffet første gang var at lydbildet var helt forskjellig av det jeg var vant med fra Hegelen?
Synes nå at lyden er like bra om en spiller på lavt eller høyt volum. Hegelen ble ikke bra før 3 eller over og det ble jo litt slitendes i lengden. Og etter snart et år liker jeg den bedre og bedre.
Det eneste jeg savner er kanskje litt dynamikk, men det hadde kanskje hjulpet med en egen 16a kurs?
 
Topp Bunn