Gammelt skrot til fantasipriser!

U-96

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2008
Antall liker
4
Eg ser at folk har ulike preferansar på kva dei synest er viktig i ei brukt-annonse. Vi kan vel einast om at det bør/skal være med mest mulig relevant info, gjerne etter ein mal, og om ikkje all info er utfylt blir det heller ingen annonse, enkelt og greit. Slik eg har oppfatta det blir det ei ordning på dette i den nye bruktbørsen.

Høvdingen skrev:
Skink_123 skrev:
Tror det hadde vært fint med en guide som popper op når en skal legge ut en ny annonse.

Har du husket å inkludere....

1....
2....
3... etc
På vår nye bruktbørs så blir innlegging av annonser litt annerledes (fortsatt veldig enkelt), men på en slik måte at nødvendig info blir en del av annonsen.

Jeg er forøvrig helt enig med Erosloveking sitt innlegg rett ovenfor.

Michail

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2006
Antall liker
38
Torget vurderinger
11
Selvfølgelig er det fritt å legge ut annonser , med det prisforlangende en ønsker men jeg tillater meg et lite eksempel på fantasipriser:

I dag ser jeg det ligger et sett B&W CM9 tilsalgs for kr. 17.000,-. Veiledende pris er kr. 19.996,-.

Det representerer et avslag på ca 15%.

Høytalerne har ifølge annonsen skade både på det ene diskantelementet og på kabinettene. ( Emballasje følger heller ikke med.)

Er ikke dette vel optimistisk?
Vinner denne selgeren i Hifisentralens Lotto?
Øker sjansene hvis han poster annonsen flere ganger?

I rest my case.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Michail skrev:
Selvfølgelig er det fritt å legge ut annonser , med det prisforlangende en ønsker men jeg tillater meg et lite eksempel på fantasipriser:

I dag ser jeg det ligger et sett B&W CM9 tilsalgs for kr. 17.000,-. Veiledende pris er kr. 19.996,-.

Det representerer et avslag på ca 15%.

Høytalerne har ifølge annonsen skade både på det ene diskantelementet og på kabinettene. ( Emballasje følger heller ikke med.)

Er ikke dette vel optimistisk?
Vinner denne selgeren i Hifisentralens Lotto?
Øker sjansene hvis han poster annonsen flere ganger?

I rest my case.
kjøpt demobrukt er dem også, vil vel si at de selges til en høyere pris en hva de er kjøpt for.. synlige riper i høyglans finish er jo nesten ikke synlig i det hele tatt ::)

Vanebo

Medlem
Ble medlem
19.09.2009
Antall liker
29
Torget vurderinger
1
Jeg fant en ganske interessant case her. PMaudio selger et par Electrocompaniet AW 180 på sine nettsider nå: http://www.pmaudio.no/index2.php4?menu=4

Det skrives om produktet følgende:
"Elelctrocompaniet: EC MONO 180
Electrocompaniet Monoblokker til salgs.
Nypris kr44900,-
Selges for kr 14 900,- eller GI BUD

Alder: ca 4-5 år

Dette er settet som Knut Vadset i FIDELITY eide og nettopp solgte."

Interessant, tenkte nå jeg, og vurderte å gå inn for et kjøp. Jeg var imidlertid mer interessert i å finne ut noe om disse eksemplarene som Vadseth altså har hatt i sin besittelse. Så jeg søkte litt opp på nettet, og fant denne artikkelen:
http://www.electrocompaniet.com/files/reviews/aw180_nemo_2.pdf

Her kommer det frem at dette ikke er monoblokker som var nye for 4-5 år siden, men opprinnelig noe Vadseth kjøpte brukt - med et opprinnelsestidspunkt fra 1995! Men de er oppgradert til nyeste versjon i 2003. Selv om man regner alderen fra å "starte" i 2003, er man likevel oppe i 7 år. På den annen side, burde ikke PMaudio her angitt at de i utgangspunktet er fra 1995? Jeg synes dette smaker sterkt av misvisende markedsføring...

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Bilder er et must.
Ikke alle som behandler utstyret sitt like pent.
Og alle har forskjellige preferanser på hva ordet "strøkent" betyr !

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
RJEL skrev:
Bilder er et must.
Mye stygg behandling som ikke synes på bilder, dessverre. F.eks. elektronikk som i årevis har levd på kokepunktet i trange og ventilasjonsløse stereobenker, eller har vært brukt i røyk- og/eller støvfylte miljøer. Tidligere feil evt. reklamasjoner - snakker vi om mandagseksemplar? - eller skjulte svakheter p.g.a. overbelastninger og kortslutninger er også ganske usynlige greier. En ripe eller to er en ærlig og ganske ufarlig sak - og det går det jo an å opplyse om og gjerne ta bilder av - men det er ikke det som burde bekymre mest.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
JK skrev:
Når det gjelder prissetting så er det bare veiledende pris fra forhandler som er rett, eller hva?
Om en klarer å få rabatter fordi en gjerne handler mye samtidig er en sak mellom forhandler/kjøper, ikke noe som du kan kreve å få med om du skal kjøpe samme produktet brukt fra neste mann. Mener du produktet er for dyrt får du bare la være å kjøpe da?
Enig! Veiledende pris er offisiell; eventuell rabatt er en sak mellom selger og kjøper, enten det er butikkjøp eller privat, og jeg har vanskelig for å se at en eventuell "bruktkjøper" har behov for, eller krav på, å få vite rabatten. Kjøperen burde kunne avgjøre på selvstendig grunnlag hvorvidt gjenstanden er noe for ham, uavhengig av hva selger ga for den i sin tid.
Dessuten; mange har vel i likhet med meg delvis finansiert sine kjøp ved innbytte av eldre utstyr. Selv har jeg gjennom årene gjort diverse handler med Tor i Lyric som har vært en herlig suppe av innbytte/rabatter/pakkeløsning osv. Hvis noe spurte meg hva jeg konkret hadde gitt for de ulike komponentene, hadde jeg blitt svar skyldig.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Ulf-B skrev:
RJEL skrev:
Bilder er et must.
Mye stygg behandling som ikke synes på bilder, dessverre. F.eks. elektronikk som i årevis har levd på kokepunktet i trange og ventilasjonsløse stereobenker, eller har vært brukt i røyk- og/eller støvfylte miljøer. Tidligere feil evt. reklamasjoner - snakker vi om mandagseksemplar? - eller skjulte svakheter p.g.a. overbelastninger og kortslutninger er også ganske usynlige greier. En ripe eller to er en ærlig og ganske ufarlig sak - og det går det jo an å opplyse om og gjerne ta bilder av - men det er ikke det som burde bekymre mest.
Du har rett.
Men er finishen strøken, så vitner det om en eier som er forsiktig med sitt utstyr.
Og da trur jeg gjerne at samme eier ikke har holdt på med kortslutninger og overbelastning.
Deler som slites er jo greit nok, man kjøper tross alt brukt.
Nikotin produkter er en styggedom, men det går det an å spørre om.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
RJEL skrev:
Ulf-B skrev:
RJEL skrev:
Bilder er et must.
Du har rett.
Men er finishen strøken, så vitner det om en eier som er forsiktig med sitt utstyr.
Og da trur jeg gjerne at samme eier ikke har holdt på med kortslutninger og overbelastning.
Deler som slites er jo greit nok, man kjøper tross alt brukt.
Nikotin produkter er en styggedom, men det går det an å spørre om.
Joda - jeg er enig med deg - ikke akkurat noen ulempe om utstyret er strøkent. På den annen side - uhell skjer selv hos den mest forsiktige. Mange har barn eller iherdig rengjørende partnere i huset. En ripe på en høyttaler eller en forsterker - vel, det er jo en skjønnhetsfeil - men jeg skal ikke være den som av den grunn, trekker bastante konklusjoner om at eieren er en skjødesløs fyr.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
He,he, I rest my case.
Men ser en forsterker ut som et vrak utvendig, så kan man jo regne med at den er behandlet fint "innvendig" ;D
( ikke noe kortslutning, overbelastning og sånt)

Nei, kjøp nytt hvis man plages med slike tanker

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.574
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Vanebo skrev:
Jeg fant en ganske interessant case her. PMaudio selger et par Electrocompaniet AW 180 på sine nettsider nå: http://www.pmaudio.no/index2.php4?menu=4

Det skrives om produktet følgende:
"Elelctrocompaniet: EC MONO 180
Electrocompaniet Monoblokker til salgs.
Nypris kr44900,-
Selges for kr 14 900,- eller GI BUD

Alder: ca 4-5 år

Dette er settet som Knut Vadset i FIDELITY eide og nettopp solgte."

Interessant, tenkte nå jeg, og vurderte å gå inn for et kjøp. Jeg var imidlertid mer interessert i å finne ut noe om disse eksemplarene som Vadseth altså har hatt i sin besittelse. Så jeg søkte litt opp på nettet, og fant denne artikkelen:
http://www.electrocompaniet.com/files/reviews/aw180_nemo_2.pdf

Her kommer det frem at dette ikke er monoblokker som var nye for 4-5 år siden, men opprinnelig noe Vadseth kjøpte brukt - med et opprinnelsestidspunkt fra 1995! Men de er oppgradert til nyeste versjon i 2003. Selv om man regner alderen fra å "starte" i 2003, er man likevel oppe i 7 år. På den annen side, burde ikke PMaudio her angitt at de i utgangspunktet er fra 1995? Jeg synes dette smaker sterkt av misvisende markedsføring...
Ser faktisk disse står for salg her på HFS nå. Endret pris riktignok

Topp Bunn