Gammelt kontra nytt

Cain

Medlem
Ble medlem
21.04.2008
Antall liker
0
Hei. Som jeg har fortalt så venter jeg på et par eldre HK forsterkere. I tillegg har jeg kjøpt en splitter ny dvdspiller.

På dvdspillern er det en optisk og en koaksial kontakt. Regner med at det er koaksial jeg må bruke fra effektforsterkeren.

Da til 1000krs spørsmålet: For å få beste digitale overføring av lyd, må jeg da bruke en d/a konverter?

Takknemlig for svar.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Cain skrev:
Hei. Som jeg har fortalt så venter jeg på et par eldre HK forsterkere. I tillegg har jeg kjøpt en splitter ny dvdspiller.

På dvdspillern er det en optisk og en koaksial kontakt. Regner med at det er koaksial jeg må bruke fra effektforsterkeren.

Da til 1000krs spørsmålet: For å få beste digitale overføring av lyd, må jeg da bruke en d/a konverter?

Takknemlig for svar.
Jeg tror du må utdype spørsmålet ditt litt.

Du trenger ikke en D/A-konverter for å overføre digitale signaler. Disse overfører du med enten optisk eller coaxial kabel (pluss noen til som ikke er veldig utbredt). D/A-konverteren konverterer om dette digitale signalet til analoge så etter denne bruker du vanlige phonokabler. Disse er jo som oftest også coaxiale og er samme type som du bruker mellom forforsterkeren og effekttrinnet.

Det er innebygde D/A-konvertere i alle DVD-spillere slik at du også har analoge lydutganger og om du bruker disse behøver du ikke en egen DAC. Alikevel opplever de fleste at egne DACer er bedre enn de som sitter innebygd.

Cain

Medlem
Ble medlem
21.04.2008
Antall liker
0
Ok. Var bare ute etter løsninger for hvordan få gammel effektforsterker til å fungere med ny dvdspiller. Regner med dette går med koaksial kabel.

Takk for svar!

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
525
Er din Harman Kardon 1.0 en stereoforsterker eller en hjemmekinoforforsterker?

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Hvis de er gamle (etter min definisjon av ordet) så får du ikke overført noe som helst digitalt, og da må du bruke de analoge utgangene på dvd spilleren din, hvilket vil funke helt utmerket.

Er det hjemmekinoforsterkere kan du sikkert velge mellom optisk og coax digital kabel, og mellom de to er valget sånn ca. "hipp som happ" (selv om noen hevder coax er litt bedre .. jeg har ikke hørt forskjell enda på disse)

:)

Cain skrev:

Takknemlig for svar.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
525
...og hvis det er en hjemmekinoforforsterker, hvorfor kjøpe en som er så gammel. Dolby digital er da å foretrekke fremfor pro-logic?
Hadde vært fint om du kunne si noe mer om komponentene dine. Ikke så lett å finne info om dem på nettet.

Cain

Medlem
Ble medlem
21.04.2008
Antall liker
0
SOEDAL skrev:
Er din Harman Kardon 1.0 en stereoforsterker eller en hjemmekinoforforsterker?
Jeg har forstått det slik at det er en trekanals stereoforsterker.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Det er snakk om en stereo forforsterker og en 3-kanals effektforsterker. Altså ingen mulighet for Dolby Digital/Pro Logic.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
525
Ok, da har jo du, Greven, svart greit i posten din ovenfor. Stereo analog lyd ut fra DVD. Enkelt og greit.
Håper forsterkerne gir deg et lydmessig løft da Cain! :)

Cain

Medlem
Ble medlem
21.04.2008
Antall liker
0
Soedal: Det tror jeg nok helt sikkert at de gjør. Forsterkerne anses å være som klassikere, så skal bli spennende å se om de holder hva de lover.

Topp Bunn