Gammel JVC

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
623
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Har en gml JVC platespiller som er direktedrevet. Er det fy fy eller går det an å oppgradere med pick up og ev arm og sånn? Skjønner at de fleste har remdrift og det er kanskje det minst støyende?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Noen av disse direktedrevne JVC har jo blitt vel ansett, og det er bare du som kan avgjøre om du vil bruke penger på den. Hvis du liker den og måten den spiller på så er det vel verd et forsøk med oppgradering.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
623
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Gjest skrev:
Noen av disse direktedrevne JVC har jo blitt vel ansett, og det er bare du som kan avgjøre om du vil bruke penger på den. Hvis du liker den og måten den spiller på så er det vel verd et forsøk med oppgradering.
Jeg er helt blodfersk på dette og har bare dratt ned noen plater fra loftet. jeg aner ikke noe om forskjeller innen vinylspillere. Jeg aner kanskje at det er mere og hente av detaljer og sånne ting. derfor lurer jeg på om det er mulig å gjøre noe med den?

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
623
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Rudi skrev:
Først må du presentere typebetegnelse og tilstand før videre anbefalinger kan gives :)

Spilleren heter QL-A2, relativt lite brukt til å være ca 30 år. Og rejekten fungerer ikke, men det er ikke så nøye.

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
denne?

Er vel ikke en av JVC s største kanskje ? men kanskje verdt litt kjærlighet ?

oyvjorge skrev:
Rudi skrev:
Først må du presentere typebetegnelse og tilstand før videre anbefalinger kan gives :)

Spilleren heter QL-A2, relativt lite brukt til å være ca 30 år. Og rejekten fungerer ikke, men det er ikke så nøye.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Start med å sette den på hylle. Jeg har laget en hylle i furu som jeg er godt fornøyd med, og den huser både vinyl- og cdspiller. Hylle er et spesielt godt råd når vi snakker vinyl. Neste steg er ny pu. Et godt råd fra Arve (som har betydelig erfaring og kunnskap innen vinyl) er Denon DL 110 (evt DL 160 om armen er lettere). Ser ut som du har vanlig tung arm, og da er det vel 110 som gjelder. Denon pu får du hos hifiklubben.

http://www.hifiklubben.no/produkter/tilbehoer/platespillertilbehoer/denon_dl-110_pickup.htm

Garanterer et betydelig løft i lydkvalitet om du gjør dette - og du vil forstå hvorfor enkelte selger cd-spilleren sin.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
623
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Ja, det er den på vidåyen.

Det går bra å montere pu'en på originalarmen ser det ut til(som dere sier). Er det noe poeng i å skifte arm? Mulig det er overkill?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
oyvjorge skrev:
Ja, det er den på vidåyen.

Det går bra å montere pu'en på originalarmen ser det ut til(som dere sier). Er det noe poeng i å skifte arm? Mulig det er overkill?
Armbytte ser ut som overkill på denne. Tror ikke den armen er så gal. Drivverk og pu er viktigere for lyden enn arm.

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.219
Torget vurderinger
6
Jeg hadde den billigere modellen som var remdreven, tror jeg betalte kr 945,- for den i 1978.
Skiftet til en Ortofon pickup i 1982, tror den het Ortofon OM 10 (ca kr 5-600,- dengang) og fikk stor lydforbedring. Selv i det anlegget jeg hadde da...
Anbefaler derfor PU skifte, vel og merke så lenge du tror resten kommer til å holde en stund. Du bør selvsagt heller ikke bruke for mye penger på en pickup så lenge man kan kjøpe en splitter ny Project platespiller for et par tusenlapper.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Ja, og når en OM 10 (som ikke er noe særlig etter min mening, jeg har OM 20 -som jeg heller ikke liker) oppleves som et løft så betyr det at det er mye å hente på nettopp skifte av pu.

Topp Bunn