Gammel 35mm objektiv til digital speilrefleks?

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
Hallo!

Jeg har et par gamle Minolta kamera med følgende objektiv:
Minolta AF 24-50 1:4 (22)
Minolta AF 28-135 1:4 (22) 4,5
Tamron 80-210 1:4,5-5,6

Disse kan etter sigende brukes på Sony Alpha 100.

Vil dette fungere mtp lysmåler, fokus osv?
Hvordan konverterer man brennvidden over til det digitale formatet?

Ellers noe som er verdt å tenke på?

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.339
Sted
Nadadouro, Portugal
Det skulle virke fint, hvis det passer at de kan brukes på Alpha 100, men det vet jeg ikke selv. Selv med manuelle objektiver vil fokus indukatoren lyse.
Er crop faktoren 1,6 på Alpha 100 sin sensor da ganger du brennvidden på objektivet med 1,6. Men jeg vet ikke om du trenger tenke på det egentlig. Fint å vite ja, men jeg tenker aldrig på det. Et 50 mm objektiv er stadig et 50 mm objektiv, bildevinklen er blott mindre med digital crop.

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
niels skrev:
Det skulle virke fint, hvis det passer at de kan brukes på Alpha 100, men det vet jeg ikke selv. Selv med manuelle objektiver vil fokus indukatoren lyse.
Er crop faktoren 1,6 på Alpha 100 sin sensor da ganger du brennvidden på objektivet med 1,6. Men jeg vet ikke om du trenger tenke på det egentlig. Fint å vite ja, men jeg tenker aldrig på det. Et 50 mm objektiv er stadig et 50 mm objektiv, bildevinklen er blott mindre med digital crop.
Takker!

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
524
Sted
Bergen
De vil virke fint. De har ikke coating for digital sensor ( belegg som er optimert ) men det går bra. Du vil få de fine klassiske minolta-fargene. Spesielt 50 mm f1,7 og Beercan 70-210 f4 er gamle objektiver som er strålende på digital APS-C format (1,5 crop ikke 1,6 som forrige poster)

Av dine tror jeg spesielt 28-135 tror jeg vil være et godt valg. Tamron lager sine objektiv i nært samarbeid med Sony (før KM) Sonys versjoner er raskere i AF og har bedre byggekvalitet. Jeg har Tamron 17-50 f2.8 som ikun er i Tamron versjon, ellers vil en ny Sony 18-250 dekke mye og en Carl Zeis 16-80 være godt alternativ til kitlinsen (18-70) eller min Tamron.

Se for utfyllende informasjon www.dyxum.com

- eier av a100, 9K bilder tatt, fremdeles meget fornøyd.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.595
Sted
Holmestrand
niels skrev:
Helt enig, det skal virke helt fint, men det er ikke bare billedvinkelen som er endret. Perspektivet endres også. En 50 mm på et 35 mm filmbasert kamera er normalobjektiv. Det skal ha nogenlunde "normalt perspektiv". På et digikamera med faktor 1,6 vil dette objektivet oppføre seg som en 80 mm, og gi en svak teleeffekt, med et perspektiv som trekkes sammen i dybden. Motsatt med vidvinkel. Dette kan ha stor betydning for billedresultatet. Ikke noe negativt, man må bare være klar over det. F eks vil en 200 mm oppføre seg som en 320 mm, man får da et mye lettere teleobjektiv, noe som selvf er fint på tur i skog og mark. For ikke å snakke om på frihånd.

O

OldBoy

Gjest
Noen fototekniske fakta:

Med et normalobjektiv på et speilreflekskamera skal motivet og søkerbildet se helt likt ut hvis du veksler mellom å se gjennom kameraet og gjennom søkeren. Med forbehold at ikke alle søkere er like presise.

Med et vidvinkelobjektiv, som har en kortere brennvidde, blir søkerbildet mindre. Og motsatt med et teleobjektiv. Vi snakker altså om forskjellig forstørrelse.

Men: Perspektivet forandrer seg ikke. Med andre ord: Hvis du gradvis forstørrer et bilde tatt med vidvinkelobjektiv, vil du før eller senere få nøyaktig samme bilde som med et normalobjektiv, forutsatt at du står på nøyaktig samme sted og tar bildet. Og samme med et teleobjektiv. Dette vil man også se hvis man holder kameraet stille og zoomer inn og ut. Da vil man lett se at gjenstander i forskjellig avstand til kameraposisjonen ikke beveger seg i forhold til hverandre, hvilket er det samme som at perspektivet er uforandret.

Sagt på en annen måte: Hvis filmformatet hadde blitt forandret i takt med endringen i brennvidden, ville vi ha fått nøyaktig det samme bildet, bare i litt forskjellig format, eller forstørrelse om man vil.

Perspektivet er avhengig av avstanden til motivet, ikke av brennvidden på objektivet.

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
2
"Med et normalobjektiv på et speilreflekskamera skal motivet og søkerbildet se helt likt ut hvis du veksler mellom å se gjennom kameraet og gjennom søkeren. Med forbehold at ikke alle søkere er like presise. "

..Det forutsetter en forstørringsgrad på 1 på okulkaret....! og en brennvidde tilsvarende diagonalen på bildebrikka / filmen! ;)

Topp Bunn