Rørutstyr Gammal teknologi,bedre enn mange trur?

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
1.005
Antall liker
31
Sted
Bodø
Har jo selv en Dynaco ST-70, som i tilnærmet umoddet tilstand låt meeeget bra! Ja i mine ører bedre en ECI-3 som hadde vært i hus kort tid før.
Dessverre har den vært til service noen ganger siste årene.
 

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Innlegg
436
Antall liker
79
Mye har gått fra kvalitet til kvantitet og masseproduksjon ( ikke alt ) så det forbauser meg ikke det grann at eldre ting kan låte vel så bra og bedre en nyere ting.

Se på eldre cd spillere fra f.eks fra Teac og Sony vs nye plast cd spillere. Da mener jeg drivverk osv på innsiden, ikke dac delen. Du må opp i 100k klassen for å få samme kvalitet i dag ( om du kjøper nytt ).

Tror heller ikke min nåværende SET forsterker har blitt noe særlig forandret over de siste 20 år, og den har danket ut mange nye og kjente high end merker for meg. Gitt at høytallerene ikke har vært en for tung last da selvfølgelig.


Nei, har mistet litt trua på moderne teknologi når det gjelder hifi og musikk.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Høyrer stadig om fleire som gjer liknande erfaringar med gammalt utstyr. Det ser ut som det er nokre "musikalske ideal" som saknast i vår tid, med alt det digitale og komprimerte. Kan det vere at dei "hyggjelege" komponentane frå gamle dagar har synergiske effekter åleine eller saman med moderne utstyr, som er vanskeleg å oppnå med flunkande nye ting?
Det må vere noko i det du nevner,med synergien.
Nesten all musikk får heilt nytt utrykk,slik eg opplever det,på ein veldig antiteknisk måte.
Trass i svakheter hos forsterker mtp kontroll i bassen på kompleks musikk,så overser hjernen det glatt,og tar imot musikken med åpne armer.

Veldig lærerikt dette.

Mvh.
 

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Innlegg
267
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Er vel egentlig ikke noe tvil om at mye har skjedd innen hi-fi teknologien de siste 40 åra, men at mye gammelt er langt bedre enn hva mange tror er jeg hellig overbevist om. Det jeg dog synes er ett paradoks er at inspillingskvaliteten på musikk har javt over blitt dårligere siden 70- tallet og 70´s musikk høres ofte bedre ut på anlegg fra samme tid. Alt er relativt selvsagt, men hører man primært på gammel musikk, tror jeg man kan leve vell så lykkelig med vintage hi-fi som med ny.
Selv har jeg fått best resultat ved å mikse litt nytt og litt gammelt.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
No har eg fått inn enda ein forsterker,med nytt hakeslepp.

Lydbildet er stort som dovregubbens hall,varmt som i helvete,oppløyst til å bli ør av,og dynamikk som om det skulle vere av dynamitt.
Er det mulig,allt anna eg har prøvd, framstår som leiketøy.

Trommelyd eksploderer i rommet,så eg blir redd,nesten så eg må holde noken i hånda,skremmende.
Forsterkeren er kinamikk,og koster nesten ingenting,more to come:)

Mvh.
 
Sist redigert:
V

vredensgnag

Gjest
På den ene siden har vi den teknologiske utviklingen, som faktisk har medført forbedringer, spesielt fordi man har kunnet sikre en jevnere kvalitet i produksjonen, og kunnet simulere muligheter vha data, uten å måtte bygge prototyper. Så utsiktene til at resultatet skal bli godt er bra.

MEN - produksjonen er flyttet langt vekk, noe som medfører risiko for kvalitetsavvik om man ikke er rå til å følge opp, og i tillegg har man som besatte gått inn for å redusere vekten på komponenter, fordi de skal fraktes langt. Down-spec'ing er hvordan tabellhodene som styrer produksjonen beviser sin kompetanse for tiden - ved å i størst mulig utstrekning redusere innsatsen i materialer og komponenter som skal til for å nå et nivå der kundene sier at "det er tilfredsstillende." Dette gjelder så og si alle ting som lages i dag.
Jeg flyttet i fjor, og da måtte jeg kjøpe el-verktøy. Det jeg fant i butikkene, også fra anerkjente merker, var elendig sammenlignet med hva jeg hadde fra før (anskaffet før midten på 90-tallet). En tilsvarende utvikling har skjedd innen HiFi, selvsagt. Man kan kjøpe seg fri fra dette, ved å "gå opp i pris," men det er ikke gitt at høy pris betyr god kvalitet. Det er viktig å sjekke kompetansen og bakgrunnen til dem som leverer.

Komponenter som ble laget på 50-60 tallet ble produsert for et marked fylt med DIY folk, som var kyndige. I tillegg var det rå konkurranse mellom produsentene om å lage det beste. Markedet var nytt, renommé kunne skapes nærmest over natten, og det å ligge i tét var viktig. Håndarbeid var billig og kundene var kresne. Alle faktorer som spilte inn for å gi et godt sluttresultat.

Det nye kan være godt, og det som var topp før kan gi overraskende gode resultater om det er behandlet skikkelig eller er blitt rehabilitert til gamle høyder.
 
Sist redigert:

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
No har eg fått inn enda ein forsterker,med nytt hakeslepp.

Lydbildet er stort som dovregubbens hall,varmt som i helvete,oppløyst til å bli ør av,og dynamikk som om det skulle vere av dynamitt.
Er det mulig,allt anna eg har prøvd, framstår som leiketøy.

Trommelyd eksploderer i rommet,så eg blir redd,nesten så eg må holde noken i hånda,skremmende.
Forsterkeren er kinamikk,og koster nesten ingenting,more to come:)

Mvh.
Å tenk om eg hadde ein slik forsterker,og det ikkje var 1april idag.

Mvh.
 
Topp Bunn