Gammal studio bygger gir sine anbefalinger

Knubie

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
944
Antall liker
411
Sted
Birkeland
Denne infoen er antagelig 40 år gammel, og er interessant lesning selv om det er mye annet om hvordan å bygge ett studio for innspillining av musikk. Altså ett allround rom.
Nesten alle de rådene han gir er jo "to the point" av hva vi anbefaler..? Pluss en del andre...
Jo lengre "Critical distance" du har og jo mer directional høytalere du har jo bedre blir det..

Fantastisk lærerikt. Enjoy....

 

Knubie

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
944
Antall liker
411
Sted
Birkeland
En av de gøyalste anbefalingene han har er å bruke taket til bassdemping, har du bjelker i taket, ta av platene, installer senket himling og voila du har ett rom som er "dry but never dead". En annen ting er at mye demping, rmen med refleksjoner i øre høyde og direksjonelle høytalere er konge. Akkurat som Boggy Petrovic sa i sin lange bygggetråd for studio lyd på GearSlutz i sin tid, det ble lagt frem for AES og høstet applaus. Konklusjonen der var at når du demper bredt og dypt trenger du ikke så mye retur av lyd, litt diffusjon er godt nok.... Og det sier Malcolm også...
 

Knubie

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
944
Antall liker
411
Sted
Birkeland
Og ikke minst så er det forhold mellom rommets demping eller retur som bestemmer om du sitter i critical distance, denne er vanligvis i ett normalt rom uten for mye demping veldig nærmt høytaleren. Har du ett godt dempet rom og veldig direksjonelle høytalere får du deg en overraskelse, det låter urovekkende godt. Akkurat som om du sitter nærmere høytalerne. Direksjonalitet i høytalere bestemmer hvor du sender lyden, sånn som PA folkene løser det i dårlige rom, send lyden der den skal være ikke ellers. Vi audiofile sitter normalt en plass, så send lyden der, det vil være "an eye opener",,
 

MusicBear

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.01.2013
Innlegg
5.692
Antall liker
2.576
Torget vurderinger
0
En hi-fi bedrift jeg savner veldig er gode gamle Eltek, bortsett fra deres overdempede lytterom i Tvetenveien i Oslo. Hvor det var nærmest dystert å både prate og lytte til musikk. Heller for lite demping, enn for mye.
 

Knubie

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
944
Antall liker
411
Sted
Birkeland
Demping ed en kunst, som der stod i artikkelen. Og det vanskeligste å få det rett er i ett innspillingsstudio 😅
 

innspilt edderkopp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.05.2021
Innlegg
123
Antall liker
45
Sted
tønsberg
Demping ed en kunst, som der stod i artikkelen. Og det vanskeligste å få det rett er i ett innspillingsstudio 😅
demping er da det letteste, jo mer jo bedre. med mindre man er ute etter en spesiell lyd av rommet for en viss type musikk i et hifi stereo system.
 

Knubie

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
944
Antall liker
411
Sted
Birkeland
demping er da det letteste, jo mer jo bedre. med mindre man er ute etter en spesiell lyd av rommet for en viss type musikk i et hifi stereo system.
Leste du artikkelen? Vil du ha rommet dødt er det bare å kjøre på... ingenting feil å si på det....... Poenget med artikkelen var vel masse god gammaldags erfaringer med lyd i rom fra den gang man fremdeles brukte tape maskiner i studio!!! Hold dempingen unna ørehøyde for mer livlig rom, tak er den beste plassen å kjøre mesteparten av bassdempingen, distribuer dempingen i patcher, demp dypt eller glem det ...
 

steinost

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
8.353
Antall liker
4.055
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Første bud er førsterefleksjon og god bassdemping.
Mye gjort da.
Romet til Eltek var jo grusomt.
Overdempet pga demping i hele rommet og mest sansynlig for tynt.
Demping bør være tykt og på rette steder.
 

innspilt edderkopp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.05.2021
Innlegg
123
Antall liker
45
Sted
tønsberg
Leste du artikkelen? Vil du ha rommet dødt er det bare å kjøre på... ingenting feil å si på det....... Poenget med artikkelen var vel masse god gammaldags erfaringer med lyd i rom fra den gang man fremdeles brukte tape maskiner i studio!!! Hold dempingen unna ørehøyde for mer livlig rom, tak er den beste plassen å kjøre mesteparten av bassdempingen, distribuer dempingen i patcher, demp dypt eller glem det ...
jeg skrev jo grunner for å ha refleksjoner i rommet, men jo mer dødt rommet er å oppholde seg i jo bedre. er helt unaturlig for mennesker å leve i hus med ekko.
 

Knubie

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
944
Antall liker
411
Sted
Birkeland
jeg skrev jo grunner for å ha refleksjoner i rommet, men jo mer dødt rommet er å oppholde seg i jo bedre. er helt unaturlig for mennesker å leve i hus med ekko.
Er helt unaturlig for folk å leve i ett dødt rom...
Jo mer dødt rommet er å oppholde seg i jo bedre, hvor hørte du dette?
Refleksjoner av lyd er jo det vi skal ha, ikke for mye, ikke for lite...
 

Knubie

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
944
Antall liker
411
Sted
Birkeland
Første bud er førsterefleksjon og god bassdemping.
Mye gjort da.
Romet til Eltek var jo grusomt.
Overdempet pga demping i hele rommet og mest sansynlig for tynt.
Demping bør være tykt og på rette steder.
Første bud er IKKE første refleksjon, det avhenger av avstand til sidevegg og musikk/lyd preferanse....
Men har du sidevegger nær høytalere er det vel på sin plass..
 

innspilt edderkopp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.05.2021
Innlegg
123
Antall liker
45
Sted
tønsberg
Er helt unaturlig for folk å leve i ett dødt rom...
Jo mer dødt rommet er å oppholde seg i jo bedre, hvor hørte du dette?
Refleksjoner av lyd er jo det vi skal ha, ikke for mye, ikke for lite...
romm i seg selv er ikke hva vi naturlig levde i, stå i skogen å hør all den ekkoen og refleksjonene.
 

steinost

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
8.353
Antall liker
4.055
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Første bud er IKKE første refleksjon, det avhenger av avstand til sidevegg og musikk/lyd preferanse....
Men har du sidevegger nær høytalere er det vel på sin plass..
De fleste har ikke god avstand til sidevegg.
Jeg har vell ca 1 meter, eller rett under.(til søylene) litt mer til diskanten.
Der er ikke vi enige, og d kan jeg fint leve med.
Men dette virker meget bra.
 

Knubie

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
944
Antall liker
411
Sted
Birkeland
Det er eg helt enig med Steinar men hvis du har god avstand til sidevegg eller liker ett fyldig, bredt og ikke så analytisk lydbilde så synes jeg vi ihvertfall man bør putte bredbåndet generell demping og gode bassfeller foran førsterefleksjon, i all fred og fordraglighet 😁😀
 

Knubie

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
944
Antall liker
411
Sted
Birkeland
Men helt klart mest interessant (for meg da) med artikkelen, fokus på DC eller omvendt forkortet som critical distance. Du kan dempe oppe og nede i hauger og spann så lenge du har noen refleksjoner i ørehøyde for å få den deilige romklangen, som gjerne må være diffusert. Og som han korrekt sier diffusor er ett merkenavn fra RPG, ikke en egenskap, diffusjon er når væsker blandes, det er kjemi ikke akustikk, dispersjon er vel riktige ordet,. Jo lengre ut i rommet du får critical distance jo bedre er det. Sitter du utenfor critical distanse er romklangen høyere enn direkte lyden, altså lyden reflektert fra rommet er høyere enn den lyden som kommer fra høytaleren. Noen som da mener akustikk er pri 2? Sef du hører forskjell på høytalere i samme rom, men du hører alltid musikken lagt inn i rommets impuls respons.
 

steinost

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
8.353
Antall liker
4.055
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Enkelt forklart, store rom er det bedre med diffusjon.
Små rom bedre med demping.
Dette har mann da opplevd i flere sammenhenger.
Større avstander til reflekterende flater trenger ikke så mye demping.
 

steinost

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
8.353
Antall liker
4.055
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Men helt klart mest interessant (for meg da) med artikkelen, fokus på DC eller omvendt forkortet som critical distance. Du kan dempe oppe og nede i hauger og spann så lenge du har noen refleksjoner i ørehøyde for å få den deilige romklangen, som gjerne må være diffusert. Og som han korrekt sier diffusor er ett merkenavn fra RPG, ikke en egenskap, diffusjon er når væsker blandes, det er kjemi ikke akustikk, dispersjon er vel riktige ordet,. Jo lengre ut i rommet du får critical distance jo bedre er det. Sitter du utenfor critical distanse er romklangen høyere enn direkte lyden, altså lyden reflektert fra rommet er høyere enn den lyden som kommer fra høytaleren. Noen som da mener akustikk er pri 2? Sef du hører forskjell på høytalere i samme rom, men du hører alltid musikken lagt inn i rommets impuls respons.
Men må rette litt på deg her, dette er ikke kjemi. Dette handler om fysikk.
Kjemi handler om reaksjoner mellom stoffer og vesker. Lydbølger er fysikk ikke noe annet.
Dette er helt klart. Men mange som blander disse tingene.
 

Knubie

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
944
Antall liker
411
Sted
Birkeland
Ok trodde diffusjon var noe som skjedde når man blandet to væsker, må lese mer...
 

MusicBear

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.01.2013
Innlegg
5.692
Antall liker
2.576
Torget vurderinger
0
Difusjon i hifi sammenheng handler ikke om vesker eller stoffer.
Well, hørte et TV opptak med samisk musikk her en kveld, jeg. Var da vitterlig en form for kjemisk klar væske, som rant nedover kinnene mine noen ganger :)
 
Topp Bunn