Gammal hi-.fi , Laget av gull ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Bare spør , er gammal hi-fi laget av gull ? En skulle tru det noen ganger , og i det sistehalve året har det vært mye eldre utstyr tilsalgs både her og der , som er relativt spenstig priset.... feks gamle høyttalere som har bikka 20 år , eldre forsterkere , og sist men ikke minst Platespillere , av eldre sort , som går for summer lik det man kan kjøpe en anstendig NY spiller , i allefall med en god fot innen high-end segmentet


    Hvorfor skal ett par gamle stativhøyttalere koste 8-10000 kr og en eldre direktedreven platespiller det dobbelte. ?

    Jeg har registrert at verdenspressen innen hifi-skribenter har hauset opp en del gamle komponenter , og jo , visst spiller de fint , og de dyreste er sikkert uberstrøkene , lagret tørrt i org. kartong , gått i arv og det som værre er. ;D , men når prisene på slike ting kommer opp i ett nivå der man kan fint kjøpe seg NYE ting , for lik pris og vel så det noen ganger.....da kommer man til ett spørsmål der man må vurdere hva man er ute etter , er svaret god lyd , etterfulgt av driftsikkerhet osv , er selvsagt nytt å foretrekke...


    Jeg vet hva enkelte vil si nå , samlerverdi , verdiøkning , alt var bedre før osv.... :D


    Samlermani er en hobby ( eller sykdom) og samlere vil selvsagt ikke ha nytt , de vil ha gamle ting , og skjeldene ting , forståelig nok , de aller fleste samler på noe som kan bli verdt mer enn de ga for ting , eller for å eie , og glede seg over det- ingenting galt i det.

    Men når ting ruller opp på børsen s 20 siste gang på gang på gang , uten å bli solgt ,kan man jo begynne å lure på om ting virkelig kan ha en verdi i nærheten av det som prislappen tilsier.

    At Kessler og CO skriver tester om eldre ting , og hauser dette opp gjør selvsagt ting med prisene , og kjøper man fordi man blir fristet er det kanskej viktig å tenke over en ting til........


    Det skal bare en hi-fi anmelder til , som slakter en gammel vare , som har vært dyr , så er det ikke verdt noe særlig lengere. ;)

    Mvh Espen
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    70 tallet er gull 10 året for platespiller. Kompetansen på topp. Nå lager de billig skrammel som de selger dyrt 8)
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Gammelt og bra er vel like bra som nytt og bra?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Etter å ha hørt et par dyre høyttalere i Horten (ikke i år) spille nesten like bra som Tandberg TL2520 vil jeg si at annonser for gammelt skrammel har livets rett.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Bare å komme å høre på mine Infinity RS2B fra 1984, de låter GULL ;D
    Du ville nok lurt på hvorfor jeg selger de så billig :eek:
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    SSM, du har helt rett. Det aller meste av disse gamle greiene er sterkt overvurdert.
    Et strøkent sett Quad ESL er vel det eneste som frister ;D
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.842
    Antall liker
    38.577
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    65finger skrev:
    70 tallet er gull 10 året for platespiller. Kompetansen på topp. Nå lager de billig skrammel som de selger dyrt 8)
    Riktig 8)

    mvh
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Personlig har jeg enda mindre lyst på mye av dagens hi-dollar shit...

    mvh
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Leikis. skrev:
    Bare å komme å høre på mine Infinity RS2B fra 1984, de låter GULL ;D
    Du ville nok lurt på hvorfor jeg selger de så billig :eek:
    Sier bare en ting My Precious My Precious My Precious å de er ikke til salgs ikke faen om det så sa pang i H :) beste av alt ingen har tukklet med dem. Sier bare tusen takk til tidligere eier :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

    Mvh

    Lars
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    70 tallet er gull 10 året for platespiller. Kompetansen på topp. Nå lager de billig skrammel som de selger dyrt 8)
    Dette er vel kanskje en drøy påstand fingern ;D , men akk ,d et er lov å like og kose seg med gamle ting for all del , men sakene blir ikke dårligere av at prisene er noenlunde ederuelige. !

    Å påstå at dagens high-end platespillere er noe drit gjeng s over mener jeg blir feil , men for all del det er lov å mene.

    Linn LP 12 feks , holder seg i pris om den er up to date mht til oppgraderinger .

    Poenget mitt er at prisene på enkelte ting når store høyder , da de på en eller annen måte blir omtalt ( jeg kaller det hauset opp) , så går prisene opp , samlerverdi osv , og nå snakker jeg ikke om hifisentralen , men rundt om i verden.

    Espen
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Retro er trendy, og ting som blir trendy øker i pris. Som f. eks. gamle receivere fra Pioneer, Sansui, osv.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    En >30 år gammel Thorens som var budsjettspiller på den tiden står seg godt mot dagens budsjettspillere som RPM5 og P3-24.

    Forundrer meg ikke om high end spillere fra samme tiden står seg like godt mot mange av dagens high end spillere.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg finnes ikke objektiv om dette emnet. Vintage er ubetalelig vakkert - fryd for øye og øre. Og det er mulig å kombinere vintage kunnskap med moderne forbedringer.
     

    Vedlegg

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    En >30 år gammel Thorens som var budsjettspiller på den tiden står seg godt mot dagens budsjettspillere som RPM5 og P3-24.

    Forundrer meg ikke om high end spillere fra samme tiden står seg like godt mot mange av dagens high end spillere.
    Alt vel og bra , det er når budsjettspillere oppnår high-end pris problemet oppstår-satt på spissen selvsagt.

    Det har da aldri vært noe rakettforskning å snurre ei 12" plate rundt.------------------------------------------------

    Høyttalere er vel nesten det værste , slitene oppheng og så som så med deletilgang mht elementfix ..... gir man mye for en gammel modell og den går istykker er/kan tapet bli stort.

    Nå er jeg bevisst på dette , og går ikke på sånne kjøp , men tråden er ment å sette fokus på dette , og kanskje hjelpe nybegynnere , ikke for å få de vekk fra tanken på å kjøpe eldre,godt utstyr , men både kjøpe til rett pris og kanskje vurdere nyere ting dersom prisleie er noe høyt.

    Det er forskjell på en med 20 års erfaring og kanskje mekanisk innsikt , og evne til å reparere selv , og en nybegynner med kanskje uttdannelse langt unna mekanikk og elektronikk.

    Det er heller ikke til å stikke under en stol , at deleprisene KAN være særs høye feks på deler til eldre platespillere , siden Thorens tidligere er nevnt nevner jeg disse spillerne.... at de spiller bra er hyggelig , men jeg har en kamerat som droppet kjøp av en Garrard 301 , til tross en fin pris på spillern, da han sjekket hva deler vil koste....


    en vare som har gått ut av produksjon for tiår siden ,og som skal brukes jevnlig , vil kunne gå istykker , enten det er hi-fi eller bil, båt etc....

    Jeg gjentar da det har kommet mange innlegg , at SAMLER-hobby blir noe helt annet.

    folk samler jo på det meste .

    Espen
     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.263
    Antall liker
    3.112
    Torget vurderinger
    3
    Loevhagen skrev:
    Retro er trendy, og ting som blir trendy øker i pris. Som f. eks. gamle receivere fra Pioneer, Sansui, osv.
    Herlig, første gang jeg er trendy ;D

    Har lyttet på Pioneer SA-8100, 8500 og 8800 i det siste og det låter utolig bra, 70 tallet måtte jo være en gullader
    for gode forsterkere og recivere.
     
    L

    Labbis

    Gjest
    Trådstarter har kanskje TD 124 i tankene når han snakker om opphausing. Selges på timen til stive priser, men samtidig det sikreste vintagekjøp som kan gjøres. Alt av deler/motoroverhaling er tilgjengelig. God spiller, genialt fleksibel,- den vakreste vintagespiller. Eiergleden er enorm. All vintage er ikke gull og noe er overpriset, men morsomt er det med 30-40 år gamle komponenter som gir deg "fot" og musikkglede.
    Kristian
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    35
    Har en del greier som kan betegnes som vintage, og for min del så synes jeg det er mye godlyd for pengene - spesielt sett i forhold til det jeg vil betegne som hårreisende ville priser på mye av nytt utstyr i dag.

    Mvh
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Har kjøpt 2 komponenter her via forumet - en effektforsterker og en CD-spiller, begge betalte jeg ca 25% av ny pris for.

    I den grad jeg har brukt disse har de fungert utmerket hittil.

    Ellers ligger det en rekke brukte anlegg på Finn.No for kr 500,- - 3000,- kr gjerne fra 80-tallet.

    Ellers regner jeg med at de som kjøpte direktedrevet platespillere på 70-tallet til 20.000,- kr ( vet ikke helt hvilke spillere dette skulle være ), har dem selv fremfor å selge dem for 2 - 3.000,- kr

    Eventuelle selgere har jo også en vurdering å ta - hva får de for eks. 2 - 3.000,- kr i dag i forhold til den spilleren de gav 20.000,- for på 70-tallet.
     

    Rocke-Rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Innlegg
    488
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Men alt som blir hypet/hauset opp blir dyrere, det være seg nye eller gamle varer, hifi eller bil. Dette er vel ikke noe spesiellt for vintage hifi?
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    ssm skrev:
    65finger skrev:
    70 tallet er gull 10 året for platespiller. Kompetansen på topp. Nå lager de billig skrammel som de selger dyrt 8)
    Dette er vel kanskje en drøy påstand fingern ;D , men akk ,d et er lov å like og kose seg med gamle ting for all del , men sakene blir ikke dårligere av at prisene er noenlunde ederuelige. !

    Å påstå at dagens high-end platespillere er noe drit gjeng s over mener jeg blir feil , men for all del det er lov å mene.

    Linn LP 12 feks , holder seg i pris om den er up to date mht til oppgraderinger .

    Poenget mitt er at prisene på enkelte ting når store høyder , da de på en eller annen måte blir omtalt ( jeg kaller det hauset opp) , så går prisene opp , samlerverdi osv , og nå snakker jeg ikke om hifisentralen , men rundt om i verden.

    Espen
    Det er satt på spissen selvsagt. Alt nytt er ikke skrammel, men dyrt betaler du for stasjet og bedre er det ikke imo
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.211
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hmmm, minner meg om min andre hobby: fluefiske! ;D Nye stenger/sneller kjøpes stadig inn. Man kaster verken lengre eller får mere fisk, men det nyeste, ja, det må mange bare ha! ;D ::)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Var en TD124 på børsen nylig, den gikk på et blunk, så meget bra ut og vil gjøre noen glad. Og prisen var slett ikke til å klage på.
     

    kise

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    557
    Antall liker
    19
    nostalgi, utvilsomt.
    litt galskap, Ohh yes.

    Men:
    Dagens gjennomsnittlige utstyr produsert for mannen i gata, er etter min mening av dårligere eller om ikke annet andre produksjonskrav enn mye av det middelklassens utstyr var i 1970. I tillegg kan en velge de tingene som beviste seg gode isteden for å kjøpe utstyret vi ikke nødvendighvis husker.
    Tandberg transistor radio, var jo helt klart noe av det bedre, men det var neimen ikke uvanelig å finne en slik i de Norske hjem. I dag finner en nokk oftere en surremeg rundtomrking reciver.

    andre eksempler:
    Amp a 2011= betyr ofte i dag en intigrert krets med minst mulig eksterne komponenter og vekslet powersupply.
    Amp a 1970= skikkelige transistorbaserte kretser med trafo basert power. (les tandberg, sansui,sony Electrocompaniet startet opp :D + +)

    Radio tuner a 2011= dab.. å herregud, hva har de tenkt med, intigrerte kretser dårlig digital modulering, og tvilsomme menyer.
    Radio tuner a 1070= FM, hva med en Huldra 12, gode analoge filtere og fantastisk radiolyd.

    Cd a 1985-89 = stabile drev, analoge power. dyre saker for allmenheten, men utvilsomt bedre mot en nedkjørt feiljustert intigrert lp speller, a 1980.
    cd a 2011 = 199,- dvd speller fra europris eller elkjøp.. vekslet power lite skjerming, og støy fra den ene og andre rettnignen, eller kanskje et tv-spill med cd drev? (har selv brukt både ps2 og xbox som cd i mangel av annet.)

    Høytalersystem a 1970 = trekabinett,
    Høytalersystem a 2011 = 5 plast spotter, 1 stk brum brum bass i et hjørne.
    http://edwinwells.net/Proclarity/catalog/images/surround%20sound.jpg

    Joda jeg sette dette på spissen, da ingen av oss egentlig vil huske scott/sanyo pappirhøytalerene med forkrommet sentercap i pure plast, eller de første intigrerte kretsene med forvrenginsgrader ut av hvitøyet plassert i et kabinett formet som komponenter men samme smeltet på midten. og en lp speller smeltet inn på topppen.


    Prisen har selfølgelig en hovedrolle her, det som var middel/high end tidligere går ofte til low end pris til det blir kullt. Da stiger prisen igen, her har vi jo tandbergs reiseradioer (tp-41) som bevis, går i dag for summer oppimot prisen av en ny tivoli radio. Men så låter den også nydelig på kjøkkenet eller kontoret.
    Men enda kan en gjøre mye mer med 1-10k på brukten enn det en kan få levert i butikk. Det er nå min mening.
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    35
    kise skrev:
    nostalgi, utvilsomt.
    litt galskap, Ohh yes.

    Men:
    Dagens gjennomsnittlige utstyr produsert for mannen i gata, er etter min mening av dårligere eller om ikke annet andre produksjonskrav enn mye av det middelklassens utstyr var i 1970. I tillegg kan en velge de tingene som beviste seg gode isteden for å kjøpe utstyret vi ikke nødvendighvis husker.
    Tandberg transistor radio, var jo helt klart noe av det bedre, men det var neimen ikke uvanelig å finne en slik i de Norske hjem. I dag finner en nokk oftere en surremeg rundtomrking reciver.

    andre eksempler:
    Amp a 2011= betyr ofte i dag en intigrert krets med minst mulig eksterne komponenter og vekslet powersupply.
    Amp a 1970= skikkelige transistorbaserte kretser med trafo basert power. (les tandberg, sansui,sony Electrocompaniet startet opp :D + +)

    Radio tuner a 2011= dab.. å herregud, hva har de tenkt med, intigrerte kretser dårlig digital modulering, og tvilsomme menyer.
    Radio tuner a 1070= FM, hva med en Huldra 12, gode analoge filtere og fantastisk radiolyd.

    Cd a 1985-89 = stabile drev, analoge power. dyre saker for allmenheten, men utvilsomt bedre mot en nedkjørt feiljustert intigrert lp speller, a 1980.
    cd a 2011 = 199,- dvd speller fra europris eller elkjøp.. vekslet power lite skjerming, og støy fra den ene og andre rettnignen, eller kanskje et tv-spill med cd drev? (har selv brukt både ps2 og xbox som cd i mangel av annet.)

    Høytalersystem a 1970 = trekabinett,
    Høytalersystem a 2011 = 5 plast spotter, 1 stk brum brum bass i et hjørne.
    http://edwinwells.net/Proclarity/catalog/images/surround%20sound.jpg

    Joda jeg sette dette på spissen, da ingen av oss egentlig vil huske scott/sanyo pappirhøytalerene med forkrommet sentercap i pure plast, eller de første intigrerte kretsene med forvrenginsgrader ut av hvitøyet plassert i et kabinett formet som komponenter men samme smeltet på midten. og en lp speller smeltet inn på topppen.


    Prisen har selfølgelig en hovedrolle her, det som var middel/high end tidligere går ofte til low end pris til det blir kullt. Da stiger prisen igen, her har vi jo tandbergs reiseradioer (tp-41) som bevis, går i dag for summer oppimot prisen av en ny tivoli radio. Men så låter den også nydelig på kjøkkenet eller kontoret.
    Men enda kan en gjøre mye mer med 1-10k på brukten enn det en kan få levert i butikk. Det er nå min mening.
    Nettopp !

    Og både en TP41 og TP43 låter bedre enn en Tivoliradio !

    mvh
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det er også noe med hvordan de arbeidet med produktene, og kjærligheten de la i uttrykket. Virksomhetene lå virkelig i konkurranse med hverandre og utviklet i stor utstrekning sine egne løsninger, med egenutviklede komponenter. I kontrast til dagens virtuelle produksjon, der distributører får OEM-fabrikker til å sette sammen komponenter fra en plukk-katalog, som så pakkes inn i "eget" ytre.

    Denne ble solgt gjennom eBay nylig, bud til over tusen dollar. Hvorfor? Det er ypperlig industridesign eksteriørt og interiørt, og i tillegg detaljen med det perforerte læret fra geiteskinn over høyttaleren. Den som sitter og arbeider med denne på skrivebordet arbeider gladere.
    Sammenligner vi så med plastrælet som produseres i dag, der innmaten er OEM og utførelsen er bruk&kast, så er det liten grunn til å stusse over hvorfor folk legger penger i det som er verdt å prise av herlig og ærlig vintage.
     

    Vedlegg

    kise

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    557
    Antall liker
    19
    Oj!, jeg skrur akuratt på en slik her nå :p 1000 usd? ?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    kise skrev:
    Oj!, jeg skrur akkurat på en slik her nå :p 1000 usd? ?
    Auksjonen er over, så da må det være lov å linke til den. Den i eik over er i salg, og vel også den modellen som endte opp på MOMA. Vanskelig å se at dette er 40 år gammelt:
    http://www.ebay.com/itm/Transistor-radio-Bang-Olufsen-Beolit-1000-/220844919045#ht_618wt_1219

    Nye produkter, som er ærlig produsert og inneholder faktiske forbedringer og ikke er markedsføringspjatt, har selvsagt livets rett, og man opplever en del som er attråverdig. Folk har ulik smak, men jeg har selv vansker med å forstå gigantomanien innen HiFi, der man får inntrykk av at antall kilo, meter, omkrets, Volt og kubikkmål er viktigere enn både det som skal avspilles og hvor det skal lyttes. Og jeg mistenker at gigantomanien er en del av forklaringen på hvorfor folk ser etter andre måter å vie seg til en livsbejaende hobby.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    ssm skrev:
    Det er heller ikke til å stikke under en stol , at deleprisene KAN være særs høye feks på deler til eldre platespillere , siden Thorens tidligere er nevnt nevner jeg disse spillerne.... at de spiller bra er hyggelig , men jeg har en kamerat som droppet kjøp av en Garrard 301 , til tross en fin pris på spillern, da han sjekket hva deler vil koste....
    Man får en total restaurert Garrard 401 til rundt 10K. Den bør holde like lenge som en ny spiller før det er behov for service. Legger man på 5K får man en flott ny plinth og da har man en spiller som koster ca. det samme som Rega 7. Hva som spiller best skal jeg ikke uttale meg om men jeg vet hvilken spiller jeg ville hatt.
     

    RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    724
    Antall liker
    2.063
    Torget vurderinger
    13
    vredensgnag skrev:
    kise skrev:
    Oj!, jeg skrur akkurat på en slik her nå :p 1000 usd? ?
    Auksjonen er over, så da må det være lov å linke til den. Den i eik over er i salg, og vel også den modellen som endte opp på MOMA. Vanskelig å se at dette er 40 år gammelt:
    http://www.ebay.com/itm/Transistor-radio-Bang-Olufsen-Beolit-1000-/220844919045#ht_618wt_1219

    Nye produkter, som er ærlig produsert og inneholder faktiske forbedringer og ikke er markedsføringspjatt, har selvsagt livets rett, og man opplever en del som er attråverdig. Folk har ulik smak, men jeg har selv vansker med å forstå gigantomanien innen HiFi, der man får inntrykk av at antall kilo, meter, omkrets, Volt og kubikkmål er viktigere enn både det som skal avspilles og hvor det skal lyttes. Og jeg mistenker at gigantomanien er en del av forklaringen på hvorfor folk ser etter andre måter å vie seg til en livsbejaende hobby.
    Vell talt ! Jeg har mer respekt for vell gjennomtenkte produkter som kombinerer god lydmessig prestasjon
    med praktisk stilren utforming istedet for unødvendig materialbruk.

    Technics SL-10 er et godt eksempel på det første. Her går form og funksjon som hånd i hanske

    (I likhet med de fleste direktedrevne Technics platespillerne fra sent 70 til tidlig 80, er de nærmest uslitelige) :
     

    Vedlegg

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Fredrikstad
    Hvis du vet hva de leter etter, er det mye som er bra fra 60/70 tallet.

    Et platespillermerke som EMT har et fabelaktig renomè som noe nær uslitelige drivverk, med state of the art lyd.

    Ikke alle er oppmerksom på at Thorens også produserte EMT modeller som EMT 928.





    Denne modellen ble bygget i få eksemplarer, og går for hysteriske priser.

    Det flotte her er at dette egentlig er en Thorens TD-125, som foreløpig går for skillemynt på bruktmarkedet.

    Dette er en modell som kommer til å stige kraftig i pris de nærmeste årene, men som er svært enkelt å få tak i.





    Det skal ikke mye til for å få en Thorens TD-125 opp å gå.





    Syntes dette er et godt eksempel på hva som finner for småpenger.



    /Rubyred
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.799
    Torget vurderinger
    23
    Helt enig, Ruby, jeg har sett på denne modellen og lurt på hvorfor den ikke er mer i vinden. Utrolig tidløs, kunne vært designet i dag dersom den tyske metallsløydpornoindustrien hadde tenkt seg om..
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.211
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hmm, da jeg hjalp fattern med å rydde, så kjørte vi 2 - to - turer tl søppedynga med til sammen over 70 el-apparater. Men jeg tvilte at det var noen "gullkorn" der ;D

    Mulig jeg tar feil dog...men mye plastikk var det!
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg er litt forbauset over at disse fortsatt er i salg over Finn - dette er gull i utførelse og lyd, og man kan enkelt justere sub'en om man vil. Hadde jeg ikke hatt mine nåværende høyttalere ville jeg forlengst vært på tur.

    I henhold til tråden må jeg spørre om folk syns prisen som er oppgitt er "gulldyr"? (10.000)

     

    Vedlegg

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.297
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    de JBL´ene hørte jeg ofte ila mine studier i Stockholm, og de var ingen høydare
    diskanten stakk av og bassen integrerte dårlig imo
    tror heller ikke de ble noen suksess for JBL
    mvh
    Leif
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    LMC skrev:
    de JBL´ene hørte jeg ofte ila mine studier i Stockholm, og de var ingen høydare
    diskanten stakk av og bassen integrerte dårlig imo
    tror heller ikke de ble noen suksess for JBL
    mvh
    Leif
    Avhengig av plassering - mange som snakker pent om disse, og jeg har hørt et sett som jeg definitivt kunne levd med. Når det gjelder diskanten er det avhengig av hvilket forhold man har til autentisk gjengivelse, tror jeg. Bassen er plasseringskresen og mange har løst dette ved å styre den separat.

    Jeg er likevel forbauset over at det ikke er solgt, og det var poenget her.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.297
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    mitt poeng var at jeg forstår hvorfor
    men det er klart om du feks sammenlikner med et par LS3/5A til 5-6 K: løp og kjøp ::)
    mvh
    Leif
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vel, med en pris på $2500 i 1975 (eller vel 12-13.000 Nkr med daværende dollarkurs) Så vil det jo si at mannen forventer samme pris i dag som da de var nye for 35 år siden.

    Om det er verdt prisen eller ikke kommer vel an på om man er ute etter pynt eller lyd. (Aldri hørt disse, men det finnes jo gode muligheter for å finne noe nyere brukt som både er pent og vellydende til 10-12.000 i dag)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.799
    Torget vurderinger
    23
    Jeg husker godt disse høyttalerne, de sto hos El-Spectra i Torggt. og kostet 16.000,-/paret og var tøffere enn toget, dengang. Ingen typisk JBL suksess og de forsvant fort fra markedet.
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Vel, med en pris på $2500 i 1975 (eller vel 12-13.000 Nkr med daværende dollarkurs) Så vil det jo si at mannen forventer samme pris i dag som da de var nye for 35 år siden.

    Om det er verdt prisen eller ikke kommer vel an på om man er ute etter pynt eller lyd. (Aldri hørt disse, men det finnes jo gode muligheter for å finne noe nyere brukt som både er pent og vellydende til 10-12.000 i dag)
    Her har vi ett glimrende eksempel på varer som bare blir (forblir) i sin pris , og selges på JBL-navnet , oppheng og andre morsomme ting tilkommer å fixe , for ny eiers regning.... og ophengene må sikkert spesiallages , det lukter påkost laaaang vei-.

    Så min konklusjon da må bli at man både kan kjøpe nyere , bedre og faktisk kjøpe deg( få med på kjøpet) mer problemfri vare....

    Mvh Espen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn