Gamlehagen vil rise gutterumper

G

Gjestemedlem

Gjest
Syvende far i FrP skuret fornekter seg ikke. Det har vel blitt litt kjedelig på sidelinjen for mannen. Så etter å ha vært noen år i tenkeboksen har han kommet frem til følgende:

"– En mild form for fysisk avstraffelse, som en ørefik eller ris, må aksepteres mot barn som ved gjentatte ganger bryter grenser."

Kanskje spanskrørene og den gamle skole får Hagen i det sentimentale hjørne igjen?

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/10/25/516134.html

Godt denne tullingen er så godt som pensjonert, og har slått seg ned blandt de norske innvandrerne i spaniaghettoen.

Jaja, slikt noe har jo alltid vært populært hos gamle konservative menn...

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.741
Torget vurderinger
3
hm. kanskje jeg skulle stille opp på på Carls kontor å gi ham en klask på stumpen,
en sånn som er fyllt av kjærlighet ?

ernie70

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2007
Antall liker
39
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Tja
Jeg er enig med Hagen.
Det er nok mange som kunne trenkt en dask eller to for å lære å oppføre seg.
Hvorfor skal vi alltid ta hensyn til de som ødelegger for andre?

T

theStig

Gjest
Smak litt på dette:

gammel mann + unge gutter + ris + rumper

På tide å ringe inn en bekymringsmelding?

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Antall liker
0
ernie70 skrev:
Tja
Jeg er enig med Hagen.
Det er nok mange som kunne trenkt en dask eller to for å lære å oppføre seg.
Hvorfor skal vi alltid ta hensyn til de som ødelegger for andre?
Tja, fordi det ikke hjelper på noe som helst. Hvis du trenger å straffe unger fysisk fordi de bryter grenser bør du holde deg langt unna dem.
Eller synes du det hadde vært litt godt å få seg ett par rapp over stumpen av sjefen når du har trådd over streken på jobben?

ernie70

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2007
Antall liker
39
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Dersom du ser på hvordan skolen har utviklet seg med bråk i timene så hadde det kanskje ikke vært så galt å fått litt fysisk avstraffelse.
Det med at det ikke hjelper fordi har hatt en trang fødsel og vanskelig oppvekst hjelper jo ikke akkurat for de som blir forstryrret av alt det tullet i skolen idag bare fordi læreren ikke har lov å røre de.
Nei, tenk heller på de det går utover enn den som ikke gidder bry seg om hva læreren sier eller gjør!

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.741
Torget vurderinger
3
ernie70 skrev:
Dersom du ser på hvordan skolen har utviklet seg med bråk i timene så hadde det kanskje ikke vært så galt å fått litt fysisk avstraffelse.
Det med at det ikke hjelper fordi har hatt en trang fødsel og vanskelig oppvekst hjelper jo ikke akkurat for de som blir forstryrret av alt det tullet i skolen idag bare fordi læreren ikke har lov å røre de.
Nei, tenk heller på de det går utover enn den som ikke gidder bry seg om hva læreren sier eller gjør!

Dette er er ikke noe argument for fysisk avstraffelse. Straff og trusler er idet hele tatt antikvert tankegods i pedagogikken,
men det tror jeg ikke respekt, konsentrasjon og engasjement er.

Dagens foreldre bygger fritidsboliger med egne underholdningsrom for barna så de voksne kan sitte og pjalle i fred mens unga spiller Playstation.
Skal man bygge forklaringsmodeller for lyd og konsentrasjonsnivå i en gjennomsnittlig norsk skoleklasse skal man begynne i hjemmene.

Dette blir kanskje det siste jeg sier om denne saken på forumet, at det finnes deltagere på sentralen som synes det har noe for seg å slå barn gjør meg trist og litt kvalm.

ernie70

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2007
Antall liker
39
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
At folk kan SLÅ barna sine er jeg enig i er trist og det har jeg vel heller ikke oppfordret til. Men det er klart at det er vanskelig å si hvor grensen går for en dask og et slag.
Men slik som det er idag så er det alltid den svake som blir lidende. Den svake er her da den som ikke får ro i klassen pga noen som får ture frem som de vil. Så hva er da løsningen? Det hjelper ivertfall ikke slik som det blir gjort idag.
Nei, det ble folk av oss også selv om læreren nok tok i oss eller ga oss en liten kile vink.

G

Gjestemedlem

Gjest
ernie70 skrev:
At folk kan SLÅ barna sine er jeg enig i er trist og det har jeg vel heller ikke oppfordret til. Men det er klart at det er vanskelig å si hvor grensen går for en dask og et slag.
Men slik som det er idag så er det alltid den svake som blir lidende. Den svake er her da den som ikke får ro i klassen pga noen som får ture frem som de vil. Så hva er da løsningen? Det hjelper ivertfall ikke slik som det blir gjort idag.
Nei, det ble folk av oss også selv om læreren nok tok i oss eller ga oss en liten kile vink.
Man kan nok slå både barn og hunder til taus underdanighet. Men det sier svært mye om eieren. Og barna tar etter. Neste gang er den en i skolegården eller på lekeplassen som må straffes litt for et eller annet.

Klarer man ikke å holde orden i et klasserom uten brukt av vold og fysisk avstraffelse er man komplett uegnet som lærer eller til å jobbe med barn i det hele tatt, og burde fratas denne retten på lik linje med andre overgripere.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Fysisk avstraffelse hører til middelalderen (eller deromkring).

Men det betyr ikke at mer disiplin i norske skoler hadde vært så dumt. Min datter går nå i 3dje klasse, og etter to år med relativt sett yngre lærere med "vi skal gi ros når de gjør noe riktig, men ikke gi dem oppmerksomhet i det hele tatt når de gjør noe galt"-pedagogikk, så har de nå fått en eldre mannlig lærer etter "den gamle skolen". Han gir lekser hver dag og kontrollerer dem uten unntak, forlanger underskrift fra foreldrene på at leksene er sett utført, gir skriftlig ros for godt gjennomført arbeid, men sier også fra når ting kan forbedres. Han forlanger arbeidsro i timen når han underviser og tillater ikke virring rundt i klasserommet. Han sier altså klart fra hvordan han vil ha det, men bruker ikke fysisk avstraffelse. At en lærer mister besinnelsen virker bare til at barna får mindre respekt.

Og likevel opplever elevene ham ikke som spesielt streng og vanskelig, for han underviser med humor og engasjement. Det varieres mellom gruppearbeid og individuell jobbing. De lærer seg at det stilles krav til dem og at det ikke lønner seg å lure seg unna, men også tilfredstillelse og stolthet ved å motta ros når de gjør noe bra. Det er mye her jeg kjenner meg igjen i da jeg gikk på skolen (på 70- og 80-tallet), og jeg føler at datteren min og de andre elevene lærer mye mer nå enn tidligere. Hun er også mer oppmerksom på at ting ikke skjer av seg selv rundt henne og er blitt flinkere til å hjelpe til hjemme. For første gang opplever jeg at klassen har fått en lærer som jeg håper de kan fortsette med til de er ferdig med barneskolen. Disiplin gjennomført riktig er bra.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Enig med deg roffe, den type lærer er gull verdt. Hadde en kjekk og trivelig dame selv både de første årene og på ungdomsskolen som vi hadde kjemperespekt for, selv om vi likte lærerne så hadde vi en respekt man sjelden ser i dag. Merkelig hvordan denne respekten for lærerne i dag ofte nesten er helt borte, jeg skjønner ikke helt hvor den ble av.
Å bruke vold er aldri bra, ingenting blir bedre av det, samtidig er det utrolig fortvilende å se hvor mye enkelte bråkete elever får lov til å ødelegge for hele klassen, har selv en datter som må leve med en sånn, det er forstyrrende selvsagt. Vanskelig å vite hva man skal gjøre med slike elever, jeg synes ikke de bør få holde på som de gjør i dag i alle fall, men at det skal bli bedre av å tillate å slå dem har jeg ingen tro på.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
theStig skrev:
Smak litt på dette:

gammel mann + unge gutter + ris + rumper

På tide å ringe inn en bekymringsmelding?
På høy tid! ;D ;D Det er nå min mening.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.876
Det mangler bare at Ungesiv inrømmer at hun liker å daske litt på pikerumper. ;D ;D ;D

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.293
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg vet da søren, jeg.
Først: Når det gjelder skolen er jeg helt enig med roffe og komponenten; fysisk straff der hører til de mørke tidsaldre og er håpløst ubrukelig, i tillegg har det etterhvert fått homoerotiske/ pedo- overtoner/ tilknytning. I hjemmet... Faktisk mener jeg at mild fysisk avstraffelse, f eks ris på blanke rumpa, enkelte sjeldne ganger kan være siste utvei for riktig å gi konsekvens for gruelig oppførsel, og bør i såfall være en intern familiesak. Hvis det er en skikkelig "rampunge" som ikke lar seg disiplinere på annet vis, vel,.... Graden før vi kaller det mishandling er vanskelig, det er intet utdannelseskrav for foreldre, osv., men det må alltid ligge et reelt og alvorlig siste alternativ bak evt trusler om juling, og da er ris ikke befengt med fare for fysiske senskader, som f eks ei "ørtæv".
Jeg fikk ris 2 ganger, og begge meget vel fortjent (1: Jeg slo ned en på barnehagen med ei trerot. 2: Jeg skøyt søstra mi midt mellom øya med pil og bue), og jeg vil påstå at jeg hverken da eller senere har slitt med posttraumatisk stress.
Husk det jeg nevnte ovenfor: Meget få foreldre er utdannete barnepedagoger, og det må tolereres at det kan "renne over".

Hva skal en stakkars forelder ellers ty til som siste løsning? Offentlig hjelp? True med det mørke skapet under trappa?

Bernt K

V

villov

Gjest
Mange lærer bare ved å kjenne det på kroppen.

Mindre mat og mere juling!

..mener nå jeg da.

O

OivindJ

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Godt denne tullingen er så godt som pensjonert, og har slått seg ned blandt de norske innvandrerne i spaniaghettoen.
Helt enig, for en jævla tulling!

Får virkelig håpe Siv har litte granne mere vett i hue.

villov skrev:
Mange lærer bare ved å kjenne det på kroppen.
De lærer gjerne mere enn det som var hensikten også.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
ernie70 skrev:
Det var nok av ris i gamle dagar, utan at det hjalp noko særleg.
Tullet i skulen finn vi dei fleste stadar der skulen har vorte lovfesta. Berre dei som veit å sette pris på å få skulegong, er sjølvdisiplinerande. Elles er det også eit spørsmål om foreldrehaldningar og grensesetting.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Vi hadde problem med at klassens bråkmaker plaget datteren vår både fysisk og verbalt. Lærerne visste om det og “jobbet med saken” uten at det hjalp noe, og direkte kontakt med foreldrene hjalp heller ikke. På et foreldremåte ble dette tatt opp, og foreldrene reagerte kraftig og krevde strakstiltak fra skolen sin side for å få slutt på dette. Da måtte de faktisk gripe litt kraftigere fatt i sakene, og ta han litt hardere enn den dillingen de så langt hadde bedrevet og det hjalp faktisk. Jeg mener ikke at man skal ty til fysiske angrep, men den logikken man bruker med å nærmest overse problemer og isteden skryte av positive handlinger fungerer ikke godt nok. De var redd for at det skulle ha motsatt effekt om de satte han skikkelig på plass, men da de faktisk prøvde var det det som hjalp.
De ungene som skaper mest problemer på skolen er vel ofte de som har fått for mye bank hjemme, eller de som aldri har fått høre ordet :Nei. I begge tilfellene er det foreldrene som begår feilene, det er nok mye der problemene ligger. Det er også et problem med foreldre som nekter å godta at deres gullunge kan ha gjort noe galt og forsvarer dem i tykt og tynt når andre prøver å fortelle dem hva gullungene deres faltisk har gjort. Ikke mye håp om bedring da.

Skolen i dag godtar for mye bråk og uro i timene, dette er ødeleggende for resten av klassen men selvsagt vanskelig å gjøre noe med når elever verken har respekt for lærer eller rektor. Hvordan kan det ha seg at unger i dag vokser opp med en så manglende respekt? Vi hadde respekt uten å være spesielt strengt oppdradd.

O

OivindJ

Gjest
Komponenten skrev:
Vi hadde problem med at klassens bråkmaker plaget datteren vår både fysisk og verbalt. Lærerne visste om det og “jobbet med saken” uten at det hjalp noe, og direkte kontakt med foreldrene hjalp heller ikke. På et foreldremåte ble dette tatt opp, og foreldrene reagerte kraftig og krevde strakstiltak fra skolen sin side for å få slutt på dette. Da måtte de faktisk gripe litt kraftigere fatt i sakene, og ta han litt hardere enn den dillingen de så langt hadde bedrevet og det hjalp faktisk. Jeg mener ikke at man skal ty til fysiske angrep, men den logikken man bruker med å nærmest overse problemer og isteden skryte av positive handlinger fungerer ikke godt nok. De var redd for at det skulle ha motsatt effekt om de satte han skikkelig på plass, men da de faktisk prøvde var det det som hjalp.
De ungene som skaper mest problemer på skolen er vel ofte de som har fått for mye bank hjemme, eller de som aldri har fått høre ordet :Nei. I begge tilfellene er det foreldrene som begår feilene, det er nok mye der problemene ligger. Det er også et problem med foreldre som nekter å godta at deres gullunge kan ha gjort noe galt og forsvarer dem i tykt og tynt når andre prøver å fortelle dem hva gullungene deres faltisk har gjort. Ikke mye håp om bedring da.

Skolen i dag godtar for mye bråk og uro i timene, dette er ødeleggende for resten av klassen men selvsagt vanskelig å gjøre noe med når elever verken har respekt for lærer eller rektor. Hvordan kan det ha seg at unger i dag vokser opp med en så manglende respekt? Vi hadde respekt uten å være spesielt strengt oppdradd.
Hadde noe av dette noe med rising av barn å gjøre?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
OivindJ skrev:
Nei dette gikk vel mer på disiplin i skolen som også har vært tema her. Men rising av barn og disiplin henger jo tydeligvis sammen for enkelte.

O

OivindJ

Gjest
Komponenten skrev:
OivindJ skrev:
Nei dette gikk vel mer på disiplin i skolen som også har vært tema her. Men rising av barn og disiplin henger jo tydeligvis sammen for enkelte.
Viktig å skille :)

Ungene må tåle å få høre det når de gjentatte ganger, med viten, tråkker langt over streken. også å bli tatt tak i og bli kasta ut av klasserommet.

Men hadde jeg hatt en unge som hadde blitt slått av en lærer så hadde det resultert i et par knekte armer for den læreren sin del. Deretter skulle han fått lov til å tigge ungen om tilgivelse.

Om noen mener dem skal "oppdra" andres barn med fysisk straff, så er det så fantastisk lite aktuelt at det er helt utrolig... :)

B

Back_Door

Gjest
OivindJ skrev:
Men hadde jeg hatt en unge som hadde blitt slått av en lærer så hadde det resultert i et par knekte armer for den læreren sin del. Deretter skulle han fått lov til å tigge ungen om tilgivelse.
Ja, det var et godt eksempel på hvordan man tar avstand fra vold. Det ville samtidig vært et godt og lærerikt eksempel på konfliktløsning for din unge.. ::)

O

OivindJ

Gjest
Et lærerikt eksempel på rettferdighet.

Vold mot barn er tross alt også en ekstrem handlig, og så til de grader 100% uakseptabelt.

O

OivindJ

Gjest
Mener bare at; enkelte (svært få) ting er det lite interesant å diskutere i ettertid. Dette er en av dem.

JaLa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
6
Det er noen ting som forundrer meg:

1: Hagen mener tydeligvis at fysisk avstraffelse skal være endel av oppdragelsen. Han vil altså oppdra en generasjon hvor vold er en naturlig del av hverdagen. Noe som skal brukes hvis det er nødvendig. Hvis dette er noe barn utsettes for fra de er små, er det noe de vil ta med seg. Det ser jeg ingen gode resultater av. Selvfølgelig "renner det over" for noen og en hver i blant, men skulle det skje at man gir ungen en ørefik eller lignende, må man kunne innse at man selv gikk for langt. Dette er ikke noe som skal brukes som et våpen. Ingen er perfekte, så feil skjer, men riktig er det ikke...

2: Hvor skal grensene gå for hvem som kan straffe hvem? Er det kun foreldre/foresatte som har lov til å straffe sine barn fysisk? Gjelder det da også når faren er 60 og sønnen 40? Det er ikke slik at alle voksne er dannede,mens det kun er barn som trenger grensesetting. Dette gjelder alle aldre. Man kan ikke bare kjøre på som man vil når man passerer 18. Det er fortsatt regler som må følges. Det kunne jo hende at sjefen synes arbeideren kunne trenge å bli satt litt på plass en dag. Hvilke metoder skal være lov å bruke i en slik situasjon?

Fysisk avstraffelse er INGEN god løsning på bråkete elever eller hva det måtte være. Man tilegner seg ikke det jeg vil definere som "positiv respekt" ved å straffe noen fysisk for ugang. Gjør man seg fortjent til respekt, får man respekt.
(Positiv respekt er den virkelige respekten. Det er den man får når man har gjort noe som andre setter pris på eller verdsetter. Man er et slags forbilde. Negativ respekt er derimot den respekten man tilegner seg når personen er redd for deg. Man kan føle at man blir sett opp til og respektert, men kun fordi personen frykter deg... IMO)

Utsagnet er vel først og fremst satt ut for å provosere. Målet er nådd!

J

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Er det dette som kalles agurknyheter?
Hvor kommer all denne selvrettferdige harmen fra? Mon om ytringen kom fra venstre? Hadde ramaskriket hatt samme dimensjoner?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
OivindJ skrev:
Komponenten skrev:
OivindJ skrev:
Viktig å skille :)

Ungene må tåle å få høre det når de gjentatte ganger, med viten, tråkker langt over streken. også å bli tatt tak i og bli kasta ut av klasserommet.

Om noen mener dem skal "oppdra" andres barn med fysisk straff, så er det så fantastisk lite aktuelt at det er helt utrolig... :)
Selvsagt viktig å skille, og det var jo selvsagt bare snakk om at de faktisk var litt strengere verbalt. Jeg ville heller aldri ha akseptert at en lærer slo ungene, om det var mine egne eller andres, men på den annen side synes jeg ikke ditt forslag om hva man i så fall bør gjøre var den rette, unger lærer ikke bare av hva man sier men mest av hva man gjør, om de hadde sett deg banke læreren tror jeg nok de hadde lært noe de ikke burde. :eek:
Og selv om du mener at din straff hadde vært berettiget ut fra situasjonen vil nok læreren også kunne si det samme.
Bruk av vold vil stort sett alltid avle mer vold, på ett eller annet tidspunkt. Om man banker egne barn så er det vel minst like ille det som om man banker andres, kanskje verre, for du er den personen de stoler mest på og har mest tillit til. De som selv er blitt slått er typisk de som selv blir voldelige.

Jeg er enig i at unger må tåle å bli tatt tak i og dradd ut av klassen når de ikke bryr seg om andre former for represalier.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
oddgeir skrev:
Hvor kommer all denne selvrettferdige harmen fra? Mon om ytringen kom fra venstre? Hadde ramaskriket hatt samme dimensjoner?
Da hadde det nok vært Oddgeir som hadde startet denne tråden! ;D

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Unplugged skrev:
oddgeir skrev:
Da hadde det nok vært Oddgeir som hadde startet denne tråden! ;D
Avslørt. ;D ;D ;D

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Gjestemedlem skrev:
Man kan nok slå både barn og hunder til taus underdanighet. Men det sier svært mye om eieren. Og barna tar etter. Neste gang er den en i skolegården eller på lekeplassen som må straffes litt for et eller annet.

Klarer man ikke å holde orden i et klasserom uten brukt av vold og fysisk avstraffelse er man komplett uegnet som lærer eller til å jobbe med barn i det hele tatt, og burde fratas denne retten på lik linje med andre overgripere.
Ikke mange som egner seg til lærer om dette kravet var riktig. Å holde orden i et klasserom der noen barn er oppdratt uten vold, andre med fysisk avstraffelse og noen med psykisk vold? Litt av en utfordring det! Hadde alle barna hatt samme holdninger med seg fra hjemmet ville det nok vært mindre bråk i skolestuene.

I dag har mange foreldre abdisert og overlater oppdragelsen og alle andre problemer til skolen.

Topp Bunn