Gamle Infinity, oppskrytt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Hadde mye musikalsk glede av mitt sett med Ref 31i. Syns ihvertfall den gang at de var knallgode til prisen.
    Akkurat samme høyttaleren hadde jeg også, knallbra.Rettelse REF 30. Selvom jeg drømte litt om kappa 7,1 innimellom..
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    En liten underfundighet til de av dere som søker Infinity (Kappa): jakt på disse HT i det vietnamesiske miljøet. Utrolig mange sitter på disse. Virker som "alle" vietnamesere på 90-tallet kjøpte Infinity. Disse står ofte ennå i de mange hjem, ofte ikke koblet opp engang(!):rolleyes:
     

    nik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2002
    Innlegg
    291
    Antall liker
    12
    Jeg hadde Kappa 8 for noen år siden.
    Syntes de spilte flott til å begynne med, men sleit med å få det til å spille 3-dimensjonalt. Det ble liksom lyd fra to høyttalere, ikke et lydpanorama i rommet.
    Hadde bassene til reparasjon pga morkent oppheng, det var et vanlig problem på disse elementene.
    Hadde mye forskjellige forsterkere innom på denne tiden, Electrocompaniet, Vincent, Cayin, Acurus og Krell.
    Har aldri savnet høyttalerne da de antakelig ikke passet mitt rom, og jeg fikk sikkert aldri nok effekt på de heller. Husker jeg drømte om Dynamic Precision på den tida, men budsjettet strakk ikke til. ;)
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Sitter idag med originale Kappa 9 og Krell KSA-250 effektforsterker (Stabil til 0.5ohm), tror ikke jeg har vært så fornøyd med lyden totalt sett før. :)
    Krever sin plass, og egner seg dårlig nær frontvegg, men de funker skikkelig bra hos meg! :)
     

    Newton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Innlegg
    445
    Antall liker
    169
    Noe av mine drømmeoppsett fra tiden som 17åring var IRS Beta. Fikk veldig bra omtale utenlands (Stereophile) og kunne vrengt kontoen for mye hadde noe slikt dukket opp.
    Har en svoger med noen svære Kappa-ett-eller-annet og de låter litt mørkt. Kjøres dog fra en Denon Receiver og det er jo kjent at disse sluker effekt som en middels negerlandsby-så der ligger nok årsaken.
    Når det gjelder verdi så har det mye med etterspørsel og tilgjengelighet. Sett i forhold til hva man får av overpriset skoboks høyttalere i dag så er det kanskje verdt å sjekke ut, hvis man har effekt nok (Kappa)
     

    lamb

    Medlem
    Ble medlem
    12.08.2009
    Innlegg
    10
    Antall liker
    6
    Hei igjen

    Jeg fikk som tidligere nevnt tak i
    et par kappa 9 som stod nedstøvet
    i en kjeller og med defekte sourrunds
    ringer rundt bassene,hadde veldig lyst til å
    reparere dem for å høre lyden fra disse litt
    legendariske ht..men det viste seg at delefilteret
    var ødelagt og det er ikke lett å finne feilen
    i dette komplekse filteret,tok ut alt og
    kjøpte et nytt fra et firma i statene som
    også lager egne høytalere i høy klasse,
    nå spiller dem veldig bra med mindre
    forsterkere da impedansen ikke faller
    under 5 ohm....
     

    Vedlegg

    DoB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    172
    Antall liker
    339
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har et sett Infinity Epsilon og sammen med Quad 2905 og Legacy Focus 20/20 er det disse av de utallige høyttaleren jeg har hatt i hus som best har latt meg høre på musikk uten den kontinuerlige analysen av hva som kunne vært gjort bedre. Detaljene og hifi-kvalitetene er der, men de spiller musikk, det svinger og de låter stort, mektig og uanstreng. De er ikke perfekte, men slik de spiller musikk er ikke det så viktig.

    Det negative er at de trenger mye effekt som er begrensende i forhold til hva slags forsterkere som er aktuelle. At man trenger dobbelt sett forsterkere og løsningen med accelerometer på bassene og servoboksen gjør jo at det blir mange kabler og komponenter i racket, men det er vel prisen å betale.

    De største Kappaene har jeg aldri hørt, men skulle gjerne gjort det en gang.

    Bildet under er litt morsomt. Vi hadde japansk tv på besøk og de var så fascinert av Epsilonene at de hadde med seg medbragte høyttalere for å foreta en blindtest for å se om jeg kunne høre forskjell. Heldigvis gikk det bra:) Noe annet hadde vært litt pinlig!

    IMG_1171 (1).jpg
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Epsilon og Sigma fortener meir fokus enn det dei fekk attende på 90-talet. Lettare å arbeide med enn 4-kolli-variantane, og (nesten) like gode på storskalamusikk, litt betre på småskalamusikk.
    Synd firmaet ikkje lagar prestisjeprodukt lenger.
    Hva med Omega, var ikke den noe særlig ?
    Det er vel den billigste av IRS serien.

    image.jpeg



    Infinity Reference Standard Serie
     

    DoB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    172
    Antall liker
    339
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har aldri hørt Omega selv, men slik jeg har forstått det på de som har hatt den så er det en undervurdert høyttaler som man jo kan få til en god pris i dag.
    Han jeg kjøpte Epsilonene mine av hadde også et sett Sigma. Det er en modell jeg gjerne skulle ha testet. Størrelse og utseendemessig nesten identisk med Epsilon, men uten servo og behovet for to sett forsterkere. Sigma har jo også et konvensjonelt element istedenfor L-Emin elementet i Epsilon som jo nærmest er umulig å få tak i skulle det ryke.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.951
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Epsilon og Sigma fortener meir fokus enn det dei fekk attende på 90-talet. Lettare å arbeide med enn 4-kolli-variantane, og (nesten) like gode på storskalamusikk, litt betre på småskalamusikk.
    Synd firmaet ikkje lagar prestisjeprodukt lenger.
    Hva med Omega, var ikke den noe særlig ?
    Det er vel den billigste av IRS serien.



    Infinity Reference Standard Serie
    Har faktisk ikkje høyrt Omega. Men tippar dei er gode og lette å plassere?
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Epsilon og Sigma fortener meir fokus enn det dei fekk attende på 90-talet. Lettare å arbeide med enn 4-kolli-variantane, og (nesten) like gode på storskalamusikk, litt betre på småskalamusikk.
    Synd firmaet ikkje lagar prestisjeprodukt lenger.
    Kanskje lettere fordi det er 2-kolli, men det er ikke bare lett å finne en forsterker som kan holde styr på basselementene som sitter i Epsilon. Det virker som du aldri kan få nok effekt.
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Har hørt Kappa 7, 8.1 og 9.2i på svært god kraft, kjedelig er det jo ikke akkurat, men er det et par jeg vil ha igjen, så er det Kappa 7. Søt liten kraftig sak.

    Det samme gjelder RS 6000, kunne godt hatt dem også igjen. Flotte greier!


    Hadde selvsagt ikke takket nei til et par Sigma heller...
     

    petter__t

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2017
    Innlegg
    95
    Antall liker
    20
    noen her som vet hva kappa 60 kostet nytt på 90 tallet ?
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.103
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Vel, en ting er vertfall sikkert har jeg lært i dag.

    Nyere Infinity Kappa 600 låter IKKE som de gamle Kappa 6, 7 osv.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.838
    Antall liker
    5.490
    Sted
    Holmestrand
    SM 155 eller noe sånt hadde jeg for noen år siden.
    Eneste jeg kan anbefale de til er opptenningsved.
    Kappa serien er bra utenom den siste serien 80 90 og 100.
    Bare husk at de trenger MYE effekt for å spille slik de er ment. Jeg brukte Mcintosh MC1201 på mine gammle kappa 9,2i ;D ;D ;D
    Jeg ble tilbudt å få et par SM155 fra en svoger. Etter å ha hørt litt på de, tenkte jeg som du: "peisved!"
    Jeg takket pent nei, og mente han sikkert kunne få noen kroner for de i stedet...
    Han solgte de ti en konfirmant for en hyggelig pris.

    Kappa der i mot er en annen historie.
    Med riktig forsterker kan Kappa være riktig så hyggelig.
    :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg tenker meg om så hadde jeg Reference 10 i en overgangsperiode mens jeg bestemte meg for hvilke høyttalere jeg skulle kjøpe til permanent bruk. De var alt annet enn det jeg liker i lyd. Gav dem bort til en venn, og der tror jeg de etterhvert gikk i oppløsning i kantopphenget og fant veien til Rådalen til slutt.

    DSC_3066.JPG
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Vel, en ting er vertfall sikkert har jeg lært i dag.

    Nyere Infinity Kappa 600 låter IKKE som de gamle Kappa 6, 7 osv.
    Nei, Kappa 600 har mer til felles med Revel. Dette er egentlig en veldig bra høyttaler hvis du vet hva du driver med, har kraftig nok forsterker, og i tillegg har litt tålmodighet.
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.103
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Vel, en ting er vertfall sikkert har jeg lært i dag.

    Nyere Infinity Kappa 600 låter IKKE som de gamle Kappa 6, 7 osv.
    Nei, Kappa 600 har mer til felles med Revel. Dette er egentlig en veldig bra høyttaler hvis du vet hva du driver med, har kraftig nok forsterker, og i tillegg har litt tålmodighet.

    Jeg bruker en NAD C356bee, min Onkyo A9010 ble allt for pågående sammen med Kappa`ene.
    Mistenker faktisk at 80 watt også er for lite på disse.

    Hvor tidligere Kappa jeg har eid (6.2i og 7.1) låter litt dempet i mellomtone området og med en tøff og kansje ikke så presis bass, er Kappa 600 en 180-grader lydmessig. Mellomtone og diskanten er ganske så energisk og minner kansje litt om Monitor Audio, og 10 toms bassen som jeg var redd skulle være litt udefinert låter veldig stramt, men med mindre bunn enn jeg kansje hadde tenkt.

    MEN, jeg må godt rundt med volumhjulet på NADen for å vekke liv i de, på lavt volum låter de litt.. tamme i mangel av andre ord.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.226
    Antall liker
    23.082
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg hjelper en kamerat å bli kvitt hjemmekinoen sin, deriblant et par SM155. Jeg hadde et oppsett med 2 stk. SM155, 2 stk. SM152 og en SM senter en gang i tiden. Det hadde vært litt morsomt å koblet dem opp hjemme :)

    6FB3910B-009E-42FE-8DF1-C6B64486EB8F.jpg
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.462
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Er det vanskelig å skaffe nye bass-elementer til IRS systemer? I dette tilfellet RS 1B.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn