Game Theory

G

Gjestemedlem

Gjest
Game Theory
Benjamin Polak
Yale

Course Description

This course is an introduction to game theory and strategic thinking. Ideas such as dominance, backward induction, Nash equilibrium, evolutionary stability, commitment, credibility, asymmetric information, adverse selection, and signaling are discussed and applied to games played in class and to examples drawn from economics, politics, the movies, and elsewhere.

http://academicearth.org/courses/game-theory

En meget god introduksjon til Game Theory. Gratis og tilgjengelig for streaming eller nedlasting. Virkelig interessant og vel verdt å bruke litt tid på. Jeg holder på med denne nå og det forbauser meg hvor viktig dette egentlig er å ha begreper om. Burde vært et obligatorisk skolefag.

Sterke anbefalinger!

V

vredensgnag

Gjest
Det takkes.
Tror jammen jeg tar og bestiller bøkene som går med de forelesningene. Står under Syllabus i oversikten.

N

nb

Gjest
Så kan man lære seg at seansen på baren med kompisgjengen som skal sjekke damer i filmen "A beautiful mind" ikke er et eksempel på en Nash-likevekt....

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjestemedlem skrev:
Game Theory
Benjamin Polak
Yale

Course Description

This course is an introduction to game theory and strategic thinking. Ideas such as dominance, backward induction, Nash equilibrium, evolutionary stability, commitment, credibility, asymmetric information, adverse selection, and signaling are discussed and applied to games played in class and to examples drawn from economics, politics, the movies, and elsewhere.

http://academicearth.org/courses/game-theory

En meget god introduksjon til Game Theory. Gratis og tilgjengelig for streaming eller nedlasting. Virkelig interessant og vel verdt å bruke litt tid på. Jeg holder på med denne nå og det forbauser meg hvor viktig dette egentlig er å ha begreper om. Burde vært et obligatorisk skolefag.

Sterke anbefalinger!
Jeg mener å huske at spillteori så vidt var berørt i økonomistudiet. Noen nyutdannede siviløkonomer kan kanskje bekrefte om det fortsatt er slik?

N

nb

Gjest
oddgeir skrev:
Jeg mener å huske at spillteori så vidt var berørt i økonomistudiet. Noen nyutdannede siviløkonomer kan kanskje bekrefte om det fortsatt er slik?
Det er gjerne et tema i kurs i avansert mikroøkonomi, tror ikke det er så vanlig i grunnkurs (jeg er ikke siviløkonom).

Bibelen innen litt avansert mikro er for øvrig denne - ikke veldig tilgjengelig skrevet, men den er og blir standardverket innen faget "Industrial Organization":

http://www.amazon.com/Theory-Indust...=sr_1_2?ie=UTF8&s=books&qid=1276253523&sr=8-2

(OT). Det ikke så veldig kjente universitetet i Tolouse er visstnok verdensledende på detta fagfeltet siden Tirole flyttet hjem til Frankrike etter mange år på MIT.

S

Slubbert

Gjest
Det som er kjipt med spillteori er at det er temmelig tung materie. En introduksjonsbok som får ganske gode omtaler på Amazon er "Game Theory: A Nontechnical Introduction" av Morton D. Davis, denne har play.com på lager for £9.99.

G

Gjestemedlem

Gjest
Slubbert skrev:
Det som er kjipt med spillteori er at det er temmelig tung materie. En introduksjonsbok som får ganske gode omtaler på Amazon er "Game Theory: A Nontechnical Introduction" av Morton D. Davis, denne har play.com på lager for £9.99.
Forelesningene over krever at man er konsentrert og litt opplagt når man ser dem. Og ved første gjennomgang kan notasjonen og regningene av og til se litt veldsomme ut. Men med 1-2NM e.l. er man godt rustet, og selv om man har glemt mye her så gjennomgås stoffet med såpass klare ord at man får med seg betydningen likevel.

Deltakerne på kurset som er filmet her er både økonimistudenter og dem som studer politikk og samfunnsvitenskap, og sikkert også andre. Det er mange fagområder som har nytte av dette kurset, selv biologer finner nok mye som forklarer adferd og handlingsmøsnstre.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
oddgeir skrev:
Hadde siste eksamen i dag og leverte masteroppgave forrige fredag, så jeg tror jeg kvalifiserer som nyutdannet. ;) Ja, spillteori er en del av økonomistudiet -- i alle fall her i vest. Det inngår i obligatoriske samfunnsøkonomifag på bachelornivå, i tillegg til at de som ønsker kan ta en del rimelig friske kurs på masternivå. Nyttig stoff!

cox

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
371
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Standard i alle samfunnsøkonomiske studier. Spillteori har blitt litt av en "moteretning" i faget. Svært mange økonomiske problemstillinger søkes forklart ved hjelp av spillteoretiske forklaringsmodeller. Dette gjelder emner innen eierskap, arbeidsmarkedsøkonomi (brukte selv spillteori i min avhandling) og offentlig økonomi (prinsipal/agentteori)

tuco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2004
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Så kan man lære seg at seansen på baren med kompisgjengen som skal sjekke damer i filmen "A beautiful mind" ikke er et eksempel på en Nash-likevekt....
Interessant person denne Nash, var så vidt jeg forstår med på å avlive den mest banale "Adam Smith liberalismen". En tenkning som likevel finnes i urovekkende høy grad i samfunnet. Blant annet i mange andre tråder her på sentralen.

Tuco

Topp Bunn