Galvanisk skille subwoofer

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Hei.

Har problemer med tilkobling av rel sub via høgnivå/høgtalerutg på mine rørmonoblokker.

Tilkoblingen på subben har tre kabler,1pluss på ei blokk,og 1pluss og 1minuskabel på andre blokka,da brummer det.

Snakket med importør som sa jeg kunne prøve å koble sammen begge plussene på samme blokka,altså kun tilkobling på ei blokk.
Da funker det uten brum,men som importør sa,mtp forskjellige innspillinger så er det best å koble til begge blokkene.

Så blei eg fortalt at jeg kunne kjøpe galvanisk skille,fra rel til 1000kr,men synst det var litt dyrt.
Da ville problemet forsvinne.

Så til spørsmålet,finst det skille som kan brukest til høgnivå på sub i vanlig butikk,evnt kan det lages hjemme?

På forhånd takk.

Mvh.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Jeg ville spandert den 1000-lappen hvis det løser problemet. Kjøp den med full retur rett dersom det ikke fungerer.
Er skeptisk til slike ting, men noen ganger kan det løse et problem. Men jeg ville (hadde det vært hos meg) funnet årsaken til ulyden.
Høynivå utgang fra en rørforsterker betyr vel i praksis høyttalerutgangen?
I mange tilfeller er ikke dette det stedet med minst brum.

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Takker for svar Audiomix.

Ja,det er via høgtalerutgang eg meiner.

Pr idag bruker eg rca tilkobling via pre uten brum,men synst faktisk bassen blir bittelitt riktigere(synkront)ved bruk av høgtutgang på forst.

Tolket det slik at om det er jordrelatert,så er det bare slik det er når eg bruker monoblokker.(har ellers ingen jordproblemer/støy,kun det som er normalt med rørforst ut i fronthøgt.)

Ifl importør kunne jeg enkelt finne ut om problemet kom internt fra forst eller om det er eksternt problem.
slå på anlegget,uten sub,uten musikk,skru opp volum til ca maks,om da høgtalermembran i fronthøgt beveget seg synlig,var det intern i forst.
Dette har eg no prøvd til ca 70% av maks volum,uten brum/bevegelse,over 70% så er det noe "egenstøy".

Bruker aldri volum over ca 50%.

Eg innbiller meg at den egenstøyen kommer fra preamp,men er ikkje sikker.
Om eg har rett så vil da et Galvanisk skille ta bort støyen ved høgttilkobling.

Eg håpet å få svar om at jeg kunne prøve med galvanisk skille til antennebruk el,som koster ca 100kr(prøver kanskje det først)Men har ikkje peiling på tilkobling.

Mvh.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.568
Torget vurderinger
96
Hvor viktig det er å ha begge kanaler koblet til sub, er vel mye avhengig av hvor lavt du deler? Hvis suben deles under, tja si 50 hz, kan jeg ikke tenke meg at det er så kritisk... eller? Det er vel ikke mange innspillinger hvor ikke den dypeste bassen ligger likt i begge kanaler.

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Takk for svar Polkagris.

Ja,jeg deler langt under 50hz,mellom 20 og 30hz.

Da trur eg nesten eg lar det kun vere tilkoblet ei blokk,enkelt og greit.
Uvitende meg trodde det var "eindel" plater med lyd kun på ei side.

Takk for hjelpen.

Mvh.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.568
Torget vurderinger
96
Bare hyggelig. Dette er jo bare mine antagelser, og etter hva jeg subjektivt oppfatter. Men når du deler så lavt som du gjør, tror jeg
du kan sove godt :) Andre kan kanskje dele erfaringer som tilsier noe annet.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.304
Torget vurderinger
1
Hva med å koble subben direkte til forforsterkeren?

www.Elfa.se har noen linje trafoer som evt kan fungere, f.eks. 56-530-19

mvh
KJ

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
KJ skrev:
Hva med å koble subben direkte til forforsterkeren?
mvh
KJ
Han synes ikke det låter så bra...........
Hva er værst: Ikke så bra eller mye brum. Brum er i hvert fall pyton.
Spørs hva han spiller. For meg er ikke det langt der nede så viktig. I tilfellet vinyl er alt under 100Hz mono.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.568
Torget vurderinger
96
Uansett om det spilles digitalt, er det vel ekstremt sjelden at det skilles mellom kanalene rundt 20-30 hz.

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Takker for tips Kj,skal sjekkes ut.

Er den tenkt å kobles via pre,eller høgtalerutgang?

Mvh.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.304
Torget vurderinger
1
samlanes skrev:
Takker for tips Kj,skal sjekkes ut.

Er den tenkt å kobles via pre,eller høgtalerutgang?

Mvh.
Den (56-530-19) kan muligens brukes til begge deler. Den er egentlig beregenet til distribusjonssystemer for 50-75-100V linjer til HT (PA- i sin rette betydning dvs Public Adress). Med 1/10 kan den antagelig kobles til høynivåutgang. Med 1/1 kan den antagelig brukes til linjeutgang - Merk jeg har ikke testet dette selv. Jeg kan følgelig ikke garantere at det vil virke tilfredsstillende, og utprøving vil være av noe eksperimentell karakter.

mvh
KJ

Topp Bunn