Høyttalere Gallo Reference 3.5 spiller best feilkoblet

Bc45

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.11.2013
Innlegg
52
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Da jeg fikk mine nye (brukte) Gallo Reference 3.5 i hus for første gang for noen dager siden så koblet jeg først høyttalerne på normal måte. Lyden var skuffende med svært tilbakelent diskant og snevert lydbilde. Jeg kunne nesten ikke tro mine egne ører. Dette låt rett og slett dørganes kjedelig. Skuffet som jeg var leste jeg gjennom brukerveiledningen. Der sto det følgende:

Important Phasing Note: Start by connecting the positive and negative terminals
from your amplifier/receiver to the corresponding positive and negative terminals on
each speaker. However, once the system is fully broken in, we encourage you to
reverse the polarity by switching the red and black inputs on each speaker (note: this
must be done for every single speaker and your subwoofer will need to have its
phase reversed, or the entire system will not sound right). You may find that this
"absolute phase reversal" sounds better in your room, as we have found in many
cases it does

Jeg koblet om og alt låt så utrolig mye bedre. Diskanten våknet til liv, den ble luftig og detaljert, lydbildet vokste og musikken ble mer levende.

Jeg trodde at fasevending først og fremst ville påvirke bassen, men her påvirket det alt. Noen som kan forklare?
 

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
528
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Har tidligere hatt 3.1, mener det stod i manualen en kunne snu fasen på den ene ht. for å korte ned innspillingstiden,
men ikke det du siterer her. Snodig.
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Snur du fasen vil ikke elementene gå innover?
 
L

larkus

Gjest
Her er det viktig å ikke blande sammen begrepene "motfase" og "absolutt fase". Slik som det er gjort her, så inverteres (vendes) den absolutte fase. Det betyr at en puls der elementene skal starte med å bevege seg utover, istedet starter med at elementene beveger seg innover. Men høyttalerene spiller fremdeles i fase med hverandre. Hvis denne omkoblingen derimot blir gjort på bare en av høyttalerene så spilles det med høyttalerene i motfase, og det vil resultere i et diffust lydbilde og manglende bass.

Uansett så er det merkelig at denne fasevendingen på begge høyttalerene får den effekten som du beskriver
 

Zissou

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2012
Innlegg
116
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kan vel ha noe med mangel på delefilter på de sakene? :confused:
Ikke att jeg helt ser hvorfor, men har og lest att den ekstra spolen til bassen blir aktivert med å legge en motstand (F.eks 5 Ohm) over bass terminalen på HT. Høres veldig ut som magi for meg men funker visstnok.
 
Topp Bunn