Galakse i Bergen

Galakse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Sted
Lier
Takker for positive kommentarer til min nyinnkjøpte leilighet.

Bildetittel: Plastic Flowers



- Inspirert av hififolkets alter, Susanne Sundførs "The Brothel" og eiendomsmegleres grønne fingre.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.808
Antall liker
13.468
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Ser ut som en flott leilighet, gratulerer! (Eller uff, det var noe med en dame som forsvant med i dette så kanskje gratulerer blir litt feil..?)

Kule bilder! 8)

R
 

Galakse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Sted
Lier
RoDa skrev:
Ser ut som en flott leilighet, gratulerer! (Eller uff, det var noe med en dame som forsvant med i dette så kanskje gratulerer blir litt feil..?)

Kule bilder! 8)

R
Takker!

Og angående damen: Hun har fremdeles sitt virke i Bergen, og kommer først til meg i Drammen når tiden er inne. Kanskje til våren? Hvem vet!
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Pass på. Kanskje hun ber deg ominnrede. ;D
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Henger meg på. Meget flotte bilder!

McLaren
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Flotte bilder. Bortesett fra "kabelskandalen", da, hehe..! ;D
 

Galakse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Sted
Lier


Fotografiets dag arrangeres søndag 22. august i Horten. Jeg håper mange vil komme og hilse på ved den juryerte utstillingen.

Spesielt inviteres KV, med basis i følgende uttalelse om fotografi i siste Fidelity (nr. 46 side 27):
"Selv synes jeg både utsnitt, og diverse forsterkninger av det opprinnelige uttrykket, både er lov og ofte nødvendig. Men begge mener at manipulering med fotoshop for å lage et bilde som aldri har eksistert i virkeligheten, ikke har noe med fotografering å gjøre".

Jeg er så glad for at folk våger å ha sterke meninger. Og jeg blir like glad når folk våger å utfordre seg selv. Bruk sansene!

Velkommen til alle for en hyggelig prat!

PS! Tolkning av bildet "Plastic Flowers" savnes.
Galakse skrev:
Takker for positive kommentarer til min nyinnkjøpte leilighet.

Bildetittel: Plastic Flowers



- Inspirert av hififolkets alter, Susanne Sundførs "The Brothel" og eiendomsmegleres grønne fingre.
Hilsen Galakse (med sine utenforgalaktiske virkelighetsfjerne ikkefotografier?)
 

Galakse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Sted
Lier
Glede i heimen – pianoet er på plass!

Endelig har jeg pianoet mitt i leiligheten. I 7 magre studentår har jeg levd uten mitt kjære piano. Elpianoet har vært en ok erstatning, men lyden av mitt elskede piano har vært sårt savnet. Det er noe spesielt med pianolyden jeg har vokst opp med. Den lyden vil alltid bestå som en referanse for meg.



Pianoet låter i retning skarpt – men helt naturlig og ekte. Pianoet gir store dynamiske muligheter, fra det helt rolige til det overdrevne. Under forrige pianostemming ble skarpheten tweaket ned et hakk. Lyden ble akkurat som jeg ønsket meg!



Jeg har spilt på utallige pianoer. De fleste har en nøytral karakter, typisk Yamaha sine pianoer. Men noen har en svært med mørk klang som kan sammenlignes med klokkespill på et gammelt pent veggur. Desverre blir dette noe kjedelig å spille på i lengden. Min mening er at mørk klangkarakter også er overvurdert innen hifi.

Neste oppgradering blir å stemme pianoet. Forrige stemming ble utført i 2002 av Grieghallens pianostemmer. Da fikk jeg en helt utrolig positiv effekt. Jeg våger ikke å håpe på samme effekt denne gangen, men pianoet blir iallefall stemt riktig. Da er det bare å starte letingen etter en dyktig pianostemmer i Drammensregionen.



Anlegget består fortsatt av Hegel H1, høyttalere fra Mission og en billig blueray-spiller fra Sony. FM-radioen er fjernet på grunn av signalproblemer. Problemene skyldes sannsynligvis den tykke murveggen. Istedet brukes radio direkte fra altibox som uansett er tilkoblet. Så nå har Aavik-racket to ledige hyller til fremtidig glede!

Cd-samlingen har stått i pappesker frem til nå. Endelig utpakking, men foreløpig har ikke alt kommet på plass:



Jeg kjøpte inn en seksjon til oppbevaring av musikk og film fra Ikea (Bestå/Inreda). Denne seksjonen ble valgt for å utnytte plassen best mulig.





Lyden av anlegget er fortsatt ikke optimal. Rommet gir for mye ekko, selv om dette er forbedret kraftig siden innflytting. Dette vil komme seg etterhvert som jeg får opp bokhyller og mer veggpryd. Den store fordelen er rommets størrelse og takhøyde. Jeg ser frem til å "oppgradere" både rom, anlegg og piano!

 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.915
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Hei!

Det er flott å se det Petrof-pianoet komme i bruk igjen, den gleden forstår jeg veldig godt.
Petrof er fine greier, jeg hadde en pianolærer i Bergen med Petrof og likte det godt. Ta godt vare på det, og bruk det!

Jørgen
 

Galakse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Sted
Lier
ottone skrev:
Hei!

Det er flott å se det Petrof-pianoet komme i bruk igjen, den gleden forstår jeg veldig godt.
Petrof er fine greier, jeg hadde en pianolærer i Bergen med Petrof og likte det godt. Ta godt vare på det, og bruk det!

Jørgen
Jeg har inntrykk av at Petrof-pianoer er enten eller. Mitt er veldig bra!

(jeg er ikke bare litt inhabil)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Jeg sitter i alle fall med gode inntrykk av leilighet og anlegg da. :D

-så du er pianospiller?
 

Galakse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Sted
Lier
bjornh skrev:
Jeg sitter i alle fall med gode inntrykk av leilighet og anlegg da. :D

-så du er pianospiller?
Jeg spiller piano, men jeg er noe rusten. Det er en stor glede å ha fått pianoet mitt med meg, noe jeg har savnet.

Anlegget er lite og enkelt, mens leiligheten er stor. Den første utfordringen er å dempe rommet på en estetisk og praktisk god måte. Deretter må det vurderes om høyttalerne gir nok i det store rommet.

I dag er det et hav av potensielle konsertopplevelser i Drammen: Orgelkonsert, Hilde Louise Asbjørnsen, Vidar Johnsen solo, The Residents...

Et sært alternativ i morgen: Allehelgenskonsert
Konsert med Bragernes kirkes solistensemble.
Konserten er et samarbeid med Jølstad Begravelsesbyrå Drammen. (!) ::)
 

Galakse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Sted
Lier
Galakse skrev:
Et sært alternativ i morgen: Allehelgenskonsert
Konsert med Bragernes kirkes solistensemble.
Konserten er et samarbeid med Jølstad Begravelsesbyrå Drammen. (!) ::)
Utsagnet fikk meg til å tenke. Musikk brukes i mange sammenhenger, også om døden. Man snakker vanligvis ikke oppriktig og ærlig om døden, så hvorfor ikke bruke musikken?

I metal-miljøet er det akseptert å skrike om død og forråtnelse, som en trygg måte å kanalisere aggresjonen trygt ut. Kanskje er kirken vel så flinke til å bruke musikken til å være oppriktige og ærlige om døden.

Tabu tabu tabu tabu.
 

Galakse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Sted
Lier
Det gjelder å lære av sine feil. Musikk blir brukt positivt i mange sammenhenger.


Galakse skrev:
Kabler skal bli min spesialitet, så det stresser jeg ikke med. Spesialist blir man ikke over natten.
Nei, spesialist blir man ikke over natten. Nye kabeluttrykk jeg har blitt fortrolig med:
Material & materialegenskaper: Polyetylen (PE), PEX (XLPE), PVC, papirisolering, gummikabel, oljefylte kabler, treeing, isolasjonsmotstand, ledningsevne.
Konstruksjon: Slaglengde, tverrsnitt, leder, isolasjon, innerkappe, skjerming, ytterkappe.
Prosess: Ekstrudering, sentrering av lederen, isolasjonstykkelse.

Elektriske felter i kabler er foreløpig ikke helt forstått. Interessant at termineringen er spesielt viktig for å unngå lekkasje av elektrisk felt. Ser at det brukes en halvleder rundt lederen for å glatte ut de elektriske feltene rundt lederen - men nå studerer jeg kabler fra lavspent til høyspent, så får det bli hifi-relevant når kunnskapen er god nok.

Mest hifi-relevant foreløpig:
- Kabler er ikke kabler, men hver kabel har en mengde egenskaper - mekaniske, elektriske, branntekniske. Svært mange parametre kan varieres i kabelproduksjonen, og det viktigste blir å detektere de avgjørende parametrene for hifi.
- Materialvalg har stor innflytelse på elektriske egenskaper.
- Konstruksjonen har stor innflytelse på støy.
- Prosessen med å ekstrudere på isolasjonen kan påvirke egenskapene (temperatur i leder ved ekstrudering, temperatursoner i skruen og hodet på ekstruderen, trykk, verktøyvalg i ekstruderhodet...)
- Kabler kan i praksis produseres forholdsvis rimelig per meter. Spørsmålet er om hifi-kabler kan lages både billig og optimalt rent hifi-teknisk og elektrisk.


Ekspert kan man bli i fremtiden, nå er det tid for synsing og kabelstudium!
 

Galakse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Sted
Lier


Kilde
Det siste halvåret har jeg brukt Spotify mye som musikkilde, enten Koss PortraPro eller bærbar pc tilkoblet anlegget. Jeg foretrekker det fysiske formatet, men har ingen problemer med å nyte musikk gjennom nye formater, om disse er brukervennlige og varer lenger enn et lite blaff eller en harddiskkræsj. I fremtiden håper jeg at anlegget spiller alle formater.

Forsterker
Min Hegel H1mk2 begynner å dra på årene. Den har fått noen små lyter med tiden, men spiller da fremdeles vakkert i godt oppvarmet tilstand. Forsterkeren er den dyreste komponenten i anlegget, også med tanke på reparasjon (som kan bli aktuelt).

Høyttaler
Mine Mission er eldste ledd i anlegget, men spiller fortsatt godt. De har sine klare begrensninger i ny stue. Rommet er enkelt sagt for stort, i både kvadratmeter og takhøyde. Høyttalerne er den delen av anlegget som har imponert meg mest i disse årene. I et mindre rom er de absolutt potente nok, og i kombinasjon med Hegel H1 spiller de lekende lett! Men i +40 kvadratmeter og god takhøyde blir de litt for slanke.

Hifisentralen
Så, hva har Hifisentralen tilført meg? Det er mye! Både kunnskap og musikkanbefalinger. Siden høsten 2004 har jeg vært leser på Hifisentralen, men jeg føler sjeldent behov for å skrive så mye. Men når jeg har spurt om hjelp, så har jeg alltid fått gode svar!

Fidelity
For tiden leser jeg kun Fidelity av hifi-lektyre. Tidligere har jeg også abonnert på Stereofil, men nå føler jeg ikke behovet lenger. Denne uka har en del av de siste års blader blitt tatt frem, og jeg har bladd igjennom på nytt.

Akustikk
Stua har fotsatt for livliv akustikk. Tiltak gjøres etterhvert, men anlegget spiller da greit per i dag. Anlegget er langt ifra Highend, men nytes likevel.

Piano
Mitt kjære akustiske piano låt fint når det kom i hus, men har blitt værre og værre. Nå er det så falskt at det er ubrukelig. Forhåpentligvis lar det seg stemme riktig nå når det har stått i stua noen måneder. Da har el-pianoet blitt flyttet til stua.

Plater
Det har blitt lite platekjøp, men noen noe nytt har da kommet i hus. Med Odin Staveland har Vamp løftet seg mange hakk de siste årene.











 

tomerik

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2006
Innlegg
798
Antall liker
253
Sted
Arendal
Torget vurderinger
1
Flott tråd med fine bilder! Regner med at det spilles mye god musikk her.
Lykke til videre
 

Galakse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Sted
Lier
Selvopplevd historie fra hifiverden:

Jeg skulle kjøpe hifikomponent, og hørte på ulike kandidater i samme prisklasse. Selgeren i butikken koblet villig opp, men prøvde nok å påvirke i retning en viss komponent...som jeg ikke ble mest begeistret for. Etter mye lytting og prat med selger, syntes han det var på tide at vi gikk ut for å trekke litt frisk luft. Vi gikk ut, og så kom selgerens overraskende trekk.

Der ute fortalte han at han hadde denne ene komponenten for privat salg. Han kom med tilbud, og gav en lapp med sitt private mobilnummer. Tilbudet ble selvfølgelig avslått. Jeg kjøpte en annen kandidat i butikken noen dager senere.
 

Galakse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Sted
Lier
Høsten er her, med et forferdelig drivvær i Drammen. Skulle tro jeg fortsatt var i Bergen. Nå har jeg bodd litt over ett år i leilighet i Drammen. I sommer flyttet konen inn, og lamper + diverse er hengt opp.



Rommet er stort (i både kvadratmeter og volum med stor takhøyde), men det gav noe for mye etterklang. Hyllen til høyre gir en mer behagelig klang generelt i rommet, selv om det ikke tar førsterefleksjoner fra høyttalerne. En sofa tar førsterefleksjon for venstre høyttaler, mens venstre høyttaler ikke har noe stofflig møbel rundt seg (se neste bilde). Høyttalerne spiller med best fokus og tredimensjonalitet uten noen vinkling inn mot lytteren, etter min erfaring.



Pianoet blir spilt på hver dag, men har ikke fått surret meg til å stemme det. Forrige stemming ble utført av Grielhallens pianostemmer. Det gav en lydmessig forbedring jeg aldri før har opplevd. Han tweaket lyden etter mitt ønske, og hadde mange triks ukjent for meg. Vet noen om en dyktig pianostemmer i Drammensregionen? Ellers har jeg fått meg ny gitar (av konen), og er borti litt forskjellige instrumenter hjemme:









Det har ikke blitt de store oppgraderingene de siste årene. Andre gjøremål og ting har prioritert. Jeg savner fortsatt platespiller, nettverksspiller osv, men er tolmodig. Med såpass stor stue ble det mest naturlig å bruke litt penger på ny TV. Både jeg og fruen liker å se fotball (både hjemme og ute på arenaer), og 42-tommer er passe stort uten å dominere:



TV: LG 42LW550W, 3D og alt jeg trenger for å se tv.

Elektrikeren har vært her og lagt inn flere strømuttak, for å minske bruken av padder rundt anlegget og andre steder. Kabelrotet får jeg ordne opp i senere, har skaffet meg kabelkanaler for å skjule og ha orden på alle kablene.



Den gamle tv'en (32-tommer) var planlagt satt inn på soverommet. Elektrikeren la inn nettverkskabel, og nå har vi Altibox i to rom (ekstraboks fra Altibox ble hentet i dag).

 

Galakse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Sted
Lier










Høyttalere: Monitor Audio GS60
Forsterker: Hegel H1 mk2
Kilde 1: Sony blue-ray
Kilde 2: Squeezebox Duet
Kilde 3: Altibox tuner
 

Galakse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Sted
Lier
hifiguru skrev:
Grattis med nye høyttalere!!!
Takk, hifiguru!

Det er alltid spennende å bli kjent med nye høyttalere, spesielt i egen stue. Plassering og slikt er ikke satt enda, men høyttalerne gir allerede godlyd! Jeg aner potensialet :)
 

Galakse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Sted
Lier
Galakse skrev:
Forsterker
Min Hegel H1mk2 begynner å dra på årene. Den har fått noen små lyter med tiden, men spiller da fremdeles vakkert i godt oppvarmet tilstand. Forsterkeren er den dyreste komponenten i anlegget, også med tanke på reparasjon (som kan bli aktuelt).
Utover vinteren ble forsterkeren dårligere i høyre kanal. Etter kontakt med både Soundgarden og Hegel ble jeg trygg på at Soundengine-modulen i denne kanalen var i ferd med å dø. Nye moduler til begge kanalene ble bestilt hos Hegel, og servicen var som vanlig god. Jeg valgte å bytte begge når jeg først byttet, selv om dette ikke var nødvendig.

Bytte av Soundengine-modulene var en suksess, og forsterkeren fungerer nå 100 %. Gøy!

Dette er bilder av de gamle modulene. Jeg fikk ikke tatt bilde av de nye modulene før de ble satt inn i forsterkeren. Det var noe fargeforskjell mellom gammel og ny, men jeg fikk ikke sjekket om de hadde samme artikkelnummer og slikt.



 

Galakse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Sted
Lier
Her er bilder av da Monitor Audio RX6 var i stua. Det låt bra, men jeg ønsket "noe mer" - og endte derfor opp med Monitor Audio GS60.





Jeg prøvde også plassering på den andre veggen, for å vurdere muligheter:

 

Galakse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Sted
Lier
Digitalt:
  • Endelig forer Squeezebox Duet anlegget med musikk. Den stasjonære pc'en står på 24/7 uansett, og fungerer bra som server for Duet'n. Gøy :)
  • Tags på mp3, flac og andre musikkfiler har jeg latt flyte for mye en stund...kaos :p

Dac:
  • Med flere digitale komponenter i anlegget kan det være aktuelt å skaffe en dac...
  • Følgende enheter bør kunne tilkobles: Multispiller, tv, altibox, SB duet
  • Lydsignaturen til dac'en bør være kompatibel med det jeg har; Monitor Audio og Hegel. Jeg foretrekker en frempå spillestil med en åpen mellomtone, slik Monitor Audio og Hegel-forsterkeri fungerer sammen. Men systemet er desto mer kildekritisk, derfor er det vanskelig å velge en dac.
  • Fjernkontroll med inngangsvelger er et must, da dette vil kunne oppgradere funksjonen ytterligere. Det beste hadde vært å kunne bruke Altibox sin fjernkontroll som inngangsvelger. Eventuelt kan andre produkter bøte på manglende innganger, som Inday sine produkter.

Kabel:

  • Lange høyttalerkabler trengs siden forsterker er plassert på ene hjørnet, og ikke midt mellom høyttalerne... Det blir vel "billig-kabel på rull"-løsning. Men hvilke kabler? Jeg tar gjerne imot råtips.

Dette er bare tanker, men det trengs innimellom :)
 
Topp Bunn