Ja og nei....Interessant theStig. Inverterer altså ICE-modulene signalet ?
Ja, hvis man kjøper såkalte evaulation kits, så følger alle kablene man trenger med. Det er plug-and-play sånn sett. Man trenger chassi, kontakter for strøm, inn og ut. Det er alt.En annen ting,- er det riktig at man kjøper modulene og det eneste som strengt tatt må gjøres er å montere det i et kabinett, koble 230v til "neutral/live", signal-inn og høyttaler på "out +/-" ?
Ikke hvis man i utgangspunktet kjører bare single ended inn, og den inverterte inngangen ikke er i bruk, dvs. koblet til jord.Eh, teoritankespinn her nå.
Vil ikke støy plukket opp av kabelen øke 3 dB ved denne klippeoperasjonen?
Ja, det er riktig når en tenker seg litt om... hehe. Men modulene konverter til ubalansert likevel på et senere tidspunkt ? Altså tiltross for en ev. bruker balansert inn ?Ja og nei....
De har balansert inngang, og da har man egentlig to inngangn - en som er ikke-invertert, og en som er invertert. Det er slik balansert inngang fungerer.
Ved single ended kobling bruker man den ikke-inverterte inngangen. Den inverterte kobles til jord, eller ikke tilkobles i det hele tatt. Den siste gir 6 dB mindre gain.
Hvilket arbeid/modifikasjoner utføres da av leverandører av ICE-baserte produkter ?Ja, hvis man kjøper såkalte evaulation kits, så følger alle kablene man trenger med. Det er plug-and-play sånn sett. Man trenger chassi, kontakter for strøm, inn og ut. Det er alt.
Ja, det konverteres til single-ended internt i modulen.Men modulene konverter til ubalansert likevel på et senere tidspunkt ? Altså tiltross for en ev. bruker balansert inn ?
Som regel gjøres det ingen ting, forsterkerne er normalt utstyrt med en standard ICE modul uten noe mer. Noen produsenter har brukt egne buffere på inngangen (bla. Embla gjorde det før) og mer filtrering av utgangen i form av seriespoler med mer. Vil tro at Midgard ikke gjør dette, og Embla gjør det ikke nå.Hvilket arbeid/modifikasjoner utføres da av leverandører av ICE-baserte produkter ?
Vil det si at kvalitets- og lydmessig er et produkt fra f.eks. Embla ~100% identisk med tilsvarende produkt fra Midgard ?
Ja, det er min erfaring også. Har derfor tilført mine egne ICE forsterkere ekstra avkobling av forsyningsspenningene, noe som førte til enda bedre lyd.På generelt grunnlag:
PWM-forsterkeres lydsignatur er til en viss grad avhengig av kvaliteten på kondensatorene i strømforsyningen (de også). "Tweaking" er altså mulig.
Vil disse ha samme effekt som redusert gain inni forsterkeren?Hva med et inline dempeledd inn på forsterkeren, redusere gain med 10?dB...
http://www.rothwellaudioproducts.co.uk/html/attenuators.html
mvh
Sleiven
Ja, men 4 dB mer demping.Vil disse ha samme effekt som redusert gain inni forsterkeren?
Frode
Stig,Ja, men 4 dB mer demping.
Jepp, de eldre Embla modellene hadde et eget inngangsbuffer. De nye har ikke det.På tidligere modeller fra Embla, er inngangsimpedansen oppgitt til 100K. Jeg ser at dette ikke er nevnt på de nye modellene.
Frode
På grunn av problem med støy. Jeg legger ved et sitat fra Jens her på forumet:Hvorfor mindre gain????
Arne K
FrodeSlutter meg til dette forslaget!
Som tidligere eier av disse høyttalerne vet jeg av erfaring at hvis du har litt for høy gain i effekttrinnet så er du særlig sårbar for støy fra preamp o.l.
Det som er mest bankers i forhold til støy er å skaffe seg et effekttrinn med lav følsomhet.
Som regel har transistorforsterkere høyere gain enn rørtrinn og derfor er det også helt normalt at transistor støyer MER enn rør på lettdrevne høyttalere.
Må dog tilføye at det slettes ikke er sikker at du finner så mye som lyder bedre enn din BAT på disse høyttalerne selv om det støyer mindre.
Effekttrinn med under 10db gain pleier å være støyfritt.
10-20db er ok.
Over 20db så er det vanskelig å unngå støy
Jeg regner med at du har gode tips om hva jeg bør velge.Jeg ville nå heller valgt en riktigere kilde, med mindre støy i stedet for å dempe og forsterke samma skiten.