Gain i ICE-forsterkere

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Av de jeg har sjekket, har alle ICE-baserte forsterkere gain på 27dB. Er det noen som vet om dette kan reduseres?

Frode

T

theStig

Gjest
Ja, det kan reduseres med 6 dB ved å kjøre single-ended input.

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Mine har kun SE input og da er det vel ikke mer å hente?

Frode

T

theStig

Gjest
I mange ICE forsterkere er den inverterte inngangen koblet til jord, og da er gain fortsatt 27 dB. Hvis man klipper av ledningen til den inverterte inngangen så denne henger fritt, så går gain ned med 6 dB. Hvilken forsterker er det snakk om dette?

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Det er Embla Megera.

Frode

T

theStig

Gjest
Eh... hvilken utgangseffekt er det på denne?

EDIT: fant det ut, det er en 200W/4 ohm modul inni der.

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
125W i 8 ohm.

T

theStig

Gjest
Da har du en ICEPower 200ASC modul i den forsterkeren, og for å kutte den inverterte inngangen klipper du av ledningen som går til pinne 7 på den brede connectoren. Se skisse...

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.170
Interessant theStig. Inverterer altså ICE-modulene signalet ?

En annen ting,- er det riktig at man kjøper modulene og det eneste som strengt tatt må gjøres er å montere det i et kabinett, koble 230v til "neutral/live", signal-inn og høyttaler på "out +/-" ?

T

theStig

Gjest
Interessant theStig. Inverterer altså ICE-modulene signalet ?
Ja og nei....

De har balansert inngang, og da har man egentlig to inngangn - en som er ikke-invertert, og en som er invertert. Det er slik balansert inngang fungerer.

Ved single ended kobling bruker man den ikke-inverterte inngangen. Den inverterte kobles til jord, eller ikke tilkobles i det hele tatt. Den siste gir 6 dB mindre gain.

T

theStig

Gjest
En annen ting,- er det riktig at man kjøper modulene og det eneste som strengt tatt må gjøres er å montere det i et kabinett, koble 230v til "neutral/live", signal-inn og høyttaler på "out +/-" ?
Ja, hvis man kjøper såkalte evaulation kits, så følger alle kablene man trenger med. Det er plug-and-play sånn sett. Man trenger chassi, kontakter for strøm, inn og ut. Det er alt.

K

kbwh

Gjest
Eh, teoritankespinn her nå.
Vil ikke støy plukket opp av kabelen øke 3 dB ved denne klippeoperasjonen?

T

theStig

Gjest
Eh, teoritankespinn her nå.
Vil ikke støy plukket opp av kabelen øke 3 dB ved denne klippeoperasjonen?
Ikke hvis man i utgangspunktet kjører bare single ended inn, og den inverterte inngangen ikke er i bruk, dvs. koblet til jord.

Teoretisk sett øker støyen noe i selv inngangkretsen hvis man lar den inverterte inngangen "sveve". Men støyen er jo ekstremt lav uansett da....

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.170
Ja og nei....

De har balansert inngang, og da har man egentlig to inngangn - en som er ikke-invertert, og en som er invertert. Det er slik balansert inngang fungerer.

Ved single ended kobling bruker man den ikke-inverterte inngangen. Den inverterte kobles til jord, eller ikke tilkobles i det hele tatt. Den siste gir 6 dB mindre gain.
Ja, det er riktig når en tenker seg litt om... hehe. Men modulene konverter til ubalansert likevel på et senere tidspunkt ? Altså tiltross for en ev. bruker balansert inn ?

Edit: så ved å jorde "minuskretsløpet" i det balanserte inngangskretsløpet, oppnår modulene en "balansert forsterkning", altså +6dB kontra et ubalansert kretsløp ? Mao. plusskretsløpet vil ha et "balansert referansepunkt" ?

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.170
Ja, hvis man kjøper såkalte evaulation kits, så følger alle kablene man trenger med. Det er plug-and-play sånn sett. Man trenger chassi, kontakter for strøm, inn og ut. Det er alt.
Hvilket arbeid/modifikasjoner utføres da av leverandører av ICE-baserte produkter ?

Vil det si at kvalitets- og lydmessig er et produkt fra f.eks. Embla ~100% identisk med tilsvarende produkt fra Midgard ?

K

kbwh

Gjest
På generelt grunnlag:
PWM-forsterkeres lydsignatur er til en viss grad avhengig av kvaliteten på kondensatorene i strømforsyningen (de også). "Tweaking" er altså mulig.

T

theStig

Gjest
Men modulene konverter til ubalansert likevel på et senere tidspunkt ? Altså tiltross for en ev. bruker balansert inn ?
Ja, det konverteres til single-ended internt i modulen.

T

theStig

Gjest
Hvilket arbeid/modifikasjoner utføres da av leverandører av ICE-baserte produkter ?

Vil det si at kvalitets- og lydmessig er et produkt fra f.eks. Embla ~100% identisk med tilsvarende produkt fra Midgard ?
Som regel gjøres det ingen ting, forsterkerne er normalt utstyrt med en standard ICE modul uten noe mer. Noen produsenter har brukt egne buffere på inngangen (bla. Embla gjorde det før) og mer filtrering av utgangen i form av seriespoler med mer. Vil tro at Midgard ikke gjør dette, og Embla gjør det ikke nå.

Det er viktig å huske på at det finnes to typer ICE moduler, A og ASP. Sistnevnte er det Embla, Midgard m.fl bruker, og de har innebygget powersupply. A varianten er uten powersupply, og er den typen bla. Jeff Rowland bruker. Da lager produsenten sitt eget powersuppy. Dette kan og vil føre til forskjelller fra produsent til produsent.

Det er nok grunnlag for å si at produkter som er basert på ASP modulene, og som ikke er tilført andre kretsløp, nødvendigvis må låte temmelig likt.

Nå er det min erfaring av ICE modulene faktisk låter bedre når de monteres i et metallchassi (har noe med skjerming å gjøre), så en teoretisk mulighet finnes for at en type chassis er bedre enn et annet.

T

theStig

Gjest
På generelt grunnlag:
PWM-forsterkeres lydsignatur er  til en viss grad avhengig av kvaliteten på kondensatorene i strømforsyningen (de også). "Tweaking" er altså mulig.
Ja, det er min erfaring også. Har derfor tilført mine egne ICE forsterkere ekstra avkobling av forsyningsspenningene, noe som førte til enda bedre lyd.

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Begge deler skulle da gi en demping på 16db tilsammen. Grunnen til at jeg spør, er at jeg har svært følsomme høyttalere. Emblaene kombinert med Vincent SA-31 preamp gav støyproblemer. For øyeblikket har jeg ikke preamp, så jeg får ikke testet. Emblaene brukes kun i bassen, men det hadde vært gøy å teste ICE også høyere i frekvens.

Frode

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.870
Ja, men 4 dB mer demping.
Stig,

Vet du om inngangsimpedansen er flat mellom 20 og 20k?

I så fall kunne jo en enkel seriemotstand, evt en på hver signalhalvdel, på noen kOhm fungere.

T

theStig

Gjest
Det vet jeg... og det er den - ca. 10 kOhm for 200ASC modulen. Demping i området 10 dB vil kreve en temmelig stor seriemotstand (22 kOhm f.eks), men det vil selvsagt fungere.

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
På tidligere modeller fra Embla, er inngangsimpedansen oppgitt til 100K. Jeg ser at dette ikke er nevnt på de nye modellene.

Frode

T

theStig

Gjest
På tidligere modeller fra Embla, er inngangsimpedansen oppgitt til 100K. Jeg ser at dette  ikke er nevnt på de nye modellene.

Frode
Jepp, de eldre Embla modellene hadde et eget inngangsbuffer. De nye har ikke det.

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Hvorfor mindre gain????

Arne K
På grunn av problem med støy. Jeg legger ved et sitat fra Jens her på forumet:
Slutter meg til dette forslaget!
Som tidligere eier av disse høyttalerne vet jeg av erfaring at hvis du har litt for høy gain i effekttrinnet så er du særlig sårbar for støy fra preamp o.l.
Det som er mest bankers i forhold til støy er å skaffe seg et effekttrinn med lav følsomhet.
Som regel har transistorforsterkere høyere gain enn rørtrinn og derfor er det også helt normalt at transistor støyer MER enn rør på lettdrevne høyttalere.

Må dog tilføye at det slettes ikke er sikker at du finner så mye som lyder bedre enn din BAT på disse høyttalerne selv om det støyer mindre.
Effekttrinn med under 10db gain pleier å være støyfritt.
10-20db er ok.
Over 20db så er det vanskelig å unngå støy
Frode

T

theStig

Gjest
Hvis du setter ned gain eller demper signalet før effektforsterkeren mye, vil du kunne få problemer med å drive effektforsterkeren til full effekt. Men det er kanskje ikke noe behov for det heller da...

R

Ronny_D

Gjest
Jeg ville nå heller valgt en riktigere kilde, med mindre støy i stedet for å dempe og forsterke samma skiten.

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Jeg ville nå heller valgt en riktigere kilde, med mindre støy i stedet for å dempe og forsterke samma skiten.
Jeg regner med at du har gode tips om hva jeg bør velge.

Frode

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Ingen tips direkte, men en kilde/pre med mindre støy ville være mer effektivt...

Arne K

Topp Bunn