Libya får McDonalds og Coca-Cola automater på alle hjørner.Andy skrev:Hva vil skje i Libya nå? En av verdens verste diktotorer er død.
Hvilket han strengt tatt gjorde mens han levde også....MaKi skrev:Er han? Det bildet jeg så minte om en maske fra en lavbudsjetts skrekkfilm.
Med bakgrunn i hvem som pushet på for NATO-engasjementet tror jeg ikke det. Jeg tror faktisk det går mer i retning fish and chips og croissanter.Heimdall skrev:Libya får McDonalds og Coca-Cola automater på alle hjørner.Andy skrev:Hva vil skje i Libya nå? En av verdens verste diktotorer er død.
Forutsetter at de lokale kameldriverne er i stand til å skille mellom USA, UK og Frankrike! Er redd det for et flertall der nede uansett dreier seg om samlebegrepet "vestlige" ! Og hvis islamistene slipper til er det snakk om "vestlige skitne hunder" eller noe i den duren. Jeg er noe skeptisk til at så veldig mange "på gølvet" i Libya kjenner til bakgrunnen for NATO engasjementet.Zomby_Woof skrev:Med bakgrunn i hvem som pushet på for NATO-engasjementet tror jeg ikke det. Jeg tror faktisk det går mer i retning fish and chips og croissanter.Heimdall skrev:Libya får McDonalds og Coca-Cola automater på alle hjørner.Andy skrev:Hva vil skje i Libya nå? En av verdens verste diktotorer er død.
Det er nok riktig. Men samtidig har jeg klokkertro på franskmennenes kynisme. Jeg inbiller meg at det ligger noen 'under bordet'-avtaler rundt om kring som vil vise seg etterhvert. Tipper fremtidens libyere handler bensin til eget bruk hos Elf.Spiralis skrev:Forutsetter at de lokale kameldriverne er i stand til å skille mellom USA, UK og Frankrike! Er redd det for et flertall der nede uansett dreier seg om samlebegrepet "vestlige" ! Og hvis islamistene slipper til er det snakk om "vestlige skitne hunder" eller noe i den duren. Jeg er noe skeptisk til at så veldig mange "på gølvet" i Libya kjenner til bakgrunnen for NATO engasjementet.Zomby_Woof skrev:Med bakgrunn i hvem som pushet på for NATO-engasjementet tror jeg ikke det. Jeg tror faktisk det går mer i retning fish and chips og croissanter.Heimdall skrev:Libya får McDonalds og Coca-Cola automater på alle hjørner.Andy skrev:Hva vil skje i Libya nå? En av verdens verste diktotorer er død.
Helt enig. Det er kanskje det beste med store diktatores død.BT skrev:Får håpe dette setter en støkk i andre diktatorer.
Så mange mennesker den karen har fått drept, torturert og fengslet så er det en passende straff å bli slått til døde med et par sko. Håper de brukte god tid.Zomby_Woof skrev:Dagbladet siterer en eller annen som muligens var i nærheten: "Vi slo ham med sko, og skjøt ham i hodet".
Kanskje vi må vente litt til før Libya utvikler seg til en fungerende rettsstat....
Det er menineng man skal være imot henrettelser whatsoever!Gjestemedlem skrev:Så mange mennesker den karen har fått drept, torturert og fengslet så er det en passende straff å bli slått til døde med et par sko. Håper de brukte god tid.Zomby_Woof skrev:Dagbladet siterer en eller annen som muligens var i nærheten: "Vi slo ham med sko, og skjøt ham i hodet".
Kanskje vi må vente litt til før Libya utvikler seg til en fungerende rettsstat....
Jeg er også en sterk motstander av dødsstraff. Men det er derfor gunstig at Ghadaffi ble avlivet på denne måten slik at man slapp å dømme ham til døden. Libya vil være et bedre land om de kan lage et lovverk som ikke tillater det.Zomby_Woof skrev:Jeg er mot dødsstraff. Jeg er også (enda mer) mot summariske mobbhenrettelser. Men det er klart. Jeg er sær.
Forøvrig klarer jeg ikke hisse meg opp over Moammar i seg selv. Han var en kødd.
Prinsippet derimot, og hva hendelsen indikerer om fremtiden...
Særlig prinsippfast har Gjestemedlem aldri vært. Sterkt mot dødsstraff, men helt tipp topp at han blir henrettet av en mobb.Gjestemedlem skrev:Jeg er også en sterk motstander av dødsstraff. Men det er derfor gunstig at Ghadaffi ble avlivet på denne måten slik at man slapp å dømme ham til døden. Libya vil være et bedre land om de kan lage et lovverk som ikke tillater det.Zomby_Woof skrev:Jeg er mot dødsstraff. Jeg er også (enda mer) mot summariske mobbhenrettelser. Men det er klart. Jeg er sær.
Forøvrig klarer jeg ikke hisse meg opp over Moammar i seg selv. Han var en kødd.
Prinsippet derimot, og hva hendelsen indikerer om fremtiden...
Intensiteten i dette drapet synes helt klart å være personlig motivert, og det er ikke vanskelig å forstå hvorfor det endte som det gjorde. Så det er ingen grunn til å moralisere over utfallet. Men G ute av veien er det større muligheter for fred og en sivilisert utvikling.
Netopp dette er ikke en organisert opposisjon slik vi er vant med,men begrunnet i tilhørighet og stamme område(folkeslag) ,og de kjemper sin kamp,de sterkeste overlever og kommer til og styre.Ingen av delene gjør meg optimistisk på libyernes vegne, for å si det sånn
Vel like mye menesker som ser sitt snitt til makt og penger,som ikke har så mye og tape,og sannsynligvis ikke har noen form for tanke om ett sosialdemokratiDette er sinte mennesker som seirer over en blodig tyran.
Mye personlig frihet og lite lover og regler der nå.Gjestemedlem skrev:Libya er ikke inne i en fase med oppbygging, fred og demokratisk utvikling riktig ennå. I den situasjonen de har funnet seg i nå har det vært et blodig opprør, omveltninger og utrensking. Hendelser som dette kan være en grei og konsis måte å ende denne fasen. Det er ingen sentrale myndigheter som har full kontroll og på norsk politivis kan holde orden og holde alle i ørene ennå. Vi snakker ikke om en tradisjonell hær der alle lystrer den minste ordre på høvelig militært hierarkisk vis. Dette er sinte mennesker som seirer over en blodig tyran.
Det hjelper lite å sutte på glansbildeprinsipper hvis dette medfører at man ikke er i stand til å forholde seg til virkeligheten.
Verden er ingen disneyfilm.
I en borgerkrig er det litt andre regler som gjelder enn i fredelige studer i siviliserte vestlige land. Sinte menn med våpen styrer midlertidig, når sinnet er stagget og kampen er vunnet kan man prøve å arbeide seg mot sistnevnte.Pink_Panther skrev:Mye personlig frihet og lite lover og regler der nå.
Interessant valg av ord. Rettsstatsprinsipper, glansbildeprinsipper. Du kan bedre, både analytisk og retorisk.Gjestemedlem skrev:glansbildeprinsipper
Merkelig utsagn.Pink_Panther skrev:Mye personlig frihet og lite lover og regler der nå.Gjestemedlem skrev:Libya er ikke inne i en fase med oppbygging, fred og demokratisk utvikling riktig ennå. I den situasjonen de har funnet seg i nå har det vært et blodig opprør, omveltninger og utrensking. Hendelser som dette kan være en grei og konsis måte å ende denne fasen. Det er ingen sentrale myndigheter som har full kontroll og på norsk politivis kan holde orden og holde alle i ørene ennå. Vi snakker ikke om en tradisjonell hær der alle lystrer den minste ordre på høvelig militært hierarkisk vis. Dette er sinte mennesker som seirer over en blodig tyran.
Det hjelper lite å sutte på glansbildeprinsipper hvis dette medfører at man ikke er i stand til å forholde seg til virkeligheten.
Verden er ingen disneyfilm.