Gaddafi er død. Hva nå?

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.139
Sted
Nøtterøy
Hva vil skje i Libya nå? En av verdens verste diktotorer er død.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Er han? Det bildet jeg så minte om en maske fra en lavbudsjetts skrekkfilm.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det som skjer nå er først og fremst at jeg ser etter solbrillene hans på eBay. Med Libya? Aner ikke.

Z

Zomby_Woof

Gjest
MaKi skrev:
Er han? Det bildet jeg så minte om en maske fra en lavbudsjetts skrekkfilm.
Hvilket han strengt tatt gjorde mens han levde også....

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.563
Torget vurderinger
0
Er redd det vil bli en periode med kaos og bortimot anarki mens ulike fraksjoner kjemper om hvem som skal stige fram som den nye sterke mann! Så vil vi oppleve at den nye diktatoren undertrykker "de andre" mens hans egne folk får store privilegier.

Vesten vil ikke bry seg så lenge den nye kjeltringen lar oss få olje! Det blir slik USA i uminnelige tider har forholdt seg til div. diktatorer i Sør og Mellom Amerika. " He is a bastard, but he is our bastard!"

Folk i Libya har ingen tradisjon i retning av demokrati etter vestlig mønster så det vil det nok ikke bli. I den grad de blir i stand til å arrangere valg mellom politiske partier vil vi nok se at islamistiske grupperinger vil få flertall, og det var nok ikke hva våre vestlige ledere hadde ønsket seg. Jfr Hamas!

Men vi får nå se..... ::)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Heimdall skrev:
Andy skrev:
Libya får McDonalds og Coca-Cola automater på alle hjørner.
Med bakgrunn i hvem som pushet på for NATO-engasjementet tror jeg ikke det. Jeg tror faktisk det går mer i retning fish and chips og croissanter.

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Antall liker
998
Sted
Oslo
Torget vurderinger
126

disse snille gutta tar over, sikkert glinke i administarsjon og diplomati

..sikkert.. :-\

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.563
Torget vurderinger
0
Zomby_Woof skrev:
Heimdall skrev:
Andy skrev:
Med bakgrunn i hvem som pushet på for NATO-engasjementet tror jeg ikke det. Jeg tror faktisk det går mer i retning fish and chips og croissanter.
Forutsetter at de lokale kameldriverne er i stand til å skille mellom USA, UK og Frankrike! Er redd det for et flertall der nede uansett dreier seg om samlebegrepet "vestlige" ! Og hvis islamistene slipper til er det snakk om "vestlige skitne hunder" eller noe i den duren. Jeg er noe skeptisk til at så veldig mange "på gølvet" i Libya kjenner til bakgrunnen for NATO engasjementet.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Spiralis skrev:
Zomby_Woof skrev:
Heimdall skrev:
Andy skrev:
Forutsetter at de lokale kameldriverne er i stand til å skille mellom USA, UK og Frankrike! Er redd det for et flertall der nede uansett dreier seg om samlebegrepet "vestlige" ! Og hvis islamistene slipper til er det snakk om "vestlige skitne hunder" eller noe i den duren. Jeg er noe skeptisk til at så veldig mange "på gølvet" i Libya kjenner til bakgrunnen for NATO engasjementet.
Det er nok riktig. Men samtidig har jeg klokkertro på franskmennenes kynisme. Jeg inbiller meg at det ligger noen 'under bordet'-avtaler rundt om kring som vil vise seg etterhvert. Tipper fremtidens libyere handler bensin til eget bruk hos Elf.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Får håpe dette setter en støkk i andre diktatorer.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.432
Det blir urolige tider i Libya, er jeg redd for. Folket har til nå hatt en felles fiende, hvem skal de hate nå?
Forøvrig syntes jeg Siv Jensen var usmakelig i sine uttalelser idag. "Jeg er glad for at han er død"

G

Gjestemedlem

Gjest
En god løsning å skyte ham når de tok ham. Nå har ikke lojalistene noe å kjempe for lenger, og drømmen om å gjeninnsatte Ghaddaffi er ikke lenger gyldig.

Håper dette med det kan få resten av dem til å overgi seg og innse at slaget er tapt uten ytterligere krigshandlinger og blodbad.

Så ja, det var vederkvegende å se en Hollywoodending på tyrannens styre. Jeg og er glad for at han er død, og tatt av dage på en slik måte. Poetic justice.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Dagbladet siterer en eller annen som muligens var i nærheten: "Vi slo ham med sko, og skjøt ham i hodet".

Kanskje vi må vente litt til før Libya utvikler seg til en fungerende rettsstat....

G

Gjestemedlem

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Dagbladet siterer en eller annen som muligens var i nærheten: "Vi slo ham med sko, og skjøt ham i hodet".

Kanskje vi må vente litt til før Libya utvikler seg til en fungerende rettsstat....
Så mange mennesker den karen har fått drept, torturert og fengslet så er det en passende straff å bli slått til døde med et par sko. Håper de brukte god tid.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Gjestemedlem skrev:
Zomby_Woof skrev:

Så mange mennesker den karen har fått drept, torturert og fengslet så er det en passende straff å bli slått til døde med et par sko. Håper de brukte god tid.
Det er menineng man skal være imot henrettelser whatsoever! :mad:

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg er mot dødsstraff. Jeg er også (enda mer) mot summariske mobbhenrettelser. Men det er klart. Jeg er sær.

Forøvrig klarer jeg ikke hisse meg opp over Moammar i seg selv. Han var en kødd.

Prinsippet derimot, og hva hendelsen indikerer om fremtiden...

G

Gjestemedlem

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Jeg er mot dødsstraff. Jeg er også (enda mer) mot summariske mobbhenrettelser. Men det er klart. Jeg er sær.

Forøvrig klarer jeg ikke hisse meg opp over Moammar i seg selv. Han var en kødd.

Jeg er også en sterk motstander av dødsstraff. Men det er derfor gunstig at Ghadaffi ble avlivet på denne måten slik at man slapp å dømme ham til døden. Libya vil være et bedre land om de kan lage et lovverk som ikke tillater det.

Intensiteten i dette drapet synes helt klart å være personlig motivert, og det er ikke vanskelig å forstå hvorfor det endte som det gjorde. Så det er ingen grunn til å moralisere over utfallet. Men G ute av veien er det større muligheter for fred og en sivilisert utvikling.

V

vredensgnag

Gjest
Ganske vanlig at despoter tas av dage på uhyrlig vis - må være en slags sikkerhetsventil som blåser ut, der de som får kloa i den som har vært helt utilnærmelig brått får anledning til å bryte ringen denne har vært sikker bak og ta igjen på vegne av den kuede befolkningen.

Mussolini med frue, Caeusescu med frue, tsar Nicholas II med familie.

Mussolini og kona ble hengt opp ned utenfor katedralen i Milano, etter å ha blitt råbanket i et døgn.

Raseriet er ikke til å stogge.

http://www.vgtv.no/#!id=45256

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
At de henretter despotene er så sin sak, men at de også henretter uskyldige barn er i overkant ynkelig, spør du meg. Jeg skjønner begrunnelsen, men likevel.

V

vredensgnag

Gjest
Vanskelig å etterlyse rasjonell adferd i denne sammenhengen, spesielt i et samfunn der blodhevn er en plikt. Gaddafi har regjert i over 40 år og har myrdet, torturert, fornedret og skamfert en betydelig andel av Libyas befolkning, samtidig som han har redusert stammene som ikke var hans tilhengere til fattiglemmer, og stjålet landets naturressurser for å begunstige seg og sine.

N

Nifelheim

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Zomby_Woof skrev:

Jeg er også en sterk motstander av dødsstraff. Men det er derfor gunstig at Ghadaffi ble avlivet på denne måten slik at man slapp å dømme ham til døden. Libya vil være et bedre land om de kan lage et lovverk som ikke tillater det.

Intensiteten i dette drapet synes helt klart å være personlig motivert, og det er ikke vanskelig å forstå hvorfor det endte som det gjorde. Så det er ingen grunn til å moralisere over utfallet. Men G ute av veien er det større muligheter for fred og en sivilisert utvikling.
Særlig prinsippfast har Gjestemedlem aldri vært. Sterkt mot dødsstraff, men helt tipp topp at han blir henrettet av en mobb.

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
40.546
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
21
Gaddafi er død. Hva nå?

Se etter å få begravd den mannen så fort som mulig og prøv å glem han.
Gå videre, bygg et nytt demokratisk og bedre samfunn!

gismo

Z

Zomby_Woof

Gjest
Moralisering og moralisering, Deph... Nå har denne krigen pågått en stund. I mine øyne virker det tankeløst hvis ingen i revolusjonsrådet har hatt en plan for hva som skulle skje hvis det tok MG levende. Det virker barbarisk hvis ordren var å lynsje på stedet. Det virker uorganisert hvis det ikke var gitt en ordre om hva som skulle gjøres. Det virker udisiplinert hvis en eventuell ordre ikke ble fulgt.

Ingen av delene gjør meg optimistisk på libyernes vegne, for å si det sånn.

Moralisering er kanskje et ord du liker å bruke om de som er uenige med deg. Hvordan eller om hva er kanskje mindre vesentlig?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Nå er visstnok Saif al-Islam drept også.

Edit: Nå er han visstnok bare såret og på sykehus.

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Antall liker
736
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Vi bør huske på att vi er i den Arabiske verden,demokrati etter norsk modell er utelukket i genrasjoner,dette er ett land styrt av stammer og stammers innflytelse.
Vi får nå nye stammer i føresete med en stekt mann,som vil inngå nye avtaler med "vesten" iht utvikling som noen så pent kaller det av de energi kilder landet besitter.
Vi får Følge med og se hvilke spillere som nå "beiler" seg for det nye styre…….vi har jo sammarbeidet greit med de vi også og tjent noen kroner til oljefondet der nede tidligere.
Og vesten har stille støttet Gadaffi så lenge han holdt avstand til al-Qaida og pleide internationale forbindelser med olje eliten ,samme med Algeria .

Det litt rare er ar Libya har hatt en viss utvikling mot det vestlige de siste 10 år,innfrastruktur,arbeidsledighet,skole,helse etc
En slik opposisjon var utenelig noen år tilbake,da var det virkelig stusslig der nede,når du prater med lokale der nede i dag er de veldig oppegående på politikk og har sine egene meninger om sin rolle i verden

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Antall liker
736
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Ingen av delene gjør meg optimistisk på libyernes vegne, for å si det sånn
Netopp dette er ikke en organisert opposisjon slik vi er vant med,men begrunnet i tilhørighet og stamme område(folkeslag) ,og de kjemper sin kamp,de sterkeste overlever og kommer til og styre.

Og de har ikke en kultur for og dele med hverandre,for og si det slik

G

Gjestemedlem

Gjest
Libya er ikke inne i en fase med oppbygging, fred og demokratisk utvikling riktig ennå. I den situasjonen de har funnet seg i nå har det vært et blodig opprør, omveltninger og utrensking. Hendelser som dette kan være en grei og konsis måte å ende denne fasen. Det er ingen sentrale myndigheter som har full kontroll og på norsk politivis kan holde orden og holde alle i ørene ennå. Vi snakker ikke om en tradisjonell hær der alle lystrer den minste ordre på høvelig militært hierarkisk vis. Dette er sinte mennesker som seirer over en blodig tyran.

Det hjelper lite å sutte på glansbildeprinsipper hvis dette medfører at man ikke er i stand til å forholde seg til virkeligheten.

Verden er ingen disneyfilm.

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Antall liker
736
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Dette er sinte mennesker som seirer over en blodig tyran.
Vel like mye menesker som ser sitt snitt til makt og penger,som ikke har så mye og tape,og sannsynligvis ikke har noen form for tanke om ett sosialdemokrati ;)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.432
Gjestemedlem skrev:
Libya er ikke inne i en fase med oppbygging, fred og demokratisk utvikling riktig ennå. I den situasjonen de har funnet seg i nå har det vært et blodig opprør, omveltninger og utrensking. Hendelser som dette kan være en grei og konsis måte å ende denne fasen. Det er ingen sentrale myndigheter som har full kontroll og på norsk politivis kan holde orden og holde alle i ørene ennå. Vi snakker ikke om en tradisjonell hær der alle lystrer den minste ordre på høvelig militært hierarkisk vis. Dette er sinte mennesker som seirer over en blodig tyran.

Det hjelper lite å sutte på glansbildeprinsipper hvis dette medfører at man ikke er i stand til å forholde seg til virkeligheten.

Mye personlig frihet og lite lover og regler der nå.

G

Gjestemedlem

Gjest
Pink_Panther skrev:
I en borgerkrig er det litt andre regler som gjelder enn i fredelige studer i siviliserte vestlige land. Sinte menn med våpen styrer midlertidig, når sinnet er stagget og kampen er vunnet kan man prøve å arbeide seg mot sistnevnte.

Det er nok en gledens dag for de fleste i Libya når de ser at diktatoren er død, og aldri kan komme tilbake, aldri kan true eller skade dem igjen. Det må gi en lettelse som gjør det enklere å legge tilside våpen, hat og hevn.

Man vet lite om mennesker og samfunn hvis man ikke er i stand til å se verdien i dette.

Som sagt, verden er ikke en disneyfilm.

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
Gjestemedlem skrev:
glansbildeprinsipper
Interessant valg av ord. Rettsstatsprinsipper, glansbildeprinsipper. Du kan bedre, både analytisk og retorisk.

V

vredensgnag

Gjest
Pink_Panther skrev:
Gjestemedlem skrev:

Merkelig utsagn.

Det er ca. 200 ulike stammer i Libya. En del av disse er organisert i storstammer, alle følger Koranen. De har meget strenge regler for hva de skal gjøre, eller ikke gjøre.

Om du vil kan jeg gi deg en link til hvordan tyskertøser i Ålesund ble behandlet etter tyskernes kapitulasjon, så kan du fundere over tilsvarende tilstander hos oss. Det skjedde også en god del likvidasjoner i de dagene, og det var så barbarisk at meget er hemmeligstemplet.

At stammene som støttet kongen av Libya (som var fra Benghazi), nå har hevnet seg på Gaddafis stamme i Sirte, og Gaddafi selv, er fullkomment logisk - som når gode nordmenn tok NS-folk. Og at de drepte ham var kanskje for å være helt sikre på at stammen fikk æren for å ha gjort det, fremfor at han ble ført frem for et tribunal bestående av andre stammer.

Uhyre konkrete regler i slike sammenhenger - men samtidig også et interregnum, en mellomperiode uten klar styring - mens nye maktstrukturer dannes. Men stammeregler, religiøse påbud og utviklet kutymé gjelder i stor grad.
Det var derfor de banket ham (til døde) med sine sko - den dypeste fornærmelsen tenkelig i de deler av verden.

S

Slubbert

Gjest
Som sagt mange ganger; en rettsstats kanskje viktigste oppgave er å beskytte enkeltindividet mot flertallet.

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1
Jeg ser at Aftenposten har en artikkel hvor det påpekes at det hadde vært best med Gadaffi i live for en rettssak, men personlig vil jeg se norske myndigheter bli tiltalt for forbrytelser. Men, akk, det internasjonale samfunn fungerer ikke slik at man engang kan anklage myndigheter på nasjonalt nivå og dermet vil miljøet i internasjonal politikk forblir en slags eksklusiv klubb hvor man har rottet seg sammen og neppe kan gjøres ansvarlig for noe som helst i motsetning til det man måtte kunne forvente i et alminnelig rettssamfunn/rettsstat.

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
Dette var en herlig dag ;D en massemorder mindre ;)

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1
Til de som synes det er relevant å bruke begrep som massemordere, så vil jeg bare minne om at USA nok har rekorden for å målgi, anfalle og gjennomføre flest og raskest premediterte massedrap på sivile i 1945, noe de fram til i dag ikke er stillt til ansvar for av dem man må kunne kalle seriøse aktører.

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
Se og nyt de herlige videoene på vg nett :p

Topp Bunn