Gøyttalere til Hegel H300

Stigimon

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2005
Innlegg
522
Antall liker
304
Sted
Hommersåk
Torget vurderinger
26
Lurer på om det har noen gode lyttetips til meg. Vurderer om jeg burde oppgradere mine Monitor Audio Gs20
Føler ikke at jeg får ut max av min Hegel med dem. Spiller på tvers av et avlangt rom på ca 12•4 meter og avstanden fra senter til senter av høyttalerne er snaut et par meter. Hører på mye forskjellig men med hovedvekt på rock. Liker litt bass :) Om noen har gode erfaringer med noe... Rop ut :)
 

AKA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2007
Innlegg
211
Antall liker
90
Torget vurderinger
6
Hva er budsjettet? ser Stereofil har tilbud på Tannoy Turnberry - en knakende god høyttaler og et røverkjøp til prisen.
 

Stigimon

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2005
Innlegg
522
Antall liker
304
Sted
Hommersåk
Torget vurderinger
26
Budsjett ja... Vet ikke helt... De jeg har kostet veil 22k... det jeg bytter til blir nok brukte til rundt ca maks 20k...
 
T

tce-teams

Gjest
Sjekk litt på salgs siden her inne på hfs ligger noen høyttalere der.
 

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
1.071
Antall liker
536
Sted
Jæren
Du kan jo ta en lytterunde i område ditt. Sikkert et lydlaug som kan gi deg lytterunde. Helt klart så er Tannoy en høyttaler med gøyfaktor. Har selv Glenair 15 og er meget godt fornøyd med de. Er usikker på om Hegel er rette komboen til Tannoy? Jeg testet for lenger siden Hegel på et par D700 som jeg hadde. Det ble ikke bra hos meg.
 

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Innlegg
185
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
Er ikke MA GS20 veldig gode høyttalere da?

Prøv Elac FS 247 BE. Den koster 20k.
 

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
1.071
Antall liker
536
Sted
Jæren
Tror kanskje at ART Modern/Deco har den gøyfaktoren som trådstarter er på jakt etter. Men smaken er som baken. Ser at han bor på Hommersåk. Rovigen her på sentralen har et par ART Modern 10 som det sikkert går an å få en lytterunde på.
 

jano007

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
130
Antall liker
2
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
1
Vienna acoustics har jo mye moro. Jeg ar selv h200 og Mozart grand. Spiller utrolig bra
 

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Innlegg
394
Antall liker
227
Torget vurderinger
14
Jeg hadde noen MA GS10 på en Hegel H70. Det var bra punch men låt litt inneklemt i mellomtone. Dette bedret seg betraktelig med bytte av høyttalerkabler. Har du forsøkt å tweake litt mtp signal/høyttalerkabel evt kilde? Jeg byttet forøvrig fra en flertrådet TaraLabs ht kabel til en singelcore LFD kabel.
 

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Innlegg
391
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
Mulig du burde høre litt på Klipsch. De treffer bra på mye av det du ønsker.
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.468
Antall liker
31.824
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Hør på disse før du bestemmer deg, vil tro disse overrasker:)
Vienna Acoustics Mozart Grand SE ligger i denne prisklassen.
Men husk, det må være SE...;)

gismo
 

Stigimon

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2005
Innlegg
522
Antall liker
304
Sted
Hommersåk
Torget vurderinger
26
Jeg hadde noen MA GS10 på en Hegel H70. Det var bra punch men låt litt inneklemt i mellomtone. Dette bedret seg betraktelig med bytte av høyttalerkabler. Har du forsøkt å tweake litt mtp signal/høyttalerkabel evt kilde? Jeg byttet forøvrig fra en flertrådet TaraLabs ht kabel til en singelcore LFD kabel.
Takker for tips. Har Naim Naca5 for hånden... Skal teste den. Ang signalkabel har jeg prøvd litt forskjellig. Ikke testet med alle kildene mine... Skal plukke fram Denon DCD2560 og teste den både analogt og digitalt.
 

Stigimon

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2005
Innlegg
522
Antall liker
304
Sted
Hommersåk
Torget vurderinger
26
Er ikke MA GS20 veldig gode høyttalere da?

Prøv Elac FS 247 BE. Den koster 20k.
Gs20 ER en god høyttaler... Ingen tvil om det... Men har ett vanskelig rom, og troooor jeg kunne finne bedre synergier med andre høyttalere.... Men vet jo ikke helt sikkert om gresset er grønnere.... Kan fort komme til å angre meg om jeg bytter. Problemet et at de må selges først for å finansiere et evt bytte... Har ikke luksusen med å kunne a/b teste
 

Stigimon

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2005
Innlegg
522
Antall liker
304
Sted
Hommersåk
Torget vurderinger
26
Takker for mange gode tips... Lenge hatt lyst til å lytte til Vienna... Så må prøve å få til det. Tannoy og, men blir fort dyrt. Har billig Klipsch i hus, men ikke testa på Hegel... Husker jeg sikla på ART når det var et par for salg for ei stund siden.... Ikke lett dette... Mange valg... Kom gjene med flere forslag til ting å prøve... Aller helst ting dere har hørt, og helst sammen med H300
 

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
1.071
Antall liker
536
Sted
Jæren
Tannoy er ikke dyrere enn andre. Du får et par brukte Glenair15 for 25-30 tusen.
 

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Innlegg
185
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
Er ikke MA GS20 veldig gode høyttalere da?

Prøv Elac FS 247 BE. Den koster 20k.
Gs20 ER en god høyttaler... Ingen tvil om det... Men har ett vanskelig rom, og troooor jeg kunne finne bedre synergier med andre høyttalere.... Men vet jo ikke helt sikkert om gresset er grønnere.... Kan fort komme til å angre meg om jeg bytter. Problemet et at de må selges først for å finansiere et evt bytte... Har ikke luksusen med å kunne a/b teste
Beklager leste feil, du skal ha morsomme høyttalere? Da er kanskje ikke Elac rette valg. System Audio Mantra 70? Vet ikke hvordan den er, men Mantra 60 var en morsom høyttaler. Eller kanskje noe fra PSB?
 

rovigen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
200
Antall liker
39
Sted
Kverneland
Ligger noe gode gamle Psb Gold tilsalgs for 12 høvdinger her på torget. Skikkelig god rocke/gøy høyttaler. Ellers har du klipsch rf7 som er en kanon høyttaler som du kan få for under 20 tusen
 

Volund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
308
Antall liker
114
Sted
OSLO
Torget vurderinger
12
Har hatt H300 på PSB Synchrony Two, meget god lyd og moro. Tipper Synchrony One vil være ennå bedre.
 

Stigimon

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2005
Innlegg
522
Antall liker
304
Sted
Hommersåk
Torget vurderinger
26
Har vært mange gode tips. Flere jeg ikke hadde vært innom i det hele tatt. Psb Gold har jeg lest endel om, men begynner jo å dra endel på årene.... Glenair skulle jeg gjerne lånt øre til. Samme med Psb Syncrony modellene. Noen lokalt som selger PSB? System Audio er jeg litt mer skeptisk til. Aldri blitt venn med det jeg har hørt av dem, men ikke hørt så mange av de nyere.
Uansett bare å takke og bukke for alle gode tilbakemeldinger. Bare å komme med flere :)
Må få tatt meg en runde og lytta litt... Travle tider, men må prøve å få klemt inn litt.
Fortsatt mest på tankestadiet, absolutt ikke misfornøyd med det jeg har allerede, men lysten på noe anna er absolutt tilstede
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Dynaudio funker bra på Hegel--med litt varmere kabling..også Tannoy låter best på varmtklingende/varmnøytralt utstyr..Edit: og så har vi Paul Barton, da..
 
Sist redigert:
S

SAH

Gjest
Kan bekrefte at Hegel og PSB er en god match (ihvertfall i mine ører). Har ikke hørt PSB Synchrony serien, men bruker PSB Imagine T2 på min Hegel H200 og har ikke sett meg tilbake etter at disse kom i hus:)[h=3][/h]
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Lurer på om det har noen gode lyttetips til meg. Vurderer om jeg burde oppgradere mine Monitor Audio Gs20
Føler ikke at jeg får ut max av min Hegel med dem. Spiller på tvers av et avlangt rom på ca 12•4 meter og avstanden fra senter til senter av høyttalerne er snaut et par meter. Hører på mye forskjellig men med hovedvekt på rock. Liker litt bass :) Om noen har gode erfaringer med noe... Rop ut :)
Hatt Hegel et par ganger nå, men nå skiftet jeg til Doxa pre og effekt og angrer ikke et sekund. :)
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.637
Antall liker
1.346
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Hva slags musikkspiller du og hva består hele oppsettet av?
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Hegel og Monitor Audio blir litt kræsj. Testere sier at det ikke er produktene det er noe galt med, men de funker dårlig sammen.
Har tidligere hatt Monitor Audio GS60 som har et ekstra basselement i forhold til GS20. Men jeg brukte H200.
Ble veldig bassfattig og lyden ble veldig masete og frempå.
Prøvde med en Parasound NC2250 og man skulle tro at man hadde gått opp minst en modell i bassen. Den største forskjellen jeg har opplevd på en høyttaler.
Samme dagen jeg fikk NC2250 i hus så havnet H200 på brukten og ble solgt. Før jeg sendte den så testet jeg H200 som pre sammen med NC2250 og det ble en helt rå kombinasjon. Så effektdelen i H200 fikk skylda fra meg.

Antar at det er høyttalerene som ryker først og jeg synes hvertfall System Audio Explorer Master spilte utrolig bra med en Hegel effekt på 2x300 (evt 1x1200 som monoblokker). Har ikke hørt Mantra 70, men kunne godt tenkt meg å høre de. Handler du brukt så ligger SA Explorer Master en sjelden gang på brukten til ca 25.000.
Hadde jeg byttet i dag og uten å høre hele markedet med høyttalere, så hadde jeg kjøpt disse selv.
 

Tiguan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.03.2010
Innlegg
61
Antall liker
2
Hegel og Monitor Audio blir litt kræsj. Testere sier at det ikke er produktene det er noe galt med, men de funker dårlig sammen.
Har tidligere hatt Monitor Audio GS60 som har et ekstra basselement i forhold til GS20. Men jeg brukte H200.
Ble veldig bassfattig og lyden ble veldig masete og frempå.
Prøvde med en Parasound NC2250 og man skulle tro at man hadde gått opp minst en modell i bassen. Den største forskjellen jeg har opplevd på en høyttaler.
Samme dagen jeg fikk NC2250 i hus så havnet H200 på brukten og ble solgt. Før jeg sendte den så testet jeg H200 som pre sammen med NC2250 og det ble en helt rå kombinasjon. Så effektdelen i H200 fikk skylda fra meg.

Antar at det er høyttalerene som ryker først og jeg synes hvertfall System Audio Explorer Master spilte utrolig bra med en Hegel effekt på 2x300 (evt 1x1200 som monoblokker). Har ikke hørt Mantra 70, men kunne godt tenkt meg å høre de. Handler du brukt så ligger SA Explorer Master en sjelden gang på brukten til ca 25.000.
Hadde jeg byttet i dag og uten å høre hele markedet med høyttalere, så hadde jeg kjøpt disse selv.

Kjenner meg ikke igjen i at hegel ikke passer sammen med monitor audio,,,,har h300 og pl300 det spiller meget bra""

Har prøvd hegel på pl200 det låt forferdelig dårlig helt til vi fant ut at orginal jumpere på høytalerne ga null bass,,,,med nye jumpere fikset lyden seg til forventet...
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Har ikke prøvd H200 på PL200, kun på GS60.
Null bass med originale jumpere? Kan det virkelig stemme?
Hvis du mener jeg har mye å hente på det, så må jeg prøve det, men nå er ikke akkurat PL200 bassfattige heller.
Forresten. Testere i hihi blader sier omtrent dette : Det er ikke noe galt med verken Hegel eller Monitor Audio. Det funker bare ikke sammen. Så jeg er ikke alene om å mene dette.
H300 kan være annerledes enn H200. Og PL300 er annerledes enn GS60 som jeg prøvde med. Så mulig du har truffet godt.
 
Sist redigert:

Tiguan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.03.2010
Innlegg
61
Antall liker
2
Har ikke prøvd H200 på PL200, kun på GS60.
Null bass med originale jumpere? Kan det virkelig stemme?
Hvis du mener jeg har mye å hente på det, så må jeg prøve det, men nå er ikke akkurat PL200 bassfattige heller.
Forresten. Testere i hihi blader sier omtrent dette : Det er ikke noe galt med verken Hegel eller Monitor Audio. Det funker bare ikke sammen. Så jeg er ikke alene om å mene dette.
H300 kan være annerledes enn H200. Og PL300 er annerledes enn GS60 som jeg prøvde med. Så mulig du har truffet godt.
jo mulig jeg har truffet godt
Tester i hifi blader er jo som bibelen det som står der er sant......
Kunne vært kult at du sender en link til de hifi bladene som du refererer til så du fikk litt mere kjøtt på beinet.....:)-
Gleder meg til å lese om hvor dårlig lyd jeg har:)-
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Verken Hegel eller Monitor Audio er kjente for å være varme i klangen. Begge er litt frempå og friske. Parret sammen blir det litt masete.
Jeg testet ganske mange effektforsterkere, receivere, forforsterkere og H200 på GS60. Også testet god del på PL200. Helt klart så stikker H200 seg ut som en særdeles dårlig match.
Som sagt så er H300 ikke en H200. Og PL300 er ikke PL200 og GS60. Så ditt resultat kan være veldig godt.
Hva annet har du prøvd på dine PL300 mot H300?
 

Tiguan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.03.2010
Innlegg
61
Antall liker
2
Verken Hegel eller Monitor Audio er kjente for å være varme i klangen. Begge er litt frempå og friske. Parret sammen blir det litt masete.
Jeg testet ganske mange effektforsterkere, receivere, forforsterkere og H200 på GS60. Også testet god del på PL200. Helt klart så stikker H200 seg ut som en særdeles dårlig match.
Som sagt så er H300 ikke en H200. Og PL300 er ikke PL200 og GS60. Så ditt resultat kan være veldig godt.
Hva annet har du prøvd på dine PL300 mot H300?
Enig at mitt oppsett ikke et det samme som du har prøvd....
men du har jo bestemt deg for at hegel og ma ikke passer sammen "" blir masete""
da er det jo litt rart at mitt resultat kan være veldig godt
kunne forsatt vært morro å få lest de testene som du refererer til av fagpressen...
eller er de testene"" vanskelig å finne(-:

jeg kan lage en liste over hva jeg har prøvd hjemme på hegel div...kabler....

Etter jeg har fått lest alle"" de dårlige testene du kjenner til...
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.867
Antall liker
645
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
M.A.og Hegel går normalt ikke bra sammen,men h300 har en littt varmere klang og jeg har hørt om flere som sier at det er en veldig god match.
 

hegelstian

Medlem
Ble medlem
09.01.2013
Innlegg
13
Antall liker
0
Sikkert en evighet siden en handel, men perfekt match til hegel er i mine øyne audio physic og patos, helt fantastisk match, og med ditt budsjett på brukten får du perler som ap scorpio 2 og patos symphonic, himmelen :)
 
Topp Bunn