Først synes jeg både innhold og språkbruk er såpass unyansert at det i liten grad fremmer konstruktiv debatt
..
Gjestemedlem skrev:
Det er viktig å skille mellom Hamas og sivilbefolkningen her. Ja de skyter opp raketter fra boligstrøk, og det er jo i aller høyeste grad kritikkverdig, men det forsvarer overhodet ingen ukritisk bombing av boligstrøk nettopp fordi det befinner seg for mange sivile der. Hvis naboens fetter er grusom mot din datter er det heller ingen høvelig straff å gå inn å skyte hele hans familie som ikke har noe med dette å gjøre annet enn at det bor på samme plass.
Det er selvsgat viktig å skille mellom sivile Palestinere og Hamas, på samme måte som det er viktig å skille mellom sivile Israelere og det Israelske forsvaret..
Jeg er selvsagt enig i at man ukritisk kan bombe hva man vil når man har kunnskap om at det er sivile i området. Men med gjentatte rakettangrep så fastholder jeg Israels rett til å gjøre noe med problemet. Da kan man jo vurdere bakkeaksjon men det er mildt sagt ingen enkel oppgave å gå til bakkeangrep mot en fiende som a)ikke tilkjennegir seg med uniform/bærer våpen synlig/etc b) er blandet med sivilbefolkningen c) ikke har klare militære installasjoner som kan angripes.
Hvis man i en slik bakkeoperasjon skal ta de hensyn du krever må man a) sørge for at man selv er i åpent lende slik at ikke sivile blir skadet ved konfrontasjon og b)ikke angripe fienden dersom det er fare for at sivile skal bli rammet. Det er vel ingen grunn til at Hamas vil flytte seg vekk fra sivilbefolkningen ved et bakkeangrep, når de ikke gjør det ved flyangrep
?
Mao måten Hamas organiserer seg på, og bedriver sin krigføring mot Israel gjør det umulig ofr Israel å svare uten å ramme sivile.
Allegorien din er verken relevant eller noen man forventer å høre utenfor barneskolen.
Gjestemedlem skrev:
OMF, det går ikke an å omdefinere sivilbefolkning til stridende bare fordi det befinner seg noen forkledde soldater blandt dem. Det er en krigsforbrytelse å drepe dem. Israels stasminister og hærsjefer bør stilles for den internasjonale krigsdomstolen i Haag etter dette.
Hvis man som sivil, aktivt deltar i kamp (fek som levende skjold) havner man etter krigens folkerett i kategorien kombatant. (Nå oppfyller jo ikke Hamas flere av de andre kravene til å være en lovlig kombatant så det er flere som kan kalles inn for Haag her.
Sånn at hvis Hamas bedriver militær aktivitet i en Moske så er dette et lovlig mål. Hvis det er sivile der så er de enten der for det de ønsker (=kombatanter) eller så er de der av tvang altså at Hamas tvinger dem hvem har skylden for det..?
Krigens folkerett pålegger også Israel å minimere sivile tap vanskelig å definere, men hvordan mener du at Israel kunne ta ut Hamas uten å ramme sivile
?
Gjestemedlem skrev:
Hva forventer du forøvrig at de skal gjøre da.. stille opp alt de har av militært og hjemmesnekret uytstyr på en åpen plass langt fra folk med en stor malt sirkel rundt som sier .. bomb her?
Det er det alle land som følger krigens folkerett gjør. (hvis man ser bort i fra din flåsete avslutningskommentar).
Gjestemedlem skrev:
De siste 10 årene er rundt 20 israelere blitr drept rundt Gaza av raketter og annet. Bare siste uken er 15 ganger så mange barn blitt drept av israelske styrker i Gaza alene... det burde da være grunn til ettertanke i det minste.
At Israel har et bedre varslingssystem for raketter, tilfluksrom og ikke minst holder de sivile vekk fra militære aksjoner gjør at de har mindre tap. Jeg synes vel ikke at antall drepte på hver side er bruktbart mål for rett og galt.
Det er også disse 20 drepte (sivile vil jeg tro) som er årsaken til aksjonen. Og da blir det litt feil i mine øyne å sammenligne disse to tallene men målet forhelliger vel middelet
?
Må Israel bare akseptere at nabolandene (nå også Libanon) skyter raketter inn (stadig lengre) og har et mål om å utrydde Israel
.? Eller hva mener du at de skal gjøre du har jo åpenbart dommen klar over hva de har gjort
.?
Mvh
OMF