gøyalt i oslo

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
P

Parelius

Gjest
Når mennesker med magen full av Grandiosa greier slikt, hvorfor da rive seg i håret over fandenskapet andre steder. Jeg styrkes hver dag i min misantropi.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.290
Torget vurderinger
1
Har vel ikke vært såpass med bråk i Oslo siden Blitz sine glansdager. Det ER lov å demonstrere. Men er om det er nødvendig å gå til verks på denne måten, er en annen sak. I Frankrike er det gjerne slike tilstander når ting settes i bevegelse. Det var en eller annen som sa til meg en gang at "...i Frankrike kan de demonstrere!" -kan hende det. Bråk blir det gjerne, og det blir ofte massive ødeleggelser og dyrt for samfunnet. Spørs om ikke myndighetene legger det på minne etter på...

EDIT: jaggu klarte de ikke å sette fyr på julegrana også: http://www.dagsavisen.no/innenriks/article390822.ece

Nei nå altså..!

Mvh. Bjørn

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
bjornh skrev:
Nei nå altså..!

Mvh. Bjørn
Jeg noterer at Bjørn ironiserer over opptøyene i Oslo i dag.

Jeg oppserverte ved selvsyn ormeyngelen løpe rundt og terrorisere byens innbyggere, beholdningen ble to blåmerker etter spark, og et merke i ansiktet etter steinkast, så kom ikke her og prøv og vær morsom. Dette er alvor, og som forventet.
Det var kun pakistanske jihadister bak palestinaskjerfene i kveld, og dette er fremtiden for oss som bor her. Ref. Paris, København og Malmø, for å nevne noen.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.213
Ikke så lett å se noe som helst morsomt i dette.

Skal vi stelle oss så ghettoen (les hovedstaden vår) blir helt ubeboelig?

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
894
Nå må dere skjerpe dere Leifen og Oddgeir, ellers kommer Gjestemedlem og slår dere i hodet med "imbesile intolerante amøbehjerner", dere som ikke omfavner vårt flerkulturellt velsignede samfunn.......

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
joaquin skrev:
en batong slått med all kraft rett mot tinningen er det eneste språket disse pøblene ennå forstår.
Jada, og etter disse batongslagene vil de nok skjønne mye mer..
Jeg trodde vi hadde sett lavmål før her, men dette tar prisen.

GRATULERER!

Mvh

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.428
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
oddgeir skrev:
Det var kun pakistanske jihadister bak palestinaskjerfene i kveld, og dette er fremtiden for oss som bor her. Ref. Paris, København og Malmø, for å nevne noen.
Opptøyer har vi hatt i Norge alle år. Dessverre. Helt fra bondehæren på Stiklestad via borgerskapets demonisering av streikene i mellomkrigstiden.

Selvsagt var hendingene i går tragiske, men dine dommedagsutsagn er like tragiske.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.984
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Man burde vel holde seg unna slike tråder, men skitt au.....

Det må være lov å ha to tanker i hodet samtidig!

Om situasjonene der nede:
Israel bedriver en ulovlig okkupasjon.
Hamas skyter raketter.
Det er lov å forsvare seg.
Angrepet fra Israel er uproporsjonalt kraftig.
Hamas må ta en del av ansvaret for store sivile tap - da de trolig skyter ut raketter fra sivile omrråder, bruker sivile fasiliterer til militær aktivitet.
osv osv....

I mine øyne er dette faktisk en sak med to sider, hvor jeg ikke synes det er åpenbart at den ene parten er "god guy" og den andre er "bad guy".

Så til Oslo.....
Med tanke på ytringsfrihet og ikke minst at denne saken faktisk har to sider så synes jeg det er en selvfølge at Israels venner skal få holde appell, på samme måte som venner av palestinere skal få gjøre det.
Jeg synes forsåvidt også at det er greit at man lager en motdemonstrasjon - men i mine øyne kunne palestinavennene gjort et langt sterkere appell ved å arrangere egne arrangementer fremfor å forsøke å ødelegge andre.

Og når de da begynner å knuse ruter, kaste stein, brannbomber og sloss - og dette i demonstrasjon" MOT ISRAEL SIN MAKTBRUK" - så faller både sympatien og forståelsen for den gruppen hos meg. Så ikke så mye på nyhetene i går, men mitt inntrykk var at gruppen som lagde bråk i stor grad hadde sitt etniske opphav fra konfliktområdet - gjene ispedd litt profesjonelle bråkmakere. Og - det levner vel lite håp for en snarlig fred der nede når "brødre" her i Norge ikke greier å forholde seg passivt til en fredlig demonstrasjon.

Jeg synes også det er synd for den langt bredere støtten palestinerne har i den norske folk (synligjort i mange folkerike aksjoner) at denne gruppen på kanskje 100 personer skal ødelegge så mye for palestinernes sympati som jeg faktisk tror de gjør.

(Et spørsmål på tampen - slipper man billigere unna straff hvis man er med i demonstrasjon er og opptøyer, eller blir man dømt for blind vold hvis man kaster sten som treffer noen - jeg håper ihvertfall det)

Mvh
OMF

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
De aller fleste som deltar på disse opprørene er folk som ser etter en unnskyldning for å lage bråk. Er lærer ved en videregående skole og overhørte i går en gjeng av utenlands opprinnelse som la planene om å dra inn til sentrum utelukkende for å slåss og ødelegge.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.428
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
Man burde vel holde seg unna slike tråder, men skitt au.....

Det må være lov å ha to tanker i hodet samtidig!

Om situasjonene der nede:
Israel bedriver en ulovlig okkupasjon.
Hamas skyter raketter.
Det er lov å forsvare seg.
Angrepet fra Israel er uproporsjonalt kraftig.
Hamas må ta en del av ansvaret for store sivile tap - da de trolig skyter ut raketter fra sivile omrråder, bruker sivile fasiliterer til militær aktivitet.
osv osv....

I mine øyne er dette faktisk en sak med to sider, hvor jeg ikke synes det er åpenbart at den ene parten er "god guy" og den andre er "bad guy".

Så til Oslo.....
Med tanke på ytringsfrihet og ikke minst at denne saken faktisk har to sider så synes jeg det er en selvfølge at Israels venner skal få holde appell, på samme måte som venner av palestinere skal få gjøre det.
Jeg synes forsåvidt også at det er greit at man lager en motdemonstrasjon - men i mine øyne kunne palestinavennene gjort et langt sterkere appell ved å arrangere egne arrangementer fremfor å forsøke å ødelegge andre.

Og når de da begynner å knuse ruter, kaste stein, brannbomber og sloss - og dette i demonstrasjon" MOT ISRAEL SIN MAKTBRUK" - så faller både sympatien og forståelsen for den gruppen hos meg. Så ikke så mye på nyhetene i går, men mitt inntrykk var at gruppen som lagde bråk i stor grad hadde sitt etniske opphav fra konfliktområdet - gjene ispedd litt profesjonelle bråkmakere. Og - det levner vel lite håp for en snarlig fred der nede når "brødre" her i Norge ikke greier å forholde seg passivt til en fredlig demonstrasjon.

Jeg synes også det er synd for den langt bredere støtten palestinerne har i den norske folk (synligjort i mange folkerike aksjoner) at denne gruppen på kanskje 100 personer skal ødelegge så mye for palestinernes sympati som jeg faktisk tror de gjør.

(Et spørsmål på tampen - slipper man billigere unna straff hvis man er med i demonstrasjon er og opptøyer, eller blir man dømt for blind vold hvis man kaster sten som treffer noen - jeg håper ihvertfall det)

Mvh
OMF
Tiltredes 110%

En liten tanke: Jeg tror denne krigen kan bli et vannskille for den ensidige støtten til Israel i Vesten. Som sådan tror jeg kanskje Israel har skutt seg selv i foten denne gangen. Og at moderne kommunikasjonsteknologi kan ha bidratt til dette, ved at man ikke lenger ensidig får kommunisert fra Israels side den gruen som ligger i jødiske drepte, mens man legger lokk på de langt verre (!!!!!!) lidelsene på palestinsk side. Israel har i mange år hatt god styring på den journalistiske dekning.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
erato skrev:
oddgeir skrev:
Selvsagt var hendingene i går tragiske, men dine dommedagsutsagn er like tragiske.
Vi får vel se etterhvert, tror du ikke det?

Som en av Aftenpostens overskrifter forteller oss: Dette har ingenting med situasjonen i Gaza å gjøre. Dette har å gjøre med at innvandrerungdom, sammen med norske/europeiske venstreekstreme, benytter anledningen til å stelle i stand gatekamper og hærverk. Dette fenomenet har vært overtydelig i en rekke europeiske storbyer de siste årene (f.eks. Paris, Athen, Köln, Malmö og København), og nå har vi altså fått det til Oslo. Om vi ikke snart gjør noe drastisk, kommer dette problemet til å vokse oss over hodet.

H

Hugh

Gjest
joaquin skrev:
Tiltredes.
En skam at bortskjemte og småfeite diabetesrammede trygdemissbrukere oppfører seg slik. Gummikuler

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.428
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
oddgeir skrev:
erato skrev:
oddgeir skrev:
Vi får vel se etterhvert, tror du ikke det?
Klart at med flere innvandrere i Norge, og flere evt uten jobb, blir det mere sånt. Poenget mitt er at sånn har det alltid vært, at visse grupper lager bråk. Særlig grupper som ikke har en "posisjon" i samfunnet. Det er ikke dommedag for det. Og det er ikke verre om det utføres av arbeidsløse innvandrere enn om det utføres av utgrupper av nordmann, enten det er arbeidsløse nordmenn (Menstadslaget), bootboys eller whatever. Selvsagt skal vi ta fatt i det - men det er uakseptabelt om det brukes til å bygge opp om rasistiske holdninger som jeg oppfatter at du gjør.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
erato skrev:
men det er uakseptabelt om det brukes til å bygge opp om rasistiske holdninger som jeg oppfatter at du gjør.

Jeg har simpelthen påpekt faktum, siden jeg befant meg midt opp i det, samt pekt på lignende utviklingstrekk i andre europeiske byer.

Dette har ingenting med rasisme å gjøre, det måtte i så fall være den andre veien, at de hater oss fordi vi er hvite.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.428
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
oddgeir skrev:
Dette har ingenting med rasisme å gjøre, det måtte i så fall være den andre veien, at de hater oss fordi vi er hvite.
QED. Du avslørte deg selv godt der.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.984
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gjestemedlem skrev:
De aller fleste som demonstrerte mot Israels bombetokter gjorde det på denne måten:

At det i tillegg er endel slaur som lager bråk er synd, men dog svært lite representativt for alle de andre som bare vil vise sin sympati for krigsofrene Israel har skapt. Når Israel på en uke har myrdet godt over 200 barn så kan man forstå at folk lar seg engasjere.
Jeg trodde dette var en tverrpolitisk markering hvor begge sider kunne vise sin forakt for krigshandlingene og de sivile ofrene på begge sider!

Og arrangørene har vel også uttalt at det er grunnen til den brede støtten - at de ikke tar parti - slik du prøver å ta oppslutningen til støtte for ditt syn...

Mvh
OMF

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
erato skrev:
oddgeir skrev:
Jeg kan skrive litt saktere for deg:

[teskje]
1. Jeg har ingen rasistiske baktanker med mitt innlegg.

2. Om det skulle finnes rasistiske motiver i denne situasjonen hos noen, så må det være noen andre som har disse. For eksempel pøblene.
[/teskje]

Sånn, da kan du tillegge meg de motiver du måtte ønske, jeg kan ikke gjøre mer for deg. ;)

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.914
Sted
Nøtterøy
Du har fine innlegg OMF! Tror du har forstått litt mer enn de fleste her.

Det triste med alt dette bråket i Oslo er vel at rasismen blandt folk flest bare vokser. Merker dette stort sett blant alle. :-\

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.428
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
oddgeir skrev:
erato skrev:
oddgeir skrev:
Jeg kan skrive litt saktere for deg:

[teskje]
1. Jeg har ingen rasistiske baktanker med mitt innlegg.

2. Om det skulle finnes rasistiske motiver i denne situasjonen hos noen, så må det være noen andre som har disse. For eksempel pøblene.
[/teskje]

Sånn, da kan du tillegge meg de motiver du måtte ønske, jeg kan ikke gjøre mer for deg. ;)
Skriv så sakte du vil. Her er definisjonen på rasisme:

"Rasisme refererer normalt til en oppfatning av at menneskers verdighet og/eller deres rettigheter og plass i samfunnet varierer avhengig av deres rase, og til handlinger og politikk som bygger på en slik oppfatning."

I ditt innlegg har du tillagt denne gruppen (innvandrere av annen hudfarge enn deg selv) en kollektiv handling og politikk (de hater oss fordi vi er hvite) som faller smakk bang inn i denne definisjonen. At du skriver sakte kan ikke skrive deg bort fra det faktum at du avslørte deg selv grundig. De fleste rasister synes heller ikke at de er rasister - "jeg er ikke rasist, det er ikke min skyld at negre er dumme". Du skriver deg godt inn i denne tradisjonen her.

Og PS: Pøbelstreker må selvsagt stoppes - uansett hvem som står bak. Dette bare for å presisere - innvandrere har samme rettigheter og samme plikter som alle andre.

G

Gjestemedlem

Gjest
OMF skrev:
Jeg trodde dette var en tverrpolitisk markering hvor begge sider kunne vise sin forakt for krigshandlingene og de sivile ofrene på begge sider!

Og arrangørene har vel også uttalt at det er grunnen til den brede støtten - at de ikke tar parti - slik du prøver å ta oppslutningen til støtte for ditt syn...

Jojo... Markeringen er som reaksjon på krigen og dens ofre. Man trenger ikke lesebriller for å se hven som blir drept og hvem som dreper denne gangen.

De siste 10 årene er ca. 20 Israelere drept i områdene rundt Gaza. Bare på den siste uken er 6-800 palestinere drept i Gaza alene, og flere hundre av dem er uskyldige barn...

De flaue og hykleriske blir når folk som Siv Jensen først hyller drapsmennene fra talerstolen og så etterpå ønsker å gå i tog og vise sympati for ofrene deres.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.914
Sted
Nøtterøy
Ved å ilegge en part mer skyld enn den andre tror jeg krangel, krig og opptøyer aldri vil gi seg.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
erato skrev:
I ditt innlegg har du tillagt denne gruppen (innvandrere av annen hudfarge enn deg selv) en kollektiv handling og politikk (de hater oss fordi vi er hvite) som faller smakk bang inn i denne definisjonen.
Hadde egentlig ikke tenkt å svare på dette tøvet, men om du kunne linke til der jeg hevder dette, hadde det vært fint.

G

Gjestemedlem

Gjest
Andy skrev:
Ved å ilegge en part mer skyld enn den andre tror jeg krangel, krig og opptøyer aldri vil gi seg.
Ilegge blir et underlig ord å bruke her. Det blir som å snakke om ilegge en voldtektsmann mer skyld enn offeret sitt fordi hun gikk provoserende kledd.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.428
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
oddgeir skrev:
erato skrev:
I ditt innlegg har du tillagt denne gruppen (innvandrere av annen hudfarge enn deg selv) en kollektiv handling og politikk (de hater oss fordi vi er hvite) som faller smakk bang inn i denne definisjonen.
Hadde egentlig ikke tenkt å svare på dette tøvet, men om du kunne linke til der jeg hevder dette, hadde det vært fint.
¨'
Så du ikke sitatet mitt? Skrev jeg ikke langsomt nok?

Du skrev de hater oss fordi vi er hvite (underforstått fordi de ikke er hvite hater de oss hvite). Du tillegger denne gruppen, basert på hudfarge, en kollektiv mening, og en mindreverdig mening, hat, styrt av dere hudfarge. Det er rasisme, selv om du sikkert ikke oppfatter deg som rasist. Men det er det veldig få som gjør, likevel er det mange av dere.

Og PS igjen. Det er lett å gå i rasismefella. Det kan hende jeg gjør det selv av og til. Men målet må være at vi tenker og lærer.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.984
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gjestemedlem skrev:
Andy skrev:
Ilegge blir et underlig ord å bruke her. Det blir som å snakke om ilegge en voldtektsmann mer skyld enn offeret sitt fordi hun gikk provoserende kledd.
Jeg tror det er vanskelig å ha presis informasjon om hva som egentlig skjer på vestbredden i disse dager, men enkelte ting synes for meg å skille seg ut:
Bruke av flybomber i så tettbebygde strøk må ramme sivile.
Antall bombetokt tyder på at det er en massiv aksjon fra Israelernes side.
At FN, Røde Kors, sykehus og hjelpearbeidere også blir drept/truffet tyder på at Israelerne ikke har nødvendige presisjon i sine angrep.

Så at Israelerne åpenbart (for meg) tar i for hardt er klandreverdig, men for meg er det ikke nødvendighvis slik at dette er mer klandreverdig enn det palestinerne gjør:
- de skyter raketter mot sivilbefolkningen - dette er direkte terror, ikke noe annet.
- jeg er ganske sikker på at Hamas bruker sivile fasiliteter til militær aktivitet - på denne måten rammer de sin sivilbefolkning (reglene er ganske klare i krigens folkerett - at dersom en sivilist ønsker å bruke seg selv som levende skjold på en militært mål - så er man ikke lenger sivilist - Militære mål er lovlig mål - det er den enkelte part sitt ansvar å holde sin egen befolkning vekk fra de militære målene).
- jeg er også ganske sikker på at Hamas ikke bruker et operasjonsmønster som beskytter sivilbefolknignen (et enkelt eksempel er at Israelerne trolig går til motangrep mot det stedet enrakett blir oppskutt fra - dette VET Hamas - og hvis de skyter opp en rakett i nærheten av en Moske - så kommer det et motangrep dit i løpet av en minutt kanskje....)

Så - jeg ser grove overtramp fra begge sider - og synes ikke det er like lett å dømme rett og galt som deg!

Mvh
OMF

P

Parelius

Gjest
Ad Oddgeir vs. Erato:

Slike konkurranser i sakteskriving kan av og til ta sin tid…

I mellomtiden kan en jo tenke muligheten for at uttrykket "de" omtaler to forskjellige grupper for deltagerne.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.428
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
OMF: Jeg tror vi må skille litt mellom skyld og ansvar. Skylda for det som har skjedd kan vel være likelig fordelt, men som demokratii og totalt militær overlegen - noe også dødstallene med all mulig tydelighet viser, legger jeg mesteparten av ansvaret på Israel for at situasjonen er eskalert som den har gjort.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.914
Sted
Nøtterøy
Gjestemedlem skrev:
Andy skrev:
Forstår at du føler deg litt truffet og derfor blir litt useriøs. Men tror du forstår hva jeg mener.

G

Gjestemedlem

Gjest
OMF skrev:
Jeg tror det er vanskelig å ha presis informasjon om hva som egentlig skjer på vestbredden i disse dager,
Ja det er det. Og det skyldes i all hovedsak at Israel nekter uavhengig presse å få rapportere fra området. De ønsker full kontroll og sensur med det som media skal få servert.

men enkelte ting synes for meg å skille seg ut:
Bruke av flybomber i så tettbebygde strøk må ramme sivile.
Antall bombetokt tyder på at det er en massiv aksjon fra Israelernes side.
At FN, Røde Kors, sykehus og hjelpearbeidere også blir drept/truffet tyder på at Israelerne ikke har nødvendige presisjon i sine angrep.
Så at Israelerne åpenbart (for meg) tar i for hardt er klandreverdig, men for meg er det ikke nødvendighvis slik at dette er mer klandreverdig enn det palestinerne gjør:
- de skyter raketter mot sivilbefolkningen - dette er direkte terror, ikke noe annet.
Det er viktig å skille mellom Hamas og sivilbefolkningen her. Ja de skyter opp raketter fra boligstrøk, og det er jo i aller høyeste grad kritikkverdig, men det forsvarer overhodet ingen ukritisk bombing av boligstrøk nettopp fordi det befinner seg for mange sivile der. Hvis naboens fetter er grusom mot din datter er det heller ingen høvelig straff å gå inn å skyte hele hans familie som ikke har noe med dette å gjøre annet enn at det bor på samme plass.

- jeg er ganske sikker på at Hamas bruker sivile fasiliteter til militær aktivitet - på denne måten rammer de sin sivilbefolkning (reglene er ganske klare i krigens folkerett - at dersom en sivilist ønsker å bruke seg selv som levende skjold på en militært mål - så er man ikke lenger sivilist - Militære mål er lovlig mål - det er den enkelte part sitt ansvar å holde sin egen befolkning vekk fra de militære målene).
OMF, det går ikke an å omdefinere sivilbefolkning til stridende bare fordi det befinner seg noen forkledde soldater blandt dem. Det er en krigsforbrytelse å drepe dem. Israels stasminister og hærsjefer bør stilles for den internasjonale krigsdomstolen i Haag etter dette.

Hva forventer du forøvrig at de skal gjøre da.. stille opp alt de har av militært og hjemmesnekret uytstyr på en åpen plass langt fra folk med en stor malt sirkel rundt som sier .. bomb her?

Bomber og artilleri er IKKE akseptable måter å få bukt med dette fordi man myrder mange ganger så mange uskyldige med dette som man redder ved å stoppe noen raketter. Og glem heller ikke at det var Israel som brøt den våpenhvilen de hadde med Hamas ved gjentatte bombinger og drap så tidlig som i november i fjord og at rakettene vi ser nå i stor grad er en reaksjon på dette.

Så - jeg ser grove overtramp fra begge sider - og synes ikke det er like lett å dømme rett og galt som deg!
De siste 10 årene er rundt 20 israelere blitr drept rundt Gaza av raketter og annet. Bare siste uken er 15 ganger så mange barn blitt drept av israelske styrker i Gaza alene... det burde da være grunn til ettertanke i det minste.

G

Gjestemedlem

Gjest
Andy skrev:
Forstår at du føler deg litt truffet og derfor blir litt useriøs. Men tror du forstår hva jeg mener.
Ingen grunn til bekymring. Poenget var bare at det faktisk er noen som har skyld for de drapene som foregår nå. Det er beviste valg og handlinger og ingen tilfeldigheter. Når man velger å bombe boligstrøk og barnefamilier så må man også kunne sies å ha mer skyld i det enn de som bor der. Når man setter i gang en massakre så har gjerningsmannen per definisjon mer skyld i dette enn de uskyldige som drepes.

Man skal i allefall være ganske så kynisk før man legger skylden på de barna som drepes, og ganske kreativ i begrepsbruken for å greie å definere dem om til forkledde krigere og rettferdiggjøre å ta livet fra dem.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Parelius skrev:
Ad Oddgeir vs. Erato:

Slike konkurranser i sakteskriving kan av og til ta sin tid…

I mellomtiden kan en jo tenke muligheten for at uttrykket "de" omtaler to forskjellige grupper for deltagerne.
;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Parelius skrev:
Høres ikke usannsynlig ut. Vil ikke forbause meg mye om mange av disse er fra miljøer som synst slike voldelige demoer er litt stas og spenning. Om det er israelbombing eller handelsavtaler i WTO, toppmøter i Nato eller annet som danner bakgrunen er vel av mindre betydning for dem.

Litt dumt egentlig at de herjer såpass som de gjør, for de gjør egentlig ikke annet enn å flytte sympati bort fra en meget viktig og alvorlig sak, og spiller kortene rett i hendene på høyrepopulister og hjemlige religiøse hardlinere.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.984
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Først synes jeg både innhold og språkbruk er såpass unyansert at det i liten grad fremmer konstruktiv debatt…..

Gjestemedlem skrev:
Det er viktig å skille mellom Hamas og sivilbefolkningen her. Ja de skyter opp raketter fra boligstrøk, og det er jo i aller høyeste grad kritikkverdig, men det forsvarer overhodet ingen ukritisk bombing av boligstrøk nettopp fordi det befinner seg for mange sivile der. Hvis naboens fetter er grusom mot din datter er det heller ingen høvelig straff å gå inn å skyte hele hans familie som ikke har noe med dette å gjøre annet enn at det bor på samme plass.
Det er selvsgat viktig å skille mellom sivile Palestinere og Hamas, på samme måte som det er viktig å skille mellom sivile Israelere og det Israelske forsvaret..

Jeg er selvsagt enig i at man ukritisk kan bombe hva man vil når man har kunnskap om at det er sivile i området. Men med gjentatte rakettangrep – så fastholder jeg Israels rett til å gjøre noe med problemet. Da kan man jo vurdere bakkeaksjon – men det er mildt sagt ingen enkel oppgave å gå til bakkeangrep mot en fiende som a)ikke tilkjennegir seg med uniform/bærer våpen synlig/etc b) er blandet med sivilbefolkningen c) ikke har klare militære installasjoner som kan angripes.
Hvis man i en slik bakkeoperasjon skal ta de hensyn du krever må man a) sørge for at man selv er i åpent lende slik at ikke sivile blir skadet ved konfrontasjon og b)ikke angripe fienden dersom det er fare for at sivile skal bli rammet. Det er vel ingen grunn til at Hamas vil flytte seg vekk fra sivilbefolkningen ved et bakkeangrep, når de ikke gjør det ved flyangrep…?

Mao – måten Hamas organiserer seg på, og bedriver sin krigføring mot Israel gjør det umulig ofr Israel å svare uten å ramme sivile.

Allegorien din er verken relevant eller noen man forventer å høre utenfor barneskolen.

Gjestemedlem skrev:
OMF, det går ikke an å omdefinere sivilbefolkning til stridende bare fordi det befinner seg noen forkledde soldater blandt dem. Det er en krigsforbrytelse å drepe dem. Israels stasminister og hærsjefer bør stilles for den internasjonale krigsdomstolen i Haag etter dette.
Hvis man som sivil, aktivt deltar i kamp (fek som levende skjold) havner man etter krigens folkerett i kategorien kombatant. (Nå oppfyller jo ikke Hamas flere av de andre kravene til å være en lovlig kombatant – så det er flere som kan kalles inn for Haag her.

Sånn at hvis Hamas bedriver militær aktivitet i en Moske – så er dette et lovlig mål. Hvis det er sivile der – så er de enten der for det de ønsker (=kombatanter) eller så er de der av tvang – altså at Hamas tvinger dem – hvem har skylden for det..?

Krigens folkerett pålegger også Israel å minimere sivile tap – vanskelig å definere, men hvordan mener du at Israel kunne ta ut Hamas uten å ramme sivile…?

Gjestemedlem skrev:
Hva forventer du forøvrig at de skal gjøre da.. stille opp alt de har av militært og hjemmesnekret uytstyr på en åpen plass langt fra folk med en stor malt sirkel rundt som sier .. bomb her?
Det er det alle land som følger krigens folkerett gjør. (hvis man ser bort i fra din flåsete avslutningskommentar).

Gjestemedlem skrev:
De siste 10 årene er rundt 20 israelere blitr drept rundt Gaza av raketter og annet. Bare siste uken er 15 ganger så mange barn blitt drept av israelske styrker i Gaza alene... det burde da være grunn til ettertanke i det minste.
At Israel har et bedre varslingssystem for raketter, tilfluksrom og ikke minst holder de sivile vekk fra militære aksjoner gjør at de har mindre tap. Jeg synes vel ikke at antall drepte på hver side er bruktbart mål for rett og galt.

Det er også disse 20 drepte (sivile vil jeg tro) som er årsaken til aksjonen. Og da blir det litt feil i mine øyne å sammenligne disse to tallene – men målet forhelliger vel middelet…?

Må Israel bare akseptere at nabolandene (nå også Libanon) skyter raketter inn (stadig lengre) og har et mål om å utrydde Israel….? Eller hva mener du at de skal gjøre – du har jo åpenbart dommen klar over hva de har gjort…….?

Mvh
OMF

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Når det gjelder bråket i Oslo i går. Etter hva jeg har klart å lese meg til i dagspressen så gikk også markeringen til Siv Jensen fredelig for seg. Det var i det hun avsluttet at en stor horde med pøbler kom springende og begynte å lage kvalm. Pressen forteller dog at de fleste bråkmakerne hadde innvandrer bakgrunn. Det samme virker sannsynliggjort ved filmsnutter fra de forskjellige dagsavisene.

Det er enkelt å tenke seg en forklaring basert på vold/bråk/kvalm som mer legitimt i innvandrer miljøene. Mange kommer vel fra omgivelser der demotratiske spilleregler ikke er like etablerte.

I tillegg er det jo åpenbart at Siv gav disse pøblene en meget sterk gnist. Hun brukte nok denne anledningen atskillig mer politisk enn hun ønsket å fremholde på TV2 i går. KrF holdt seg jo (klokelig) borte fra arrangementene.

Mvh

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
toref skrev:
Det er enkelt å tenke seg en forklaring basert på vold/bråk/kvalm som mer legitimt i innvandrer miljøene. Mange kommer vel fra omgivelser der demotratiske spilleregler ikke er like etablerte.
Med fare for å bli stemplet som rasist igjen, må jeg komme med følgende:

De aller fleste av de jeg observerte i går kveld var langt under 20 år, og mest sannsynlig født her i landet. Det faktum gjør det desto mer skremmende.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.984
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gjestemedlem skrev:
Ingen grunn til bekymring. Poenget var bare at det faktisk er noen som har skyld for de drapene som foregår nå. Det er beviste valg og handlinger og ingen tilfeldigheter. Når man velger å bombe boligstrøk og barnefamilier så må man også kunne sies å ha mer skyld i det enn de som bor der. Når man setter i gang en massakre så har gjerningsmannen per definisjon mer skyld i dette enn de uskyldige som drepes.

Man skal i allefall være ganske så kynisk før man legger skylden på de barna som drepes, og ganske kreativ i begrepsbruken for å greie å definere dem om til forkledde krigere og rettferdiggjøre å ta livet fra dem.
Det er jo mulig at du har fått med deg noe jeg ikke har - men hvor er det noen som hevder at de sivile palestinerne er skyld i dette - slike det virker som du argumenter mot her....? Denne retorikken er jo bar selvfølgelighet og ikke svar på noen påstander i denne tråden....

Det er jo Hamas man angriper. Og det er vel et like bevisst valg at man velger å sende opp en terrorrakket fra et torg, eller å lagre våpen i en Moske....

Mvh
OMF

Topp Bunn