Gåte.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Jeg er blitt utfordret på følgende gåte:

Hvis det tar 12 sekunder for en klokke å slå 5, hvor lang tid bruker den på å slå 10?

Lar dette seg egentlig løse uten å vite noe om slaglengde og/eller mellomrom mellom slagene, eller spiller noen meg et puss og jeg er for treg til å fatte det??

Mvh
 
V

vredensgnag

Gjest
Jeg går ut ifra at tidtagningen skjer fra begynnelsen av første slag til begynnelsen av siste slag. Da har du informasjonen du trenger for å regne ut intervallene - og så vet du hvor lang pausen er mellom slag fem og slag seks.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gitt at klokken faktisk slår 5 slag når klokken er 5 og 10 slag når klokken er 10 (har aldri bodd i hus med klokke som slår), så er det 3 sekunder mellom hvert slag, og da tar det 27 sekunder å slå ti slag.

Mvh
OMF
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
OMF skrev:
Gitt at klokken faktisk slår 5 slag når klokken er 5 og 10 slag når klokken er 10 (har aldri bodd i hus med klokke som slår), så er det 3 sekunder mellom hvert slag, og da tar det 27 sekunder å slå ti slag.

Mvh
OMF
Dette gir mening og forutsetter at slaglengden settes lik null. Tenker jeg går for den.
Takker.

Mvh
 
N

Nifelheim

Gjest
12 sekunder på 5 slag. Det blir "ventetid" på 3 sekunder mellom hvert slag. 12 / 4 = 3

10 slag har 9 ventetider. Så da blir det 3 * 9 = 27 sekunder.


som OMF altså har skrevet før meg.
 
Topp Bunn