Går det med felles waveguide for diskant og mellomtone?

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Waveguide ser ut til å være tidens melodi på høytalerfronten (bokstavlig talt). Har etter hvert hørt en del konstruksjoner som benytter denne tilnærmingen til spredningskontroll med stort hell, og har fått litt lyst til å prøve noe lignende selv. Kunne tenke meg å prøve et par 4" med en diskant i mellom (+ bassløsning). Ser Seas har kommet med en diskant som har en fiks ferdig wg montert.

Synes det blir veldig lang avstand mellom senter på diskant og senter på 4" dersom disse skal ha hver sin WG. Vil det være mulig å la diskanten sitte i samme wg som mellomtonene? (se skisse. Ber om at det ses i nåde til mine evner som teknisk tegner.) Vil den nye seasdiskanten ha såpass trang spredning så tett på at den ikke vil bli påvirket?

Hva tror dere?

Mvh
Sniff
 

Vedlegg

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Jeg tro coax kan bli spennende i fremtiden. Med mellombassmembranen som waveguide for diskanten.
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Definitivt, men hva med mellomtonen/mellombass? Hvordan holde kontroll på spredningen nedover, og hvor langt ned er det vits å bruke ressurser på slikt? 300hz? 200? "Helt ned"? Ser for meg at man begynner å snakke rimlig dype greier etter hvert.

Si man skulle bygge en tre-veis hvor god spredningskontroll var et desingmål: Hvordan skulle man da prioritert?

undrende
Sniff
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Det spørs vel hva slags spredning du ønsker tenker jeg.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Sniff skrev:
Waveguide ser ut til å være tidens melodi på høytalerfronten (bokstavlig talt). Har etter hvert hørt en del konstruksjoner som benytter denne tilnærmingen til spredningskontroll med stort hell, og har fått litt lyst til å prøve noe lignende selv. Kunne tenke meg å prøve et par 4" med en diskant i mellom (+ bassløsning). Ser Seas har kommet med en diskant som har en fiks ferdig wg montert.

Synes det blir veldig lang avstand mellom senter på diskant og senter på 4" dersom disse skal ha hver sin WG. Vil det være mulig å la diskanten sitte i samme wg som mellomtonene? (se skisse. Ber om at det ses i nåde til mine evner som teknisk tegner.) Vil den nye seasdiskanten ha såpass trang spredning så tett på at den ikke vil bli påvirket?

Hva tror dere?

Mvh
Sniff
Har aldri hørt om bølgeleder i forbindelse med høytalere. Hva gjør den viste tegningen til en bølgeleder? For meg ser det mest ut som et enkelt horn? Hva skal eventuelle fordeler være? Ulemper?

Ellers burde vel ikke være noe problem å blande diskant/bass si samme bølgeleder. Det gjøres jo uansett i lytterommet? Det gjøres så vidt jeg husker i mikrobølgeanvendelser hvor bølgeledere er mye brukt. Ikke bass og diskant da, men forskjellige frekvenser.
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Gode eksempler på høytalere med WG er Gaia, Amphion og Troels Gravesens lettdrevne konstruksjoner. Og ja. WG er enkle horn som så langt jeg har forstått brukes mer med tanke på spredningskontroll enn økt følsomhet (Her får ekspertisen arrestere meg.).

Jeg har et vanskelig rom med lav takhøyde og mange harde flater jeg vanskelig kan gjøre noe med: Dette er et allrom for en familie på 5. Høytalerne vil heller ikke stå symetrisk i forhold til romgeometrien etter neste ominnredning. Ønsker et begrenset lytteområde med en lyttedistanse på ca 2m.

Mvh
Sniff
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
Bølgeledere bør jo være dedikert til hvert sitt element. For optomal virkning, og med minst mulig forvrengning, skal en bølgeleder, eller waveguide, være en eksponensiell fortsettelse av membranformen.

Vidar
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Var litt det jeg fryktet. :(
Oversatt til dagligtale betyr "eksponensiell fortsettelse" at wg-en skal ha en profil som ser slik ut at den fremstår som en utvidelse av elementet?

Hvor galt blir det med en helt rett 45 graders wg a la den i tegningen?

Vet du om noen steder på nettet hvor det finnes målinger av ulike profiler?

mvh
sniff
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
Et rent pyramidehorn (Horn med rette flater) har ikke konstant akustisk impedans ved alle frekvensene den skal forsterke, og det vil bygge set opp små forsterkninger og utfasinger av gitte frekvenser pga. refleksjoner. Et eksponensialhorn gir konstant akustisk impedans i hele frekvensområdet ned til den frekvensen som har samme eller kortere bølgelengde som diameteren på hornets avslutning, og bygger derfor ikke opp stående bølger. I målinger vil du imidlertid se at hornets forsterkning allerede begynner å bli ustabilt et godt stykke over denne nedre frekvensen. Det du ser er "rippel", eller bølgekrusninger i frekvensgangen nedover mot hornets nedre virkeområde. Et ideellt horn har ingen avslutning og fortsetter i det uendelige.

Mvh.

Vidar
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Merci.

da får vi se hva dette blir til.

Mvh
Sniff
 
Topp Bunn