Politikk, religion og samfunn Går det an å dele veiene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ellers var det en som sa at bilister ikke har vikeplikt for syklende i gangfelt og det er vel rett men tullete. Om man sykler i gangfart burde dette likestilles med gående, for det er vel heller ikke greit at man løper? Mener man at man skal sykle til f.eks jobb så må det skje med en viss effektivitet og gang og sykkelveien ender og starter som regel med et gangfelt, og er det mange nok av de tar jeg veien i stedet.

De fleste bilister ser det dusterte i dette og lar den sykle over uten problem, men ikke alle. En gang var det en som stoppet og når han så jeg ville rulle over kjørte han og dermed gikk jeg i bakken pga klikkpedaler - premie dust og kan være glad han var borte når jeg kom meg på bena :rolleyes:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.327
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er det vel minst like mange syklister som pukker på sin rett, - feil eller rett, - som bilister som gjør det samme...
    Sunnt folkevett er tydeligvis i manko hos flere i begge grupper....

Sist redigert:

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    2.194
    Nå er det vel minst like mange syklister som pukker på sin rett, - feil eller rett, - som bilister som gjør det samme...
    Sunnt folkevett er tydeligvis i manko hos flere i begge grupper....
    Spiller nå ingen rolle hvordan de passerer et gangfelt. Problemet med at de sykler er at noen av de kommer i en helsikes fart inn i gangfeltet så en ikke rekker å stoppe på normalt vis alltid.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.010
    Torget vurderinger
    2
    Spiller nå ingen rolle hvordan de passerer et gangfelt. Problemet med at de sykler er at noen av de kommer i en helsikes fart inn i gangfeltet så en ikke rekker å stoppe på normalt vis alltid.
    Apropos helsikens fart inn i noe, min sambo ble vitne til en ulykke her for noen uker siden, stod i kø på vei inn i en rundkjøring, syklist på utsiden av bilene i en helsikens fart inn i rundkjøringen og klask i panseret på en varebil som allerede var inni der, så visstnok ikke godt ut men han pustet da de trillet han inn i sykebilen.

• Liker
    Reaksjoner: SAL
    H

Hardingfele

Gjest
    I Danmark skal man vare seg for "at cykle norsk".

Sykling på fortau, mot kjøreretningen og over rødt lys vil medføre akkumulert bot for hver forseelse, og man tas. Det blir mange tusen.
    Selskap som organiserer sykkelferier i Danmark gir gjerne norske kunder en orientering om hva de må la være å gjøre, siden norske syklister opererer med et helt eget regelsett i trafikken. (Pene mennesker med gode hifi-anlegg unntatt).

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    1000kr for brudd på piggdekksesong.
    1000kr/dekk ved for liten mønsterdybde.
    Dustete. Da er det jo bare å kjøre ut et sett gamle piggdekk - Sikkert like farlig som å kjøre med dårlig mønster og man forurenser en masse mens konsekvensene er minimale :mad: . Nå kommer det sikkert noen som mener at de er fine sommerdekk...

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.545
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg setter pris på differensieringen/presiseringen i den lille gruppen siden jeg er luta lei av å bli forsøkt stilt til ansvar for hva andre trafikanter foretar seg.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.917
    Sted
    Holmestrand
    Hva med biler som legger seg over i høyrefil, kjører forbi og kapper inn foran deg på motorveien, for å så å måtte bremse for ikke å kjøre inn i bilen foran?
    Eller ligger så tett opp i rumpa på deg at du kan gi anbefalinger om hårstell i nese og ører?

Ikke vanskelig å finne noe å ergre seg over.
    😅

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    3
    En fin ambassadør for 2 hjulingene ;)

Fått internasjonal oppmerksomhet den saken der.
    Idiot på sykkel selvsagt, men reaksjonen til varebilsjåføren er jo direkte livsfarlig og helt ute av proporsjoner. Er han en representant for bilister så må de jo bures inn hele gjengen.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.484
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Når det ligger en klynge med sykler midt i veien på en svingete landevei, noe det er mye av.
    Får de ikke mye sympati fra meg. Greit att vi skal dele på veien. Men da får de for fanden legge seg inn så biler kommer forbi.
    Det heter seg i veitrafikkloven att man ikke skal hindre annen trafikk.
    Jeg liker å ta hensyn, men blir mye sympati av att de holder på på den måten.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.917
    Sted
    Holmestrand
    Når det ligger en klynge med sykler midt i veien på en svingete landevei, noe det er mye av.
    Får de ikke mye sympati fra meg. Greit att vi skal dele på veien. Men da får de for fanden legge seg inn så biler kommer forbi.
    Det heter seg i veitrafikkloven att man ikke skal hindre annen trafikk.
    Jeg liker å ta hensyn, men blir mye sympati av att de holder på på den måten.
    Helt enig,
    alle syklister er ikke flinke nok,
    akkurat som det er VELDIG MANGE bilister som heller ikke tar hensyn til andre i trafikken.

Men noen ganger så MÅ man holde bilene bak fordi det faktisk ikke er mulig å kjøre forbi,
    derved er det heller ikke mulig å slippe noen forbi.
    Et forhold bilister SVÆRT ofte velger å se fullstendig bort i fra,
    noe som ofte kan skape svært farlige situasjoner.

Hvis du regner sammen hvor mye tid du faktisk har tapt pga forankjørende syklister så er jeg ganske sikker på at det forholdet overhodet ikke harmonerer med irritasjonsnivået?
    Gjør du samme eksperimentet med hvor mye tid forankjørende BILER har kostet deg, så blir du overrasket.

Billister er i praksis overhodet ikke hindret av syklister.
    Bilister er hindret av biler/bilister.

Hvilke krav stiller vi til våre medbilister?

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.107
    Sted
    Market Snodsbury
    Eg er generelt sympatisk til syklistar, og får ofte vondt av dei som legg seg heilt opp kvitstripa for å få meg til å køyra forbi sjølv om eg ikkje har så lyst. Det gjer ikkje meg noko å liggja bak ein syklist i 30 km/t ei lita stund for å venta på sjans til å køyra trygt forbi. Men det hadde vore kjekt om syklistar hugsa på trafikkreglane, iallfall litt.

Dagens:

IMG_2035.png

Fin morgon. Eg (dobbeltstrek) kjem køyrande i bil, sterk motsol. Eg ser (i punkt a) likevel silhuetten av ein syklist (enkeltstrek) koma ned bakken til venstre. Nei, eg har ikkje vikeplikt (og er attpåtil på forkjørsveg), men strekar likevel med bremsen fordi det på høgresida ligg ein offentleg institusjon (kanskje det var målet?), og syklisten ikkje ser ut til å sakka farta inn mot krysset. Eg har jo ikkje lyst til å køyra ned syklisten. No hadde det kanskje gått bra (fartsgrensa var 40 km/t, og eg låg litt under), men samla tidsbruk hadde vore ekstremt mykje høgare for meg om det skjedde ei ulukke.

Mellom punkt a og b ser eg at syklisten gjer ein oppsiktsvekkjande manøver: Ho svinger hardt til venstre, og ligg dimed midt i motgåande køyrebane. Kanskje ho gjorde ein unnamanøver? Eg slepper difor bremsen. Ho held derimot fint driv, og syklar ved sidan av meg ei stund, før ho legg seg over i mitt felt (c). Før meg.

Eg skal vedgå at eg ikkje køyrde fort i denne situasjonen. I strekt motlys, og med ein syklist på venstre side som plutseleg kunne få behov for ein akutt unnamanøver, tykte eg ikkje det var forsvarleg. Alt gjekk fint.

Men det var unødig stressande. Eg var åleine i bilen, og kan ha skrike ut «ka faen skal du, då?», fleire gonger, sidan ingen høyrde meg.

Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.484
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Så har vi disse røde stripene for sykler som slutter noen meter før en rundkjøring, litt før ett fotgjengerfelt.
    Jeg skal til høyre, har gitt tegn. Så i det jeg svinger kommer det en syklist som skal rett frem.
    De følger ikke med. Dette har skjedd meg flere ganger i Lillestrøm.
    I mine øyne så er det syklisten som gjør feil, skulle lagt seg på min venstre side når de skal rett frem.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.917
    Sted
    Holmestrand
    Den der forstår jeg ikke, @steinost. Kan du se gjennom?
    Han mener vel syklister som kjører forbi på høyresida når du skal til venstre med bil.

Jo, det finnes absolutt syklister som tar sitt kandidatur som organdonor på høyeste alvor.
    Problemet i slike situasjoner er at etter at du som bilist har forfremmet syklisten til permanent organdonor,
    så blir du som bilist degradert til fotgjenger,
    og får et relativt langt spaopphold på Ullersmo eller lignende etablisement.

Så potensialet her er ikke det optimistiske vinn-vinn,
    men et langt dystrere tap-tap.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.107
    Sted
    Market Snodsbury
    Unnskyld det skulle stå høyre😜 redigert.
    Ah. Då skjønar eg, trur eg.

Du skal til høgre, men kan ikkje leggja deg heilt til høgre fordi det nett har vore eit sykkelfelt der. Dimed legg syklisten seg "til høgre for høgre felt" i rundkøyringa, og du har kanskje vikeplikt fordi du kryssar feltet til syklisten på veg ut av rundkøyringa - i ein høgresving, som skal vera ganske uproblematisk i ei rundkøyring.

Eg er einig i at syklisten burde vore til venstre for deg inn i rundkøyringa, dersom han skulle ut ei avkøyring etter (men eg har ein tendens til å leggja meg til venstre når eg skal rett fram, for å sleppa fram dei som skal til høgre - ein (u?)vane eg har byrja å korrigera etter å ha fått litt pepper). Det beste hadde kanskje vore å fletta bil/sykkel når sykkelfeltet tok slutt?

Då eg tok lappen fekk eg beskjed om alltid sjekka for tohjuling til høgre når eg svinga ut av rundkøyringar, særleg ei som berre hadde rett fram og venstre.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.484
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2

Du skal til høgre, men kan ikkje leggja deg heilt til høgre fordi det nett har vore eit sykkelfelt der. Dimed legg syklisten seg "til høgre for høgre felt" i rundkøyringa, og du har kanskje vikeplikt fordi du kryssar feltet til syklisten på veg ut av rundkøyringa - i ein høgresving, som skal vera ganske uproblematisk i ei rundkøyring.

Eg er einig i at syklisten burde vore til venstre for deg inn i rundkøyringa, dersom han skulle ut ei avkøyring etter (men eg har ein tendens til å leggja meg til venstre når eg skal rett fram, for å sleppa fram dei som skal til høgre - ein (u?)vane eg har byrja å korrigera etter å ha fått litt pepper). Det beste hadde kanskje vore å fletta bil/sykkel når sykkelfeltet tok slutt?

Då eg tok lappen fekk eg beskjed om alltid sjekka for tohjuling til høgre når eg svinga ut av rundkøyringar, særleg ei som berre hadde rett fram og venstre.
    Er så gamel att vi lærte å bruke hue når vi syklet. 😆😅

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    30.449
    Torget vurderinger
    28
    Jeg kjører til og fra jobb hver dag og kjører igjennom Oslo sentrum. Det har jeg gjort i mange år, og jeg merker godt at trafikkbildet har endret seg (og nei, det er ikke det at jeg har blitt gammel). Det er ikke bare det at det er flere biler og at el-sparkesyklene har kommet til, folks syn på hvem som har "rett" har også endret seg. Man kan mene hva man vil om biler i sentrum, det er ikke det jeg uttaler meg om, jeg bare reflekterer over at folk oppfører seg annerledes når de går og sykler enn de gjorde tidligere. Voksne folk, og i hvert fall unge voksne, krysser gata før bussen og trikken har kjørt. Vi visste at det ikke var lurt i gamle dager. Men det handler også om at folk sykler med headset på øret og bytter fil uten å gi tegn, eller uten å se seg for. Det er akkurat som man har en tro og forventing om at at bilisten skal ta hensyn uansett om man følger eller bryter trafikkreglene. Eller så kan bare ikke folk trafikkreglene. Jeg har, bank i bordet, ikke vært borti noen ennå, men det var nære på for et par uker siden med en fyr på el-sparkesykkel som kom i full fart mot fotgjengerfeltet (grønn mann) i det jeg svingte mot høyre og hadde grønt lys. Jeg bremset, og det gjorde han også. Men siden det var glatt så gikk han på trynet, og han begynte å kjefte på meg (som hadde kjørt på grønt lys og stoppet i tide).

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er stadig like forundret over irritasjonen/sinnet/hatet som rettes mot syklister.

Jeg irriterer meg over dårlige trafikanter, og de er like godt representert blandt privatbilister, syklister og fotgjengere. Litt høyere prosentandel blant yrkessjåfører.

EL-sparkesyklister tar jeg ikke med på lista over. De skulle hatt båndtvang hele gjengen. :devilish:

Sykkelen er jo oppfunnet ! En utrolig effektiv maskin, uten forurensende batterier og all energi rett fra maten du spiser.
    Når jeg ser el-sparkesyklene parkert i mengder foran areal- og energikrevende treningssentra blir jeg bare trist.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.913
    Torget vurderinger
    4

Som syklist i selvsamme by kan jeg bekrefte at dette er frustrerende situasjoner, for begge parter.
    Selv uten rundkjøring, altså kjørefelt med rødmerket sykkelfelt rett frem, men vanlig avkjøring til høyre, er farlig. Gjentatte ganger er jeg nær nedkjørt fordi bilister tror de har forkjørsrett og syklisten skal vike, eller fordi bilisten hverken blinker seg til høyre eller ser seg til høyre. Jeg har syklet en del i Berlin og der er bilistene svært oppmerksomme på slike situasjoner. Berliner'ne er itt italienske bak ratter, men de har også et langt mer kultivert forhold til sine tohjulte medtrafikkanter enn her i Norge.

Enda verre er det slik du beskreier rundkjøringer hvor det røde sykkelfeltet plutselig blir borte. Hva f.......tror man syklistene bare blir magisk borte i 15 meter til rundkjøringen er passert ? Jeg forstår tanken om at syklistene bør legge seg til venstre, men for syklisten betyr det å legge seg ut fra sykkelfeltet, finne seg en plass mellom bilene, før man er på venstre side av kjørefeltet. Å krysse frem og tilbake i veien på den møte skaper garantert flere farlige situasjoner. Jeg gjør det dog noen ganger om jeg skal til venstre i rundkjøringen, men da til stor irritasjon hos bilister som ikke forstår hvorfor jeg som syklist ikke bare kan holde meg til høyre, helst langt ut i veikanten hvor de kan late som jeg ikke er der.

Gjentatte situasjoner som dette, parkerte biler i sykkelfeltet, sykkelfelt som ledes opp på fortauer rett på forgjengere som venter på grønt lys, m.m. gjør at jeg vurderer å konsekvent ikke bruke disse røde sykkelfeltene, men heller sykle midt i kjørefeltet. Når det er tryggere for en syklist å oppføre som en bilist i kjørefeltet heller enn å holde seg i merkede sykkelfelt, da er det noe galt!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn