Forøvrig synes jeg skolene burde gjennomføre noe i retning trafikalt grunnkurs. Det er noe alle har bruk for, enten de skal kjøre bil eller sykle, eller ferdes til fots blant folk. Ørepropper i trafikken er og blir en uting.
Mente vi hadde vært gjennom det, ja. Denne kunne jeg gjerne tatt opp kampen for. Solid og grundig opplæring i trafikkregler som en naturlig og selvskreven del av utdanningen. Gjerne som et tilbakevendende tema og med eksamen og krav for bestått videregående utdanning. Jeg mener å huske min generasjon hadde litt på barneskolen, antar at det fortsatt er noe lignende rundt den tiden ungene begynner å sykle til og fra. Men vi kan gjerne ta det igjen på ungdomsskolen når det er tid for moped, og igjen på videregående når det er tid for bil. Gjerne med et fyldig og omfattende pensum med eksamen som krav for bestått utdanning (det vil koste penger).
Jeg er overbevist om at dette vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt. Veldig lønnsomt!
Og pengene blir i tillegg en
bagatell i forhold til hvilke menneskelige lidelser man kan unngå.
Så trenger vi fortsatt arbeid med avklaring og tydeliggjøring av spesielt syklistenes rolle i trafikken. Jeg mener fortsatt det verst tenkelige er syklister opp og ned av fortau, frem og tilbake mellom sykkelveier og veibanen og så videre. Mitt forslag er voksne syklister ut i veien, barn på fortauet, sykkelfelt på alle sterkt trafikerte veier.
Gang- og sykkelvei er fortsatt en marerittaktig dårlig idè. Men det kan muligens fungere hvis man deler disse med fortau til gående, slik at de er tydelig skilt fra hverandre (dyrt igjen).
Til slutt trenger vi et aktivt politi i trafikken. Vi trenger at syklister bøtelegges for villmannskjøring, på akkurat samme måte som bilister. Gode regler som håndheves og følges, kort sagt. Jeg er glad for å leve i et land hvor politi er en knapp ressurs, men vi er muligens litt vel på stumpene nå.
Jeg er forøvrig på langt nær sur på deg, Spirre. Knapt nok oppgitt over innlegget (det går sikkert greit å finne noen til å trykker plakater for de spesielt interesserte).