Diverse Fy, kor kaldt!

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
BA opplyser at 3500 husstander i Åsane numera er uten strøm. Sender varme tanker (som om det skulle hjelpe! ;) ) til alle de som har røsket ut den gammeldagse vedovnen til fordel for varmepumpe. :D
Best å være forberedt, ja.

P3 Dokumentar » Prepperne
Ønsker ikke å hovere, men har fått mye pepper i nabolaget for å insistere på å beholde vedfyring som hovedvarmekilde istedenfor å bytte til varmepumpe. Just goes to show, når (og ikke hvis) strømmen går og du bare har varmepumpe, har du plutselig ingen alternative løsninger. Annet, selvfølgelig, enn å gå tidlig til sengs og håpe på at strømmen kommer fort tilbake. :)

mvh
Berre varme kvinnfolk kan en sette sin lit til…
Det var riktig tilsvar til den. Har du i tillegg en reiseradio med fullt batteri og NRK Klassisk spiller Bolero, da er tid tilbrakt under dyna svært varmeproduserende. Så sant du ikke er alene, da er du like langt.

H

Hardingfele

Gjest
Elefantmannen: Nix. Men da er det nok kun de klassiske fossilbrenselsbilene som ikke får nevneverdige problemer.. Som du veit, liker ikke batterier altfor streng kulde.

Hardingfele: Høres ut til at du er godt forberedt, ja...Fortsett med det:rolleyes:
Alternativt at jeg har ei bu på fjellet uten innlagt strøm og med litt mat og annet til. Vedovner er greit å ha.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.660
Torget vurderinger
12
Hmmm, står -23 på meteret her i dag og Yr sier at det skal ned til -25 på morgenen. Da går det fra "kalt" til "bikkjekalt" som det heter lokalt (tilsiktet skrivemåte). Grunnfyring med elektrisk og varmepumpe og spisslast med ved for tiden. Fyrte opp i ovnen slik at det blir lunt og godt når mine kjære skal opp om 1 t eller så. Elsker disse kjølige dagene.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det er visst lufta fra Sibir som har blåst hit. De har visst frisk luft i Sibir.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.480
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
...men om lufta fra Sibir har blåst hit, hvilken luft har de igjen i Sibir? Går de løs på reservetankene sine? Eller dør folk som fluer der grunnet luftmangel?

Dette høres alvorlig ut.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.801
Torget vurderinger
0
Løp til jobben i går i -13 langs sjøen og i motvind. Med tynne tights var det i overkant kaldt for forplantningsorganet. Ellers gikk det fint.
Weld, det var ikke kaldt! Det var hovmodig toskeskap!

At forplantingsorgant fryser i stykker er kun naturens orden for å sørge for at dårlige gener ikke bringes videre!;););)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.801
Torget vurderinger
0
10 minus og stiv kuling som mange har enkelte plasser i kystnære strøk tilsvarer greit mange og tyve minus og vindstille i indre strøk
Relativ kulde er faktisk helt reelt. Og "følt" temperatur synker dramatisk med økende vind! Husker ikke tabellen i hodet men GSV sjekket alltid "relativ kulde" før de dro ut på vintermanøvrer. Var det for kaldt holdt de seg inne i kaserna. Og de var/er ganske så proffe på vintertjeneste.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.472
Får vel bare legge til at det av og til blåser ganske friskt i indre strøk også. Ikke som på vestlandet, riktignok. At ikke hele vestlandet har blåst bort er et under.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.801
Torget vurderinger
0
Berre varme kvinnfolk kan en sette sin lit til…
Det er det farligste du kan finne på! Kan ikke sette din lit til kvinnfolk! Det er farlig det!!

Har du lest Njåls Saga?

Gunnarr Hámundarson ( Gunnar fra Lidarende ) ble latt i stikken av kona si Hallgerðr ( Hallgjerd ) da han behøvde hårfletta hennes som erstaning for buestrengen som brast!

I tillegg til å vise at kvinner ikke nødvendigvis er til å stole på viser dette at bue ikke er et våpen man bør satse for mye på heller. Trønderen Einarr Þambarskelfir ( Einar Tambarskjelve ) hadde jo også trasig erfaring med at buestrengen kunne briste!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.801
Torget vurderinger
0
Får vel bare legge til at det av og til blåser ganske friskt i indre strøk også. Ikke som på vestlandet, riktignok. At ikke hele vestlandet har blåst bort er et under.
De klorer seg fast på ren trass!

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.107
Weld, det var ikke kaldt! Det var hovmodig toskeskap!

At forplantingsorgant fryser i stykker er kun naturens orden for å sørge for at dårlige gener ikke bringes videre!;););)
Var nok vinden som gjorde utslaget - har kjørt stort sett samme outfit i hele vinter uten problemer. Ang forplantningsorganet og evt dårlige gener er jeg redd den skaden allerede er skjedd.

I det hele er det fascinerende hvor lite tøy som trengs så lenge man er i konstant bevegelse. Jeg har langrennshansker, en tynn buff, langermet superundertøy, en treningsoverdel i "dry-fit" serien til Nike, ullsokker, joggesko og tights (langrennsbukse de siste par dagene ref problemet over). That's it. Går fint å løpe i så lenge det ikke blåser for mye. Kaldt de første fem minuttene eller så, deretter fint.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.801
Torget vurderinger
0
Mens dere nå klager på at det er kaldt ( Brrrrrrrr!!! :) ) Sitter jeg og er en smule irritert over at det har blitt så mildt at snøen begynner å gli av taket!

Når den kommer ned fra taket er den tung og tettpakket og må måkes bort fra garasjen der bilene bruker å stå! Altså, de bruker å stå utenfor garasjen ikke inne i, for i stolt norsk tradisjon har man så mye annet lagret i garasjen at der er det ikke plass til noen biler! :cool: Savner jeg kjeller og loft som det var i husene i "gamle dager"? JA!!

Men etter en vinter der kvikksølvet ( har vintage termometer!! :cool: ) har ligget jevnt mellom 20-35 "blå" er det litt nedtur at det kryper opp mot nullpunktet!

Kaldt er det ikke her hos oss før man kan ta en skål kokende vann, kaste det opp i luften og det kommer ned som snø! Det skjer en eller annen plass mellom minus 30-35. Et gripende party trick hvis man har gjestenede "søringer" :D

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Arve: Legg etpar kubber i peisen FØR du drar på jobb. Så er huset varmt når du kommer hjem. NB: Sikre mot pipebrann!
Spiralis: Garasjen er for bilen. Ellers kjenner jeg igjen de temperaturene. Og trives med dem. Skaff deg en liten Honda, den tar snøen:rolleyes:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.801
Torget vurderinger
0
Arve: Legg etpar kubber i peisen FØR du drar på jobb. Så er huset varmt når du kommer hjem. NB: Sikre mot pipebrann!
Spiralis: Garasjen er for bilen. Ellers kjenner jeg igjen de temperaturene. Og trives med dem. Skaff deg en liten Honda, den tar snøen:rolleyes:
Nå høres du ut som kona! Vi hannkjønn i nabolaget er skjønt enige om at slik er det ikke! :rolleyes: Dessuten om bilen står inne når takraset kommer får man ikke ut bilen uansett!

Jeg har ikke Honda men en "landbruksmakin" kjøpt på Felleskjøpet. Dessverre så streiker "bondetampen"!

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.480
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Da jeg gikk på ungdomsskolen (ja, dette er lenge siden) og alltid var førstemann hjem til det gamle trehuset familien bodde i, satte jeg på en svært analog tidsstyring av opptenning i ovnen på de skikkelig kalde dagene, slik at det var varmt og godt innen jeg kom hjem.

La i ovnen på morgenen, og plasserte et stearinlys inne blant litt opptenningspapir, slik at når lyset hadde brent helt ned, så tok papiret fyr og i sin tur tente opp i ovnen.

Dette var en lukket etasjeovn, så det verste som kunne skje (unntatt pipebrann) ville være at det tente opp tidligere enn planlagt, eller at lyset av en eller annen grunn slukket før den fikk tent opp i ovnen.

Det hele fungerte overraskende bra. Eller, ikke overraskende. Jeg var trossalt 14 eller 15 år gammel. Ingenting som går som planlagt er overraskende da.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Spiralis: Kona di har rett, hu. De andre fruene og. Rydd garasjen, så får du et langt enklere liv:cool: Ikke fordi hu er happy, men fordi du slipper stresset med isskraping osv. Pluss finner det du leiter etter. Se reklamen for Volvo XC40. Samme ethos.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.801
Torget vurderinger
0
Spiralis: Kona di har rett, hu. De andre fruene og. Rydd garasjen, så får du et langt enklere liv:cool: Ikke fordi hu er happy, men fordi du slipper stresset med isskraping osv. Pluss finner det du leiter etter. Se reklamen for Volvo XC40. Samme ethos.
Skarper ikke is! Har DEFA og Ebesprâcher! ;)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.660
Torget vurderinger
12
Min funker ned til -25 og har cop 2,05 ved -15. Reduserer dog bruken da pga levetid. Det er en toshiba gulvmodell luft-luft.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.480
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hvor i landet bor man dersom åtte minus er å anse som skrekkelig kaldt om vinteren?
Eller er man bare litt skøyeraktig? Ikke alltid like lett å lese ut fra innleggene....

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.883
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Hvor i landet bor man dersom åtte minus er å anse som skrekkelig kaldt om vinteren?
Eller er man bare litt skøyeraktig? Ikke alltid like lett å lese ut fra innleggene....
Her i Flekkefjord er det iskaldt i sjøkanten ved 8 minus og alltid vind :(

mvh

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.587
Sted
Trondheim
Jeg har vannbåren varme fra egen bergvarmepumpe. -17° ute og +24° inne. Pumpa driver 14 separate varmekretser i gulvene. Sjekket i går og da var det bare en av kretsene som var aktive - resten av rommene holdt temperaturen fint. Utrolig hvor god isolasjonen har blitt. 3-lags vinduer lagd for passivhus og ytterdører i "arktisk" utgave. Dyrt, men en god investering hvis man legger hovedvekt på komfort. Går i shorts og t-skjorte inne året rundt.
Huset er på 250 m2 og alle rom holdes varme. Fikk ny el-måler forrige tirsdag. Da jeg sjekket forbruket i går hadde jeg brukt 650 kWh på 9 dager - snitt på 72 kWh pr døgn (det inkluderer lading av plug-in hybrid). Ikke så ille i årets kaldeste periode - jeg tror jeg er på et årssnitt på ca 50 kWh/døgn. (Huset har pipe, så jeg kan raskt installere en ovn hvis det skulle knipe, men på de 4 årene jeg har bodd her har strømmen vært borte en gang i ca 30 min. Det var da en kråke fløy inn i Moholt trafostasjon og sørget for en kortslutning. Dvs. de tror det var en kråke ut fra de få fjærene de fant...)

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Antall liker
791
Jeg har vannbåren varme fra egen bergvarmepumpe. -17° ute og +24° inne. Pumpa driver 14 separate varmekretser i gulvene. Sjekket i går og da var det bare en av kretsene som var aktive - resten av rommene holdt temperaturen fint. Utrolig hvor god isolasjonen har blitt. 3-lags vinduer lagd for passivhus og ytterdører i "arktisk" utgave. Dyrt, men en god investering hvis man legger hovedvekt på komfort. Går i shorts og t-skjorte inne året rundt.
Huset er på 250 m2 og alle rom holdes varme. Fikk ny el-måler forrige tirsdag. Da jeg sjekket forbruket i går hadde jeg brukt 650 kWh på 9 dager - snitt på 72 kWh pr døgn (det inkluderer lading av plug-in hybrid). Ikke så ille i årets kaldeste periode - jeg tror jeg er på et årssnitt på ca 50 kWh/døgn. (Huset har pipe, så jeg kan raskt installere en ovn hvis det skulle knipe, men på de 4 årene jeg har bodd her har strømmen vært borte en gang i ca 30 min. Det var da en kråke fløy inn i Moholt trafostasjon og sørget for en kortslutning. Dvs. de tror det var en kråke ut fra de få fjærene de fant...)
24 grader innendørs er 2,5-3 grader for varmt :)

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.587
Sted
Trondheim
Ikke når du går i shorts :)

Jeg overdrev vel litt. Termostatene er analoge og jeg hadde dem på omtrent 24° en stund, men har justert ned litt, så nå er det nærmere 22,5°.
Kaldt å gå hjem fra jobben (20 min motbakke hele veien så jeg holder jo varmen selv i kulda), godt å komme hjem.

Sist redigert:

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.506
Sted
'
Snart på tide å fyre litt for de franske damene..

WC.JPG

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.656
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Termometeret i tor Towers, som er montert i huken ved inngangsdøra viser -8. Stor sannsynlighet for at det i virkeligheten er -10 i Ytre Strok av Hordaland i kveld. Det er vinterferie i Hordaland, og mange er dratt bort i ferien.

Skulle ikke forundre meg om en del av feriefolket kommer hjem til frosne inntaksrør.......

Det sprengfyres! :D

Vis vedlegget 483267

Mvh
Slik ovn hadde vi i gamlehuset, finnes vel ikke noe som er mer effektiv over lengre tid en disse.
Fyrer om morgenen og er varm når du kommer hjem fra jobb. Er denne også ca 170cm høy?
Nei det er vel den med 5 seksjoner som er 170?

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.848
Sted
Sølvbyen
Skarper ikke is! Har DEFA og Ebesprâcher! ;)
Eberspächer. ;)

Digg å kunne trykke på en knapp og komme til isfri bil samme hvor man har parkert.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.837
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ikkje nødvendig med fyring. Huset var varmt av sola då eg kom heim i dag.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.282
Torget vurderinger
28
Samme her som hos Audiophile-Arve, sola varmer så man kan skru av all varmen i huset, med unntak av varmekabler på enkelte rom. Setter på litt varme når sola går ned. I dag har solen varmet så godt at jeg ikke har tenkt på å fyre i peisen til tross for -10 ute.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Arve: Uten fyring, ingen klagerett..hehe...

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Elefantmannen: Nix. Men da er det nok kun de klassiske fossilbrenselsbilene som ikke får nevneverdige problemer.. Som du veit, liker ikke batterier altfor streng kulde.

Hardingfele: Høres ut til at du er godt forberedt, ja...Fortsett med det:rolleyes:
Tja, batteribil fra US&A takler da kulde godt.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.107
Ute på ski i Østmarka i kveld. Det er tydelig at Oslos skigående befolkning mangler karakterstyrke. Var omtrent folketomt. På kveldene før det ble kaldt her i byen var det ganske så folksomt på kveldstid.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Blir kvitt litt ved i kuldeperioden, har stort sett problemer med at mengden ved øker for hvert år så må få unna litt.

Stor klebersteinsovn og nyere bolig langs kysten er overkill i de fleste situasjoner men kjekt når det er kuldeperiode og en ekstra sikkerhet med tanke på strømbrudd.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Men Cato Zahl Pedersen var først på Sydpolen uten polvotter.

Topp Bunn