Furutech e-TP60e eller lignende or problemer med strømnettet

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Hei

Har slitt med at lyden nesten hele tiden er veldig dårlig på anlegget. Og jeg har sittet og vindusshoppet litt, og tittet litt Furutech e-TP60e.
Men det var noe som traff meg ganske godt i problemstillingen de la til grunn:

How can you tell you’re a victim of polluted AC power? Listen and look for these symptoms:
Flat, hard, and grainy high frequencies, a thick and bloated midrange, fat, uncontrolled bass, and loss of air and soundstage stability.
On video displays the picture resolution is less than sharp, with “ghosting”, color shift, “snow”, or vertical and horizontal lines.
Den beskrivelsen ang. lyden er nøyaktig det jeg sliter med, når det gjelder video problemet, så har jeg ved en tilfeldighet oppdaget "snøen" ved at jeg var veldig nær plasmatven, det er ikke synlig fra sofaen, men jeg har ikke dette problemet med lcd monitoren til pcen.

Om jeg har skjønt det riktig så er "polluted AC power" det samme som EMI, er dette en slags form for nettstøy?

The beautifully crafted special grade aluminum chassis effectively shields against another common problem,
RFI (Radio Frequency Interference), and a layer of Formula GC-303 blocks EMI (Electro Magnetic Interference).
Hvor effektiv er en slik løsning på dette problemet egentlig?
Hvis dette er en effektiv løsning finnes det billigere alternativer som gjør en like god jobb?
Eller er det andre løsninger med andre metoder som er mer effektiv?

Sist redigert:

javerion

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.07.2015
Antall liker
12
Sted
Oslo
hei det bør påpekes at dette med å beskrive lyd som xxx for å så peke på et problem uten noen kjenskap til hva som er i lydkretsen av komponenter
er relativt lite vitenskapelig, ta mål/logger med nettanalysator før du kaster penger ut av vinduet på andre spesial kabler

emi er magnetisk støy som skapes ved å sende strøm gjennom en leder/halvleder og er en lokal hendelse (lav rekkevidde)
det som er en mere normal forklaring på forurenset strøm vil være at det er overharmoniske komponenter i strømmen så den ikke er sinus formet
les mere på Hva er harmoniske forvrengninger? – PowerSource

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
hei det bør påpekes at dette med å beskrive lyd som xxx for å så peke på et problem uten noen kjenskap til hva som er i lydkretsen av komponenter
er relativt lite vitenskapelig, ta mål/logger med nettanalysator før du kaster penger ut av vinduet på andre spesial kabler

emi er magnetisk støy som skapes ved å sende strøm gjennom en leder/halvleder og er en lokal hendelse (lav rekkevidde)
det som er en mere normal forklaring på forurenset strøm vil være at det er overharmoniske komponenter i strømmen så den ikke er sinus formet
les mere på Hva er harmoniske forvrengninger? – PowerSource
Ja det er jo et spørsmål som skulle vært med i åpningsinnlegget. En nettanalysator må jeg vel ha elektriker til å komme med, de koster en del så viddt jeg vet?
Jeg har sterk misstanke om at varmluftspumpen på veggen rett utenfor som er på samme lokale strømnett som er syndebukken på støyen.

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Antall liker
5.013
Torget vurderinger
2
Spenningsanalyse er gratis.Henvend deg til netteiger.
Slå av varmepumpen og se om det blir bedre.
Ikke?
Ta alle sikringer bortsett fra den til stereoen og fjern all annen last på den kursen.
Bedre eller ingen forskjell?
Sjekk ut eventuelt jordsløyfer på stereoen.
Ring/send e-post til netteiger og be om en spenningsanalyse.

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Spenningsanalyse er gratis.Henvend deg til netteiger.
Slå av varmepumpen og se om det blir bedre.
Ikke?
Ta alle sikringer bortsett fra den til stereoen og fjern all annen last på den kursen.
Bedre eller ingen forskjell?
Sjekk ut eventuelt jordsløyfer på stereoen.
Ring/send e-post til netteiger og be om en spenningsanalyse.
Nå er problemet at varmluftspumpen ikke er min. Jeg deler strømnett på huset med 3 andre leiligheter, så får ikke gjort mye når det gjelder å skru av sikringer annet en lokalt i min leilighet. Alle her på huset har problemer med at strømmen går i noen sekunder til minutter til tider, her om dagen gikk strømmen 10 ganger på 5 min om det skulle være relevant.

javerion

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.07.2015
Antall liker
12
Sted
Oslo
be om en analyse med henvisning til at nettet dropper ut og at du sliter med flimring i led så bruker dette å ordne seg.
og for varmepumpen så ta en prat med naboen og spør om han kan koble den ut i 30min så ser du etter endring i denne tiden

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Har lest noe om EMI på nettet og kom over at EMI kan få kabelstubber til å virke som en kraftig antenne om jeg forstod det rett og kom på at jeg hadde en kabelstump bak sofaen som er for internett og kabel-tv jeg ikke bruker hvor jeg klarte å ødelegge boksen, så fikk fingern ut og fikk satt på en ny boks, nå ble i hvertfall det problemet kraftig redusert om ikke helt borte, men sliter med problemer med støy fortsatt.

Uansett har bestilt analyse, men ser ut til at de tar sin tid med å komme hit å få satt den i gang. Uavhengig av hva problemet er så skal jeg få byttet ut hodetelefonforsterkeren etter som det viser seg at den er mye mer følsom for støy problemer i forhold til de andre komponentene i anlegget før jeg evt begynner med noe form for filter.

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Tror jeg har funnet kilden, har den siste tiden erget meg over støyen(lyd) fra fryseboksen om natten, så jeg kjøpte 3 stk ferrit kjerner og satt på strømkabelen i håp om at den skulle støye mindre, og det funket, men noe jeg merket meg og er at støy problemene med andre motorer nesten er borte nå. Kan det hjelpe å sette på flere ferrit kjerner på strømkabelen for å løse problemet helt? Spør vel mtp at om for mange kan skape negative bivirkninger.

Her er de jeg har brukt: https://www.123elektronikk.no/noise-filter/ferrit-stoeyfilter-7-5-mm.asp

Sist redigert:

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Nå har elektriker vært her og hentet "spenningsanalysatoren" eller hva det heter, men tror nok jeg vil få svar om at de ikke har målt noe feil, jeg har skaffet et voltmeter og målt veldig ofte spenningen i stikk kontakter og spenningen ligger på mellom 233 og 235 volt, da elektriker var her og satt i "spenningsanalysatoren" målte han kjapt med et langt bedre voltmeter, og fikk akkurat samme spenning på sitt. Som gjorde at jeg så og si har konkludert med at det må være EMI/RFI.

I mellomtiden ble jeg så frustrert og utålmodig mens jeg ventet på at det skulle komme elektriker, jeg har kjøpt nettkabler fra in-akustikk som har emi magneter i stikkkontaktene, dette hjalp noe, men ble ikke fornøyd. Kjøpte en shakti stabilisator og la oppå forsterker(dac ligger under forsterkeren) som hjalp litt, så det låter greit for det meste men det er perioder hvor det ikke er nok. Så jeg lurer på om jeg skal kjøpe en shakti stabilisator til og sette forsterker ved siden av dacen og legge på en på dacen og, men usikker på om det har noe for seg etter som den eksisterende stabilisatoren er 6,5 cm unna trafoene på dacen?

Kristian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
283
Sted
Levanger
Torget vurderinger
32
Hei!
Gammel tråd, men det kan være DC på strømmen din også! Med andre ord en skjevhet i spenning +/- i forhold til null/nøytral. Jeg har Burmester 948 strømrenser med aktivt DC-filter og den låter veldig flott, bedre enn IsoTek. DC på AC fører til komprimert og stressende lyd.

Topp Bunn