Funk Firm Achromat

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
jeg har akkurat byttet ut filtmatta på min LP12 mot denne Acrhoplat 5mm. VTA ble korrekt justert opp men jeg ble skuffet over hva den gjorde. sannelig ikke sikker på om det ble noen vesentlig endring og skrive hjem om. om man har DD spillere tror jeg man får langt mer utbytte av den da den demper støy fra tallerken men på en stille motorgang fra en LP 12 synes jeg det ble litt annerledes kanskje.

Vi får se hva videre testing bringer frem.

McLaren

B

break_out

Gjest
Jeg har til nå brukt Funk Firm Achromat og vært fornøyd med denne, ikke at den gjør det store utslaget men den tilfører en slags friskhet kontra Linn sin ordinære filtmatte. Men etter jeg nå har blitt klar over et problem jeg saktens har hatt i ”toppen”, kall det feil avrundning samt fokus på sss lyder, så virker det nå som det mest sannsynlig er denne Funk matten som er skyldig part. Jeg antar at dette problemet kom på banen når Keel ble installert i spilleren min, da jeg ikke kan huske dette tidligere, men ønsker ikke å være bastant på dette punkt.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Filtmatta ligger fremdeles på tallerken her, Funk kommer ikke til å få noe mer jobb her i gården. Iallefall ikke på Wilson spilleren, der ble det feil i toppen. I det jeg mista "lufta", så ble en slags irritabel signatur tydeliggjort i øvre mellomtone et sted som irriterte meg, og hindra meg i å nyte musikken.. :eek:

B

break_out

Gjest
Cundis skrev:
Filtmatta ligger fremdeles på tallerken her, Funk kommer ikke til å få noe mer jobb her i gården. Iallefall ikke på Wilson spilleren, der ble det feil i toppen. I det jeg mista "lufta", så ble en slags irritabel signatur tydeliggjort i øvre mellomtone et sted som irriterte meg, og hindra meg i å nyte musikken.. :eek:
Kan virke som det ble samme ressulatet her og ja filten er tilbake :).

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Dere er noen raringer :)
MEN - nå har jeg direkte sammenlignet Achromat VS Ringmat. Kanskje gammel-filten til syvende og sist viser seg å være best på bunnen? Vel, så lenge det spiller så bra som det gjør med Funken så kommer det å ta en stund før jeg gidder å styre med å sammenligne, men antar at jeg ikke kommer utenom - gitt de siste rapportene. Kanskje dette er pick-up-avhengig eller personavhengig? Noen synes jo ALL forandring er til det bedre :) Forsøk å bytt tilbake til Funk igjen og se om ikke også dette medfører en forbedring..

B

break_out

Gjest
toriamos skrev:
Dere er noen raringer :)
MEN - nå har jeg direkte sammenlignet Achromat VS Ringmat. Kanskje gammel-filten til syvende og sist viser seg å være best på bunnen? Vel, så lenge det spiller så bra som det gjør med Funken så kommer det å ta en stund før jeg gidder å styre med å sammenligne, men antar at jeg ikke kommer utenom - gitt de siste rapportene. Kanskje dette er pick-up-avhengig eller personavhengig? Noen synes jo ALL forandring er til det bedre :) Forsøk å bytt tilbake til Funk igjen og se om ikke også dette medfører en forbedring..
Matten er nok bra med den rette konfigurasjon. Selv om den ikke funket for meg så sier kanskje dette like mye om meg og min smak som matten ;).

Men det var noe som ble feil i toppen det er helt klart...

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
toriamos skrev:
Noen synes jo ALL forandring er til det bedre :) Forsøk å bytt tilbake til Funk igjen og se om ikke også dette medfører en forbedring..
Det er nettopp hva jeg gjorde; prøvde å bytte tilbake til Funk, men da var den samme signaturen tilbake. Med filtmatta på plass, så kom "lufta" tilbake, og signaturen i øvre mellomtone forsvant.. ;)

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Cundis skrev:
toriamos skrev:
Noen synes jo ALL forandring er til det bedre :) Forsøk å bytt tilbake til Funk igjen og se om ikke også dette medfører en forbedring..
Det er nettopp hva jeg gjorde; prøvde å bytte tilbake til Funk, men da var den samme signaturen tilbake. Med filtmatta på plass, så kom "lufta" tilbake, og signaturen i øvre mellomtone forsvant.. ;)
Jeg mener bestemt at jeg opplever mer "luft" både med Ringmat og (spesielt) Funk enn med gammelfilten. Har en Stageline med hi cap som bare venter på en kabel før jeg får spilt noe som helst av vinyl.
Mitt svært positive inntrykk av Funk Achromat var med Dino som RIAA - kanskje det blir annerledes med Stageline? Vi får se! OM det skulle vise seg at Linn har rett så er jo dette helt utmerket.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
463
Torget vurderinger
4
Og så må dere huske på at filtmatta til Linn fremdeles har to sider.... og den ene låter best ;)
I tillegg er det forskjell på mattene. Skulle høre på den nye matta til en kompis for å finne ut hvilken side som låt best. Det jeg hørte med en gang var at denne nye matta låt bedre enn begge sidene på min gamle. Er ikke enkelt 8)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Er det noen som vil selge sin Achromat, så vet dere PM'en min :)

Mvh Vidar P

B

break_out

Gjest
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Har allerede en på vent på min, men skal gi deg en PM dersom dette faller igjennom.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Cundis skrev:
Hei, dette var interessant.
Jeg testet såvidt Achromaten igår kveld, og er slett ikke sikker på at den blir. Nå er riktignok Pink'en en spiller hvor innerchassiset er opplagret i fjærer, og ved å legge på Acromaten måtte jeg (i tillegg til å skru opp armen 5 mm) justere opphenget av innerchassiset. Skal dermed ikke garantere at alt er like optimalt justert som før........
Men, følgende ble raskt registrert:
Bedre dynamikk, mest merkbart på mer hurtighet i bassen. Noe mørkere/fyldigere lyd, kvinnestemmer låter f.eks noe dypere og mer behagelig. Opplever mer nyanser i stemmer og instrumenter. På et par kutt kunne mannsstemmer virke LITT mer innelukka, men siden dette faktisk bare ble registrert på deler av kuttene kan det også ha med innspillingene å gjøre (men kan ikke huske å ha lagt merke til det før).
Og; mistet kanskje litt luft i toppen. Vet ikke om det er realiteten, eller om det skyldes at fokuset har flyttet seg litt nedover mot mellomtonen.

Uttalelsene er basert på bare en times lytting, og må vurderes deretter........
Tester videre etterhvert :)

Mvh

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Nå, tre timers lytting, og konklusjonene er vel omtrent uforandra......

Men, er det noen av dere som har opplevd at Achromatplata ikke er helt plan? Dét er nemlig ikke min.... Har ikke målt skjevheten, men ser den faktisk ganske tydelig.

Mvh

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg opplever ikke noe mangel på luft med acromat i forhold til filt på min Rega (med Shearaudio akryltallerken).

Mitt inntrykk er entydig positivt. Lyden er mer kontant og tydelig hele veien.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Zomby_Woof skrev:
Jeg opplever ikke noe mangel på luft med acromat i forhold til filt på min Rega (med Shearaudio akryltallerken).

Mitt inntrykk er entydig positivt. Lyden er mer kontant og tydelig hele veien.
My man! Akkurat på en prikk mitt inntrykk.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Har oppdaget mer og mer negativt etter lengre tids lytting.
MEN: det er nødvendigvis (sannsynligvis) ikke Achromatens feil. Armen står nå i toppstilling, det KAN være uheldig. Tyngdepunktet for innerchassiset for Annie er nå annerledes enn før, det KAN være uheldig.
Har justert opphengsfjærene en god del for å kompensere for økt vekt (tallerken subbet ned mot topp-plata etter at jeg la på Achromaten).
Tar derfor av Acromatene, og justerer arm og chassis tilbake til utgangspunktet, og håper alt spiller som før.
Vurderer deretter å lage 5 mm tykkere armbord eller evt en tilsvarende spacer for armen.
Achromat selges som en del av oppgraderingene for alle Pink Triangle-spillerne, så den bør jo absolutt fungere godt på disse.

Mvh

B

break_out

Gjest
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Da ble min Achromat solgt til han som kontaktet meg om kjøp. Har du Vidar fått testet matten på din spiller, eller er det andre som har testet den?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har iallefall ikke fått testet den... har ikke fått tak i en ennå :)

Mvh Vidar P

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
Noen som kan linke til en plass disse kan skaffes?

mvh

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Jeg kjøpte min på Elusive Disc, men der er den borte fra sortimentet nå ser det ut for. Men disse har den. :)

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
Cundis skrev:
Jeg kjøpte min på Elusive Disc, men der er den borte fra sortimentet nå ser det ut for. Men disse har den. :)
Der har jeg forsøkt. Når jeg skal registrere meg finnes ingen mulighte for oss fra Norge. (selv om de skriver de sender til oss også). Har sendt et par henvendelser dit men ikke fått svar!

Andre plasser, mon tro?

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
kwil skrev:
Cundis skrev:
Der har jeg forsøkt. Når jeg skal registrere meg finnes ingen mulighte for oss fra Norge. (selv om de skriver de sender til oss også). Har sendt et par henvendelser dit men ikke fått svar!
Andre plasser, mon tro?
Fikk du registeringsnekt på begge de to alternativene Cundis oppga?
Edit, sorry - ser at cundis sier den er bort hos Elusive Disc, så da var det bare ett alternative, needles-and-spins, og de vil ikke ville selge til norge altså. Kanskje går det bedre her?
http://www.hifigear.co.uk/site/scripts/product_browse.php?product_id=4764

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
zimon skrev:
kwil skrev:
Cundis skrev:
Andre plasser, mon tro?
Fikk du registeringsnekt på begge de to alternativene Cundis oppga?
Edit, sorry - ser at cundis sier den er bort hos Elusive Disc, så da var det bare ett alternative, needles-and-spins, og de vil ikke ville selge til norge altså. Kanskje går det bedre her?
http://www.hifigear.co.uk/site/scripts/product_browse.php?product_id=4764
Takker så mye, en rask titt viste ikke at de sender utenfor UK, men det er ihvertfall mulig å registrere seg fra alle land, får sende en forespørsel!

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
463
Torget vurderinger
4
kwil skrev:

Andre plasser, mon tro?
Hva med en "ønskes kjøpt" annonse her på sentralen. Tror det er en del som har kjøpt Achromat og gått bort fra den igjen.........

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
FZ skrev:
kwil skrev:

Andre plasser, mon tro?
Hva med en "ønskes kjøpt" annonse her på sentralen. Tror det er en del som har kjøpt Achromat og gått bort fra den igjen.........
Som med det meste " hype" :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Joa. Jeg gikk bort fra Acromat, jeg. Den passet ikke like godt på VPI Scoutmaster som på Rega P25. ;D

Matta er meget god, den.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
kwil skrev:
Som med det meste " hype" :)
Tja..om man ikke liker det man hører så konkluderer man vel som så..:)

Har bokmerket et par tråder her på hfs der erfaringer med produktet utveksles....
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=16997.0 Edit, det var jo denne tråden det. Fikk ikke med meg det...

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=31746.0

Og så finnes det jo ymse alternativer da, jf den tråden jeg just nu startet
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=32732.0

Topp Bunn